De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Dat gaat normaalgezien ook enkel over de cash op je beleggingsrekening.
De effecten zitten bij een holding company, en zijn van jou. Als je broker onderuit gaat, dan verlies je die hoe dan ook noet. (Mits je broker de wetgeving correct heeft toegepast)
De effecten zitten bij een holding company, en zijn van jou. Als je broker onderuit gaat, dan verlies je die hoe dan ook noet. (Mits je broker de wetgeving correct heeft toegepast)
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt, dus cash op een rekening van beleggingen boven Euro 20.000 of 25.000 ontvangt u niet terug. Uiteraard blijven uw beleggingen wel gegarandeerd. Maar....wanneer uw bank failliet gaat, blijven uw beleggingen wel bestaan...alleen kan men er jaren niets mee doen. Wellicht had u willen verkopen; vergeet het. Het duurt jaren alvorens alles is opgelost. Het is me wat!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
http://www.beschermingsfonds.be/files/T ... er2016.pdfJozefien1969 schreef: ↑17 maart 2020, 20:02Klopt, dus cash op een rekening van beleggingen boven Euro 20.000 of 25.000 ontvangt u niet terug. Uiteraard blijven uw beleggingen wel gegarandeerd. Maar....wanneer uw bank failliet gaat, blijven uw beleggingen wel bestaan...alleen kan men er jaren niets mee doen. Wellicht had u willen verkopen; vergeet het. Het duurt jaren alvorens alles is opgelost. Het is me wat!
-> Afdeling 4: Bedrag van de tegemoetkomingen
-> financiële instrumenten= blz 4 punt 10
Let wel op , bv Keytrade = Fonds de Garantie des Dépôts et de Résolution (FGDR)), tot 70k voor fin. instrumenten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ok, moet ik dus nu begrijpen dat bij Keytrade beleggingsrekeningen tot Euro 70.000 zijn gedekt? Of hoe moet ik het interpreteren?
Van u neem ik dit als een compliment. TYVM. Die anderen, tja ... woteva.CarpeNoctem schreef: ↑17 maart 2020, 16:56Ha, nog een anglofiel. Ik heb er ook machtige avonturen beleefd, in dat perfide AlbionHelaba, onverantwoorde zot! Weet je dan niet dat er hier op 't forum mensen zitten die je daarvoor allerlei lelijke ziektes gaan toewensen?pukkie007 schreef: ↑17 maart 2020, 00:56Ik heb er vandaag nog een oudje persoonlijk uit de bus geholpen: één hand aan haar hand en mijn andere hand aan haar loop-karretje. Het oudje en de buschauffeur hebben me uitbundig bedankt. Any time ! Als ik binnen 10 dagen Corona krijg, dan is het tenminste niet van te gaan skiën in Italië !
-
- Full Member
- Contacteer:
Bij beleggingsbanken ook minder risico dat ze failliet gaan. Ze houden zich niet bezig met geld bij te drukken en uit te lenen, het risico gedeelte van grootbanken. Ze zijn bestand tegen een bankrun aangezien ze het geld van hun klanten niet als reserve voor leningen gebruiken.doorwinterd schreef: ↑17 maart 2020, 20:24http://www.beschermingsfonds.be/files/T ... er2016.pdfJozefien1969 schreef: ↑17 maart 2020, 20:02
Klopt, dus cash op een rekening van beleggingen boven Euro 20.000 of 25.000 ontvangt u niet terug. Uiteraard blijven uw beleggingen wel gegarandeerd. Maar....wanneer uw bank failliet gaat, blijven uw beleggingen wel bestaan...alleen kan men er jaren niets mee doen. Wellicht had u willen verkopen; vergeet het. Het duurt jaren alvorens alles is opgelost. Het is me wat!
-> Afdeling 4: Bedrag van de tegemoetkomingen
-> financiële instrumenten= blz 4 punt 10
Let wel op , bv Keytrade = Fonds de Garantie des Dépôts et de Résolution (FGDR)), tot 70k voor fin. instrumenten.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De FSMA verbiedt shortselling gedurende een maand. Het verbod geldt voor alle aandelen op Euronext Brussel en Euronext Growth.
https://www.fsma.be/nl/news/prohibition-short-selling
https://www.fsma.be/nl/news/prohibition-short-selling
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Lees de uitleg in de bijhorende link eens.Jozefien1969 schreef: ↑17 maart 2020, 20:31 Ok, moet ik dus nu begrijpen dat bij Keytrade beleggingsrekeningen tot Euro 70.000 zijn gedekt? Of hoe moet ik het interpreteren?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt absoluut (Pas op: Keytrade is idd Frans garantiestelsel en niet het Belgische. Soit, wat betreft zuivere deposito's is dat irrelevant want Europees geïntegreerd. Niet dus ivm Tak 21 naar Frans recht bvb, soit again.)Yaris schreef: ↑17 maart 2020, 15:15Ja: https://garantiefonds.belgium.be/nl
WELKE TEGOEDEN ZIJN BESCHERMD?
- Zowel bankdeposito's (zichtrekeningen, spaarrekeningen, termijnrekeningen) als kasbons.
- Beleggingstegoeden (tegoeden van gelden bestemd voor of voortkomend van beleggingsverrichtingen in financiële instrumenten).
- Levensverzekeringscontracten met gewaarborgd rendement (tak 21) naar Belgisch recht.
Bij Keytrade betekent dit zowel de beschikbare cash als de gereserveerde cash (voor limiet kooporders van etf's bvb).
99k cash op beursrek van Keytrade om te kopen (min evt andere deposito's bij Keytrade, zoals zicht- en spaarrek bvb), lijkt me niet zo'n gek idee. Mijn raad: nog 5% lager en dan.... buy buy buy...
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 18 maart 2020, 03:03, 6 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De effecten zijn maar gedekt tot 70k (net als Tak 21 naar Frans recht) maar de cash op een beleggingsrekening bij Keytrade (zowel de beschikbare als de gereserveerde samen), verhoogd met evt andere deposito's (zicht- en spaarrekeningen bvb) bij Keytrade, zijn in totaal dus gedekt tot 100k (omdat Keytrade een 'Europese' BANK is).Jozefien1969 schreef: ↑17 maart 2020, 20:31 Ok, moet ik dus nu begrijpen dat bij Keytrade beleggingsrekeningen tot Euro 70.000 zijn gedekt? Of hoe moet ik het interpreteren?
Zeg dat ik het gezegd heb
Vandaag in het nieuws: de VS overwegen aan de burgers een cheque van 1.000 dollar te sturen zodat gezinnen meteen geld kunnen uitgeven.
Iemand een idee waarom Proximus al 2 dagen op rij zo aan het stijgen is? Niet dat ik er rouwig om ben .
+1 zou ik ook wel willen weten...
En meer in het algemeen, is dit nu de zoveelste dead-cat-bounce van de bel20?
Die staat mooi groen, terwijl quasi alle andere EU beurzen rood staan...
Sectorswitch naar bedrijven die "immuun" zijn voor een lockdown viel gisteren hard op.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Het lijkt wel dat sommigen denken dat er werkelijk een garantiefonds is waarin gespaard wordt. Het garantiefonds is een dikke klucht, de bankentaks en hervormingen die gedaan zijn na de vorige crash worden allemaal integraal gebruikt in de begroting. Er is dus nergens een fonds of magisch potje geld dat de overheid kan opentrekken om een bank uit de miserie te helpen. Indien er werkelijk een bank overkop gaat moet de overheid dus miljarden lenen om die garanties te dekken en worden er enorme gaten geslagen in de begroting. Maak u geen illusies, het overkop gaan van een bank wordt dus nog steeds bekostigd door de belastingbetaler, en dat lijkt nooit te zullen veranderen...