Corona-virus.
Re: Corona-virus.
aristoteles schreef: ↑23 maart 2020, 10:32
De besmettelijkheid van een ziekte wordt in de wetenschappelijke wereld uitgedrukt als Ro. Ro voor bijvoorbeeld de griep is 1.3-1.4, wat betekent dat elke persoon die besmet is, 1.3 of 1.4 andere mensen besmet. Ro voor het coronavirus wordt geschat tussen 2.5 en 3.5 (exacte nummers kunnen uiteraard nog niet vastgesteld worden, en worden mede door het gebrek aan testing waarschijnlijk onderschat).
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Is social distancing dan nuttig ?
Stel dat je griep hebt met Ro 1.3, dat betekent dat die 1.3 personen elk op hun beurt ook weer 1.3 personen gemiddeld gaan besmetten etc ... 10 stationnetjes later betekent dat je zo indirect 13 personen besmet hebt.
Als je het coronavirus hebt met Ro 3 (om ergens het midden van de schattingen te nemen), betekent dat dat je 10 stationnetjes later indirect meer dan 59 000 mensen besmet hebt.
Social distancing probeert die Ro naar beneden te krijgen. Dus ja, het is zeker nuttig als je niet wil dat het gezondheidszorgsysteem volledig overbelast geraakt op korte termijn (want dan ga je corona-doden hebben PLUS alle colateral damage van de 'normale' ziektebeelden die ook niet adequaat meer kunnen behandeld worden).
Dank voor de toelichting.
Social distancing en proberen het gezondheidssysteem niet te overbelasten, zijn meer dan valabele denkpistes.
Uitgaande van een Ro van 3, hoeveel mensen zijn dan besmet op die 3 maanden? Want ondanks de quarantaine is dit virus China toch buiten geraakt.
Hoe verhoudt die Ro zich tov langere tijd in een bus of vliegtuig zitten waar de airco de aanwezige lucht constant circuleert? Blijft die Ro dan 3 of gaat ze in dat geval de hoogte in? Want met social distancing zou ze omlaag gaan als ik het goed begrepen heb.
Je geeft een voorbeeld van 10 stationnetjes met 59.000 besmettingen, als we dit aantal stationnetjes verdubbelen zitten we aan de helft van de wereldbevolking. Is het, gezien we in een hyper-mobiele, geglobaliseerde wereld leven, mogelijk dat we al aan die 20 stationnetjes zitten?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat was afgelopen zaterdag op MAX-tv (Nederlandse omroep). De beschadigingen op hart- en longen kan in ernstige gevallen niet meer hersteld worden en blijft achter als littekenweefsel. Voor het hart betekent dit afsterven van een deel van het hartspierweefsel (met vorming van littekenweefsel) waardoor de stroomgeleiding verstoord wordt met mindere goede hartwerking tot gevolg. (incl. hartritmestoornissen en verhoogde kans op bloedklonters en CVA's) Voor de longen worden de sterk beschadigde longblaasje vervangen door littekenweefsel waardoor de longcapaciteit lager blijft dan voorheen.Kevva schreef: ↑23 maart 2020, 01:14Bron?Spruitekop schreef: ↑22 maart 2020, 23:33 Da's een theorie als een andere. Neem je meteen ook de patiënten mee die weken aan de beademing hebben gehangen die wel verticaal het ziekenhuis gaan verlaten maar die door de long- en hartschade die ze hebben opgelopen nooit meer aan het werk kunnen gaan. Deze laatsten komen ook in de kolom van 'genezen personen'.
Is dat zo dat er een blijvend letsel is aan de longen en het hart?
Is eigenlijk het eerste wat er ik van lees/hoor.
Edit: Spelling
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 23 maart 2020, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dubbele post.
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 23 maart 2020, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Ik ook, Haelewyn. Maar dat is mijn eigen keuze. Ik blijf sowieso al weg van massa bijeenkomsten, om meerdere reden. Ik denk, in mijn vreemde hersenkronkel, dat ik gelijk heb en tegelijkertijd is er geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om dit te moeten propageren, laat staan opdringen of opleggen.
Ik denk wel dat we alles wat onze overheid/heden (de juistere term zal ik proberen te laten vallen) doet/doen in vraag moeten stellen, en zelfs zeer nauwgezet.
We zijn nog maar een week ver en de bevoorrading komt al in het gedrang. Heel goed aangepakt van onze bestuurders in al hun wijsheid? Ik meen van niet, en dat is mijn mening maar, anderen kunnen dat anders zien. Het is net weekend geweest, maar onze grote lichten hebben geen transporteurs en extra handen opgevorderd om de lege rekken te vullen. Is dat vooruitziend zijn, is dat vertrouwen wekken, wat we toch zouden mogen verwachten van mensen die zich verheven genoeg voelen over anderen te regeren? Die lege rekken scheppen wantrouwen, paranoia en paniek op een moment dat we dat kunnen missen als corona.
Misschien is dit allemaal wel nodig, dat zal nog blijken, en dan moeten we gewoon met zijn allen door deze periode.
Maar sta mij toe hieraan, op basis van ervaring die ieder weldenkend mens bezit, te twijfelen en het als mijn burgerplicht te zien hier vragen bij te stellen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Even over de lege rekken.
Ik ga nu bijna elke keer zelfde uur naar de supermarkt. En dit keer was er wel weer pastasaus en genoeg brood. Paar dagen geleden vond ik maar 1 brood meer en haast geen pastasaus.
Dus dat de bevoorrading niet in orde is is echt wel te negatief gezegd want dit begint meer en meer in orde te komen.
Als iedereen hamstert dan kan je de bevoorrading niet in orde brengen.
Ik ga nu bijna elke keer zelfde uur naar de supermarkt. En dit keer was er wel weer pastasaus en genoeg brood. Paar dagen geleden vond ik maar 1 brood meer en haast geen pastasaus.
Dus dat de bevoorrading niet in orde is is echt wel te negatief gezegd want dit begint meer en meer in orde te komen.
Als iedereen hamstert dan kan je de bevoorrading niet in orde brengen.
Je moet je maar eens voorstellen hoeveel werk het is om een winkel leeg te maken (bij verhuis) en die op een andere plaats weer te vullen.
Nu heb je dat effect half, maar in alle winkels van bv Colruyt tegelijk.
Errmm... natuurlijk duurt dat minstens een week eer dat allemaal in orde is.
Zelfs als de magazijnen bomvol zitten van elk mogelijk product.
Nu heb je dat effect half, maar in alle winkels van bv Colruyt tegelijk.
Errmm... natuurlijk duurt dat minstens een week eer dat allemaal in orde is.
Zelfs als de magazijnen bomvol zitten van elk mogelijk product.
-
- Newbie
- Contacteer:
Aangezien we momenteel wereldwijd al aan meer dan 350 000 gekende besmettingen zitten (en hoogstwaarschijnlijk in reality aan een veelvoud van dit gezien het gebrek aan testen), zitten we inderdaad al boven de 10 stationnetjes. De incubatietijd van het virus varieert (veralgemeend) tussen de 5 en de 14 dagen, dus dan kan je op 3 maanden, worst case scenario, al aan 90/5=18 stationnetjes zitten. Maar patiënt nummer 1 is waarschijnlijk al veel vroeger dan 3 maanden geleden opgedoken, aangezien het al enkele weken zal duren voor aantallen bereikt zijn die opgemerkt worden.GreenDean schreef: ↑23 maart 2020, 13:54 Dank voor de toelichting.
Social distancing en proberen het gezondheidssysteem niet te overbelasten, zijn meer dan valabele denkpistes.
Uitgaande van een Ro van 3, hoeveel mensen zijn dan besmet op die 3 maanden? Want ondanks de quarantaine is dit virus China toch buiten geraakt.
Hoe verhoudt die Ro zich tov langere tijd in een bus of vliegtuig zitten waar de airco de aanwezige lucht constant circuleert? Blijft die Ro dan 3 of gaat ze in dat geval de hoogte in? Want met social distancing zou ze omlaag gaan als ik het goed begrepen heb.
Je geeft een voorbeeld van 10 stationnetjes met 59.000 besmettingen, als we dit aantal stationnetjes verdubbelen zitten we aan de helft van de wereldbevolking. Is het, gezien we in een hyper-mobiele, geglobaliseerde wereld leven, mogelijk dat we al aan die 20 stationnetjes zitten?
Je Ro zal inderdaad variëren naargelang de omstandigheden. Ik vermoed dat ze nog niet genoeg tijd hebben om zo'n testen en berekeningen te maken, maar in ideale omstandigheden gaat je Ro uiteraard omhoog (perfecte warmte, luchtvochtigheid, circulatie zoals airco, mensen die dichter op elkaar zitten, ...), en in slechtere omstandigheden voor dat virus (social distancing, veel gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen en handen wassen, geen ideale omgevingstemperatuur etc) gaat het naar beneden. En dat is wat hier getracht wordt.
Er waren stemmen dat hogere temperaturen bevoorbeeld Ro negatief zouden beïnvloeden, maar ze zien nu toch dat ook landen als Irak een forse outbreak kennen. Doch over het algemeen zijn de meer 'tropische' landen en de landen die momenteel zomer hebben minder hard getroffen.
-
- Newbie
- Contacteer:
De meeste schade wordt inderdaad aangericht niet door het virus zelf in de longen, maar door de overmatige ontstekingsreactie die het uitlokt. Je lichaam overreageert eigenlijk en maakt je heel ziek. Daarom dat patiënten met dit coronavirus veel langer aan de beademing liggen dan vele 'gewone' longontstekingen, en dit nadien ook meer littekenweefsel (longfibrose) oplevert.Spruitekop schreef: ↑23 maart 2020, 14:01 Dat was afgelopen zaterdag op MAX-tv (Nederlandse omroep). De beschadigingen op hart- en longen kan in ernstige gevallen niet meer hersteld worden en blijft achter als lidtekenweefsel. Voor het hart betekent dit afsterven van het hartspierweefsel (en vorming van lidtekenweefsel) waardoor de stroomgeleiding verstoord wordt met mindere goede hartwerking tot gevolg. (incl. hartritmestoornissen en verhoogde kans op bloedklonters en CVA's) Voor de longen worden de sterk beschadigde longblaasje vervangen door lidtekenweefsel waardoor de longcapaciteit lager blijft dan voorheen.
Misschien kan iemand met een medische achtergrond bevestigen dat zo'n verhalen kunnen kloppen? Het was een Nederlandse viroloog die er mee op de proppen kwam na een vraag hoelang het volledige herstel in beslag kan nemen na een opname op IC.
Hoe erg dit allemaal is op lange termijn, gaan ze pas over enkele jaren kunnen zien natuurlijk.
Files tot 40 kilometer en wachttijden tot 18 uur door grenscontroles in Europa. Dat is de Europese Unie anno 2020. Open grenzen? Een crisis en heel het bouwwerk stort in elkaar.
Vergeet niet dat er jaarlijks 800.800 mensen sterven aan een gewone griep......
Er zijn momenteel wereldwijd 16.102 sterfgevallen.
Stel me de vraag of al deze maatregelen geen overdreven reaktie is?????
https://www.demorgen.be/voor-u-uitgeleg ... ~b5875c3f/
Scroll naar " Het laatste aantal besmettingen, overlijdens en genezen mensen per land
Zoek hieronder het aantal besmettingen met Covid-2019 op per land. er zijn 16 pagina's .
Er zijn momenteel wereldwijd 16.102 sterfgevallen.
Stel me de vraag of al deze maatregelen geen overdreven reaktie is?????
https://www.demorgen.be/voor-u-uitgeleg ... ~b5875c3f/
Scroll naar " Het laatste aantal besmettingen, overlijdens en genezen mensen per land
Zoek hieronder het aantal besmettingen met Covid-2019 op per land. er zijn 16 pagina's .
ludo,
deze bedenking maak ik me al weken, erg voor wie ziek wordt maar we hebben door al deze maatregelen nu duizenden doden minder van de gewone griep, zie ik in geen enkel cijfer staan?
99% van de overlijdens zouden ook aan gewone griep kunnen sterven.
daarvoor miljarden aan waarde vernietigen en potentieel vele duizenden werklozen wereldwijd bij ?
Die dan geen medische zorg meer kunnen betalen nadien en daardoor ook nog een hoop slachtoffers extra?
fall out zal nog jaren gevolgen hebben
deze bedenking maak ik me al weken, erg voor wie ziek wordt maar we hebben door al deze maatregelen nu duizenden doden minder van de gewone griep, zie ik in geen enkel cijfer staan?
99% van de overlijdens zouden ook aan gewone griep kunnen sterven.
daarvoor miljarden aan waarde vernietigen en potentieel vele duizenden werklozen wereldwijd bij ?
Die dan geen medische zorg meer kunnen betalen nadien en daardoor ook nog een hoop slachtoffers extra?
fall out zal nog jaren gevolgen hebben
Ik heb een vriend van mij, die is dokter, gevraagd waarom er zo gepanikeerd wordt. Hij zegt ook dat het niet erger is dan een "gewone" zware griep, maar in tegenstelling tot de griep is hier nog geen vaccin voor. Het is even besmettelijk.
En hij zegt ook dat, als je er zwaar door getroffen wordt, het meestal blijvende gevolgen zal hebben voor de longen etc.
En hij zegt ook dat, als je er zwaar door getroffen wordt, het meestal blijvende gevolgen zal hebben voor de longen etc.
even alles goed kaderen
wereldwijde overlijdens dit jaar aan
kanker 1mil 864 000
malaria 222000
roken 1 mil 134 000
alcohol 567000
zelfmoord 243000
dodelijke verkeersongelukken 306000
Geeft men ergens zoveel aan uit als aan corona kunnen deze getallen heel hard naar beneden met veel meer effect
https://www.worldometers.info/nl/
wereldwijde overlijdens dit jaar aan
kanker 1mil 864 000
malaria 222000
roken 1 mil 134 000
alcohol 567000
zelfmoord 243000
dodelijke verkeersongelukken 306000
Geeft men ergens zoveel aan uit als aan corona kunnen deze getallen heel hard naar beneden met veel meer effect
https://www.worldometers.info/nl/
Moeten er echt eerst miljoenen doden vallen vooraleer maatregelen te nemen?