Tijd om te kopen
TIP
Tijd om te kopen
Hallo iedereen,
Nu is toch hét instapmoment als je long kan gaan?
Bel 20 bijna 64% lager dan de high, virtueel elke andere index ook...
Het enige dat kan gebeuren is dieper de put in, maar dan koop je toch gewoon bij? En dan wachten?
Alleen maar koopjes op de beurs momenteel...
Nu is toch hét instapmoment als je long kan gaan?
Bel 20 bijna 64% lager dan de high, virtueel elke andere index ook...
Het enige dat kan gebeuren is dieper de put in, maar dan koop je toch gewoon bij? En dan wachten?
Alleen maar koopjes op de beurs momenteel...
Re: Tijd om te kopen
Het kan uiteraard nog een pak dieper vallen, en lang duren alvorens de bedrijven herstellen. Het is soms moeilijk in te schatten welke bedrijven nog zwaar zullen afzien.
Het is vandaag natuurlijk een stuk beter om te investeren dan een paar weken geleden. Ik heb bijgekocht, en zal nog bijkopen.
Het is vandaag natuurlijk een stuk beter om te investeren dan een paar weken geleden. Ik heb bijgekocht, en zal nog bijkopen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het is niet omdat koersen gedaald zijn, dat dit per se een reden is om in te stappen. In de internetbubbelcrisis van 2000 heeft het 3 jaar geduurd om de bodem te bereiken. In 2007-2008 heeft het in de USA maar 6 maand geduurd, maar dan omdat ze onmiddellijk de grote kanonnen hebben bovengehaald. In Europa hebben ze dat veel te laat gedaan en (waarschijnlijk mede) daardoor is de beurs nooit hersteld.
Om direct te relativeren wat ik hier schrijf: elke crisis is anders, en daarom moeten we opletten met vergelijkingen te maken.
Je kunt niet tegelijk volop instappen, en tegelijk steeds maar bijkopen indien het steeds lager gaat
Deze crisis is anders dan de 20-jarige crisis jaren 60 - jaren 80, anders dan de crash 1987, anders dan de internetbubbel crash 2000, anders dan de kredietcrisis / financiële crisis / economische crisis van 2007-2008.
Maar ik denk hetzelfde als wat sommigen hier al gezegd hebben: door de opeenvolgende ontkenningen van Trump (een griepje dat vanzelf in maart verdwijnt / een hoax gelanceerd door de Democraten / we moeten ons niet voorbereiden want we zijn het best voorbereide land ter wereld), wordt het in elke Amerikaanse staat een drama als in Italië.
Gevolgen voor de economie? De eerste cijfers gaan we in april zien, wat betreft de economische groei (krimp) en bedrijfsresultaten van Q1.
En de cijfers van Q2 gaan nog slechter zijn, want pas in maart zijn de beperkende maatregelen echt genomen.
Of het in Q3 beter zal worden, zal afhangen van hoe snel het virus onder controle komt. Maar het aanvankelijk compleet negeren van het probleem door Trump, en bijvoorbeeld Boris Johnson, geven weinig reden tot optimisme in die landen. En vooral USA zal ons raken. Het is het enige grote land dat de crisis van 2007-2008 echt te boven gekomen is, en het was dan ook de motor van de wereldeconomie. Duitsland was de voorbije jaren de motor in Europa, maar was de voorbije 2 jaar ook aan het vertragen tot de rand van de recessie.
Als je de berichtgeving over corona volgt zou je denken dat alle slecht nieuws nu wel in de koersen verwerkt moet zijn en dat de bodem bereikt is maar de markten blijven lager gaan.
Het slecht nieuws van vandaag: ja.
Dat van april (economische krimp in Q1, bedrijfswinsten die dalen), nog niet.
En die van juli (nog meer krimp, nog minder winst, luchtvaartmaatschappijen en andere failliet, banken in de problemen door de faillissementen van bedrijven, werkloosheid die stijgt,...) ook nog niet.
Ik weet niet of het zover komt wat ik hier heb geschreven, maar indien Corona niet plots stopt begin april door "an act of God" of "in cha'allahou", dan mogen we er ons aan verwachten.
Of al het slechte nieuws nu al in de koersen is verwerkt blijft natuurlijk altijd voor een groot deel speculatie.
Ik denk dat de recente koersdalingen voor een zeer groot deel gebaseerd zijn op een verlaging van de verwachte bedrijfswinsten, maar het kan inderdaad nog erger blijken dan verwacht als de eerste kwartaalcijfers gepubliceerd gaan worden.
Er worden nu al links en recht evenementen geannuleerd die deze zomer zouden plaatsvinden, zoals het EK2020 en het Glastonbury festival eind juni, dus ik denk dat een verlenging van deze crisis tot de zomer al grotendeels ingecalculeerd zou moeten zijn.
Ik denk dat de recente koersdalingen voor een zeer groot deel gebaseerd zijn op een verlaging van de verwachte bedrijfswinsten, maar het kan inderdaad nog erger blijken dan verwacht als de eerste kwartaalcijfers gepubliceerd gaan worden.
Er worden nu al links en recht evenementen geannuleerd die deze zomer zouden plaatsvinden, zoals het EK2020 en het Glastonbury festival eind juni, dus ik denk dat een verlenging van deze crisis tot de zomer al grotendeels ingecalculeerd zou moeten zijn.
-
- VIP member
- Contacteer:
Zelfs als er een diepe recessie komt dit jaar, zal er vanaf alles terug normaal is, een forse groei komen. Dit hebben we in Ierland gezien bij de crisis van 08-09.
Zolang het een tijdelijke schok blijft, is er op lange termijn weinig aan de hand en is het nu koopjes tijd op de beurs Alles wat er dit jaar van mijn loon overblijft, gaat naar aandelen, ik wacht al jaren op een crash. Eindelijk is hij er:)
Zolang het een tijdelijke schok blijft, is er op lange termijn weinig aan de hand en is het nu koopjes tijd op de beurs Alles wat er dit jaar van mijn loon overblijft, gaat naar aandelen, ik wacht al jaren op een crash. Eindelijk is hij er:)
Ja, dat is nog iets wat ik me afvraag. De voorgaande jaren las je hier herhaaldelijk: "Ik wacht op een correctie om in te stappen". Nu is de correctie er. Zijn al die mensen al ingestapt?
Zolang de USA niet in lockdown is gegaan, zou ik nog niet beginnen kopen. Dit in de veronderstelling dat ze in lockdown gaan natuurlijk.
Er is ook nog het deprimerende jobs rapport dat volgende week uitkomt in de USA, maar deze is mogelijk al ingeprijsd.
Misschien niet van toepassing indien je niet voornamelijk in de USA investeert, maar waarschijnlijk toch wel iets.
Ik denk dat we nog lang niet het ergste hebben gezien.
Er is ook nog het deprimerende jobs rapport dat volgende week uitkomt in de USA, maar deze is mogelijk al ingeprijsd.
Misschien niet van toepassing indien je niet voornamelijk in de USA investeert, maar waarschijnlijk toch wel iets.
Ik denk dat we nog lang niet het ergste hebben gezien.
Als... als...Sebastiaan1985 schreef: ↑21 maart 2020, 14:04 Zelfs als er een diepe recessie komt dit jaar, zal er vanaf alles terug normaal is, een forse groei komen. Dit hebben we in Ierland gezien bij de crisis van 08-09.
Het is denk ik nog te vroeg om alle rationele conclusies te trekken.
Bijgevolg ook te vroeg om fundamenteel al veel cash toe te kennen aan het verstevigen van je portefeuille.
Alles is afhankelijk van de lows (die pas gevormd worden over langere termijn, niet over amper een maand), de containment van het virus (dat nog volop aan het woekeren is) en de impact op bedrijfsresultaten komende kwartalen (die vaak al torenhoge schulden meetorsen). Wat ik zie zijn steeds meer bedrijven die tot zombiebedrijven worden gedegradeerd. Een klassieke caveat emptor is daarom wel aan de orde
Persoonlijk denk ik ook dat de VS het ergste nog niet verwerkt heeft. Corona"bestrijding" en beursgewijs.
Niet-Amerikaanse beurzen zullen vervolgens ook in de brokken delen.
Ik wacht alleszins nog af vooraleer ik instap.
Na deze marktcrash in nog geen drie weken is bovendien een korte opflakkering meer dan logisch.
Maar fundamenteel enkel gebaseerd op aankondiging stimulus FED en centrale banken, wat niet opweegt tegen de huidige omstandigheden/onzekerheid.
Het is denk ik iets te gemakkelijk om "buy when there's blood on the streets" te verwarren met "catching falling knifes !"
ik heb al wat kleine koopjes gedaan, meschien dat er nog wat volgen,
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
Ik heb zelf volgende gedaan:
15k in ETF van België, Nederland en Duitsland
10k in Olie
3k in AB Inbev
Vorige week ingestap, einde van de week stonden ze al 5% hoger.
Al die indexen hebben hun laagste niveau in 5 jaar bereikt eerder deze maand, voor mij genoeg reden om direct in te stappen.
Crashen ze door dan heb ik nog 100k staan.
Verder: ik heb zelf een bedrijf. Ik zie niet in waarom de economie niet draait van zodra de lockdown voorbij is. Alles is gewoon tijdelijk op pauze gezet nu.. Dat is mijn gevoel.
Enkele klanten wachten de lockdown af , andere blijven gewoon staan.
Dus 1 à 2 maanden omzet kwijt. Overheid steunt iedereen er door want wilt niet dat de bedrijven failliet gaan. Ik denk dat de reactie op de beurs overdreven is.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Momenteel nog ca. 30% cash hier (exclusief een spaarrekening van 12x gemiddelde maand uitgaven). Job is zeer veilig in deze tijden, dus alle spaargeld vliegt meteen naar de effectenrekening.
Plan is om met de huidige voorraad cash tegen eind april volledig in te stappen, inclusief spaargeld maart/april. Gedurende mei en juni het vakantiegeld en spaargeld ook volledig. En vanaf dan elke maand spaargeld. Ik vermoed dat we in juni de bodem al wel gezien hebben. Als er echt nog een extreme daling komt wil ik eventueel nog een deel van de spaarrekening gebruiken.
Dit is inderdaad een zeldzaam voorval. Be greedy when others are fearful. Binnen 10 jaar heb je er spijt van als je nu aan de zijlijn blijft tot goed nieuws. TINA is nog steeds een feit. Er staat enorm veel geld te wachten. Van zodra er wat goed nieuws is schiet alles terug omhoog, en snel.