Tijd om te kopen
TIP
Re: Tijd om te kopen
heldere uitleg, bedankt.jvdc schreef: ↑23 maart 2020, 12:18Wat zijn die buitenkansen? Iedereen is op zoek naar buitenkansen, maar dat wilt niet zeggen dat ze gemakkelijk te vinden zijn. Als je gelooft dat jouw fondsbeheerder die wel kan herkennen kan je inderdaad een actief fonds kopen.JeroenBW schreef: ↑23 maart 2020, 11:03 In mijn redenering heb je nu om meer kans op winst te maken toch eerder een actief beheerd fonds nodig met een beheerder de nu de buitenkansen opkoopt. MAAR Ik zie mensen nu nog EFT's aanraden om nu te kopen.
Wordt er binnen deze EFT's dan op een manier die ik over het hoofd zie ook geprofiteerd van buitenkansen? via algoritmes ofzo (vandaar "passief?)
Maar weet dat statistisch gezien de helft van al het belegde geld het beter doet dan het marktgemiddelde en de helft slechter.
Veel actieve fondsen die 'buitenkansen' op de kop proberen te tikken doen het dus slechter dan een passieve ETF.
Gemiddeld zullen actieve fondsen en passieve fondsen het even goed doen, maar op actieve fondsen betaal je (veel) meer kosten. Ná aftrek van kosten zullen actieve fondsen het dus gemiddeld slechter doen dan passieve fondsen.
Conclusie: als je gelooft dat net jouw fondsbeheerder de buitenkansen eruit kan halen, ga dan met hem in zee.
Maar persoonlijk denk ik dat je kans eerder klein is dat je als particulier een 'buitengewone' fondsenbeheerder aan de haak zult slaan. De beste fondsenbeheerders werken in principe voor de grootste vermogens, net zoals de beste voetballers bij de rijkste clubs spelen.
Dan neig ik eerder naar een ETF , maar dit roept een andere vraag op bij mij. Als jij bijvoorbeeld enkele weken op reis bent en in die periode ontstaat er een crisis. De onderliggende index van de ETF zakt => EFT wordt passief beheerd dus zakt mee => je hebt verlies als je niets doet (correct me if I'm wrong) Hoe gaan jullie daar mee om? Ik zoek gemoedsrust dus wil zeker op vakantie niet de actualiteit of beurzen moeten volgen.
Blij zijn dat ik volgende maand meer shares kan kopen met mijn geld . Voor de rest doe ik niks buiten aan het zwembad liggen en het nieuws negeren.JeroenBW schreef: ↑24 maart 2020, 15:14 Dan neig ik eerder naar een ETF , maar dit roept een andere vraag op bij mij. Als jij bijvoorbeeld enkele weken op reis bent en in die periode ontstaat er een crisis. De onderliggende index van de ETF zakt => EFT wordt passief beheerd dus zakt mee => je hebt verlies als je niets doet (correct me if I'm wrong) Hoe gaan jullie daar mee om? Ik zoek gemoedsrust dus wil zeker op vakantie niet de actualiteit of beurzen moeten volgen
Niet. Dat is het mooie aan een ETF: je hoeft nooit iets te doen. Gewoon vast blijven houden en regelmatig bijkopen. Voor de rest vooral niets doen, hoe contra-intuitief dit ook lijkt. Uiteraard zul je op korte termijn enorme schommelingen meemaken, maar daar mag je je niet door laten afleiden. Op lange termijn spelen die fluctuaties geen rol van betekenis.
Sterker nog: Bij ETF's geldt: hoe minder je de beurs volgt, hoe beter.
Volledig akkoord met de bovenstaande reacties.sintorama schreef: ↑24 maart 2020, 15:47Niet. Dat is het mooie aan een ETF: je hoeft nooit iets te doen. Gewoon vast blijven houden en regelmatig bijkopen. Voor de rest vooral niets doen, hoe contra-intuitief dit ook lijkt. Uiteraard zul je op korte termijn enorme schommelingen meemaken, maar daar mag je je niet door laten afleiden. Op lange termijn spelen die fluctuaties geen rol van betekenis.
Sterker nog: Bij ETF's geldt: hoe minder je de beurs volgt, hoe beter.
In aandelen investeren betekent per definitie dat je schommelingen (naar boven én beneden) zult meemaken. De achterliggende gedachte is dat de 'trend' opwaarts is. De 'prijs' die je voor een mooi rendement betaalt zijn de schommelingen.
Maak voor jezelf uit hoeveel schommeling je aankunt zonder te panikeren en te verkopen.
Als vuistregel zou ik zeggen dat brede aandelenkorven 50% kunnen zakken (individuele aandelen uiteraard nog veel meer). Met hoeveel geld durf je belegd te zijn als zo een crash zich voordoet? Begin eventueel geleidelijk aan in te stappen zodat je kan leren hoe je mentaal met schommelingen omgaat.
Zoals aangehaald: hoe minder je de beurs volgt, hoe beter eigenlijk. In dat geval zal je je immers in woelige tijden niet laten leiden door emoties.
dus als iemand nu gedurende de laatste drie maanden op reis was, niets van nieuws volgde, had die dan niet beter toch iets van actie ondernomen? inderdaad nog wat moeilijk om dit als beginner te begrijpen
Net zoals het moeilijk is om te weten welke aandelen het goed zullen doen en welke het slecht zullen doen is het moeilijk om te weten wanneer de beurs zal stijgen en wanneer de beurs zal dalen.
Niemand heeft een glazen bol (ook al zullen sommigen doen alsof ze er wel een hebben). Market timing is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk dus waag je daar niet aan, zeker niet als beginner. Negeer alle schommelingen dus gewoon.
Gemiddeld gaan de beurzen omhoog, dus 'time in the market' is belangrijker dan 'timing the market'.
Als u gemoedsrust zoekt, dan is de eerste vraag die u zichzelf moet stellen of het wel verstandig is om in aandelen (of aandelenfondsen of aandelen-trackers) te beleggen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Iemand die een jaar en drie maanden op reis was en niets van nieuws volgde denkt hupla weer wat winst erbij.
Ik kan er mee leven dat er risico's aan verbonden zijn, maar de nuance is dat ik er vooral zelf niet mee bezig wil zijn, dus niet te veel mijn hoofd moeten breken over bijkopen, verkopen. (Moest de rente op spaarrekeningen hoger staan liet ik wellicht alles op de bank staan). Als ik het zelf niet in de hand heb, maak ik mij zelden zorgen over iets.
Maar als ik het goed versta is het net beter of (minstens evengoed vaak) om er niet actief mee bezig te zijn, dus lijken trackers net wel een goede optie voor mij, zolang ik mentaal een langetermijnsperspectief in het achterhoofd houd. of kijk ik dan beter naar andere type's investeringen? kern van de zaak is: wat doe ik met mijn spaargeld zonder dat het verdampt door inflatie? dit niet zozeer om veel geld te verdienen maar om er toch iets aan te verdienen, zonder té veel risico.
Maar als ik het goed versta is het net beter of (minstens evengoed vaak) om er niet actief mee bezig te zijn, dus lijken trackers net wel een goede optie voor mij, zolang ik mentaal een langetermijnsperspectief in het achterhoofd houd. of kijk ik dan beter naar andere type's investeringen? kern van de zaak is: wat doe ik met mijn spaargeld zonder dat het verdampt door inflatie? dit niet zozeer om veel geld te verdienen maar om er toch iets aan te verdienen, zonder té veel risico.
Dan is beleggen volgens de bogleheads filosofie ideaal:
https://www.bogleheads.org/wiki/Getting_started (dingen als 401K, IRA, etc. kan je negeren. Dat zijn typisch Amerikaanse zaken)
https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium
Eigenlijk als je je portefeuille opzet volgens de bogleheads principes hoef je enkel 1 keer per jaar te herbalanceren eventueel en that's it. Heel low maintenance. Ook niet nodig om het nieuws te volgen ofzo.
Allemaal waar, máár... nú instappen is toch wél een stuk interessanter dan begin dit jaar, of pakweg een maand geleden.jvdc schreef: ↑24 maart 2020, 16:30 Niemand heeft een glazen bol (ook al zullen sommigen doen alsof ze er wel een hebben). Market timing is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk dus waag je daar niet aan, zeker niet als beginner. Negeer alle schommelingen dus gewoon.
Gemiddeld gaan de beurzen omhoog, dus 'time in the market' is belangrijker dan 'timing the market'.
Aan beginnende beleggers zou ik dus wel aanraden om nu zsm te beginnen met stapsgewijs in de markt stappen.
dreamy schreef: ↑24 maart 2020, 18:36Allemaal waar, máár... nú instappen is toch wél een stuk interessanter dan begin dit jaar, of pakweg een maand geleden.jvdc schreef: ↑24 maart 2020, 16:30 Niemand heeft een glazen bol (ook al zullen sommigen doen alsof ze er wel een hebben). Market timing is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk dus waag je daar niet aan, zeker niet als beginner. Negeer alle schommelingen dus gewoon.
Aan beginnende beleggers zou ik dus wel aanraden om nu zsm te beginnen met stapsgewijs in de markt stappen.
Klopt, ik heb een week geleden 60k geinvesteerd en sta 6k in de plus
Totale beginner
Bel20, AEX, DACH gekocht (3x15k) AB INBEV 3k en Olie 3k
Enige dat in de min staat is olie
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@doorwinterd: is nu instappen dan niet interessanter dan begin dit jaar?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Als niemand een glazen bol heeft? Nee. Een aandeel kan nu gezien de omstandigheden intrinsiek duurder zijn dan toen je meer betaalde.
Tenzij we het bij de infostroom plaatsen van 'nu verkopen is minder interessant dan begin dit jaar' of 'nu shorten is minder interessant dan begin dit jaar'. Dan heb je gelijk natuurlijk.
(Puur wiskundig kan het verlies bij lager instappen zelfs groter zijn indien men een gelijke tijdshorizon hanteert )