De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ah ok, "samen nemen" dat leest een beetje verwarrend. Niet samen nemen maar dus 1 van de 2 en daar alles in steken voorzien voor het gedeelte wereld-tracker.
Bedankt voor de tips !
In het kader van "risico beheersing" opteerde ik om de World index te volgen met 2 verschillenden ETF's.
Vermoedelijk onnodig ... maar geeft wel een veiliger gevoel.
Ik begrijp dat dit een kleine impact heeft op mijn kosten, maar gezien de aankooplijnen is het mijn inziens te verwaarlozen.
Grts,
Gunther
In het kader van "risico beheersing" opteerde ik om de World index te volgen met 2 verschillenden ETF's.
Vermoedelijk onnodig ... maar geeft wel een veiliger gevoel.
Ik begrijp dat dit een kleine impact heeft op mijn kosten, maar gezien de aankooplijnen is het mijn inziens te verwaarlozen.
Grts,
Gunther
Als noob wil ik het graag zo eenvoudig mogelijk houden. Heb net een account bij Bolero geopend en van plan maandelijks € 250-500 te investeren in een ETF. Mijn oog viel op VWCE. Ik vroeg me af of dit, als Belg, een goede keuze is? (Indien niet, wat wel?) De markt is Frankfurt, ik weet niet of dat fiscale gevolgen heeft? Verder weet ik ook niet goed wat ik hiermee moet aanvangen bij het invullen van mijn personenbelasting. Krijg je hiervoor een document van Bolero, of moet je dat allemaal zelf uitvogelen?jvdc schreef: ↑13 maart 2020, 09:45SWRD en IWDA kan je inderdaad beter samen nemen.TooTall schreef: ↑13 maart 2020, 07:10 Je ISINs zijn de 'klassieke' Boglehead versies die interessant zijn voor België.
Vraag me wel af waarom je zowel SWRD als IWDA wil? Beide fondsen volgen dezelfde index MSCI world en houden in principe dezelfde aandelen. Ik zou eventueel opteren voor een 70/15/15 IWDA/IUSN/EMIM versie, gaat het je leven wat makkelijker maken.
Als je je portefeuille nog verder wilt vereenvoudigen kan je optioneel nog voor VWCE kiezen (ipv IWDA+EMIM).
Dit is een relatief nieuwe ETF dus de liquiditeit van VWCE is (voorlopig?) wel nog wat lager. Anderzijds is Vanguard wel een gerenommeerde uitgever.
Denk er ook eens over na hoe je wilt instappen als je plant in te stappen met een groot bedrag. Alles in één keer (lump sum) of geleidelijk aan (dollar cost averaging)?
Succes in ieder geval. Je klinkt goed voorbereid.
VWCE bij Bolero is een goede keuze. Fiscaal moet je hier niets van aangeven.
VWCE lijkt op het forum de go-to etf aan het worden. Dit terwijl er precedenten geweest zijn met 1.32% beurstaks en 30% meerwaardetaks bij verkoop. Ik neem aan dat dit - na aandrang - allemaal werd rechtgezet door de bank.
Feit blijft dat de statuten van VWCE niet vermelden dat het om een 100% accumulerend fonds gaat, noch dat er geen obligaties inzitten.
Ik ben dus niet zeker als ik hier mijn vermogen wil insteken, wetende dat de fiscus volgens de letter der wet met 30% van mijn winst kan lopen.
Any thoughts?
Feit blijft dat de statuten van VWCE niet vermelden dat het om een 100% accumulerend fonds gaat, noch dat er geen obligaties inzitten.
Ik ben dus niet zeker als ik hier mijn vermogen wil insteken, wetende dat de fiscus volgens de letter der wet met 30% van mijn winst kan lopen.
Any thoughts?
Het lijkt dat je verschillende dingen doorheen haalt.
- 1.32% transactietaks voor in België geregistreerde fondsen. Dit lijkt rechtgezet voor VWCE bij de brokers - maar kijk het zeker na
- Zijn distribuerend e obligatiefondsen wel distribuerend. Hier had VWCE nooit last van
- 1.32% transactietaks voor in België geregistreerde fondsen. Dit lijkt rechtgezet voor VWCE bij de brokers - maar kijk het zeker na
- Zijn distribuerend e obligatiefondsen wel distribuerend. Hier had VWCE nooit last van
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik haal de beurstaks en vermogenstaks niet door elkaar. Ik heb het opgezocht en ik haal wel VWCE en SWRD doorheen!
Het geval van 1.32% beurstaks op VWCE werd aangehaald op pagina 70:
Het geval van 1.32% beurstaks op VWCE werd aangehaald op pagina 70:
Het geval van vermogenstaks kwam voor bij SWRD en werd aangehaald op pagina 75
Beide werden door Bolero rechtgezet. De verwarring omtrent de beurstaks heeft te maken met de onduidelijke statuten en blijft mi een risico voor de toekomst? Waar de verwarring omtrent de vermogenstaks bij bolero vandaar komt weet ik niet. Ik hoop dat dit ook niet met de statuten te maken heeft waardoor bolero en andere brokers op hun stappen zouden kunnen terugkomen (onder druk van de fiscus)?
Dag allemaal, ik ben me al een tijdje aan het inlezen in ETFs en index funds. Ik volg met veel interesse dit draadje.
Ik wil een simpele portefeuille beginnen met 60% aandelen en 40% overheidsobligaties.
Ik dacht aan VWCE en DBZB hiervoor. (opmerkingen?)
Maar ik wilde ook graag een ETF van duurzame bedrijven, hebben jullie dit in jullie portefeuille?
Ik wil een simpele portefeuille beginnen met 60% aandelen en 40% overheidsobligaties.
Ik dacht aan VWCE en DBZB hiervoor. (opmerkingen?)
Maar ik wilde ook graag een ETF van duurzame bedrijven, hebben jullie dit in jullie portefeuille?
DBZB - Xtrackers II Global Government Bond UCITS ETF
- Government - Check, als je stabiliteit wil, en rendement niet belangrijk is.
- Global - Check
- Unhedged - Kan onderheving zijn aan wisselkoersvolatilitiet, en dus misschien niet de stabiliteit geven die je wenst.
- Government - Check, als je stabiliteit wil, en rendement niet belangrijk is.
- Global - Check
- Unhedged - Kan onderheving zijn aan wisselkoersvolatilitiet, en dus misschien niet de stabiliteit geven die je wenst.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Als ik me niet vergis is DBZB ( LU0378818131) euro hedghed
Als de volledige naam van het fonds dit is: Xtrackers II Global Government Bond UCITS ETF 1C - EUR Hedged (EUR)
Ik vind 3 EUR-versies:
DBZB - Global Government Bond UCITS ETF 1C EUR Hedged - LU0378818131 - capitaliseren - EUR hedged - 0.25% TER
XGVD - Global Government Bond UCITS ETF 1D EUR Hedged - LU0690964092 - distribuerend - EUR hedged - 0.25% TER
XG7S - Global Government Bond UCITS ETF 5C - LU0908508731 - capitaliserend - unhedged - 0.20% TER
Ik bezit zelf DBZB. Een mogelijk nadeel is dat ze in Luxemburg gedomicilieerd zijn maar ik vermoedt dat dit geen grote impact zal hebben op het rendement. Bovendien koop je ze voor stabiliteit, niet voor rendement.
DBZB - Global Government Bond UCITS ETF 1C EUR Hedged - LU0378818131 - capitaliseren - EUR hedged - 0.25% TER
XGVD - Global Government Bond UCITS ETF 1D EUR Hedged - LU0690964092 - distribuerend - EUR hedged - 0.25% TER
XG7S - Global Government Bond UCITS ETF 5C - LU0908508731 - capitaliserend - unhedged - 0.20% TER
Ik bezit zelf DBZB. Een mogelijk nadeel is dat ze in Luxemburg gedomicilieerd zijn maar ik vermoedt dat dit geen grote impact zal hebben op het rendement. Bovendien koop je ze voor stabiliteit, niet voor rendement.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
@B7H4long Je vergeet ook ivm DBZB:
- weinig blootstelling aan BBB bonds. — check
(De meeste andere (VAGE, AGGH, IEAG, IEGA,…) hebben een hogere blootstelling aan triple B obligaties; dat vormt een risico in de huidige omstandigheden. Indien de triple B's worden gedegradeerd, veranderen ze in 'junk bonds'. Dan stromen er miljoenen weg uit deze fondsen.)
- weinig blootstelling aan BBB bonds. — check
(De meeste andere (VAGE, AGGH, IEAG, IEGA,…) hebben een hogere blootstelling aan triple B obligaties; dat vormt een risico in de huidige omstandigheden. Indien de triple B's worden gedegradeerd, veranderen ze in 'junk bonds'. Dan stromen er miljoenen weg uit deze fondsen.)