Kinepolis
TIP
Re: Kinepolis
Als een filmliefhebber die 1-3 films per week bekijkt, ga ik nooit echt meer naar de cinema en ik ken ook niemand die nog gaat. Zeker niet meer als vroeger. De enige personen die nog gaan zijn gezinnen met kinderen op zondagmorgen en hier en daar een ouder koppel.
4D, screenX en zelfs 3D zijn gewoon gimmicks. Mensen zijn gewoon niet meer bereid om 15 euro per persoon te betalen voor een tripje naar de cinema. De investeringen van Kinepolis zijn net zoals deze gimmicks een laatste stuiptrekking van de sector. Ik ben eerder bereid mijn geld te steken in Netflix.
Zelf ga ik nog om de 2 jaar voor de nieuwe Star Wars op het groot scherm te ervaren maar daar blijft het ook bij, en zelfs dan nog zijn de zalen amper voor een kwart gevuld en dit gaat om Star Wars.
4D, screenX en zelfs 3D zijn gewoon gimmicks. Mensen zijn gewoon niet meer bereid om 15 euro per persoon te betalen voor een tripje naar de cinema. De investeringen van Kinepolis zijn net zoals deze gimmicks een laatste stuiptrekking van de sector. Ik ben eerder bereid mijn geld te steken in Netflix.
Zelf ga ik nog om de 2 jaar voor de nieuwe Star Wars op het groot scherm te ervaren maar daar blijft het ook bij, en zelfs dan nog zijn de zalen amper voor een kwart gevuld en dit gaat om Star Wars.
Beewee schreef: ↑7 maart 2020, 12:52 Als een filmliefhebber die 1-3 films per week bekijkt, ga ik nooit echt meer naar de cinema en ik ken ook niemand die nog gaat. Zeker niet meer als vroeger. De enige personen die nog gaan zijn gezinnen met kinderen op zondagmorgen en hier en daar een ouder koppel.
...

De cijfers spreken je tegen. Van Statistiek Vlaanderen: "Het aantal bioscoopbezoeken in het Vlaamse Gewest is sinds 2008 relatief constant. In 2017 ging het om iets minder dan 10 miljoen bezoekers."
Over heel België (incl. Brussel en Wallonië dus) gaat het om >20miljoen per jaar.
Cinema blijft voor het jonge volkje dé date bij uitstek. Smossen op de achterste rijen. Daar spelen cinemas gretig op in met loveseats etc.
Maar er is dus geen groei, zeg je, dit is mijn volledige punt. Ik kan me ook niet inbeelden dat de sector opnieuw zal beginnen groeien. Waarom investeren in een sector zonder groei?DeZatteNonkel schreef: ↑7 maart 2020, 13:27Beewee schreef: ↑7 maart 2020, 12:52 Als een filmliefhebber die 1-3 films per week bekijkt, ga ik nooit echt meer naar de cinema en ik ken ook niemand die nog gaat. Zeker niet meer als vroeger. De enige personen die nog gaan zijn gezinnen met kinderen op zondagmorgen en hier en daar een ouder koppel.
...
De cijfers spreken je tegen. Van Statistiek Vlaanderen: "Het aantal bioscoopbezoeken in het Vlaamse Gewest is sinds 2008 relatief constant. In 2017 ging het om iets minder dan 10 miljoen bezoekers."
Over heel België (incl. Brussel en Wallonië dus) gaat het om >20miljoen per jaar.
En ja, Star Wars is de perfecte popcorn-film en ik ben fan. Stap even af van je pedestalleke

Ik heb ze sedert de IPO (april 1998) - heb er toen een schamele 15 stuks kunnen bemachtigen aan 1600 BEF. Door de aandelen split in juni 2014 zijn dat er nu 75. Op een bepaald moment was dit bijna centjesgeld geworden en was het de moeite niet om te verkopen, heb ze dus maar gehouden.
Geen topbelegging over 22 jaar, maar gelukkig heb ik qua rente wel goed verdiend aan de obligatie die vorig jaar afliep en een coupon had van 4,75%.
Geen topbelegging over 22 jaar, maar gelukkig heb ik qua rente wel goed verdiend aan de obligatie die vorig jaar afliep en een coupon had van 4,75%.
Waar de markt al vanuit leek te gaan: alles toe tot zeker eind maart.
https://corporate.kinepolis.com/en/pres ... t-31-march
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik zit op andere fora en er zijn er daar die zeggen dat ze die 2 weken niet zullen overleven...jens_dev schreef: ↑12 maart 2020, 20:12 Waar de markt al vanuit leek te gaan: alles toe tot zeker eind maart.
Ik ben niet zo onderlegd als jij in stockpicking, maar mijn gezond boerenverstand zegt dat een bedrijf dat winstgevend is ( zoals Kinepolis dat toch al een tijdje is) reserves aanlegt of investeert (= activa kopen die waarde vertegenwoordigen) en hiermee dus wel een negatief Q kan opvangen...
Zal dat pijn doen? Ongetwijfeld, zullen eventueel wat schulden moeken om de overhead te kunnen blijven betalen door het gebrek aan voldoende cashflow, worst case wat activa verkopen...
Maar gaan ze dat overleven? Al even ongetwijfeld
Of mis ik iets?
Wat een klappen voor Kinepolis zeg, aandeel is gewoonweg gehalveerd.
72.5 miljoen EUR cash op hun balans eind 2019. Voorlopig kunnen ze wel tegen een stootje. Blijft een mooi bedrijf met sterke cashflowgeneratie. Uitzweten.
Haha, blijf voortaan maar weg van die fora. Kinepolis gaat niet failliet. Ze verliezen gewoon minstens een halfjaar aan inkomsten. Koersdaling is pure paniek en zwaar overdreven imo. Heb geen positie.LaCucaracha schreef: ↑12 maart 2020, 21:39 Ik zit op andere fora en er zijn er daar die zeggen dat ze die 2 weken niet zullen overleven...
De onzekerheden zijn:
- wanneer kan/mag Kinepolis terug open?
- zullen er op dat ogenblik nog nieuwe films beschikbaar zijn? (Films die recent gemaakt zijn gaan rechtsreeks naar streaming platformen en komen dus niet meer in de zaal). Nieuwe films produceren op anderhalve meter afstand is onmogelijk en films die na de lockdown geproduceerd worden hebben nog een hele weg af te leggen vooraleer ze in de zaal vertoond kunnen worden.
- zullen mensen willen terugkeren naar de cinema of gebruiken ze liever hun Netflix, Disney,... account die ze nu toch betaald hebben?
- met immer groter wordende TV schermen, goedkoper wordend home-cinema-geluid, en een steeds beter wordend thuis-aanbod (streaming, Video-on-demand,...) is de noodzaak nog naar een cinema te gaan misschien veel kleiner geworden.
- kans op 2de lockdowns
Deze onzekerheden in acht genomen... het zal m.i. minstens een tijd duren tegen het aandeel hersteld is. Misschien wel een opportuniteit om goedkoop bij te tanken.
- wanneer kan/mag Kinepolis terug open?
- zullen er op dat ogenblik nog nieuwe films beschikbaar zijn? (Films die recent gemaakt zijn gaan rechtsreeks naar streaming platformen en komen dus niet meer in de zaal). Nieuwe films produceren op anderhalve meter afstand is onmogelijk en films die na de lockdown geproduceerd worden hebben nog een hele weg af te leggen vooraleer ze in de zaal vertoond kunnen worden.
- zullen mensen willen terugkeren naar de cinema of gebruiken ze liever hun Netflix, Disney,... account die ze nu toch betaald hebben?
- met immer groter wordende TV schermen, goedkoper wordend home-cinema-geluid, en een steeds beter wordend thuis-aanbod (streaming, Video-on-demand,...) is de noodzaak nog naar een cinema te gaan misschien veel kleiner geworden.
- kans op 2de lockdowns
Deze onzekerheden in acht genomen... het zal m.i. minstens een tijd duren tegen het aandeel hersteld is. Misschien wel een opportuniteit om goedkoop bij te tanken.
Is dat zo? Is Kinepolis eigenaar van alles wat ze nodig hebben? Zijn ze eigenaar van de zalen, de apparatuur en de licenties, of is dat eerder via leasing- en huurformules? Zelfs als ze eigenaar zijn, valt er wellicht 't en en 't anders nog af te schrijven. De M&Ms zullen ook wel vervallen zijn tegen dat ze terug open gaan... Het punt dat ik probeer te maken: Ze verliezen meer dan enkel hun inkomsten. Kosten blijven lopen.
Anderzijds: Kinepolis lijkt me wel financieel gezond met een redelijke buffer. Het kan dus even goed andersom uitpakken: misschien kan Kinepolis marktaandeel uitbreiden ten nadele van concurrenten die het moeilijker hebben, voornamelijk in de US.
(Heb ook geen positie).
Ik zit ook met die bedenking. Ik sluit niet uit dat enkele grote namen, zoals een Kinepolis, het deze periode moeilijk krijgen en er toch een risico is dat je uw geld niet meer terug ziet.
Anderzijds als Kinepolis dit te boven komt, dan kan je er wel een leuk rendement aan overhouden als je tegenwoordig hebt aangekocht.
Gisteren toch een vislijn uitgeworpen naar het aandeel d.m.v. een laag (maar realistisch) limietorder, maar voorlopig tevergeefs. Momenteel wacht ik nu wel de cijfers van morgen af.
Dezelfde bedenkingen heb ik bij een AB Inbev en ook daar twijfel of ik zou aankopen of niet.
Anderzijds als Kinepolis dit te boven komt, dan kan je er wel een leuk rendement aan overhouden als je tegenwoordig hebt aangekocht.
Gisteren toch een vislijn uitgeworpen naar het aandeel d.m.v. een laag (maar realistisch) limietorder, maar voorlopig tevergeefs. Momenteel wacht ik nu wel de cijfers van morgen af.
Dezelfde bedenkingen heb ik bij een AB Inbev en ook daar twijfel of ik zou aankopen of niet.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ze gaan nog zeker tot eind 2020 of langer tot vaccin er is zalen in het beste geval op 50% capaciteit vullen.
2 of 3 zitjes leeg laten tussen elke persoon (ongeveer 1,5m)
Serieuze langetermijn inkomstenverlies.
+ ik zie cinema als een sector die aan het uitbollen is de toekomst is thuis streamen.
Er zijn zoveel andere aandelen dat het me koud laat
+ ik zie cinema als een sector die aan het uitbollen is de toekomst is thuis streamen.
Neen, cinema is zeker niet aan het uitbollen. Ik hoor de jongeren op het werk vaak praten over de cinema. Ze zien het als onderdeel van het uitgaan. Bv 1st cinema, dan MacDonald en dan gaan feesten. Het streamen zal de cinema niet vervangen.wes808 schreef: ↑12 mei 2020, 16:46 Ze gaan nog zeker tot eind 2020 of langer tot vaccin er is zalen in het beste geval op 50% capaciteit vullen.