De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Elke zondagavond kijken een miljoen mensen naar 'De mol' op Vier.
Ik vind dit onzin, het idee dat er een saboteur of rotte appel in de groep zit doet mij huiveren. Haal die persoon zo snel mogelijk weg voor hij de hele maand verziekt
Conclusie: Spelprogramma afvoeren want het strookt niet.
(Oh ja, ik heb nog nooit naar De mol gekeken, in het verleden niet en de vorige jaargangen ook niet. Spreekt mij eigenlijk totaal niet aan).
Ik vind dit onzin, het idee dat er een saboteur of rotte appel in de groep zit doet mij huiveren. Haal die persoon zo snel mogelijk weg voor hij de hele maand verziekt
Conclusie: Spelprogramma afvoeren want het strookt niet.
(Oh ja, ik heb nog nooit naar De mol gekeken, in het verleden niet en de vorige jaargangen ook niet. Spreekt mij eigenlijk totaal niet aan).
De beurs hoort in functie te staan van de economie, niet omgekeerd.
Als shorten (in tijden van crisis) de economie schaadt in plaats van faciliteert dan mag je dat toch in vraag stellen?
Daarbij rekening houdend met het bieden van een stabiel kader voor beleggers natuurlijk. Als je de regels voortdurend verandert dan jaag je beleggers mogelijks weg waardoor de lasten groter worden dan de baten.
Het is juist geen deel van de beurs. De beurs is een markt waar aandelen verhandeld worden, punt. De beurs is er niet voor belofte-handelaars die langs de zijkant staan en met mekaar weddenschappen afsluiten omtrent het verloop van de beurs.
Het hangt er misschien vanaf wat je bedoelt met "de beurs". Meestal wordt hier de aandelenbeurs mee bedoeld, maar als ik mij niet vergis waren er in elk geval in het verleden aparte beurzen voor opties, b.v. in Amsterdam en Chicago.
Als je alleen kopers hebt, die hopen op hogere koersen en meer winsten, dan wordt er niet meer verkocht en heb je alleen stijgende beurzen en dus zeepbellen.
Shorters houden de boel in evenwicht.
Shorters houden de boel in evenwicht.
Zoals de "vader" van de Vlaamse beleggers Prof. Em. Roland Van der Elst ooit schreef: "De beurs is er niet voor u." en daarmee bedoelde hij alle particuliere beleggers. De beurs is er voor de institutionele beleggers. Wat niet wegneemt dat particulieren er wel hun graantje van kunnen meepikken. Sowieso neem quasi iedereen aan dit forum die in aandelen zit dus deel aan dit "spel" dat eigenlijk niet voor hen bedoeld is.
Maar je hebt niet alleen kopers. Op korte termijn kunnen er veel meer verkopers zijn dan aankopers. Het aanbod is dan groter dan de vraag met dalende prijzen tot gevolg.
Dat is wel het gekste dat ik ooit gehoord heb. De beurs is een markt, een plaats waar vraag en aanbod mekaar vinden.
Shorters hebben vraag noch aanbod. Ze houden niets in evenwicht, en dienen nergens toe. Ze zijn er enkel op uit om zuiver speculatieve winst te maken door handig gebruik te maken van een hiaat in de regelgeving.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Niets zo leuk als een lekkere short squeezesintorama schreef: ↑24 maart 2020, 13:39Dat is wel het gekste dat ik ooit gehoord heb. De beurs is een markt, een plaats waar vraag en aanbod mekaar vinden.
Shorters hebben vraag noch aanbod. Ze houden niets in evenwicht, en dienen nergens toe. Ze zijn er enkel op uit om zuiver speculatieve winst te maken door handig gebruik te maken van een hiaat in de regelgeving.
Shorters zijn gewoon verkopers ('aanbod'). Het enige verschil is dat ze geleende aandelen te koop aanbieden, die ze in de toekomst ook kopen ('vraag').
Shorters verzekeren dus dat er in de toekomst ook vraag zal zijn.
Om iets te kunnen verkopen, moet je het eerst bezitten. Dat is zo wanneer ik op de markt een vis wil verkopen, en voor aandelen zou dat niet anders mogen zijn. Iets verkopen wat je niet bezit, noemen we dat niet heling in het strafrecht?
Indien je de vismarkt beter begrijpt dan de aandelenmarkt, zal ik het zo moeten uitleggen... Je kan van een visgroothandel wat vissen lenen om op de kleine markt te verkopen, op voorwaarde dat je hem later betaalt aan de prijs die dan van toepassing is...
Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen...?
Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen...?
Niet dat ik een shorter ben maar ze zorgen er wel voor de bedrijven correct ingeschat worden, in normale tijden dan.
Sommige (sterke) bedrijven durft men niet shorten of ze maken ze nog groter, lol