De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
Denk je nu echt dat omwille va deze Corona-crisis er minder auto's gekocht gaan worden? Die worden gewoon uitgesteld gefabriceerd. Fabrikanten zullen juist extra hun best moeten doen om terug bij te benen.
Re: De crash van 2020
Akkoord, maar als er financiële malaise is, doe je misschien een paar jaar langer met je auto?
Re: De crash van 2020
Ja, dat denk ik. Ik denk dat de mensen nu meer bezorgd zijn over of ze genoeg voorraad in huis hebben om de komende maanden te overleven dan dat ze nadenken over de aankoop van een nieuwe auto.
Re: De crash van 2020
Ik ga het topic "crash van 2020" aangrijpen om alvast mijn portefeuille van 2020 te plannen, wat mijn herintrede na ongeveer een jaar moet worden.
De precieze agenda is uiteraard afhankelijk van de evolutie van het coronavirus, maar dit is in de veronderstelling/hoop dat we vanaf begin volgende maand een stabilisatie in het aantal nieuwe besmettingen krijgen:
- April: Galapagos, Alphabet
- Mei: GBL, Brederode, Coca-Cola
- Juni: Immobel, RD Shell
- September: Ageas, UCB, Kinepolis, Sofina
Banken blijf ik nog af aangezien zij de financiële naweeën van het virus en de maatregelen van de ECB nog hard zullen voelen.
Bedoeling zou wel zijn om er begin volgend jaar op te pikken voor hun dividend.
Feedback is uiteraard steeds welkom.
De precieze agenda is uiteraard afhankelijk van de evolutie van het coronavirus, maar dit is in de veronderstelling/hoop dat we vanaf begin volgende maand een stabilisatie in het aantal nieuwe besmettingen krijgen:
- April: Galapagos, Alphabet
- Mei: GBL, Brederode, Coca-Cola
- Juni: Immobel, RD Shell
- September: Ageas, UCB, Kinepolis, Sofina
Banken blijf ik nog af aangezien zij de financiële naweeën van het virus en de maatregelen van de ECB nog hard zullen voelen.
Bedoeling zou wel zijn om er begin volgend jaar op te pikken voor hun dividend.
Feedback is uiteraard steeds welkom.
Re: De crash van 2020
Wig wordt momenteel uitgespeeld. Ook op de VIX.
Zeker stops hoger verzetten, indien vandaag ingestapt om van de dalende Wig te genieten.
Velen gaan vandaag nog uitstappen om slecht Virus nieuws te vermijden tijdens sluiting beurs.
Dus best ook een groot deel winstnemen vandaag.
Die VIX moet naar beneden om stabiele markten te hebben.
Zeker stops hoger verzetten, indien vandaag ingestapt om van de dalende Wig te genieten.
Velen gaan vandaag nog uitstappen om slecht Virus nieuws te vermijden tijdens sluiting beurs.
Dus best ook een groot deel winstnemen vandaag.
Die VIX moet naar beneden om stabiele markten te hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: De crash van 2020
Er waren geen deftige risicovrije bodems te vinden in die week dat ik er niet was.
Trouwens er was maar 1 gefaalde uitgestopte trade. Die bodem op de futures met dan tijdens het weekend de onverwachte
olie prijzenoorlog met een crash van -20% op de olie de maandag. Een crash in olie is zeer slecht voor de beurs en de dead cat bounce kwam door de olie er niet.
Bij swingtrading zoals ik doe ga je overnight met je posities en dan neem je zulke risico's. Daarvoor heb je risico management.
Je kon dankzij mijn berichten juist voor de top uit aandelen gegaan zijn. Weet je nog de verwittigingen met mijn parabolische en rising wedge grafieken.
Zelfs aan de top zelf kon je door mijn bericht van uit aandelen gegaan zijn.
De donderdag juist op de top heb ik gepost dat de algo's heel vlug automatisch op de uitbraak van de de rising wedge
aan het reageren waren met een flash crash. Er waren er ook met mij aan het lachen toen ik schreef dat je moest zien dat je op een stoel zit als de muziek stopt.
Ik ben geen adviseur en ik ken de persoonlijke situaties van de mensen niet om aan te bevelen wat je moet doen.
Gaan ze bv. stoplossen zetten? Hebben ze een te dure broker zoals Keytrade voor die trade van vandaag? enz.
Als je een beetje goed kijkt naar wat ik post moet je het wel duidelijk zijn waar de kansen liggen.
Trouwens in deze onstabiele markt zou je beter eens je tijd spenderen om deftige T.A. les te volgen, zodat je tegen dat de boel terug aantrekt weet in welke risicoarme locatie's je moet instappen bij een aandeel.
PS. Super uitbraak vandaag uit de dalende wig die ik na 11 uur gepost had. SHOP en de andere momentum aandelen al op +6 a +10% Verhoog je stops en wees voorzichtig voor slecht virus nieuws.
2550 is de grote verkoopzone tot nu toe. Daar kan je al wat winst nemen.
Re: De crash van 2020
@TRX: Het merendeel van mijn aandelen valt onder de categorie dividend aristocraten, enkel bij mijn Europese aandelen is dit iets minder streng, gezien europese bedrijven vlugger opteren om in een dividend te snijden. Op de to buy lijst staan voorlopig: KBC Ancora, Avi Global trust, Sampo, Unilever, Texaf, Elia & JnJ
@tdma: Voorlopig nog cash genoeg om te kopen + de dividendjes blijven binnenkomen. Ik kan dus blijven herinvesteren, en op momenten als deze kijk ik waar ik de beste waar krijg voor mijn geld. -30% of -50% lig ik niet zo wakker van zolang er aan het bedrijf niks fundamenteel is gewijzigd. Ja, veel bedrijven zullen een of twee slechte kwartalen hebben maar dat zal niks veranderen aan de onderneming zelf. Denk je dat mensen minder cola gaan drinken nu? Ik dacht het niet, ze zullen wel een impact hebben van evenementen die niet door gaan waar er lustig geconsumeerd word.
@Blackbelt: Klopt in sommige sectoren zullen er veel bedrijven zweten, maar de bedrijven met de sterke balans zullen wel overleven. De kleintjes met de zwakkere balans zullen er eerst van tussen gaan. Momenteel is er ook nog geen gebrek aan cash, dus financiering is nog geen probleem.
Mvg,
Geblin
@tdma: Voorlopig nog cash genoeg om te kopen + de dividendjes blijven binnenkomen. Ik kan dus blijven herinvesteren, en op momenten als deze kijk ik waar ik de beste waar krijg voor mijn geld. -30% of -50% lig ik niet zo wakker van zolang er aan het bedrijf niks fundamenteel is gewijzigd. Ja, veel bedrijven zullen een of twee slechte kwartalen hebben maar dat zal niks veranderen aan de onderneming zelf. Denk je dat mensen minder cola gaan drinken nu? Ik dacht het niet, ze zullen wel een impact hebben van evenementen die niet door gaan waar er lustig geconsumeerd word.
@Blackbelt: Klopt in sommige sectoren zullen er veel bedrijven zweten, maar de bedrijven met de sterke balans zullen wel overleven. De kleintjes met de zwakkere balans zullen er eerst van tussen gaan. Momenteel is er ook nog geen gebrek aan cash, dus financiering is nog geen probleem.
Mvg,
Geblin
Re: De crash van 2020
Dat blijven binnenkomen van dividenden kan ook nog tegenvallen, bij veel bedrijven moet dit op de algemene vergadering worden goedgekeurd. Kreeg vandaag een bericht van BASF dat hun AV niet kan doorgaan op de geplande datum.
Re: De crash van 2020
Het zou me trouwens sterk verbazen dat BASF zijn voorgestelde verhoging naar €3,30 kan doorvoeren. Ik verwacht zelfs eerder een cut.
Re: De crash van 2020
Tja, of een duurder nieuw model?
Dit is toch allemaal giswerk? Mensen zullen misschien een 3-tal maanden langer meoten doorsparen, of een goedkoper model nemen, maar wie gisteren in de markt was voor een nieuwe mercedes zal toch niet plots een jaar langer blijven rijden, of een Dacia overwegen? Waarom zou het?
Re: De crash van 2020
Niet op de technische levensduur maar wel op de gebruiksduur. Hoeveel mensen rijden met hun auto tot hij versleten is? Ze kopen vroegtijdig een nieuwe auto omdat ze er een willen hebben die groter is, sneller, mooier, luxueuzer of gewoon omdat ze hun oude beu zijn en iets nieuw willen terwijl ze met hun oude nog jaren zouden kunnen blijven rijden. Een crisis zou hen dan kunnen tegenhouden om te vlug een nieuwe te kopen.
Re: De crash van 2020
Juist. En wat zou een ziekte daar aan veranderen? Men wacht tot de heisa achter de rug is en dan begint het weer te knagen om die glimmende nieuwe auto te kopen.Yaris schreef: ↑18 maart 2020, 13:21 Niet op de technische levensduur maar wel op de gebruiksduur. Hoeveel mensen rijden met hun auto tot hij versleten is? Ze kopen vroegtijdig een nieuwe auto omdat ze er een willen hebben die groter is, sneller, mooier, luxueuzer of gewoon omdat ze hun oude beu zijn en iets nieuw willen terwijl ze met hun oude nog jaren zouden kunnen blijven rijden.
Er zal een soort van opluchtings-gevoel zijn eens dat virus overwonnen is, en dan zullen mensen in hun enthousiasme de meest nutteloze brol beginnen kopen. Spending like there is no tomorrow.