pensioensparen -anticipatieve heffing
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Newbie
- Contacteer:
pensioensparen -anticipatieve heffing
Beste,
Ik wil binnenkort van pensioenspaarfonds veranderen. Van 2015-2019 werd er door mijn "oud" pensioenspaarfonds een anticipatieve heffing van telkens 1% ingehouden. Indien ik nu van pensioenspaarfonds verander, wordt de reeds betaalde anticipatieve heffing dan verrekend met de eindbelasting op 60 jaar van het nieuwe pensioenspaarfonds ?
Bedankt voor jullie reactie(s)
Ik wil binnenkort van pensioenspaarfonds veranderen. Van 2015-2019 werd er door mijn "oud" pensioenspaarfonds een anticipatieve heffing van telkens 1% ingehouden. Indien ik nu van pensioenspaarfonds verander, wordt de reeds betaalde anticipatieve heffing dan verrekend met de eindbelasting op 60 jaar van het nieuwe pensioenspaarfonds ?
Re: pensioensparen -anticipatieve heffing
Dit vorige bericht bevestigt nog maar eens mijn stelling, rond heel dat pensioensparen hangt zo'n waas van onzekerheden en onwetendheid, niet in het minst geholpen door die financiele instellingen, die er baat bij hebben om het allemaal zo ingewikkeld mogelijk te maken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Klopt mijn bedenking dat men ivm de anticipatieve heffing totaal geen inspraak heeft ? In de maand waarop men 60 jaar wordt, gaat die anticipatieve heffing (bij pensioenspaarfondsen de jaarlijkse inleg telkens vermeerderd met een fictief rendement van 4,75 %) er gewoon af. Als je in tijden als deze net deze maand 60 jaar wordt, dan heeft men toch dikke pech ? Of zie ik dit verkeerd en bestaat hier een oplossing voor ? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Je kan de bank vragen om de anticipatieve heffing in cash te betalen.
Als je 'goede' klant bent bij die bank kan je dat feit eventueel uitspelen in jouw voordeel.
Als je 'goede' klant bent bij die bank kan je dat feit eventueel uitspelen in jouw voordeel.
Bij een volledige verandering, m.a.w. overdracht oud kapitaal/deelbewijzen naar het nieuw pensioenspaarfonds, wordt het verrekend. Anders wordt het als een nieuwe contract beschouwd en zit je terug vast aan de 10-jarige looptijd voorwaarde voor de anticipatieve heffing. De fiscus weet o.b.v. uw rijksregisternummer hoeveel anticipatieve heffing er reeds werd ingehouden en voor welk contact.Hans roels schreef: ↑23 december 2019, 11:21 Beste,
In dat geval wordt de ingehouden anticipatieve heffing verrekend op de eindbelasting van je oude fonds afhankelijk of je de 10-jarige looptijd had bereikt voor 60 jaar. Voor je nieuwe fonds volgt er dan een eindbelasting van 8% ofwel op 60jaar indien je de 10 jarige looptijd ervoor bereikt ofwel op de 10-jarige verjaardag van dat contract.
Dit is de eerste keer dat ik hier van hoor.
Heb even moeten over nadenken wat het beste is:
Pensioensparen is vooral goed voor de belastingsteruggave. Zelf is het rendement van de belegging maar zozo en ligt het geld voor lange termijn vast.
Dus ofwel:
- betaal je van je PSP zelf. Het bedrag in je PSP word kleiner en je kan zelf beslissen wat je doe met je cash.
- betaal je van je cash. Het bedrag in je PSP blijft groter. Het geld ligt vast en het brengt maar zozo op.
De tweede optie lijkt nooit beter.
Heb even moeten over nadenken wat het beste is:
Pensioensparen is vooral goed voor de belastingsteruggave. Zelf is het rendement van de belegging maar zozo en ligt het geld voor lange termijn vast.
Dus ofwel:
- betaal je van je PSP zelf. Het bedrag in je PSP word kleiner en je kan zelf beslissen wat je doe met je cash.
- betaal je van je cash. Het bedrag in je PSP blijft groter. Het geld ligt vast en het brengt maar zozo op.
De tweede optie lijkt nooit beter.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.