De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Onzekerheid gaat nu niet meer zozeer over de pandemie, die gaan we wel te boven komen, is het niet door een medicijn dan wel door laten uitrazen en voldoende resistentie onder de bevolking. De onzekerheid ligt momenteel in de gevolgen, een stevige globale recessie is reeds een onvermijdelijke zekerheid maar het risico op een lange en diepe depressie is nog niet verrekend en wordt met de dag groter.reteiP schreef: ↑17 maart 2020, 08:44 De beurs heeft in het verleden vaker 6 maand voorop gelopen op de werkelijke economie.
Deze pandemie volgt tot nu een catastrofale exponentiële curve, daarop zijn alle huidige waarderingen gebaseerd. Op wat de wetenschap en wiskunde voorspelt. En daarom is de crash zo hevig. Van zodra maatregelen soelaas bieden kan de beurs al uitbodemen omdat ook de vooruitzichten dan helemaal anders gaan zijn. Dat kan morgen zijn of volgende week of volgende maand. Niet te zeggen.
Toen de bodem in 2008 bereikt werd, was er qua economie op dat moment alleen maar puur gitzwart pessimisme.
Tot na 2011 sprak men van de "economische crisis" ook al lag de bodem toen ver achter ons.
Bijvoorbeeld de bouwsector zat in 2010 op zijn gat, terwijl de bodem al gepasseerd was. De beurs kijkt doorgaans redelijk wat vooruit op de actualiteit.
Tot na 2011 sprak men van de "economische crisis" ook al lag de bodem toen ver achter ons.
Bijvoorbeeld de bouwsector zat in 2010 op zijn gat, terwijl de bodem al gepasseerd was. De beurs kijkt doorgaans redelijk wat vooruit op de actualiteit.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
De huidige volatiliteit is pure paniek. Dat zal stabiliseren van zodra er goed nieuws begint te komen omtrent de pandemie. Voor W-Europa wordt dat verwacht ergens na een 5-tal weken, tot max 2 maand. Tegen dan zitten we op de piek of er net na.
En dan is het kijken naar de economische gevolgen. Dit is moeilijker in te schatten. Dit kan gaan van een tijdelijke recessie tot een echte depressie. In dat laatste geval zijn lagere koersen gedurende maanden tot jaren zeker mogelijk. Wat uiteraard een goeie zaak zou zijn voor wie gespreid instapt.
Hoe dan ook, of het nu dagen, weken , maanden of jaren duurt: deze crisis zal zijn impact hebben, maar is per definitie tijdelijk. Van zodra het mogelijk is herneemt handel, gaan we terug op reis, terug op cafe en restaurant, etc.
De vraag is ook: wat hebben we nu geleerd? Supply chains en afhankelijkheid van verre landen zal herbekeken worden. Lokale strategische stocks zullen minder als een kost gezien worden, onderzoek naar ontwikkeling van virusremmers en vaccins, ontwikkeling van geneesmiddelen,... Ziedaar enkele groeithema's van de volgende 10 jaar.
Echte beleggers zijn optimisten die vooruit kijken.
En dan is het kijken naar de economische gevolgen. Dit is moeilijker in te schatten. Dit kan gaan van een tijdelijke recessie tot een echte depressie. In dat laatste geval zijn lagere koersen gedurende maanden tot jaren zeker mogelijk. Wat uiteraard een goeie zaak zou zijn voor wie gespreid instapt.
Hoe dan ook, of het nu dagen, weken , maanden of jaren duurt: deze crisis zal zijn impact hebben, maar is per definitie tijdelijk. Van zodra het mogelijk is herneemt handel, gaan we terug op reis, terug op cafe en restaurant, etc.
De vraag is ook: wat hebben we nu geleerd? Supply chains en afhankelijkheid van verre landen zal herbekeken worden. Lokale strategische stocks zullen minder als een kost gezien worden, onderzoek naar ontwikkeling van virusremmers en vaccins, ontwikkeling van geneesmiddelen,... Ziedaar enkele groeithema's van de volgende 10 jaar.
Echte beleggers zijn optimisten die vooruit kijken.
Laatst gewijzigd door sintorama op 17 maart 2020, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Shortselling verboden :O
Waarom?
Je gaat toch in het voetbal ook geen doel wegnemen omdat de ander teveel scoort?
Waarom?
Je gaat toch in het voetbal ook geen doel wegnemen omdat de ander teveel scoort?
Het went snel. Als ik een beurswebsite open doe en daar staat: Bel20: -10%, dan denk ik: ah, terug een normale dag.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
FSMA verbiedt short selling
Ongelooflijk hoe velen op dit forum zoveel haat voelen tegenover personen die wel succes op de beurs kunnen boeken. Jaloezie misschien? Nergens anders kom ik dit tegen.
Ik ben zeker niet de enige, velen gebruiken o.a. opties om op dezelfde manier winst te maken. Het is echt niet iets speciaal of uitzonderlijk, hoor.
Gecondoleerd met je verlies trouwens.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bij een echte depressie zijn lagere koersen gedurende jaren inderdaad mogelijk. Gespreid instappen klinkt oké voor iemand met een lange beleggingshorizon. Voor oudere beleggers (55+) zoals ik wordt het al moeilijker om een eventuele lange beursdaling nog voldoende te kunnen compenseren met latere hogere koersen.sintorama schreef: ↑17 maart 2020, 09:09 En dan is het kijken naar de economische gevolgen. Dit is moeilijker in te schatten. Dit kan gaan van een tijdelijke recessie tot een echte depressie. In dat laatste geval zijn lagere koersen gedurende maanden tot jaren zeker mogelijk. Wat uiteraard een goeie zaak zou zijn voor wie gespreid instapt.
Maar heb je dan wel een mix (aandelen, obligaties, cash,...) die overeenstemt met je belggingshorizon? Als je een horzon hebt van pakweg 10 jaar, dan zou ik zeker niet voor de volle 100% in aandelen zitten.
Misschien ook eens een poll opmaken, wie er voor een tijdelijke sluiting van de beurs is, tot we weer wat boven water komen?
Correct.
Maar daarenboven duurt een herstel meestal ook geen tien jaar en het is niet zo dat je plots alles hoeft te verkopen eens je op pensioen gaat?
Bij de crash van 1929 en de jaren erna duurde het herstel zo'n 25 jaar.
In Japan zitten we nog steeds een pak onder de top van 30 jaar geleden.
Natuurlijk, de koersen staan nu al -40% (België) en dus een groot deel van de daling is al achter de rug.
Maar als 55plusser met het pensioen in zicht, en met pakweg nog 20 jaren op de teller, ga ik nu ook niet meer in aandelen. Dat is een weloverwogen beslissing. De visie dat men het % aandelen en obligaties moet laten bepalen door 100 min je leeftijd, vind ik te risicovol, zelfs al is dat statistisch onderbouwd.
Maar het kriebelt wel, dat voel ik goed.
Natuurlijk, de koersen staan nu al -40% (België) en dus een groot deel van de daling is al achter de rug.
Maar als 55plusser met het pensioen in zicht, en met pakweg nog 20 jaren op de teller, ga ik nu ook niet meer in aandelen. Dat is een weloverwogen beslissing. De visie dat men het % aandelen en obligaties moet laten bepalen door 100 min je leeftijd, vind ik te risicovol, zelfs al is dat statistisch onderbouwd.
Maar het kriebelt wel, dat voel ik goed.
Ik ben alle kapitaalsaangroei die ik vorig jaar verwezenlijkt had, inclusief sparen, terug kwijt.
Je vergeet geherinvesteerde dividenden en deflatie.MoreOrLess schreef: ↑17 maart 2020, 12:07 Bij de crash van 1929 en de jaren erna duurde het herstel zo'n 25 jaar.
Ik introduceer vanaf nu graag een nieuwe beurswijsheid:
'wie geschoren wordt en blijft zitten, komt buiten met een kaal hoofd'
'wie geschoren wordt en blijft zitten, komt buiten met een kaal hoofd'