Tijd om te kopen
TIP
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Re: Tijd om te kopen
Beste beursdag ooit, +7,7% op de aandelenportefeuille van 23 lijntjes.stockzombie schreef: ↑24 maart 2020, 12:12 Gezellig beursdagje wel. USA Futures ook +5%. Dit zou wel eens mijn beste beursdag ooit kunnen worden.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Wees gerust: morgen weer even snel naar beneden. Dit voelt aan als een bull trap. Anderzijds heeft de koersstijging me een mooie verjaardag bezorgd. “Oh hoe leuk! Een doekje voor het bloeden!”
Laatst gewijzigd door troglodytes op 25 maart 2020, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgen zien wat Japan heeft gedaan. Lichtrood of groen is mooi blijven zitten. Serieus rood, winst nemen.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Met kerst 2018 stond IWDA aan € 41.80, gisteren sloot IWDA de dag aan € 40,195.
Alle winst sinds dat dieptepunt was dus weg.
Vandaag sloot IWDA aan € 43,565 een winst van +8,38%. De US beurzen zetten deze avond de rally verder.
Zoals dikwijls in het verleden kwam er een dag met grote stijgen dicht na de dag met grote daling.
In mijn beleggingsplan heb ik een verdeling gedefinieerd tussen stabiele beleggingen en aandelen.
Deze verdeling komt overeen met het risico dat ik moet, kan en wil nemen.
Mij plan defineert een herbalanceringsregel: Als het aandelengedeelte te groot word verkoop ik aandelen, indien het aandelengedeelte te klein word koop ik aandelen bij. Op deze manier behoud ik het risiconiveau dat ik wens.
Op de weg naar beneden tijdens deze crash heb ik een paar weken geleden een eerste keer geherbalanceerd.
Ook heb ik "nieuw" geld blijven investeren volgens mijn plan.
Aan de slotkoersen van gisteren was mijn aandelengedeelte meer dan 5% lager dan mijn doelpercentage.
Toch heb ik niet geherbalanceerd.
De volatiliteit van de markt is momenteel heel groot. Ik heb beslist om te herbalanceren wanneer de markt minder volatiel is. Er konden vandaag drie dingen gebeuren:
- de markt stabiliseert - > dan zou ik morgen aandelen bijkopen om te herbalanceren.
- de markt daalt verder - > dan wacht ik nog langer
- de markt stijgt - > dan zou er geen herbalancering meer nodig zijn
We weten wat het geworden is.
Alle winst sinds dat dieptepunt was dus weg.
Vandaag sloot IWDA aan € 43,565 een winst van +8,38%. De US beurzen zetten deze avond de rally verder.
Zoals dikwijls in het verleden kwam er een dag met grote stijgen dicht na de dag met grote daling.
In mijn beleggingsplan heb ik een verdeling gedefinieerd tussen stabiele beleggingen en aandelen.
Deze verdeling komt overeen met het risico dat ik moet, kan en wil nemen.
Mij plan defineert een herbalanceringsregel: Als het aandelengedeelte te groot word verkoop ik aandelen, indien het aandelengedeelte te klein word koop ik aandelen bij. Op deze manier behoud ik het risiconiveau dat ik wens.
Op de weg naar beneden tijdens deze crash heb ik een paar weken geleden een eerste keer geherbalanceerd.
Ook heb ik "nieuw" geld blijven investeren volgens mijn plan.
Aan de slotkoersen van gisteren was mijn aandelengedeelte meer dan 5% lager dan mijn doelpercentage.
Toch heb ik niet geherbalanceerd.
De volatiliteit van de markt is momenteel heel groot. Ik heb beslist om te herbalanceren wanneer de markt minder volatiel is. Er konden vandaag drie dingen gebeuren:
- de markt stabiliseert - > dan zou ik morgen aandelen bijkopen om te herbalanceren.
- de markt daalt verder - > dan wacht ik nog langer
- de markt stijgt - > dan zou er geen herbalancering meer nodig zijn
We weten wat het geworden is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
B7H4long,
Is die keuze om al dan niet te herbalanceren toch niet een beetje het proberen te timen van de markten?
Is die keuze om al dan niet te herbalanceren toch niet een beetje het proberen te timen van de markten?
Je ziet hoe moeilijk het te voorspellen is he, zeker in dit nerveuze klimaat.
Eindelijk kan ik aan mijn Bolero account. Twee weken geleden geopend, nog steeds geen welkomstpakket of digipass ontvangen (schuld van bpost volgens bolero), maar kan nu wel alles doen via itsme.
Tja, hoe begin je er nu aan? Had me voor de crisis er iets ander bij voorgesteld.
Wat initiële fondsen betreft, gewoon doen alsof er geen crisis is? Een VWCE of IWDA
Nu kopen, gespreid kopen of nog even wachten hoe lang we in het dal zitten? Hebben we het dieptepunt al bereikt?
Zijn er sectoren die zich sneller zullen herstellen dan de rest? Goudmijners zoals G2X of G2XJ? Of Farmaceutische sector en biotechnologie? Voordien was ik van plan om een cybersecurity etf te zoeken in de aanloop naar de presidentsverkiezingen in de USA.
Nu ik aan al de info bij bolero kan, vond ik iets waar ik geen rekening mee had gehouden. Als je kunt kiezen tussen twee gelijkaardige etfs: distributie of kapitalisatie? Voor- en nadelen?
Tja, hoe begin je er nu aan? Had me voor de crisis er iets ander bij voorgesteld.
Wat initiële fondsen betreft, gewoon doen alsof er geen crisis is? Een VWCE of IWDA
Nu kopen, gespreid kopen of nog even wachten hoe lang we in het dal zitten? Hebben we het dieptepunt al bereikt?
Zijn er sectoren die zich sneller zullen herstellen dan de rest? Goudmijners zoals G2X of G2XJ? Of Farmaceutische sector en biotechnologie? Voordien was ik van plan om een cybersecurity etf te zoeken in de aanloop naar de presidentsverkiezingen in de USA.
Nu ik aan al de info bij bolero kan, vond ik iets waar ik geen rekening mee had gehouden. Als je kunt kiezen tussen twee gelijkaardige etfs: distributie of kapitalisatie? Voor- en nadelen?
Ik zou niet zomaar aandelen/fondsen beginnen kopen omdat je nu toegang tot de beurs hebt.
Maak een beleggings plan. Documenteer je doel. Beslis in welke beleggingsklassen je wil beleggen. Beslis over de mechaniek hoe je wil beleggen; lumpsum, gespreid, wat met extra geld. Beslis en schrijf neer wat je zal doen indien de beurs 10%, 20%, 30% zal dalen. Beslis wat je zal doen als de beurs 10,20,30% stijgt. Beslis wat je zal doen indien de rente stijgt/daalt, als de obligaties stijgen/dalen.
Als je nooit op de beurs belegd hebt moet je zeker een beetje experimenten. Koop eens 10 deelbewijzen. Verkoop ze. Kijk naar de manier dat dit werkt. Hoe verlopen de geldstromen. Wat is de uitvoeringstermijn. Wat zijn de kosten en de taksen.
Maak een beleggings plan. Documenteer je doel. Beslis in welke beleggingsklassen je wil beleggen. Beslis over de mechaniek hoe je wil beleggen; lumpsum, gespreid, wat met extra geld. Beslis en schrijf neer wat je zal doen indien de beurs 10%, 20%, 30% zal dalen. Beslis wat je zal doen als de beurs 10,20,30% stijgt. Beslis wat je zal doen indien de rente stijgt/daalt, als de obligaties stijgen/dalen.
Als je nooit op de beurs belegd hebt moet je zeker een beetje experimenten. Koop eens 10 deelbewijzen. Verkoop ze. Kijk naar de manier dat dit werkt. Hoe verlopen de geldstromen. Wat is de uitvoeringstermijn. Wat zijn de kosten en de taksen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Iedereen zijn eigen mening, maar ik koop de aandelen op mijn wenslijstje toch echt liever voor een lagere prijs.doorwinterd schreef: ↑24 maart 2020, 19:40Dat is het grootste misverstand op de beurs, net als het feit dat je beter af zou zijn met 4% rente op spaarboek dan met 0,2%.
Ik heb mijn noodfonds, ik heb een budget die ik dit jaar kan/wil/mag besteden aan beleggen en termijn is 10-15 jaar al probeer ik er rekening mee te houden dat omstandigheden de termijn kunnen inkorten.
Een eerste deel van de som (plusminus de helft) is bedoeld om aan te kopen op basis van wat ik al weet (algemeen index fondsen zoals VWCE of IWDA), van wat mij erg interesseert en om te leren. Het tweede deel van de som is om later dit jaar mijn portefeuille wat evenwichtiger te maken en de eventuele beginnersfouten ongedaan te maken of te compenseren.
Dat was kort samengevat mijn plan voor de beurs de dieperik in ging. Moet je nu ervan profiteren? De economie zal zich herstellen, maar wanneer? Volgens mij gaat de corona-crisis nog wel even duren want in het westen hebben we de piek nog niet bereikt, maar anderzijds als regeringen beginnen met en masse geld te drukken kan de beurs zich wel eens sneller herstellen dan de maatschappij. Zou ik een groter deel van mijn budget gebruiken om nu aan te kopen? Zullen emerging markets zich sneller herstellen? Welke sectoren zullen profiteren? Zal de vraag naar edelmetalen blijven?
En wat zijn de voor- en nadelen van distributie of kapitalisatie (dividendenbeleid)?
Een eerste deel van de som (plusminus de helft) is bedoeld om aan te kopen op basis van wat ik al weet (algemeen index fondsen zoals VWCE of IWDA), van wat mij erg interesseert en om te leren. Het tweede deel van de som is om later dit jaar mijn portefeuille wat evenwichtiger te maken en de eventuele beginnersfouten ongedaan te maken of te compenseren.
Dat was kort samengevat mijn plan voor de beurs de dieperik in ging. Moet je nu ervan profiteren? De economie zal zich herstellen, maar wanneer? Volgens mij gaat de corona-crisis nog wel even duren want in het westen hebben we de piek nog niet bereikt, maar anderzijds als regeringen beginnen met en masse geld te drukken kan de beurs zich wel eens sneller herstellen dan de maatschappij. Zou ik een groter deel van mijn budget gebruiken om nu aan te kopen? Zullen emerging markets zich sneller herstellen? Welke sectoren zullen profiteren? Zal de vraag naar edelmetalen blijven?
En wat zijn de voor- en nadelen van distributie of kapitalisatie (dividendenbeleid)?
Je plan om een algemene wereldindex aan te kopen zoals VWCE of IWDA lijkt me een goed plan. Dat de beurzen toevallig net flink zijn gedaald is mooi meegenomen. Of de beurzen in de toekomst verder zullen dalen of terug zullen stijgen is vingerdik kijken dus ik zou niet wachten met instappen.cpnx schreef: ↑25 maart 2020, 13:05 Ik heb mijn noodfonds, ik heb een budget die ik dit jaar kan/wil/mag besteden aan beleggen en termijn is 10-15 jaar al probeer ik er rekening mee te houden dat omstandigheden de termijn kunnen inkorten.
Persoonlijk zou ik (beginners) aanraden om gespreid in te stappen. Zo beperk je het risico in de tijd en leer je met schommelingen omgaan terwijl nog niet al je geld is geïnvesteerd. Maar als je al je geld in één keer wilt beleggen is dat ook een goede strategie, zolang je mentaal met de bijhorende schommelingen om kunt.
Probeer vooral niet te raden welke sectoren of regio's meer zullen profiteren dan anderen. Het is moeilijk om daar een juist antwoord op te formuleren en als je de verkeerde keuzes maakt zal je je dat achteraf beklagen. Eens je wat meer ervaring hebt kan je met deel 2 van je geld eventueel wat eigen accenten leggen die afwijken van een wereldindex.
Kapitalisatie ETF's zijn fiscaal aantrekkelijker (je betaalt dan namelijk geen 30% roerende voorheffing op dividenden).
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
ik heb mijn noodfonds vandaag nog wat grotere gemaakt door te verkopen wat ik op de diepte had gekocht.
Ik ga nu opnieuw meer kooporders inzetten ongeveer 10% lage dan het laagste punt van de corona crisis.
Mogelijks vis ik achter het net en blijf ik met cash zitten en een portfolio van -20%.
Maar hier en daar lees ik toch wel dat vastgoed heir toch ook geslagen zou uitkomen...en dat dan ook wel passen in mijn verdere spreiding.
10% lager dan het laagste punt? Best diep, niet? Ik was zinnens om me er ongeveer 5% boven te zetten. Kwestie van de zekerheid om wat binnen te halen.JulusCesar schreef: ↑25 maart 2020, 21:28ik heb mijn noodfonds vandaag nog wat grotere gemaakt door te verkopen wat ik op de diepte had gekocht.
Ik ga nu opnieuw meer kooporders inzetten ongeveer 10% lage dan het laagste punt van de corona crisis.
Mogelijks vis ik achter het net en blijf ik met cash zitten en een portfolio van -20%.
Maar hier en daar lees ik toch wel dat vastgoed heir toch ook geslagen zou uitkomen...en dat dan ook wel passen in mijn verdere spreiding.
De top ligt wel even achter ons nu. Daling is ingezet, morgen traditioneel nog eens winstnemingen. Tegen maandag misschien 10.000 dode Amerikanen en Trump die misschien eindelijk serieus begint te doen.
Ook meer en meer bedrijven die hun verwachtingen bijstellen.
En ik zie niet veel bazooka's meer.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Gisteren op het nieuws liet Van Ranst reeds een ballon op dat hij voorspelde dat de situatie in Italië of Spanje vandaag, zou verbleken met hetgeen binnenkort USA staat te gebeuren.
Ik verwacht toch nog wat dalingen
Ik verwacht toch nog wat dalingen
Met fabrieken en bedrijven die stilliggen, met de eerste sporadische bijstellingen van bedrijven (dividend verminderd of geschrapt, AB Inbev dat zijn hele outlook voor 2020 schrapt na een eerste bijstelling in januari n.a.v. de impact van China) lijkt me dat een optimistisch beeld.
Binnen enkele weken rollen de eerste resultaten over het eerste kwartaal binnen, en zal er een eerste objectieve indicatie zijn.
Maar met Trump die het nooit zal snappen, en alleen aan (de verkiezingen van) zichzelf denkt, staat de USA een catastrofe te wachten waar Italie¨en Spanje maar klein bier tegenover zijn.
De resultaten van het tweede kwartaal zullen daarom nog veel dramatischer zijn. USA is al jaren de economische motor van de wereld, en is ook het enige grote land dat de crisis van 2008-2009 te boven gekomen is (en dat dit ook snel gedaan heeft). Een catastrofe in de USA zal over de hele wereld dramatische gevolgen hebben.
Hoe zich dat zal vertalen in beurskoersen, gaan we moeten afwachten. Maar beurskoersen zijn (op een of andere manier) een weerspiegeling van de verwachte toekomstige resultaten, en als omzet en winst naar beneden gaan, zou het vreemd zijn als de beurskoersen gewoon verder doen, alsof er niets aan de hand is.