De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Als het bedrag aanzienlijk is kan je deels instappen. Als ik nu vanaf 0 zou beginnen zou ik instappen over 8 maanden gespreid met de eerste aankoop volgende week ergens. Tegen dat ze dan in de V.S. zover zijn da "we got the very best doctors, this Chinese virus thing is a hoax" iets te optimistisch was ingeschat, gaat het nog wel iets naar beneden misschien. En zoals gezegd iets algemeen, bv IWDA of VWCE, die zijn kapitaliserend. Tenzij je echt periodieke vruchten nodig hebt, zou ik kapitaliserend doen.
bedankt voor uw antwoord. het selecteren van winnaars is inderdaad iets waaraan ik mij zelf niet wil wagen, maar is dit niet net waar je een professional voor betaalt als je in een fonds belegt? Ik kan mij voorstellen dat er nu toch een aantal aandelen zijn waar de kans "groot"van is dat ze op lange termijn weer gaan stijgen. Is het niet gangbaar dat fondsbeheerders actief deze aandelen kopen op dit moment?jvdc schreef: ↑20 maart 2020, 14:30Beste Jeroen,JeroenBW schreef: ↑20 maart 2020, 14:21 beste mensen,
eerste bericht hier, dit leek mij de meest geschikte topic om mijn vraag te stellen.
Ik was al enkele maanden aan het overwegen om voor het eerst te investeren met een deel van mijn spaargeld dat ik kan missen. Na de gebeurtenissen van de jongste weken heb ik het idee dat er nu opportuniteiten zijn die benut kunnen worden en wil ik niet te lang meer wachten
Aangezien ik er te weinig van ken én ik de tijd niet heb om mij er honderd procent in de verdiepen, wil ik alleszins opteren voor aandelenfondsen, eerder dan dat ik zelf individuele aandelen zou kopen. Ook om mezelf meer gemoedsrust te geven. Ik was al naar de rendementen van aandelenfondsen via deze website aan het kijken en kon op die manier kijken welke het goed deden de afgelopen jaren, en was eigenlijk van plan om op basis daarvan mijn keuze te maken.
Met de crisis die we nu doormaken lijkt het mij heel moeilijk om op basis van eerdere prestaties in te schatten welke fondsen het goed zullen doen. Ook na wat opzoekingswerk zie ik het even niet. Kan iemand advies geven naar welk type fondsen ik gezien de huidige omstandigheden als vandaag startend belegger zou kunnen uitkijken? Zijn er specifieke fondsen die bijvoorbeeld nu laaghangende vruchten opkopen, of is dit iets wat elk fondsenbeheerder per definitie constant doet?
enig advies wordt alvast heel erg geapprecieerd.
Ik zou je aanraden om een breed samengestelde index te kopen (genre VWCE, IWDA of SWRD).
Sommige sectoren verliezen door deze crisis meer dan anderen maar het is niet zeker dat zij erna ook terug meer zullen winnen.Het selecteren van winnaars is moeilijk dus probeer je daar (als beginneling) niet aan te wagen.
Lees de bogleheadsthread eens op dit forum (of althans de eerste pagina's) en/of de wikipagina 'bogleheads investing from belgium'.
Laatst gewijzigd door JeroenBW op 20 maart 2020, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
helaas waar
Na de bankencrisis en nu dit gaat mijn generatie niet meer rechtkomen van het 3 dubbel persen van de werkcitroen
Niet vergeten de S&P500 staat nu op het niveau van eind 2018, het niveau waarop men 'vreesde' dat er misschien wel een recessie aankwam. Nu voorspelt Goldman Sachs al een zware recessie -6% Q1, -24%(!) Q2...
quadruple witching day, hard naar onder seffens of toch een beetje tijdelijke bodem?
Het was blijkbaar een retest nu tot helemaal aan de dubbele bodem, waar we nog maar 3 dagen aan zitten. Ziet er broos uit.
Veel kans dat er in Amerika ook meer zaken in lock down gaan en dit slechte nieuws kan zomaar in het weekend komen met dan een gap down op maandag.
Doordat er meer schade de Amerikaanse economie kan raken, zal dit een op nieuwsgebonden markt blijven.
Ze respecteren wel de grote steunen, maar ze blijven het zelfs minder lang houden dan in 1929. Een record.
Volgende grote steun is de onderste megafoonlijn. Ik zei hier dat dit aan 2070 was. Maar het is helaas een zeer schuine lijn die elke dag maar dieper gaat, zodat dit nu aan 2060 is.
Merkwaardig dat de beurscyclus van 1997 tot nu ongeveer dezelfde pieken en dalen heeft als van 1909 tot 1929.
Toen bestond alleen nog maar de Dow Jones.
Amerika is nog de beste. Europa staat nog steeds lager dan in 2000 en Japan staat nog steeds lager dan 1989.
Veel kans dat er in Amerika ook meer zaken in lock down gaan en dit slechte nieuws kan zomaar in het weekend komen met dan een gap down op maandag.
Doordat er meer schade de Amerikaanse economie kan raken, zal dit een op nieuwsgebonden markt blijven.
Ze respecteren wel de grote steunen, maar ze blijven het zelfs minder lang houden dan in 1929. Een record.
Volgende grote steun is de onderste megafoonlijn. Ik zei hier dat dit aan 2070 was. Maar het is helaas een zeer schuine lijn die elke dag maar dieper gaat, zodat dit nu aan 2060 is.
Merkwaardig dat de beurscyclus van 1997 tot nu ongeveer dezelfde pieken en dalen heeft als van 1909 tot 1929.
Toen bestond alleen nog maar de Dow Jones.
Amerika is nog de beste. Europa staat nog steeds lager dan in 2000 en Japan staat nog steeds lager dan 1989.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Heb de Amerikaanse markt zowat de hele dag gevolgd en wat een rollercoaster! Met als finale het laatste half uur waarop alles maar bleef zakken tot sluiting. En dan nog een extra procent eraf in post.
De vraag is hoeveel schade zit er al ingeprijsd in de beurs. Ik weet het niet en niemand weet dat.
Feiten:
- China:
China's fabrieken herstarten.
Of er nu in China nog nieuwe gevallen zijn of niet de acceptatiedrempel overlijdens t.o.v. economische activiteit ligt daar hoger dan bij ons, wat moet draaien zullen ze laten draaien of alvast niet te lang stilleggen. Ondertussen is daar ook al wat immuniteit opgebouwd en zullen volgende golven niet zo snel ontsporen. Echte cijfers liggen waarschijnlijk een veelvoud hoger dan wat ze zeggen.
Belgie:
- we hebben nog altijd economische activiteit - groot aantal sectoren gaat gewoon verder
- persoonlijke vrijheid valt best mee - uiteindelijk wat kan je nu niet meer doen dan dat je voordien wel deed - werken is nog toegelaten...online deliveries ook - m.a.w. huidige manier van leven met nog steeds een degelijke basiseconomie is sustainable.
- de steunmaatregelen gaan geld kosten aan ons allen omdat we ons gezondheidszorg systeem optimaal willen laten draaien
- vrees dat teveel geld gaat uitgegeven worden om slecht liquide bedrijven te redden - anderzijds zijn teveel failissementen op korte tijd ook slecht voor de economie. Vindt persoonlijk dat een bedrijf dat dit geen 4 maand kan overleven geen plaats heeft in onze samenleving, anderzijds als mensen vrezen voor hun job worden de maatregelen niet gevolgd en kunnen we het gezondheidszorg systeem niet vrijwaren. Das uiteindelijk het enigste wat politiek belgie bij mekaar houdt/blokkeert.
- schat het aantal overall besmettingen op minstens 20-25x dan wat er nu gerapporteerd is.
- in principe zou het aantal opnames in de ziekenhuizen over een dag of 2-3 tenlaatse moeten vertragen, niet elke zieke moet direct gehospitaliseerd worden, kan ook na 3 dagen ziekte zijn vb. , over 7-8 dagen verwacht ik een daling van het aantal hospitalisatie.
- dan is de vraag wanneer bepaalde maatregelen ongedaan kunnen gemaakt worden, al is dat moeilijk, zoveel maatregelen zijn er eigenlijk niet, veel sectoren draaien nog
Andere landen:
Engeland en Nederland lijken te ontsporen. Die gaan een veel hoger percentage doden krijgen wanneer hun systeem verzadigd is. Maar die gaan ook minder last hebben van latere golven en cru gezegd is hun gezondheidssysteem er op wat langere termijn beter af met terug meer ademruimte en waarschijnlijk meer incentive voor structurele investeringen.
America
Algemene gezondheidszorg is slecht (als je echt alles bekijkt) en duur. Moeten nog een realitycheck krijgen, de vraag is natuurlijk of de beurs dat ingecalculeerd heeft. Veel aandelen staan al onder hun 2008 crash waarde... . Toen gingen bankenfailliet gaan en mensen hun geld kwijt. Dat is nu niet het geval. Jobverlies en sommige bedrijven (hopelijk) failliet. Ik zeg hopelijk omdat we nu toch al vele jaren ironisch bezig zijn... kijk naar american airlines bv buybacks t.e.m. en nu direct hulp vragen ipv eerst hun schulden aan te pakken...
Veel zal afhangen van wat de politiek tolereert vanaf de zomer. Terug back to usual? Nog veel restricties?
Feiten:
- China:
China's fabrieken herstarten.
Of er nu in China nog nieuwe gevallen zijn of niet de acceptatiedrempel overlijdens t.o.v. economische activiteit ligt daar hoger dan bij ons, wat moet draaien zullen ze laten draaien of alvast niet te lang stilleggen. Ondertussen is daar ook al wat immuniteit opgebouwd en zullen volgende golven niet zo snel ontsporen. Echte cijfers liggen waarschijnlijk een veelvoud hoger dan wat ze zeggen.
Belgie:
- we hebben nog altijd economische activiteit - groot aantal sectoren gaat gewoon verder
- persoonlijke vrijheid valt best mee - uiteindelijk wat kan je nu niet meer doen dan dat je voordien wel deed - werken is nog toegelaten...online deliveries ook - m.a.w. huidige manier van leven met nog steeds een degelijke basiseconomie is sustainable.
- de steunmaatregelen gaan geld kosten aan ons allen omdat we ons gezondheidszorg systeem optimaal willen laten draaien
- vrees dat teveel geld gaat uitgegeven worden om slecht liquide bedrijven te redden - anderzijds zijn teveel failissementen op korte tijd ook slecht voor de economie. Vindt persoonlijk dat een bedrijf dat dit geen 4 maand kan overleven geen plaats heeft in onze samenleving, anderzijds als mensen vrezen voor hun job worden de maatregelen niet gevolgd en kunnen we het gezondheidszorg systeem niet vrijwaren. Das uiteindelijk het enigste wat politiek belgie bij mekaar houdt/blokkeert.
- schat het aantal overall besmettingen op minstens 20-25x dan wat er nu gerapporteerd is.
- in principe zou het aantal opnames in de ziekenhuizen over een dag of 2-3 tenlaatse moeten vertragen, niet elke zieke moet direct gehospitaliseerd worden, kan ook na 3 dagen ziekte zijn vb. , over 7-8 dagen verwacht ik een daling van het aantal hospitalisatie.
- dan is de vraag wanneer bepaalde maatregelen ongedaan kunnen gemaakt worden, al is dat moeilijk, zoveel maatregelen zijn er eigenlijk niet, veel sectoren draaien nog
Andere landen:
Engeland en Nederland lijken te ontsporen. Die gaan een veel hoger percentage doden krijgen wanneer hun systeem verzadigd is. Maar die gaan ook minder last hebben van latere golven en cru gezegd is hun gezondheidssysteem er op wat langere termijn beter af met terug meer ademruimte en waarschijnlijk meer incentive voor structurele investeringen.
America
Algemene gezondheidszorg is slecht (als je echt alles bekijkt) en duur. Moeten nog een realitycheck krijgen, de vraag is natuurlijk of de beurs dat ingecalculeerd heeft. Veel aandelen staan al onder hun 2008 crash waarde... . Toen gingen bankenfailliet gaan en mensen hun geld kwijt. Dat is nu niet het geval. Jobverlies en sommige bedrijven (hopelijk) failliet. Ik zeg hopelijk omdat we nu toch al vele jaren ironisch bezig zijn... kijk naar american airlines bv buybacks t.e.m. en nu direct hulp vragen ipv eerst hun schulden aan te pakken...
Veel zal afhangen van wat de politiek tolereert vanaf de zomer. Terug back to usual? Nog veel restricties?
Denk ik ook, puur economisch gezien is het veel beter om corona niet in te dijken.aston schreef: ↑20 maart 2020, 23:43Andere landen:
Zwakkeren en ouderen ervantussen en dat zijn de personen die netto-ontvanger zijn van overheidsmiddelen.
Als je de economie gewoon laat draaien ondertussen, moet je ook veel minder steunmaatregelen geven.
Puur menselijk is dat natuurlijk niet te verdedigen.
Idd, minder uitkeringen en pensioenen, meer erfbelasting.
"Puur menselijk is dat natuurlijk niet te verdedigen." maar uitendelijk gaat België netto gelijk eindigen.
Maar toch vraag ik mij af hoe ze dat in Spanje gaan doen, waar niemand nog op straat durft te komen. Gaan die een jaar in hun kot blijven tot er een vaccinatie is?
"Puur menselijk is dat natuurlijk niet te verdedigen." maar uitendelijk gaat België netto gelijk eindigen.
Maar toch vraag ik mij af hoe ze dat in Spanje gaan doen, waar niemand nog op straat durft te komen. Gaan die een jaar in hun kot blijven tot er een vaccinatie is?
Dirk2, je TA posts geraken een beetje besmet met fundamenteel nieuws. Dat is verwarrend.
Het lijkt me ook dat je al jaren claimt dat US dé place to be is maar nu misschien het hardst getroffen zou worden? Is dat dan een waarschuwing of moeten we toch daar beleggen?
Ik zou persoonlijk maar een beperkte blootstelling willen aan US momenteel. Ze beseffen het daar helemaal nog niet goed.
Het lijkt me ook dat je al jaren claimt dat US dé place to be is maar nu misschien het hardst getroffen zou worden? Is dat dan een waarschuwing of moeten we toch daar beleggen?
Ik zou persoonlijk maar een beperkte blootstelling willen aan US momenteel. Ze beseffen het daar helemaal nog niet goed.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
In principe is de Belgische particuliere economie mss wel de best gewapende, we ontkennen het in alle talen maar we kunnen niet rond de cijfers: de gemiddelde Belg staat er financieel stukken beter voor dan de gemiddelde Europeaan.
Tja hoe meer landen de EU toetreden hoe beter we het gemiddeld doen...
Waarom "flattening the curve" niet zo'n goed idee kan zijn.
https://www.statnews.com/2020/03/17/a-f ... able-data/
https://www.statnews.com/2020/03/17/a-f ... able-data/
Ik stel dan voor dat we Turkije snel laten toetreden:
https://countryeconomy.com/countries/co ... ey/belgium
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen