Koopwaardige aandelen
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
Op dit moment heb ik heel wat fondsen bij mijn grootbank (dit is heel gespreid belegd, nl. fondsen bodembewaking, meer aandeelgericht,... gemiddeld +/- 35% beursvolgend dus ik heb wel wat klappen gekregen de laatste maand maar ik lig hier op zich niet wakker van).
Sowieso was ik van plan om via Bolero op termijn met +/- 10-15% van mijn kapitaal individuele aandelen of index/trackers te gaan aankopen. Gezien de situatie lijkt het mij ideaal om de komende weken of maanden in te kopen en hopelijk een deel van de opwaartse trend mee te pikken.
Kort even mijn huidige portefeuille. Ik weet dat sommigen allesbehalve voorstander zijn van beleggen via een grootbank, het gaat er mij momenteel niet om om de zaken in deze fondsen te verkopen of hierin advies te vragen. Ik geef dit mee ter info.
* 33% cash. Ongeveer de helft wil ik de komende periode gaan beleggen. De rest houd ik opzij als buffer
* 26% fonds met bodembewaking (brengt niet gigantisch veel op, meer in periodes zoals nu wel "leuk" om te hebben)
* 28 Fondsen met +/- 60% aandelen 40% obligaties.
* 13% Fondsen met met groter aandeel obligaties en kleiner gewicht aandelen
Concreet zat ik aan het volgende te denken met +/-15% cash uit mijn portefeuille.
Op dit moment voor een deel instappen in volgende zaken:
* Total
* KBC
* SBM Offshore
* GBL
*iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA ( Het lijkt me sowieso geen kwaad om dergelijke trackers te gaan opbouwen in mijn portefeuille en de fondsen bij mijn grootbank af te bouwen)
* iShares Core MSCI Emerging Markets (ik ga ervanuit dat de groeilanden voor een deel door het slop zijn en dit sneller terug zal opveren)
Ik zou NU 50% van mijn cash inzetten, allen evenredig verdeeld, in bovenstaande zaken.
Ik twijfel om zowel total als sbm offshore (beiden olie gerelateerd) in portefeuille te steken en twijfel om het aandeel niet te verhogen in Ishares?
Ik twijfel ook om eventueel Barco of Galapagos er nu bij te nemen, alleen weet ik niet als het zo slim is om op zoveel paarden tegelijk te wedden?
Welke ISIN codes raden jullie aan om in te stappen in de Ishares Core fondsen?
Wat is jullie mening? Ik ben allesbehalve een professionele belegger dus alle input is welkom
Sowieso was ik van plan om via Bolero op termijn met +/- 10-15% van mijn kapitaal individuele aandelen of index/trackers te gaan aankopen. Gezien de situatie lijkt het mij ideaal om de komende weken of maanden in te kopen en hopelijk een deel van de opwaartse trend mee te pikken.
Kort even mijn huidige portefeuille. Ik weet dat sommigen allesbehalve voorstander zijn van beleggen via een grootbank, het gaat er mij momenteel niet om om de zaken in deze fondsen te verkopen of hierin advies te vragen. Ik geef dit mee ter info.
* 33% cash. Ongeveer de helft wil ik de komende periode gaan beleggen. De rest houd ik opzij als buffer
* 26% fonds met bodembewaking (brengt niet gigantisch veel op, meer in periodes zoals nu wel "leuk" om te hebben)
* 28 Fondsen met +/- 60% aandelen 40% obligaties.
* 13% Fondsen met met groter aandeel obligaties en kleiner gewicht aandelen
Concreet zat ik aan het volgende te denken met +/-15% cash uit mijn portefeuille.
Op dit moment voor een deel instappen in volgende zaken:
* Total
* KBC
* SBM Offshore
* GBL
*iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA ( Het lijkt me sowieso geen kwaad om dergelijke trackers te gaan opbouwen in mijn portefeuille en de fondsen bij mijn grootbank af te bouwen)
* iShares Core MSCI Emerging Markets (ik ga ervanuit dat de groeilanden voor een deel door het slop zijn en dit sneller terug zal opveren)
Ik zou NU 50% van mijn cash inzetten, allen evenredig verdeeld, in bovenstaande zaken.
Ik twijfel om zowel total als sbm offshore (beiden olie gerelateerd) in portefeuille te steken en twijfel om het aandeel niet te verhogen in Ishares?
Ik twijfel ook om eventueel Barco of Galapagos er nu bij te nemen, alleen weet ik niet als het zo slim is om op zoveel paarden tegelijk te wedden?
Welke ISIN codes raden jullie aan om in te stappen in de Ishares Core fondsen?
Wat is jullie mening? Ik ben allesbehalve een professionele belegger dus alle input is welkom
Imo, keep it simple en koop IWDA/EMIM of VWCE. Al de rest is niet nodig.
A. Een aandeel dat 50% verliest moet 100% stijgen om terug aan zijn oorspronkelijke koers te komen.
B. Een aandeel dat 20% verliest moet slechts 25% inhalen.
C. Een aandeel dat 0% verliest, tijdens een crisis, moet voor mij slechts 10% stijgen....
Aandeel B zal die 25% makkelijker halen, want zit in betere papieren als aandeel A, het is immers geen toeval dat aandeel B ook geen 50% zakte
Waarom is iedereen toch zo op zoek naar bodemloze putten, als de parels net onder water liggen....en soms op kniehoogte…
B. Een aandeel dat 20% verliest moet slechts 25% inhalen.
C. Een aandeel dat 0% verliest, tijdens een crisis, moet voor mij slechts 10% stijgen....
Aandeel B zal die 25% makkelijker halen, want zit in betere papieren als aandeel A, het is immers geen toeval dat aandeel B ook geen 50% zakte
Waarom is iedereen toch zo op zoek naar bodemloze putten, als de parels net onder water liggen....en soms op kniehoogte…
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
top, jonie
Beleggers in momentumaandelen hebben al enkele jaren de wind in de zeilen. Ze hebben hiervoor niets moeten doen, zelfs geen jaarverslag openen om maar iets te zeggen. Ze zagen de koersen van hun aandelen almaar stijgen en denken nu dat ze experts zijn die de waarheid in pacht hebben
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Enkele fondsen dat ik hierboven aanhaal zijn fors gezakt (KBC, total,..) maar lijken mij nu wel stabiele bedrijven dat toch weer naar hun oude niveau kunnen stijgen...
Nu instappen lijkt mij geen slecht idee, al zou je kunnen overwegen om NU met wat minder dan 50% in te stappen om jezelf wat meer flexibiliteit te geven om op verdere dalingen in te spelen.mysticwizard schreef: ↑21 maart 2020, 09:57 Ik zou NU 50% van mijn cash inzetten, allen evenredig verdeeld, in bovenstaande zaken.
Als je voor de langere termijn wilt beleggen, dan zou ik afraden om in olie gerelateerde aandelen te beleggen, maar als je deze aandelen wilt kopen om straks van een koersherstel te profiteren, dan is dat wél een potentieel interessant beleggingsidee IMHO.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt. Wat vind je vd verdeeldheid? Meer in de trackers of niet per se?
Hoezo stabiele bedrijven?mysticwizard schreef: ↑21 maart 2020, 13:28 Enkele fondsen dat ik hierboven aanhaal zijn fors gezakt (KBC, total,..) maar lijken mij nu wel stabiele bedrijven dat toch weer naar hun oude niveau kunnen stijgen...
Je kan toch zelf zien, KBC en Total staan na 20 jaar, nog steeds met een verlies van zo’n 15 à 20%
Sinds 2008 staan ze met een verlies van 50 à 55%
Als men na 12 jaar niet kon herstellen, waarom nu dan wel?
Als je ze wil voor bungeejumpen, moet je wel perfect kunnen timen…. en kan je inderdaad makkelijk 30% winst halen, vraag wel eerst raad aan de kenners op dit forum...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Als momentumaandelen al +25 jaar stijgen…rest er een cijferfetisjist, alleen nog Trollen en Mollen…net zoals de “Profeten” Carlos en voorheen Maurice…jens_dev schreef: ↑21 maart 2020, 12:57 Beleggers in momentumaandelen hebben al enkele jaren de wind in de zeilen. Ze hebben hiervoor niets moeten doen, zelfs geen jaarverslag openen om maar iets te zeggen. Ze zagen de koersen van hun aandelen almaar stijgen en denken nu dat ze experts zijn die de waarheid in pacht hebben
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/the-big-sh ... big-short/
Dat hangt af van het doel van de vraagsteller.
Als hij/zij dividendinkomsten wenst, dan kan hij/zij beter ook een deel in aandelen beleggen.
Individuele aandelen lijken me, afhankelijk van de sectoren, makkelijker te kunnen herstellen.
IWDA is voornamelijk USA, en met hun belabberde gezondheidszorg gaan we daar nog erge taferelen meemaken.
Klopt niet helemaal. KBC staat na 20 op winst en Total noteert inderdaad wel op verlies over die periode, maar die hebben dan ook een gigantische klap gemaakt dit jaar en zijn gehalveerd.
KBC is inderdaad nooit volledig hersteld van de financiële crisis in 2008/2009.
Total wel, maar die zijn dus dit jaar onderuit gegaan.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het feit is dat we deze aandelen nu proberen aan te kopen op het moment dat ze in een dip bevinden (wanneer dit is weten we natuurlijk nooit), met het idee dat ze binnen een half jaar ofzo terug gaan stijgen. Gaat er dan terug wat tijd over voor we op hetzelfde niveau staan, geen probleem.
Ik maak me alleen wat zorgen voor KBC indien bedrijven pas echt in de problemen zouden komen, rentest niet meer afbetaald kunnen worden etc... Wat denken jullie?
Ik zou nu inderdaad enkel in de MSCI emerging markets gaan omdat ze daar hopelijk het ergste gehad hebben, eventueel ook voor world. Wat later kan ik mogelijks Europa bijkopen. Nu zou ik zeker niet voor US gaan.
Wat vinden jullie daarnaast van Barco, galapagos & GBL?
Ik maak me alleen wat zorgen voor KBC indien bedrijven pas echt in de problemen zouden komen, rentest niet meer afbetaald kunnen worden etc... Wat denken jullie?
Ik zou nu inderdaad enkel in de MSCI emerging markets gaan omdat ze daar hopelijk het ergste gehad hebben, eventueel ook voor world. Wat later kan ik mogelijks Europa bijkopen. Nu zou ik zeker niet voor US gaan.
Wat vinden jullie daarnaast van Barco, galapagos & GBL?
De experten wegen risico en rendement continu af. De huidige prijzen van US, Europa en de EM zijn daar een afspiegeling van. Wat weet jij dat zij niet weten om te "hopen" dat hun afweging niet korrekt is.mysticwizard schreef: ↑21 maart 2020, 16:00 Ik zou nu inderdaad enkel in de MSCI emerging markets gaan omdat ze daar hopelijk het ergste gehad hebben, eventueel ook voor world. Wat later kan ik mogelijks Europa bijkopen. Nu zou ik zeker niet voor US gaan.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het grootste deel van al het geld dat belegd wordt, wordt niet door experts belegd, maar door passieve beleggingen. ETF's, passieve beleggingsfondsen, pensioenfondsen, groepsverzekeringen,... en zij moeten gewoon de index volgen. Met andere woorden: zoveel in aandelen, zoveel in obligaties, zoveel in vastgoed, zoveel in goud, .... volgens het reglement dat voor elk van hen gedefinieerd is. Soms is daar wel een marge voorzien, bijvoorbeeld tussen 30 en 40 % aandelen.B7H4long schreef: ↑21 maart 2020, 16:15De experten wegen risico en rendement continu af. De huidige prijzen van US, Europa en de EM zijn daar een afspiegeling van. Wat weet jij dat zij niet weten om te "hopen" dat hun afweging niet korrekt is.mysticwizard schreef: ↑21 maart 2020, 16:00 Ik zou nu inderdaad enkel in de MSCI emerging markets gaan omdat ze daar hopelijk het ergste gehad hebben, eventueel ook voor world. Wat later kan ik mogelijks Europa bijkopen. Nu zou ik zeker niet voor US gaan.
Zelfs de zogenaamde actief beheerde fondsen wijken niet te veel af van hun referentie-index.
De beheerders worden betaald volgens de assets die ze beheren(tussen 1% en 2% meestal) en soms een percentage van de performance boven hun index.
Soms zijn er uitzonderingen. Denken we aan de hedge funds, waarvan er met de regelmaat van een klok failliet gaan. Zoals LTCM die 2 Nobelprijswinnaars als adviseur had. Maar het mocht niet baten.
Of dichter bij huis Keytrade Private, waar een investeringscommittee kan beslissen om meer in cash te gaan.
Maar die uitzonderingen maken weinig uit voor de beurzen.