De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
Heb jij de laatste dagen überhaupt een krant gelezen? De economie is praktisch stil gevallen, in België alleen zitten meer dan 500.000 mensen zonder werk, met een uitkering die niet in de buurt komt van wat velen normaal verdienen. Het is ijdele hoop om te denken dat daar snel iets aan gaat veranderen, en dat iedereen na de besmettingspiek terug aan het werk kan. Er zullen veel jobs verloren gaan, en de overheid zal nadien bij de nog wel werkende burgers om extra geld komen 'vragen'. Een Coronataks misschien? Een nieuwe auto zal voor de meerderheid geen prioriteit zijn. En als ze er toch een kopen zal het misschien toch een klasse lager worden.
iddDeZatteNonkel schreef: ↑18 maart 2020, 15:32 Heb jij de laatste dagen überhaupt een krant gelezen? De economie is praktisch stil gevallen, in België alleen zitten meer dan 500.000 mensen zonder werk, met een uitkering die niet in de buurt komt van wat velen normaal verdienen. Het is ijdele hoop om te denken dat daar snel iets aan gaat veranderen, en dat iedereen na de besmettingspiek terug aan het werk kan. Er zullen veel jobs verloren gaan, en de overheid zal nadien bij de nog wel werkende burgers om extra geld komen 'vragen'. Een Coronataks misschien? Een nieuwe auto zal voor de meerderheid geen prioriteit zijn. En als ze er toch een kopen zal het misschien toch een klasse lager worden.
Nu betreden we onverkend terrein. Doet me denken aan het Portugese nationale epos os lusiades: '... over nooit bevaren zeeën'. Daar klinkt het wel dromerig-dichterlijk.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
SOLB vandaag het omgekeerde, na slot bid 68,4 ask 75.58 maar slotkoers aan ask.doorwinterd schreef: ↑12 maart 2020, 18:02 Een aandeel als SOLB stond 30sec voor slotfixing op -98%. Resultaat na slot = bid 58.5 ask 65.4.
Zelden gezien.
We zitten in de fase dat particulieren hun winnaars verkopen maar nog steeds zwaar dalende aandelen (Inbev etc) accumuleren.
Op de bodem in 2009 stonden in aandelen als TUB geen kopers meer en waren intraday schommelingen tov referentie UCB soms enorm. Valt te betwijfelen of het in deze 'moderne algoritme tijden' ooit nog zo ver komt.
Het zijn boeiende tijden.
Dit vond ik een interessant beursgesprek, heeft imo gelijk wat US als grote onbekende/katalysator betreft.
https://www.youtube.com/watch?v=b31RTn2Lh9w
Van particulieren zou je restorders in bid verwachten tss die koersen. Short covering imo.
30% verschil op weekbasis, het zijn rare tijden.
Klopt, ons BNP zal stilletjes aan hetzelfde zijn als dat van een gemiddeld Afrikaans land, maar dit is puur kunstmatig. Van zodra deze pandemie voorbij is gaan mensen massaal terug aan het werk, er zullen overuren gedraaid moeten worden om de backlogs weg te werken.
OK, fair point. Anderzijds zijn de uitgaven van de gezinnen ook veel lager. De uitkeringen laten net toe om deze (beperkte) tijd te overbruggen. Het is als onbetaald verlof, waarbij je geen geld mag uitgeven.DeZatteNonkel schreef: ↑18 maart 2020, 15:32 , in België alleen zitten meer dan 500.000 mensen zonder werk, met een uitkering die niet in de buurt komt van wat velen normaal verdienen.
Na 10 weken is iedereen terug aan het werk, mits bepaalde restricties. Ik las overlaatst een artikeltje van ee fabriek in Wuhan, midden in de getroffen regio. Er zijn bijzondere voorzorgsmaatregelen, en mensen zijn nog altijd niet vrij om te doen wat ze wullen, maar de fabriek is 99% operationeel.DeZatteNonkel schreef: ↑18 maart 2020, 15:32 Het is ijdele hoop om te denken dat daar snel iets aan gaat veranderen, en dat iedereen na de besmettingspiek terug aan het werk kan. Er zullen veel jobs verloren gaan, en de overheid zal nadien bij de nog wel werkende burgers om extra geld komen 'vragen'. Een Coronataks misschien? Een nieuwe auto zal voor de meerderheid geen prioriteit zijn. En als ze er toch een kopen zal het misschien toch een klasse lager worden.
Ik zeg niet dat er geen economische impact zal zijn. Er zullen idd jobs verloren gaan, en bedrijven die eigenlijk al op het tandvlees stonden gaan er nu onherroepelijk tussen uit. Maar een totale economische meltdown, daar geloof ik niet in. Dit is een kunstmatige, en in de tijd beperkte onderbreking. 2020 is soweiso een verloren jaar, maar 2021 kan m.i. terug aanknopen met 2019.
ELKE crisis is een nooit bevaren zee. In 2008 werd de totale implosie van het monetaire systeem voorspeld, het einde van het kapitalisme, het begin van een wereld-burger-oorlog en weet-ik-wat-nog-allemaal. Du jamais vu.
Een jaar later floreerde de beurs als nooit tevoren, geld rolde opnieuw, bankiers kregen hun bonus, banken kregen nieuwe regels. En het spel kon verder gespeeld worden.
De reden waarom we zo snel hersteld zijn van de crisis in 2008 is door het ingrijpen van de overheid (redding banken) en het ingrijpen van de centrale banken (verschaffen liquiditeit). Stel je voor dat ze Dexia en Fortis hadden failliet laten gaan (want dat waren ze)... Miljoenen mensen die hun spaarcentjes in rook zien opgaan en bankruns die de andere banken meeslepen. Op dat moment was alle vertrouwen weg.
Nu zie ik inderdaad niet zo snel een implosie van het systeem aankomen, zoals mogelijk was in 2008. Maar er gaat wel een zeer stevige recessie op ons af komen die de meeste mensen op dit moment onderschatten. De vraag is hoe lang deze situatie blijft aanslepen (1 a 2 maanden kan je nog vrij goed van recupereren), maar als dit langer blijft aanhouden (3-4-6 maanden) komen er toch grote brokken van. In België zal het door ons goed sociaal zekerheidssysteem allemaal goed meevallen en zal de consumptie niet stil vallen en zullen bijvoorbeeld niet veel mensen niet aan hun leningen kunnen voldoen. Maar in andere landen is dit een ander verhaal. De kapitalisering van de banken is niet voorzien op zo een situatie. De rente staat al jarenlang superlaag, niet in verhouding tot het risico. Als er morgen één of twee grote spelers overkop gaan met een hoop schulden, vertrekt al het vertrouwen uit de markt. Rentes gaan omhoog en de liquiditeit valt weg, waardoor andere bedrijven die semi-gezond misschien ook in de problemen komen en niet kunnen herfinancieren. Op dat moment zal de ECB wel stevig ingrijpen door voorzien van liquiditeit en mogelijk opkopen van bedrijfsobligaties. Maar toch... Het hele economische model is gestoeld op vertrouwen en één of twee dominosteentjes die vallen kunnen tricky zijn.
EDIT: Ter verduidelijking, ik heb de afgelopen twee weken bijgekocht en zit nog steeds vol in aandelen. Ik denk dat het eerst nog wat erger gaat worden de komende weken, maar het is te moeilijk te voorspellen hoe en wanneer de bokkensprongen zich voordoen dus ik blijf zitten en hou cash achter de hand.
Nu zie ik inderdaad niet zo snel een implosie van het systeem aankomen, zoals mogelijk was in 2008. Maar er gaat wel een zeer stevige recessie op ons af komen die de meeste mensen op dit moment onderschatten. De vraag is hoe lang deze situatie blijft aanslepen (1 a 2 maanden kan je nog vrij goed van recupereren), maar als dit langer blijft aanhouden (3-4-6 maanden) komen er toch grote brokken van. In België zal het door ons goed sociaal zekerheidssysteem allemaal goed meevallen en zal de consumptie niet stil vallen en zullen bijvoorbeeld niet veel mensen niet aan hun leningen kunnen voldoen. Maar in andere landen is dit een ander verhaal. De kapitalisering van de banken is niet voorzien op zo een situatie. De rente staat al jarenlang superlaag, niet in verhouding tot het risico. Als er morgen één of twee grote spelers overkop gaan met een hoop schulden, vertrekt al het vertrouwen uit de markt. Rentes gaan omhoog en de liquiditeit valt weg, waardoor andere bedrijven die semi-gezond misschien ook in de problemen komen en niet kunnen herfinancieren. Op dat moment zal de ECB wel stevig ingrijpen door voorzien van liquiditeit en mogelijk opkopen van bedrijfsobligaties. Maar toch... Het hele economische model is gestoeld op vertrouwen en één of twee dominosteentjes die vallen kunnen tricky zijn.
EDIT: Ter verduidelijking, ik heb de afgelopen twee weken bijgekocht en zit nog steeds vol in aandelen. Ik denk dat het eerst nog wat erger gaat worden de komende weken, maar het is te moeilijk te voorspellen hoe en wanneer de bokkensprongen zich voordoen dus ik blijf zitten en hou cash achter de hand.
Dus je bent niet "vol in aandelen" want je had en hebt nog steeds cash achter de hand :-).Naick schreef: ↑20 maart 2020, 10:59 Ter verduidelijking, ik heb de afgelopen twee weken bijgekocht en zit nog steeds vol in aandelen. Ik denk dat het eerst nog wat erger gaat worden de komende weken, maar het is te moeilijk te voorspellen hoe en wanneer de bokkensprongen zich voordoen dus ik blijf zitten en hou cash achter de hand.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb een bepaald bedrag voorzien om in aandelen te beleggen. Hierin hield ik altijd wat cash achter de hand om koopjes te doen of soms vond ik geen goed alternatief voor een aandeel dat ik verkocht had. Ik heb geen inkomen op dit moment, dus de rest van de cash is als reserve om van te leven tijdens onze wereldreis (14 maanden en counting). Maar als de beurs zo stevig blijft zakken wil ik wel het risico nemen om in mijn reserves te dippen (of desnoods meer risico te nemen via een leveraged ETF).
Als je die reserves hebt voorzien als leefgeld voor uw reis moet je daar in turbulente tijden niets anders mee doen. Impulsief uw 'systeem' veranderen is meestal geen goed idee.
Nee ik heb me verkeerd uitgedrukt. Aan het leefgeld zullen we inderdaad niet komen, dat is zeker geen slim plan. Maar we hadden daarbovenop nog een grote cashbuffer (pakweg 24 maanden kosten) voorzien, waar we wel aan kunnen komen. We hebben allebei een diploma in een sector die veel gezocht wordt en goed betaald, dus daar maken we ons weinig zorgen over.
Dus je bent niet "vol in aandelen". Een heel goed idee om altijd reserve te houden.Naick schreef: ↑20 maart 2020, 12:06 Ik heb een bepaald bedrag voorzien om in aandelen te beleggen. Hierin hield ik altijd wat cash achter de hand om koopjes te doen of soms vond ik geen goed alternatief voor een aandeel dat ik verkocht had. Ik heb geen inkomen op dit moment, dus de rest van de cash is als reserve om van te leven tijdens onze wereldreis (14 maanden en counting). Maar als de beurs zo stevig blijft zakken wil ik wel het risico nemen om in mijn reserves te dippen (of desnoods meer risico te nemen via een leveraged ETF).
Het een van de punten die ik steeds probeer te maken. Aligneer het risico van je volledige beleggingsportefeuille aan je risicoprofiel: het risico dat je kan nemen (als je geen inkomen hebt is dit minder), dat je moet (als je niet genoeg geld hebt voor je doelen, "moet" je misschien risico nemen) en het risico dat je wil nemen (zelfs al kan je en moet je risico nemen, misschien wil je het niet) .
Wat deze crash heeft aangetoond voor mij is dat van de personen die in het begin van het jaar verklaarden 100% in aandelen te zitten. ER
- een deel niet 100% in aandelen zat ("reserve", "aan de zijlijn", "wachten op de dip")
- een ander deel niet 100% in aandelen zou moeten gezeten hebben. Veken dachten dat ze het risico aankonden, velen hebben het niet aangekund en hebben verkocht (met verlies).
Belangrijk voor nieuwe leden is dus dat ze niet alles moeten geloven dat ze hier lezen, en zelf heel diep nadenken over hun eigen beleggingsstrategie, met hun eigen niveau van risico.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Over welke 'backlogs' mag je het dan wel hebben?sintorama schreef: ↑20 maart 2020, 09:28Klopt, ons BNP zal stilletjes aan hetzelfde zijn als dat van een gemiddeld Afrikaans land, maar dit is puur kunstmatig. Van zodra deze pandemie voorbij is gaan mensen massaal terug aan het werk, er zullen overuren gedraaid moeten worden om de backlogs weg te werken.
We hebben kasten en diepvriezers vol voor maanden en schijtpapier hebben we inmiddels tot St. Jutemis 2035.
Kledingswinkels kunnen de stocks voor een gans seizoen in de vuilbak gooien of proberen volgend jaar te slijten, als ze het komende seizoen tenminste overleven. Toerisme zit op zijn gat voor een ganse tijd. (Zelfde effect dan na de aanslagen)
Auto's ... weinig of niet gereden, dus ook later op onderhoud, de koffie die we vandaag niet gedronken hebben gaan we binnen 6 maand niet dubbel drinken. We gaan door een shock, denk maar niet dat het over een half jaar een driedubbele party wordt.
En als je het aantal werklozen na de pandemie zal bekijken zal je wel snappen dat de consumptie niet enorm gaat stijgen. Misschien wel deflatie en een recessie. We zijn een patiënt die 12 weken in coma gaat en langzaam aan weer zal moeten leren eten en moeten recht krabbelen. Die gaat de eerste maanden niet onmiddellijk gaan sporten of een 5-gangenmenu bestellen. Dit vraagt tijd, als de financiële wereld dit kan dragen tenminste. Maar ook daar mijn twijfels.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
idd
Google eens op de webcams van toeristenparadijzen zoals Gran Canaria. Geen Duitse of Spaanse kat te zien.
Doet stilaan denken aan griezelverhalen zoals De Triffids komen.
altijd de moeite om geschiedenis te leren, de beer kan gemeen en vals zijn :
https://www.beursduivel.be/Column/49635 ... -zijn.aspx
https://www.beursduivel.be/Column/49635 ... -zijn.aspx
Dus. Jij denkt dat we minder kaka gaan doen dan voor 2020?Spruitekop schreef: ↑20 maart 2020, 16:31 Over welke 'backlogs' mag je het dan wel hebben?
We hebben kasten en diepvriezers vol voor maanden en schijtpapier hebben we inmiddels tot St. Jutemis 2035.
Kledingswinkels kunnen de stocks voor een gans seizoen in de vuilbak gooien of proberen volgend jaar te slijten, als ze het komende seizoen tenminste overleven. Toerisme zit op zijn gat voor een ganse tijd. (Zelfde effect dan na de aanslagen)
Auto's ... weinig of niet gereden, dus ook later op onderhoud, de koffie die we vandaag niet gedronken hebben gaan we binnen 6 maand niet dubbel drinken. We gaan door een shock, denk maar niet dat het over een half jaar een driedubbele party wordt.
Op sommige zaken is er een voorsprong genomen (bdb WC papier): fabrieken die WC papier produceren zullen dus overuren moeten draaien om de voorraden die nu leeggkocht zijn weer aan te vullen. Op andere artikelen is er een delay op de vraag. De vraag is niet lager dan anders, maar er zit een vertraging op de vraag. Na deze periode trekt de vraag terug aan. En op nog andere producten is er geen invloed: een kapotte frigo moet vervangen worden.
Toerimse zit idd op zijn gat. Wat gaan mensen met het uitgespaarde geld doen? Op vakantie gaan in eigen land, meer uitgeven aan cafes en restaurants, meer sparen, meer luxeartikelen kopen? Men krijgt een verschuiving, maar zeker geen structureel probleem.
Er zal nu een recessie zijn van 1 of meerdere kwartalen, en dan krabbelen we weer recht. Hoeveel kwartalen weet ik niet, maar dat we uiteindelijk rechtkrabbelen weet ik wel.