Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Ik denk dat de vraag eerder is of en welke verstrengingen er nog aankomen. Tot nu toe twee grote aankondigingen en voor de rest vele druppelsgewijze verstrengingen, inclusief het sluiten van de grenzen vandaag voor niet-noodzakelijk verkeer.
Busines as usual is een scenario dat we de komende maanden niet moeten verwachten.
Iemand een idee of de wc papier paljassen nog actief zijn? Ik ga morgen rond 18u30 naar den Aldi en hoop mijn 6 rollen voor de komende 3 maanden eindelijk te kunnen kopen.
@Brembos
Net naar Aldi geweest, alles voorradig.
Pasta, wc-papier, keukenrollen, diepvriesgerief, groeimelk, ...
Net naar Aldi geweest, alles voorradig.
Pasta, wc-papier, keukenrollen, diepvriesgerief, groeimelk, ...
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
't Is toch de schuld van de sossen
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Het moge duidelijk zijn dat er door het gebrek aan juiste cijfers zeer uiteenlopende resultaten bekomen worden.
Door het gebrek aan testen is het zeer moeilijk om aan juiste data te geraken.
Dr. Dan Yamin - een Israëli- ziet het in dit artikel minder somber.
"But there is one country we can learn from: South Korea. South Korea has been coping with corona for a long time, more than most Western countries, and they lead in the number of tests per capita. Therefore, the official mortality rate there is 0.9 percent. But even in South Korea, not all the infected were tested – most have very mild symptoms.
“The actual number of people who are sick with the virus in South Korea is at least double what’s being reported, so the chance of dying is at least twice as low, standing at about 0.45 percent – very far from the World Health Organization’s [global mortality] figure of 3.4 percent. And that’s already a reason for cautious optimism.”
‘Worst-case scenario’
Let’s move from percents to people.
“Just a minute. Although we’re both Westernized countries, we are absolutely not South Korea. South Korea has one of the highest proportions of elderly people in the world, whereas Israel tops the graph in fertility, and we have a very young population. So, if we use the upper limit [of mortality] of South Korea and normalize the mortality rate for the population in Israel, we are talking about the probability of a mortality rate of 0.3 percent among those who have been infected."
Laat ons hopen dat hij het bij het rechte eind heeft.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
De wc papier paljassen leken me niet echt sossen , ik denk eerder aan aanhangers van Filiberke van het Vlaamsch Blok.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dus toch sossen?
Nationaal sossen bedoel je?
Wij mogen dan nog buiten komen. Stel u maar voor dat je daar ergens in een Ballieu zit op een kotje van 5 op 7...
Denk dat er daar meer slachtoffers gaan vallen door huiselijk geweld dan door Corona.
Dat doe ik toch niet? Ik zeg enkel dat je de sterfgevallen moet delen door de besmettingen en niet enkel door de ernstige besmettingen. Natuurlijk dat de sterfgevallen van vandaag met de besmettingen van 5 / 7 / 10 dagen geleden moeten worden. Maar het blijft bij schattingen.haelewyn schreef: ↑20 maart 2020, 17:17 Is het niet even wiskundig belachelijk om alle mensen die de laatste week besmet raakten mee in je cijfers af te zetten tov het aantal overlijdens ? En dat dan nog in tijden waar er per week een zware stijging is van het aantal besmette personen wereldwijd.
Antwoord : ja.
Er is maar 1 goede manier om het sterftecijfer nu trachten goed in te schatten, dat is kijken naar plaatsen waar iedereen getest werd, zoals de Diamond Express en Zuid Korea.haelewyn schreef: ↑20 maart 2020, 17:17 https://www.worldometers.info/coronavirus/
Mijn stelling is dat de waarheid in het midden ligt.
We gaan niet uitkomen op 1 procent en niet op 44.
Je kan niet zomaar natte vingerwerk gebruiken om het aantal onbekende niet-bevestigde patiënten te verzinnen om toch maar gelijk te hebben.
Niet persoonlijk Maarten. Je discussieert altijd 'netjes' hier.
Dit klopt niet : """Je zet in de teller van je berekening het aantal sterfgevallen en in de noemer het aantal ernstig zieke patiënten """"
Men zet wel het aantal bevestigd herstelde mensen tegenover de overledenen om aan die hoge cijfers te komen. Maar dat klopt ook niet en geeft een vals verhoogd resultaat.
Terwijl de andere manier een vals laag resultaat geeft.
Het moet me van het hart, naast het continu zagen over vreemdelingen en de zogenaamde roverheid stoort bovenstaand stuk me enorm.GreenDean schreef: ↑18 maart 2020, 19:12 Dat laatste is een ijdele hoop, natuurlijk. Ik las een artikel van een verpleegster die de 'hamsteraars' een veeg uit de pan gaf op facebook. Ze was met te weinig eten gaan werken, ocharme, omdat de 'hamsteraars' verantwoordelijk zijn voor de lege winkelrekken. Ik interpreteer dit alsof zij meer recht zou hebben op voedsel dan iemand anders omdat ze in een ziekenhuis werkt. Wie in een ziekenhuis werkt, is al iets beter ingelicht dan de doorsnee burger. Ze had dus in januari en februari al een voorraadje kunnen aanleggen (zoals sommige anderen) ipv nu de zielige komen uit te hangen.
Als er 1 taart is en jij neemt die helemaal en ik klaag dat ik niets heb, betekent dat toch niet dat ik de hele taart wil? Gewoon delen. De winkels waren in niet in staat de plotse rush op te vangen wat resulteerde in lege rekken. De verpleegkundige in kwestie heeft helemaal gelijk, ze zegt toch helemaal niet dat niemand iets mag kopen.
En van wat denk jij dat mensen in de zorg op de hoogte zijn? Dus iedere verpleegkundige kan beter dan alle virologen en epidemiologen (want die hebben het allemaal onderschat) inschatten wat de gevolgen gaan zijn in België. Schei toch uit man.
Wat bazel je toch allemaal? Dus je denkt dat als je alle ziekenhuisbedden samentelt je een idee hebt van de beschikbare capaciteit? Neen, enkel van de theoretische capaciteit. In de praktijk leunt de bedbezetting op intensieve doorheen het jaar in quasi ieder ziekenhuis aan tegen de 90%. Er is frequent beddendruk, nieuwe patiënt opnemen, dan moet er een doorstromen naar een gewone afdeling. Door alle electieve ingrepen te schrappen hebben ziekenhuizen ongeveer een derde tot maximum helft van de intensieve capaciteit vrij, geen 100%. Operatiekwartieren kunnen misschien nog omgetoverd worden. Maar wat ga jij doen in een militair barak, internaat of klooster zonder beademingstoestel en zonder personeel? Dan kan iemand even goed in zijn eigen bed thuis blijven liggen. En arts die inwendige gedaan heeft (bv gastro-enteroloog, cardioloog, ...) kan je nog wel terug wat bijscholen en op een pneumo afdeling inzetten. Maar wil je echt door een orthopedist jouw longproblemen laten behandelen? Of door verpleegkundigen die enkel ervaring hebben op psychiatrie? Als we zo ver moeten gaan, dan ga je de mortaliteit echt zien stijgen. Bedpannen uitwassen is niet het werk, daarvoor zijn er bedpanspoelers. Maar (IV-)medicatie correct geven, catheters steken, parameters controleren, dat kan je niet de boer van op de hoek laten doen he. Dat krijg je ook niet op een bijscholing van een paar uurtjes uitgelegd of aangeleerd.GreenDean schreef: ↑19 maart 2020, 08:56 Voor de doemdenkers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... ekenhuizen leert mij dat er, enkel in Vlaanderen om het kort te houden, ongeveer 53 algemene en universitaire ziekenhuizen zijn, verdeeld over ongeveer 94 campussen met bijna 28.500 bedden in totaal. Ongeveer omdat ik heel snel geteld heb, en dit enkel in Vlaanderen. Dit, opnieuw, zijn enkel de algemene en universitaire ziekenhuizen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200317_04892410 meldt dat er gisteren 1486 bevestigde Covid-19-patienten waren in heel België, waarvan 889 in Vlaanderen. Zelfs al zouden die allemaal opgenomen (496 over heel België) moeten worden, maakt dat 889/28.500 iets meer dan 3% van de bedden. Die mensen moeten niet allemaal opgenomen worden (een schatting met een heel natte vinger zegt < 1% van de bedden ingenomen door Covid op dit moment) en al zeker niet allemaal naar de ICU (100 over heel België).
Dus vanuit dat perspectief voorlopig nog altijd geen probleem, tenzij de cijfers gelogen zijn natuurlijk. Als er zich wel een probleem stelt, kunnen andere ziekenhuizen dan de algemene en universitaire mensen opvangen. Militaire ziekenhuizen kunnen de deuren openen, internaten en kloosters kunnen snel ingericht worden, zelfs militaire barakken kunnen omgetoverd worden tot ziekenboegen als de nood echt zo hoog zou worden. Dat zouden in ieder geval al betere maatregelen zijn dan de paniekzaaierij waar men zich nu van bedient. Als dan voor voldoende medisch materieel gezorgd kan worden in het zwaarst belaste land op aarde, ipv paniek te zaaien, kunnen we dit gemakkelijk het hoofd bieden. Huisartsen en apothekers genoeg die rondes kunnen lopen op die ziekenboegen met de nodige begeleiding van de experts terzake. Zelfs een lompe patatten plantende boer als ikzelf (dus in dit land zijn er ontelbare anderen) heeft een heel duur paramedisch getuigschrift en kan inspringen om de bedpannen uit te wassen.
Op deze manier kunnen we dit, moest het op termijn echt een probleem worden, het hoofd bieden. Door paniek te zaaien en ondoordacht groteske maatregelen af te kondigen storten we onszelf alleen maar in de miserie.
De schattingen zijn momenteel om 5% ziekenhuisopname, 1,5% opname intensieve, mortaliteit 1%. Die percentages kunnen wat hoger of lager ligger. Maar een opnameratio (met jouw hele natte vinger) van minder dan 1% is naast nat ook gewoon fout.
Met paniek te zaaien en ondoordachte dingen te doen lossen we het inderdaad niet op. Maar door zo'n nonsens te verkondigen nog minder.
Laatst gewijzigd door Maarten op 21 maart 2020, 02:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat houdt natuurlijk geen steek. Nog geen enkel ziekenhuis heeft zijn capaciteit hier overschreden en de zorg is in Nederland niet slechter dan hier. We kennen enkel de overlijdens, het aantal gekende besmettingen is een waardeloos getal want dat wordt enorm bepaald door de testcapaciteit. Zo lijkt Duitsland een hele lage mortaliteit te hebben, maar ze testen gewoon ook 160 000 mensen per week wat maakt dat ze ook de milde gevallen of gevallen zonder symptomen detecteren.Fakkel schreef: ↑19 maart 2020, 16:16 Maar die Hollanders hebben wel een probleem met hun ziekenzorg. Tegenover onze 21 overlijdens en 1700 besmettingen staan daar 77 doden op 2500 besmettingen. Echt schandalig voor een beschaafd land. Ziekenzorg is daar echt een lachertje in vergelijking met België.
Exact. Corona sterfgevallen kunnen theoretisch over het hoofd gezien worden, maar dat zal maar zelden gebeuren want in principe wordt iedereen die opgenomen wordt met respiratoire klachten en koorts getest. Maar alle mensen met milde symptomen worden normaliter niet getest en gewoon naar huis gestuurd. Vandaar dat het aantal gekende besmette gevallen geen relatie meer heeft met het aantal effectieve besmettingen.voodoo schreef: ↑19 maart 2020, 16:20 Sorry maar dat kan je zo niet zeggen.
Mogelijk testen ze in NL pas als je al halfdood bent. Of tellen ze daar de lichte gevallen niet mee en doen ze dat hier wel.
Vraag is ook hoe je de overledenen telt. Iemand die vandaag ernstige griep heeft en steft, gaan ze die nog testen op corona of niet? Is dat dan en corona overlijden of niet?
Maakt allemaal niets uit, het overlijden is een overlijden en we moeten gewoon zien dat het virus zo snel mogelijk onder controle is.
Als ik dit lees kan ik niet anders dan constateren dat je echt ver van de zorg staat want je weet duidelijk niet waar je over spreekt, maar je doet wel alsof.GreenDean schreef: ↑19 maart 2020, 19:43 Intuberen en beademen zat ook in mijn opleiding. Voor ons was dit zoeken en stuntelen maar met wat oefening heel goed doenbaar, voor het medisch personeel in ziekenhuizen is dit dagelijks kost en zij zijn hier heel bedreven in. Eénmaal een patiënt aan een beademingsmachine hangt heeft het medisch personeel de handen grotendeels weer vrij.
Zoals ik al schreef, voorlopig is alles nog dik onder controle, daar ben ik van overtuigd. En een echte piek kunnen we volgens mij ook de baas.
+1haelewyn schreef: ↑19 maart 2020, 22:16 Voeg daar aan toe dat iemand die aan een beademingsapparaat ligt ook medicatie moet krijgen om hem onder zeil te houden en andere dingen die heel precies over een bepaalde tijd moeten gegeven worden. Spuitpompen doen dat werk maar als één ervan stilvalt heb je niet echt een kwartier om dat te herstellen.
Zo'n patient wordt verdoofd en in slaap gehouden. Enkel in films worden mensen beademd aan een machine terwijl ze wakker zijn. Dat op zich is al een kritieke situatie.
Patienten aan de beademing leven alleen nog door die machine en de medicatie. Zonder dat zijn ze dood. Zo simpel is het.
Dat wil zeggen dat zo'n patient erg kritiek is en erg veel zorg vereist.
Verder gaan ook de gewone zorgen nog door. Zo'n patient plast nog (gesondeerd / ook weer werk aan) , krijgt eten (in een zakje) en produceert ontlasting, moet druppeltjes in de ogen krijgen, op tijd geaspireerd (obstructies wegzuigen uit de ademweg), gadegeslagen worden qua hartritme, medicatie; bewustzijn en slaap, medicatie moet worden aangepast , briefen met de arts voor de beste te nemen stappen, ...etc etc. Er moet vaker een RX gebeuren aan bed, bloed afnemen, vochtbalans, ... etc
Er is heel veel werk aan en er mag niets fout gaan of er heeft niets tijd om te wachten.
Dat is wat ik bedoel.