De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
@Fakkel: bedoel je dat bij holdings en ETFs de aandelen verhandeld worden aan een koers die ligt onder de boekwaarde van de holding of EFT ?
Maar kunnen we niet stellen dat de koerswaarde steeds terug evolueert naar de investariswaarde bij kalmte? Het is niet erg logisch om minder te geven voor een korf van aandelen dan voor de som van die aandelen, toch?
Maar kunnen we niet stellen dat de koerswaarde steeds terug evolueert naar de investariswaarde bij kalmte? Het is niet erg logisch om minder te geven voor een korf van aandelen dan voor de som van die aandelen, toch?
Indien je dit dikwijls doet zal de staat dit als een beroepsbezigheid beschouwen omdat dit niet binnen het normaal beheer van het familiefortuin valt. In dat geval zal je hier wel op belast worden.geebee schreef: ↑19 maart 2020, 10:02 Ja, Jacky je hebt dat goed begrepen ... en als je 1000 zo'n aandelen koopt verdien je er in een uur 100.000 euro mee, en nog beter als je 10000 zo'n aandelen koopt heb je een uur later 1 miljoen in de pocket ... het kan natuurlijk ook dalen en dan zit je in dikke shit ...
"Short" is het eerst verkopen van de aandelen en het daarna, hopelijk aan een lagere prijs, terug aankopen van de aandelen. Zo kan je geld verdienen op dalende koersen. Je moet wel iemand vinden die de aandelen aan jou wil "lenen".Jacky_ schreef: ↑19 maart 2020, 10:10 Ik dacht dat ik ook ergens iets gelezen had van short trading?
Dus iemand koopt 100 aandelen voor 2600 euro en verkoopt ze 5min later aan 2605euro. Akkoorddan beleg je 260.000 voor slechts 500 euro te verdienen, maar het is wel goed verdiend natuurlijk. En het risico zal wel meevallen aangezien stabiele bedrijven altijd op hun pootjes terecht komen? Dan praat ik natuurlijk niet in tijden van crisis.
Je kan "short" handelen op korte termijn (dag, uur, minuten) of langere termijn (dagen, weken, maanden).
Er zijn producten die dit makelijker maken voor jou.
Opgelet je kan hiermee meer verliezen dan dat je belegd hebt. Niet voor de beginners.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat heb je nu met al die thuisblijvers die ineens de beurs ontdekken en geloven dat ze daar nu rap wat geld mee kunnen verdienen!ignition schreef: ↑19 maart 2020, 10:22Ik zou me eerst wat inlezen:
https://www.bogleheads.org/wiki/Getting_started
https://www.bogleheads.org/wiki/Boglehe ... philosophy
https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium
Aan beginners die in nu willen instappen:
- probeer de market dip niet te "timen", deze kan nu zijn, maar evengoed pas binnen X jaar
- "dollar cost averaging"-gewijs instappen in enkele holdings en/of ETFs en/of of papieren vastgoed, of combinatie van.
Als je 10K wil investeren, kan je bijvoorbeeld per 2K investeren, gespreid in de tijd (elke maand, elke 2 maand, ... voor 2K kopen).
Als je gespreid in de tijd én nog eens "breed" koopt (geen stock picking), met geld dat je een tijdje kan missen, kan je niet veel fout doen. Koop bijvoorbeeld in komende maanden/jaren een combinatie van:
- ETFs: VWCE (IE00BK5BQT80), CSPX, ...
- Holdings: Sofina, Ackermans & van Haaren, ...
- Papieren vastgoed: Home Invest Belgium, Care Property Invest, ...
=> Kijk LT, niet KT, enkel met geld dat je 5 - 10 jaar kan missen.
Ikzelf ben deze week alvast begonnen met "hamsteren" (op de beurs dan) volgens bovenstaand plan.
Thoughts?
- probeer de market dip niet te "timen", deze kan nu zijn, maar evengoed pas binnen X jaar
- "dollar cost averaging"-gewijs instappen in enkele holdings en/of ETFs en/of of papieren vastgoed, of combinatie van.
Als je 10K wil investeren, kan je bijvoorbeeld per 2K investeren, gespreid in de tijd (elke maand, elke 2 maand, ... voor 2K kopen).
Als je gespreid in de tijd én nog eens "breed" koopt (geen stock picking), met geld dat je een tijdje kan missen, kan je niet veel fout doen. Koop bijvoorbeeld in komende maanden/jaren een combinatie van:
- ETFs: VWCE (IE00BK5BQT80), CSPX, ...
- Holdings: Sofina, Ackermans & van Haaren, ...
- Papieren vastgoed: Home Invest Belgium, Care Property Invest, ...
=> Kijk LT, niet KT, enkel met geld dat je 5 - 10 jaar kan missen.
Ikzelf ben deze week alvast begonnen met "hamsteren" (op de beurs dan) volgens bovenstaand plan.
Thoughts?
-
- Newbie
- Contacteer:
Short trading betekent niet letterlijk kort traden hé......... Het betekent dat je aandelen eerst verkoopt met de bedoeling ze later opnieuw goedkoper aan te kopen. Je speculeert dus op een daling van de koers.Jacky_ schreef: ↑19 maart 2020, 10:10Ik dacht dat ik ook ergens iets gelezen had van short trading?geebee schreef: ↑19 maart 2020, 10:02 Ja, Jacky je hebt dat goed begrepen ... en als je 1000 zo'n aandelen koopt verdien je er in een uur 100.000 euro mee, en nog beter als je 10000 zo'n aandelen koopt heb je een uur later 1 miljoen in de pocket ... het kan natuurlijk ook dalen en dan zit je in dikke shit ...
Dus iemand koopt 100 aandelen voor 2600 euro en verkoopt ze 5min later aan 2605euro. Akkoorddan beleg je 260.000 voor slechts 500 euro te verdienen, maar het is wel goed verdiend natuurlijk. En het risico zal wel meevallen aangezien stabiele bedrijven altijd op hun pootjes terecht komen? Dan praat ik natuurlijk niet in tijden van crisis.
Daar is helemaal niets mis mee. Ik weet dat velen hier de beurs als een soort elitair clubje zien enkel bestemd voor lange termijn kopers, maar er zijn vele strategieën en iedereen mag gerust eens een poging wagen.mouche schreef: ↑19 maart 2020, 12:09Dat heb je nu met al die thuisblijvers die ineens de beurs ontdekken en geloven dat ze daar nu rap wat geld mee kunnen verdienen!ignition schreef: ↑19 maart 2020, 10:22
Ik zou me eerst wat inlezen:
https://www.bogleheads.org/wiki/Getting_started
https://www.bogleheads.org/wiki/Boglehe ... philosophy
https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Omdat mijn reactie gisteravond blijkbaar niet geregistreerd werd:
Gisteren eerste pakketjes Ageas en KBC opgepikt.
Het ziet er ook naar uit dat het koopplan voor GOOG en zeker AMZN bijgestuurd zal moeten worden. AMZN zit nu amper 10% onder mijn "afbouwprijs".
Gisteren eerste pakketjes Ageas en KBC opgepikt.
Het ziet er ook naar uit dat het koopplan voor GOOG en zeker AMZN bijgestuurd zal moeten worden. AMZN zit nu amper 10% onder mijn "afbouwprijs".
Het wordt nu al helemaal moeilijk om te traden nu de Euro in 10 dagen al meer dan 6% is gezakt t.o.v. de USD.
De CSPX, die de S&P500 volgt, maar in Euro genoteerd is, staat daardoor al dagen veel te hoog rond 219 EUR te dobberen.
De CSPX, die de S&P500 volgt, maar in Euro genoteerd is, staat daardoor al dagen veel te hoog rond 219 EUR te dobberen.
Voor mij is het duidelijk: de beurs is niets voor mij. Ok ik verlies maximaal direct 1.500,00 euro(meer aandelen heb ik niet bij Bolero). Indirect kan ik al mijn pensioensparen verliezen. Indirect zal de crisis aan iedereen veel geld gaan kosten. De immense kadootjes die de ministers nu weer aan het uitdelen zijn zullen uiteraard wel weer door de middenklasse betaald gaan worden.
Ok mijn geld zit in vastgoed en dat kan ook wel eens stijl naar beneden gaan (vraag zou wel eens kunnen dalen en aanbod kunnen stijgen als we het virus niet onder controle krijgen... .
Maar... ik heb mijn nachtrust nog :-)
Voorlopig althans nog
Ok mijn geld zit in vastgoed en dat kan ook wel eens stijl naar beneden gaan (vraag zou wel eens kunnen dalen en aanbod kunnen stijgen als we het virus niet onder controle krijgen... .
Maar... ik heb mijn nachtrust nog :-)
Voorlopig althans nog
Al de winst die ik de afgelopen jaren op de beurs heb verkregen (ongeveer 14k € met oa KBC, Delhaize, Carrefour en een handvol fondsen) ben ik kwijtgespeeld nu door 13k € verlies met AB Inbev (het enige pakket aandelen dat ik nog had, voor de corona crisis alles de dieperik heeft ingejaagd).
Dus blijkbaar is het ook niets voor mij
Dus blijkbaar is het ook niets voor mij
Ik volg beurs reeds langer niet echt meer, toch begon het beetje te kriebelen toen ik las dat beurzen - 40% stonden . ik heb rijkere kameraad die private banking en dus advies heeft en die is er bij ong. -10% grotendeel uitgestapt . zijn visie: beurzen staan nog niet echt laag, nog veel hoger dan 10 jaar geleden, en ze zijn de economie helemaal kapot aan 't maken . het zal faillissementen regenen, begroting dieprood, belastingen omhoog, etc etc … ik volg hem daarin wel en doe niks …
gisteren de certificaten van rabobank opgekocht aan 90% voor een bedrag van 50 000 € geeft mij een rendement van 7% bruto en als de paniek overwaaid zal de koers vlug weer boven de 120% staan . Zullen niet veel aandelen zijn die zulk rendement zullen geven dan deze perp . En waarvan je bijna 100% zeker bent , rabobank blijft een van de sterkste banken qua kapitalisatie en hebben zonder probleem de kredietcrisis overleefd ook . rekening houden met de lage rente is dit een no brainer voor winst op korte termijn en middellange termijn . risico is er altijd maar in dit geval toch minimaal .
Stick to the plan, mofo's!
https://www.morningstar.nl/nl/news/2004 ... rkten.aspx
https://www.morningstar.nl/nl/news/2004 ... rkten.aspx
Dit is ook een heel goed boekje om eens te lezen als beginner: https://www.etf.com/docs/IfYouCan.pdf
Een vraagje als beginner als u mij even toestaat:
Ik heb de tracker Lyxor UCITS ETF BEL 20 TR die ongeveer de BEL 20 zou moeten volgen. Dit heeft ze grosso modo ook steeds gedaan. Deze middag stond ze plots +38pct, terwijl de BEL 20 slechts een bescheiden winst had. Rond 16u30 was ook de tracker opnieuw gezakt naar een bescheiden winst van een kleine 2pct, in lijn met de BEL20.
Hoe valt deze plotse stijging van +38pct rond de middag te verklaren? Ik had verwacht dat mijn tracker gewoon de BEL20 zou volgen? Bijkomend: kon ik verkocht hebben aan deze koers of spelen hier andere mechanismen?
Bedankt voor de hulp!
Ik heb de tracker Lyxor UCITS ETF BEL 20 TR die ongeveer de BEL 20 zou moeten volgen. Dit heeft ze grosso modo ook steeds gedaan. Deze middag stond ze plots +38pct, terwijl de BEL 20 slechts een bescheiden winst had. Rond 16u30 was ook de tracker opnieuw gezakt naar een bescheiden winst van een kleine 2pct, in lijn met de BEL20.
Hoe valt deze plotse stijging van +38pct rond de middag te verklaren? Ik had verwacht dat mijn tracker gewoon de BEL20 zou volgen? Bijkomend: kon ik verkocht hebben aan deze koers of spelen hier andere mechanismen?
Bedankt voor de hulp!