SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
Nee, mijnbouw is extreem cyclisch en compleet onvoorspelbaar. Dus ik ga niet in de toeleveranciers zitten. Het was goed dat Atlas Copco die divisie afgestoten heeft.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Ik heb een tijdje geleden ook wat onderzoek gedaan naar Moody's. Enkele karakteristieken die me aanspreken zijn:gpv1 schreef: ↑18 februari 2020, 17:42 Moody's is een Amerikaans bedrijf opgericht in 1909 dat samen met S&P en Fitch de kredietwaardigheid van obligaties van bedrijven en landen beoordeelt. Het bedrijf telt 10900 werknemers en heeft een aanwezigheid in 44 landen. Kredietratings waren vorig jaar goed voor 60% van de groepsomzet (in 2007 was dit 79%). Daarnaast is er de divisie Moody's Analytics (40% van omzet) dat informatie, software en analysetools verschaft voor risicobeheer, m.b.t. bedrijfskredieten, consumentenkredieten, verzekeringen, portfolio-management, reguleringen voor banken en economische vooruitzichten. De omzet wordt voor 53% gerealiseerd in de USA, voor 29% in EMEA, voor 12% in Azië-Pacific en voor 6% in Canada en Zuid-Amerika. Berkshire Hathaway heeft een belang van ong. 13% in Moody's. Voor 2020 verwacht het management een omzetgroei van ong. 5% en een vrije kasstroom van $1,7 à $1,8 miljard. Ik heb een prijs betaald van 25,1x de verwachte fcf voor volgend jaar, vergelijkbaar met de waardering van S&P Global.
Positief aan het bedrijf zijn de bevredigende omzetgroei op lange termijn, het asset-light business model, weinig schulden, opportunistische share buybacks, zeer hoge en stabiele marges, zeer hoge returns on capital, en natuurlijk een zeer sterke marktpositie binnen een oligopolie.
Prognoses van analisten voor omzetgroei (as reported) (bron: Refinitiv):
2020: +6,4%
2021: +6,9%
2022: +6,8%
Prognoses voor vrije kasstromen en marges:
2020: $1807 mio - 35,2%
2021: $2084 mio - 37,9%
2022: $2179 mio - 37,1%
- De uitstekende fundamentals
- Het sterke competitieve voordeel omdat Moody's en S&P Global zo'n 80% van de markt in handen hebben en investeerders meestal vereisen dat minstens één van deze twee hun obligatie uitgiften beoordelen. Het zou zelfs verdacht overkomen als bedrijven voor minder bekende ratingbureaus kiezen...
- Er hangt teveel van de kwaliteit van de ratings af om elders goedkopere alternatieven te zoeken. Wat het, gelet op de prijs, zelfs amper waard maakt, zie het volgende punt.
- Het feit dat de kost van een rating gemiddeld 0.05% tot 0.07% van de totale uitgifte bedraagt zorgt voor een sterke mate van pricing power. Volgens Morningstar heeft het management becijferd dat ze de prijzen jaarlijks met 3% tot 5% kunnen verhogen zonder dat de klanten afhaken. Dit ondersteunt de groei zonder dat er meer verkocht hoeft te worden of investeringen hoeven te worden gedaan.
Er zijn echter twee zaken waar ik twijfels bij heb. Het eerste zal een eenvoudige verklaring voor zijn en ik denk het te weten, maar ben niet zeker. Ik zie dat Moody's een heel klein, en sommige jaren zelfs negatief eigen vermogen heeft. Dit heeft een effect op de schuldgraad. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de aandeleninkoopprogramma's. De schuld/vrije kasstroom en dekking van de interesten zijn gewoon gezond. Maar ik heb eens gelezen dat het eigen vermogen als stootkussen dient in slechte tijden, volstaat dit dan wel? Ze hebben wel wat cash op de balans staan.
Hoe komt dit precies en kan dit nadelen hebben?
link naar afbeelding van deel van mijn excel:
https://imgur.com/a/9DL9N3R
Het tweede punt, waar ik me meer zorgen over maak, is dat de creditrating industrie vrij cyclisch is. Tijdens een recessie zal er een minder aantal bedrijven beschikbaar zijn voor ratings. Ook een hogere rente zal mogelijk een rem zetten op obligatie uitgiften?
Hoe schat jij dit in?
Klein negatief eigen vermogen komt idd door de treasury stock die gigantisch is op de balans, dus totaal niks om zich zorgen over te maken.
Idd cyclisch, maar op lange termijn uitstekende omzetgroei.
Idd cyclisch, maar op lange termijn uitstekende omzetgroei.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Koers van informatieleverancier IHS Markit veert vandaag 22% op nadat het bedrijf een zeer geruststellende outlook voor boekjaar 11/2020 gaf. In het eerste kwartaal (02/2020) van dit boekjaar groeide de omzet organisch met 6%. Voor het hele jaar mikt het bedrijf op een organische omzetgroei van 1 à 4%, afhankelijk van wanneer het economisch herstel zich inzet: 4% bij een recovery-start in Q3 en 1% bij een recovery-start in 2021.
De afgelopen weken daalde de beurskoers met 45%.
CEO tijdens conference call daarnet: "Our markets are changing rapidly and parts of our business will be more challenged than others, but on a whole, we're extremely fortunate that our model will be resilient. This is due in large part to our diversification across end markets and within our end markets, must-have products and services, low revenue concentration across products and customers, annual multiyear subscriptions with high renewal rates and 90-plus percent recurring revenue. We've got a CapEx-light model with strong cash flow conversion, strong balance sheet, excellent liquidity and a firm-wide culture that we've honed to drive efficiencies, profit and continue to innovate even in challenging revenue environments."
De afgelopen weken daalde de beurskoers met 45%.
CEO tijdens conference call daarnet: "Our markets are changing rapidly and parts of our business will be more challenged than others, but on a whole, we're extremely fortunate that our model will be resilient. This is due in large part to our diversification across end markets and within our end markets, must-have products and services, low revenue concentration across products and customers, annual multiyear subscriptions with high renewal rates and 90-plus percent recurring revenue. We've got a CapEx-light model with strong cash flow conversion, strong balance sheet, excellent liquidity and a firm-wide culture that we've honed to drive efficiencies, profit and continue to innovate even in challenging revenue environments."
Overzicht van de free cash returns on average equity voor de aandelen in mijn portefeuille. Deze van Microchip voor 2019 ontbreekt omdat ik voor het cijfer van 2019 gebruik maak van de gegevens van boekjaar 03/2020 en die zijn dus nog niet beschikbaar.
ASSA ABLOY kwam nabeurs onaangekondigd met voorlopige resultaten over het eerste kwartaal.
Organische omzetdaling van 3% waarvan -34% in Azië-Pacific (10% van groepsomzet in 2019), 0% in de divisies Global Technologies en Entrance Systems (samen 43% van groepsomzet in 2019), -4% in EMEA en +1% in de Americas (samen 47% van groepsomzet in 2019).
EBIT daalt met een dikke 15%.
Operationele kasstroom bleef status quo.
Benieuwd wat de koers morgen gaat doen.
https://www.assaabloy.com/en/com/press- ... tabindex=1
"To address the situation that has arisen due to the Covid-19 outbreak, several cost measures and cash flow initiatives are being taken across the Group. Amongst others we implement reduced working hours, temporary and permanent layoffs, travel bans, reduction of consultants as well as delays of projects."
Organische omzetdaling van 3% waarvan -34% in Azië-Pacific (10% van groepsomzet in 2019), 0% in de divisies Global Technologies en Entrance Systems (samen 43% van groepsomzet in 2019), -4% in EMEA en +1% in de Americas (samen 47% van groepsomzet in 2019).
EBIT daalt met een dikke 15%.
Operationele kasstroom bleef status quo.
Benieuwd wat de koers morgen gaat doen.
https://www.assaabloy.com/en/com/press- ... tabindex=1
"To address the situation that has arisen due to the Covid-19 outbreak, several cost measures and cash flow initiatives are being taken across the Group. Amongst others we implement reduced working hours, temporary and permanent layoffs, travel bans, reduction of consultants as well as delays of projects."
Voorlopig lijkt de koersreactie mee te vallen.
Trading update van RELX vandaag (8 april) :
Highlights :
In our three largest business areas, Scientific, Technical & Medical, Risk & Business Analytics, and Legal, which together accounted for 84% of revenue and 87% of adjusted operating profit in 2019, the rate of underlying revenue growth in the first quarter of 2020 was slightly higher than in the same period of the prior year. These business areas saw only a limited impact from COVID-19 in the first quarter, although the full year outcome may be affected by changes in the evolving economic environment and by activity levels in our customer markets.
The Exhibitions business, which accounted for 16% of revenue and 13% of adjusted operating profit in 2019, is being impacted significantly by COVID-19, making the outlook for this business area highly uncertain. As a result, we are unable to provide full year guidance for the group as a whole.
We have a strong balance sheet position and our financing arrangements provide us with ample liquidity.
Balance sheet & liquidity :
We have a strong balance sheet position. This has been further strengthened by the issuance of €2bn of long-term bonds in March 2020, refinancing all of our term debt maturities for this year. After funding our acquisition spend in the year to date, we had only around $250m of net short term debt outstanding at the end of March. Our drawn debt facilities do not contain any financial covenants. In addition, we have approximately $3.5bn of undrawn, committed facilities which include a covenant limiting the ratio of net debt to EBITDA to 3.75 times. For this purpose, net debt includes leases but excludes pensions. At 31 December 2019 our net debt was £6.2bn and, measured on the basis used in the covenant calculation, the ratio of net debt to EBITDA was below 2.2 times. On 22 April the current tranche of the share buyback programme will be completed with £150m of the planned full year total of £400m having been deployed. The Board of RELX has decided not to continue with the next tranche of the share buyback programme at this time, and will review this decision later in the year.
Al met al redelijk geruststellend zou ik zeggen.
Highlights :
In our three largest business areas, Scientific, Technical & Medical, Risk & Business Analytics, and Legal, which together accounted for 84% of revenue and 87% of adjusted operating profit in 2019, the rate of underlying revenue growth in the first quarter of 2020 was slightly higher than in the same period of the prior year. These business areas saw only a limited impact from COVID-19 in the first quarter, although the full year outcome may be affected by changes in the evolving economic environment and by activity levels in our customer markets.
The Exhibitions business, which accounted for 16% of revenue and 13% of adjusted operating profit in 2019, is being impacted significantly by COVID-19, making the outlook for this business area highly uncertain. As a result, we are unable to provide full year guidance for the group as a whole.
We have a strong balance sheet position and our financing arrangements provide us with ample liquidity.
Balance sheet & liquidity :
We have a strong balance sheet position. This has been further strengthened by the issuance of €2bn of long-term bonds in March 2020, refinancing all of our term debt maturities for this year. After funding our acquisition spend in the year to date, we had only around $250m of net short term debt outstanding at the end of March. Our drawn debt facilities do not contain any financial covenants. In addition, we have approximately $3.5bn of undrawn, committed facilities which include a covenant limiting the ratio of net debt to EBITDA to 3.75 times. For this purpose, net debt includes leases but excludes pensions. At 31 December 2019 our net debt was £6.2bn and, measured on the basis used in the covenant calculation, the ratio of net debt to EBITDA was below 2.2 times. On 22 April the current tranche of the share buyback programme will be completed with £150m of the planned full year total of £400m having been deployed. The Board of RELX has decided not to continue with the next tranche of the share buyback programme at this time, and will review this decision later in the year.
Al met al redelijk geruststellend zou ik zeggen.
Wat ik opmerkelijk vind is dat heel veel bedrijven lopende buyback programma's stoppen. Bedrijven die langdurige problemen verwachten of vrezen binnen korte tijd een tekort aan liquiditeiten te hebben, daar kan ik het nog van begrijpen. Maar ook bedrijven die naar eigen zeggen over een 'strong balance sheet' beschikken. Ze doen zonder problemen massaal buybacks aan recordwaarderingen. Wanneer de koers eens echt ferm klappen krijgt, en ze aan redelijker multiples kunnen inkopen, stoppen ze ermee Die redenering is zo krom, ik kan ze echt niet plaatsen.
Ik vind het juist verstandig dat men zulke buybacks nu opschort. De financiële gevolgen van deze waanzinnige crisis kan voor bedrijven zodanig groot zijn dat men niet anders kan dan op de rem te gaan staan. Voorzichtigheid is prioritair.
Cash is king op dit moment. Zeker als je omzet zwaar onderuit gaat. Bedrijven zetten liever onmiddellijk de tering naar de nering ipv hun balance sheet op te souperen.
Vandaag een positie genomen in Accenture aan ong. $174 na de beursopening. Te veel naar mijn goesting, maar ik heb het bedrijf pas dit weekend onderzocht, anders ander had ik recent veel goedkoper kunnen kopen. Qualys is ook een bedrijf dat ik pas onlangs ontdekt heb (en betere kwaliteit dan Accenture) maar de koers is recent enorm gestegen. Accenture is het type bedrijf dat nooit echt duur zal noteren, hoogstens 21 à 22 keer de vrije kasstroom. Ik heb 18,0x de verwachte vrije kasstroom voor 2021 betaald. Positie is 2,7% van de port.
Accenture ($109 miljard market cap) is een Amerikaans bedrijf met meer dan 500000 werknemers en een van de grootste dienstverleners ter wereld op vlak van bedrijfstransformaties. Tot 2000 was het een onderdeel van auditgigant Arthur Andersen (dat ten onder gegaan is door het Enron-schandaal). Accenture is actief in advisering en outsourcing op vlak van IT (zoals systeemintegratie en applicatiebeheer), digitalisering, marketing en verkoop, human resources, financieel beheer en boekhouding, aankoop- en voorraadbeheer en bedrijfsstrategieën. Het houdt zich dus niet zozeer actief bezig met de core business van haar klanten, wel met alle ondersteunende activiteiten. Outsourcing, waar de contracten vele jaren duren, was in het vorige boekjaar (08/2019) goed voor 44% van de totale omzet; consultancy (projectmatige contracten van meestal 6 à 24 maanden) de overige 56%. De omzet werd in dat boekjaar voor 46% in Noord-Amerika gegenereerd, voor 34% in Europa en voor 20% in de rest van de wereld. In januari 2019 werd een nieuwe CFO aangesteld, in september 2019 een nieuwe CEO, beiden vrouwen. www.accenture.com
Op 19 maart werden de halfjaarresultaten voorgesteld. Door het coronavirus werd de outlook voor het hele jaar neerwaarts bijgesteld. Het management verwacht nu voor het hele boekjaar een omzetgroei aan constante wisselkoersen van 3 à 6% en een vrije kasstroom van $5,5 à $6 miljard.
Accenture is een van de bedrijven, samen met IBM, Deloitte en PwC, die de laatste jaren op vlak van digitale marketing een bedreiging is beginnen vormen voor klassieke reclame- en marketingbureaus als WPP, Publicis, Interpublic, Omnicom en Dentsu. Accenture Interactive is wat onderzoeksbureau Forrester een 'digital experience agency' noemt en dat vorig boekjaar goed was voor ruim $10 miljard omzet (ong. 23% van de groepsomzet en dit omvat zowel consultancy als outsourcing). Volgens vakblad Ad Age is Accenture Interactive naar omzet gemeten al enkele jaren op rij de grootste dienstverlener op vlak van digitale marketing. Het gaat om projecten waarbij strategie, ontwerp, marketing en technologie worden gecombineerd. Concurrenten zijn o.a. IBM iX, Deloitte Digital, PwC Digital Services, Publicis Sapient, Isobar (Dentsu), Wunderman Thompson en VMLY&R (beiden WPP). Accenture Interactive is een van de groeimotoren van Accenture, met sterke organische groei volgens de CEO.
Positief aan Accenture zijn de sterke marktposities, langdurige contracten, goede organische groei, hoge en stabiele marges, een grote netto-kaspositie, hoge returns on capital, stijgende vrije kasstromen op lange termijn, een zeer asset-light business model en een wide-moat rating van Morningstar.
2020: +2,8%
2021: +4,9%
2022: +6,6%
2023: +5,4%
Prognoses voor vrije kasstroom en marges:
[noot: de cijfers voor 2022 en 2023 lijken mij wel heel pessimistisch]
2020: $5594 mio - 12,6%
2021: $6159 mio - 13,2%
2022: $6113 mio - 12,3%
2023: $5295 mio - 10,1%
Prognoses voor free cash ROE:
2020: 36,0%
2021: 36,0%
2022: 31,7%
2023: 23,6%
Accenture ($109 miljard market cap) is een Amerikaans bedrijf met meer dan 500000 werknemers en een van de grootste dienstverleners ter wereld op vlak van bedrijfstransformaties. Tot 2000 was het een onderdeel van auditgigant Arthur Andersen (dat ten onder gegaan is door het Enron-schandaal). Accenture is actief in advisering en outsourcing op vlak van IT (zoals systeemintegratie en applicatiebeheer), digitalisering, marketing en verkoop, human resources, financieel beheer en boekhouding, aankoop- en voorraadbeheer en bedrijfsstrategieën. Het houdt zich dus niet zozeer actief bezig met de core business van haar klanten, wel met alle ondersteunende activiteiten. Outsourcing, waar de contracten vele jaren duren, was in het vorige boekjaar (08/2019) goed voor 44% van de totale omzet; consultancy (projectmatige contracten van meestal 6 à 24 maanden) de overige 56%. De omzet werd in dat boekjaar voor 46% in Noord-Amerika gegenereerd, voor 34% in Europa en voor 20% in de rest van de wereld. In januari 2019 werd een nieuwe CFO aangesteld, in september 2019 een nieuwe CEO, beiden vrouwen. www.accenture.com
Op 19 maart werden de halfjaarresultaten voorgesteld. Door het coronavirus werd de outlook voor het hele jaar neerwaarts bijgesteld. Het management verwacht nu voor het hele boekjaar een omzetgroei aan constante wisselkoersen van 3 à 6% en een vrije kasstroom van $5,5 à $6 miljard.
Accenture is een van de bedrijven, samen met IBM, Deloitte en PwC, die de laatste jaren op vlak van digitale marketing een bedreiging is beginnen vormen voor klassieke reclame- en marketingbureaus als WPP, Publicis, Interpublic, Omnicom en Dentsu. Accenture Interactive is wat onderzoeksbureau Forrester een 'digital experience agency' noemt en dat vorig boekjaar goed was voor ruim $10 miljard omzet (ong. 23% van de groepsomzet en dit omvat zowel consultancy als outsourcing). Volgens vakblad Ad Age is Accenture Interactive naar omzet gemeten al enkele jaren op rij de grootste dienstverlener op vlak van digitale marketing. Het gaat om projecten waarbij strategie, ontwerp, marketing en technologie worden gecombineerd. Concurrenten zijn o.a. IBM iX, Deloitte Digital, PwC Digital Services, Publicis Sapient, Isobar (Dentsu), Wunderman Thompson en VMLY&R (beiden WPP). Accenture Interactive is een van de groeimotoren van Accenture, met sterke organische groei volgens de CEO.
Positief aan Accenture zijn de sterke marktposities, langdurige contracten, goede organische groei, hoge en stabiele marges, een grote netto-kaspositie, hoge returns on capital, stijgende vrije kasstromen op lange termijn, een zeer asset-light business model en een wide-moat rating van Morningstar.
2020: +2,8%
2021: +4,9%
2022: +6,6%
2023: +5,4%
Prognoses voor vrije kasstroom en marges:
[noot: de cijfers voor 2022 en 2023 lijken mij wel heel pessimistisch]
2020: $5594 mio - 12,6%
2021: $6159 mio - 13,2%
2022: $6113 mio - 12,3%
2023: $5295 mio - 10,1%
Prognoses voor free cash ROE:
2020: 36,0%
2021: 36,0%
2022: 31,7%
2023: 23,6%
Heb Accenture sinds 2018 in port. Een knap bedrijf waarvan hun "Intelligent Platform Services" ongeveer 40 procent van hun omzet bedraagt, met een mooie en gestage groei. Hiermee hebben ze partnerships met de grote CRM spelers ( SAP, Salesforce, Microsoft, Oracle,...).
Had aan 166 USD bijgekocht, maar hoop binnenkort nog lager aan te kopen, als de markt mij goed gezind is .
Is er een reden waarom je perse vandaag kocht, ook al vind je zelf nog "te duur"?
Had aan 166 USD bijgekocht, maar hoop binnenkort nog lager aan te kopen, als de markt mij goed gezind is .
Is er een reden waarom je perse vandaag kocht, ook al vind je zelf nog "te duur"?
FOMO
Waters, maker van labo-uitrusting kwam zonet met slechte resultaten voor Q1. Omzet aan constante wisselkoersen daalde maar liefst 8% waarvan -21% in Azië. Resultaten stevig onder de verwachtingen van analisten. Zou me verbazen indien de koers geen stevige pandoering zou krijgen en mijn andere sectorgenoten niet zou meesleuren.
EDIT: Halfjaarresultaten Rockwell Automation lopen net binnen. Organische omzetdaling van 0,2% in Q2 (jan-maa). Voor hele boekjaar 09/2020 verwacht men een organische omzetdaling van 6,5 à 9,5%. Dat valt nog mee, vind ik. Vrije kasstroom in eerste jaarhelft hoger dan deze van vorig jaar.
EDIT 2: Resulaten van S&P Global lopen ook net binnen: organische omzetgroei van 14% in Q1. Sterk.
EDIT: Halfjaarresultaten Rockwell Automation lopen net binnen. Organische omzetdaling van 0,2% in Q2 (jan-maa). Voor hele boekjaar 09/2020 verwacht men een organische omzetdaling van 6,5 à 9,5%. Dat valt nog mee, vind ik. Vrije kasstroom in eerste jaarhelft hoger dan deze van vorig jaar.
EDIT 2: Resulaten van S&P Global lopen ook net binnen: organische omzetgroei van 14% in Q1. Sterk.