De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
BBB zijn de laagste graad van investment grade obligaties, juist boven high yield/junk bonds.
De volatiliteit en rente zal tussen die van A en de high yield liggen. Aan ieder zijn keuze.
De volatiliteit en rente zal tussen die van A en de high yield liggen. Aan ieder zijn keuze.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Als je echt op veilig wil spelen, is er ook een 100% 'tripe A' AAA ETF in US Treasuries. Ik vond deze via Bolero Matti, dat deze ETF gebruikt voor het veilige gedeelte.
iShares $ TIPS UCITS ETF EUR Hedged (Acc) (EUR) | IBC5
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0001D2CF
ISIN: IE00BDZVH966
iShares $ TIPS UCITS ETF EUR Hedged (Acc) (EUR) | IBC5
https://www.morningstar.nl/nl/etf/snaps ... 0P0001D2CF
ISIN: IE00BDZVH966
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb een vraag i.v.m. de kernselectie van De Giro. Ik lees dat er maandelijks 1 gratis storting is (dit begrijp ik) en dat "Elke volgende transactie in dezelfde ISIN code en richting wordt op voorwaarde dat de waarde van de transactie 1000 EUR/USD of meer is en er geen tegengestelde transactie heeft plaatsgevonden, ook zonder transactiekosten uitgevoerd."
Betekent dit dat je oneindig veel transacties kan doen in 1 maand, zolang de bedragen maar boven de 1000 euro zijn? Want in het eerste voorbeeldje op deze pagina (degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_Trackers_Kernselectie.pdf) rekent men wel kosten aan voor de tweede 1000 euro. Is dit omdat men na de eerste 1000 € een storting van 750 € doet?
Alvast bedankt!
Betekent dit dat je oneindig veel transacties kan doen in 1 maand, zolang de bedragen maar boven de 1000 euro zijn? Want in het eerste voorbeeldje op deze pagina (degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_Trackers_Kernselectie.pdf) rekent men wel kosten aan voor de tweede 1000 euro. Is dit omdat men na de eerste 1000 € een storting van 750 € doet?
Alvast bedankt!
Ik ben een nieuwkomer op dit forum.
Vroeger met beleggen bezig geweest. Sinds een tijdje terug wat geld in mijn bezit dat ik niet nodig heb.
2 vraagjes:
1) Wat is het verschil tussen EIMI en EMIM?
2) Welke is aan te raden aan een Belgische belegger die de kosten laag wil houden met dividenden herinvesteren + Ierland. Ik kies ook liever voor een etf die fysiek is. Ik ben klant bij IB.
Vroeger met beleggen bezig geweest. Sinds een tijdje terug wat geld in mijn bezit dat ik niet nodig heb.
2 vraagjes:
1) Wat is het verschil tussen EIMI en EMIM?
2) Welke is aan te raden aan een Belgische belegger die de kosten laag wil houden met dividenden herinvesteren + Ierland. Ik kies ook liever voor een etf die fysiek is. Ik ben klant bij IB.
Als newbie heb ik een beginnersvraag bij ETF's.
We hebben vandaag een bloedrode beursdag, verliezen van omgeveer 7% in VS en EUR.
Wat is niet begrijp is dat ETF's zoals SWRD/ IWDA maar op een verlies staan van een 3% ...
Kan iemand dit in enkele regels duiden aub???
Probeer het allemaal wat te begrijpen ...
Bedankt !
Gunther
We hebben vandaag een bloedrode beursdag, verliezen van omgeveer 7% in VS en EUR.
Wat is niet begrijp is dat ETF's zoals SWRD/ IWDA maar op een verlies staan van een 3% ...
Kan iemand dit in enkele regels duiden aub???
Probeer het allemaal wat te begrijpen ...
Bedankt !
Gunther
Veel nieuwkomers vandaag.
Ja zolang het boven de 1000€ is en in dezelfde richting (bv alleen maar aankopen)Gnicarazrof schreef: ↑16 maart 2020, 10:45 Betekent dit dat je oneindig veel transacties kan doen in 1 maand, zolang de bedragen maar boven de 1000 euro zijn?
Te koop op een andere beurs.
Ik koop EMIM op de beurs van amsterdam.
De beurs in de VS was langer open vrijdag en hard gestegen nadat de beurzen in europa gesloten waren. Daarmee dat ze nu ook harder dalen.
De beurs in de VS was langer open vrijdag en hard gestegen nadat de beurzen in europa gesloten waren. Daarmee dat ze nu ook harder dalen.
[/quote]
Bedankt voor de feedback, maar toch nog niet helemaal mee...
Zowel VS als EU beurzen dalen 7%, de ETF maar 3%.
Is er dan nog een stuk doorgerekend van de stijging van vrijdag in de ETF dagkoers van vandaag (op beurs Amsterdam)
Niet helemaal, je kan bijvoorbeeld zien dat de FTSE 'maar' 4% gedaald is vandaag, de Nikkei (zit ook in IWDA) zelfs maar 2,5%. Daarnaast is de VS heel sterk opgeveerd vrijdagavond, toen IWDA nergens nog verhandeld werd. Vanochtend waren de futures op de Amerikaanse beurzen echter al heel rood, waardoor IWDA die stijging van vrijdag niet volgde, maar dus ook niet zo hard moest dalen!
Bedankt voor de feedback, maar toch nog niet helemaal mee...
Zowel VS als EU beurzen dalen 7%, de ETF maar 3%.
Is er dan nog een stuk doorgerekend van de stijging van vrijdag in de ETF dagkoers van vandaag (op beurs Amsterdam)
[/quote]
Ik veronderstel dat je de twee slotkoersen bekijkt.
IWDA is meer dan de helft 50% US.
Die worden genomen om 17u30 Belgische tijd.
Vrijdagavond is de US beurs daarna goedgestegen, en vandaag is de US beurs nog goed doorgezakt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Een goed alternatief is m.i. AYEM (https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0001EVTM). Deze noteert in euro, en is kort gezegd een ESG-screened versie van EMIM/EIMI.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Passive Investors Calmly Bought While Pros Liquidated
https://ritholtz.com/2020/03/bbrg-passi ... iquidated/
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... nd-pop-buy
Ik koop elke dag een schijfje VWCE bij. Lekker!
https://ritholtz.com/2020/03/bbrg-passi ... iquidated/
https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... nd-pop-buy
Ik koop elke dag een schijfje VWCE bij. Lekker!
Als beginnend beleggende Belg, heb ik recentelijk een aantal ETF's aangekocht die "de wereld" benaderen.
Ik zou mijn portefeuille nog lichtjes willen bijsturen (enkele %) in het voordeel van Europa.
In concreto ben ik dus opzoek naar een ETF die de Eurostoxx 600 volgt.
Ik zou het zeer op prijs stellen moesten jullie me kunnen adviseren over welke ETF ik hier het best voor aankoop die voldoet aan onderstaande voorwaarden.
Als parameters voor de keuze van de ETF's lijkt me belangrijk dat;
* Kosten laag zijn
=> ifv beurstaks en andere, land van registratie is naar mijn begrip belangrijk
=> aankoop kosten en andere kosten onder controle blijven door keuze op welke beurs de aankoop zal plaatsvinden
=> beheerskost niet teveel weegt op de ETF
=> Kapitalisatie en geen distributie (ifv de 30% RV op DIV)
* Risico vermijden door te opteren voor;
=> ETF's met fysieke levering van aandelen (ifv tegenpartij risico)
=> Grote liquiditeit in de ETF ! (zou graag een relatief grote instap maken)
=> Kiezen voor een gerenomeerde beheerder bvb Blackrock (Ishares)
* Een goed resultaat te behalen door de keuze van een ETF met een goede Tracking van de index
Alvast bedankt !
Gunther
Ik zou mijn portefeuille nog lichtjes willen bijsturen (enkele %) in het voordeel van Europa.
In concreto ben ik dus opzoek naar een ETF die de Eurostoxx 600 volgt.
Ik zou het zeer op prijs stellen moesten jullie me kunnen adviseren over welke ETF ik hier het best voor aankoop die voldoet aan onderstaande voorwaarden.
Als parameters voor de keuze van de ETF's lijkt me belangrijk dat;
* Kosten laag zijn
=> ifv beurstaks en andere, land van registratie is naar mijn begrip belangrijk
=> aankoop kosten en andere kosten onder controle blijven door keuze op welke beurs de aankoop zal plaatsvinden
=> beheerskost niet teveel weegt op de ETF
=> Kapitalisatie en geen distributie (ifv de 30% RV op DIV)
* Risico vermijden door te opteren voor;
=> ETF's met fysieke levering van aandelen (ifv tegenpartij risico)
=> Grote liquiditeit in de ETF ! (zou graag een relatief grote instap maken)
=> Kiezen voor een gerenomeerde beheerder bvb Blackrock (Ishares)
* Een goed resultaat te behalen door de keuze van een ETF met een goede Tracking van de index
Alvast bedankt !
Gunther
Neem geen Europa! Dit zijn meestal brol bedrijven a la AB Inbev en cyclische bedrijven die na 20 jaar terug op hetzelfde pijl staan. Zie Eurostoxx 600 grafiek. Al 20 jaar blijven de koersen hangen. Trouwens er zijn maar een stuk of 30 echte parels van bedrijven in Europa met een grote Earnings per Share. Geen enkele ETF of fonds heeft deze te samen gebracht.
In Amerika zijn er zo vele honderden parels van bedrijven en er komen er steeds bij. Daar zit de groei vooral in de Nasdaq, = de ETF CNDX Deze aandelen dalen harder dan de S&P bij een dalende markt, maar als de markten terug gaan hernemen zullen zij door hun gigantische winsten terug het meest stijgen (ideaal voor de lange termijn dus).
Verder kan je dit aanvullen met de S&P 500 etf CSPX. De meeste echte beurskenners raden alleen deze laatste aan.
Van dollarrisico zou ik mij niet veel aantrekken omdat ze zo al beter presteren.
De raad uit deze oude video is ook nog geldig: https://www.youtube.com/watch?v=RQUbRXJQTeo
Zie grafiek S&P, die gaat op de lange termijn wel in stijgende lijn.
Ook niet in Emerging Markets beleggen zie grafiek EEM , daar ook zeer volatiel en na vele jaren terug op hetzelfde pijl.
Daarom IWDA vermijden omdat je daar ook met Europa en de Emerging markets zit. Alleen na de bodem zal Europa 600 nog sterk stijgen door de parabolische daling.
Alleen blackrock voor geen risico en hoge liquiditeit nemen. Zeer sterk, passen ook steeds bij als de koers niet gelijk zou staan met de index. Andere ETF's gaan bij paniek bv. -20% terwijl de index op -10% staat.
Bij verergering van het virusprobleem in Amerika met bv. sluiting van fabrieken gaan de beurzen natuurlijk nog veel lager gaan. De eerste hypotheek problemen gaan er ook moeten stabiliseren.
Via satelliet beelden (o.a. het verkeer dat stilgevallen is in Wuhan) is het nu ook duidelijk dat China liegt over het aantal besmettingen.
In Amerika zijn er zo vele honderden parels van bedrijven en er komen er steeds bij. Daar zit de groei vooral in de Nasdaq, = de ETF CNDX Deze aandelen dalen harder dan de S&P bij een dalende markt, maar als de markten terug gaan hernemen zullen zij door hun gigantische winsten terug het meest stijgen (ideaal voor de lange termijn dus).
Verder kan je dit aanvullen met de S&P 500 etf CSPX. De meeste echte beurskenners raden alleen deze laatste aan.
Van dollarrisico zou ik mij niet veel aantrekken omdat ze zo al beter presteren.
De raad uit deze oude video is ook nog geldig: https://www.youtube.com/watch?v=RQUbRXJQTeo
Zie grafiek S&P, die gaat op de lange termijn wel in stijgende lijn.
Ook niet in Emerging Markets beleggen zie grafiek EEM , daar ook zeer volatiel en na vele jaren terug op hetzelfde pijl.
Daarom IWDA vermijden omdat je daar ook met Europa en de Emerging markets zit. Alleen na de bodem zal Europa 600 nog sterk stijgen door de parabolische daling.
Alleen blackrock voor geen risico en hoge liquiditeit nemen. Zeer sterk, passen ook steeds bij als de koers niet gelijk zou staan met de index. Andere ETF's gaan bij paniek bv. -20% terwijl de index op -10% staat.
Bij verergering van het virusprobleem in Amerika met bv. sluiting van fabrieken gaan de beurzen natuurlijk nog veel lager gaan. De eerste hypotheek problemen gaan er ook moeten stabiliseren.
Via satelliet beelden (o.a. het verkeer dat stilgevallen is in Wuhan) is het nu ook duidelijk dat China liegt over het aantal besmettingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.