Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Het is heel moeilijk om nu al op basis van sterftecijfers goeie uitspraken te doen. Er zit veel tijd tussen besmetting en tot uiting komen van symptomen, dan zit er tijd tussen symptomen en ziekenhuisopname en nog eens (veel) tijd tussen opname ziekenhuis en sterfte. We gaan pas over maanden kunnen zeggen wat het verschil gaat zijn tussen de landen.
De VS heeft voorlopig nog relatief weinig sterftegevallen in verhouding tot hun populatie, ik denk dat niemand denkt dat dat zo gaat blijven.
De VS heeft voorlopig nog relatief weinig sterftegevallen in verhouding tot hun populatie, ik denk dat niemand denkt dat dat zo gaat blijven.
Men wil nog verstrengen. De politie zou liefst iedereen opsluiten binnen 1 km rond de woning. De Crem gaat minder ver maar zegt wel "Een fietstocht van 50 kilometer bijvoorbeeld, dat kan niet meer: "Ik wil nog eens oproepen, doe dit niet."
Kan er mij iemand uitleggen waarom 50 km fietsen problematisch is zolang je uit ieders buurt blijft?
50 km fietsen is peanuts...
Kan er mij iemand uitleggen waarom 50 km fietsen problematisch is zolang je uit ieders buurt blijft?
Dat valt niet uit te leggen ... hoe minder bewegingsruimte hoe meer mensen geconcentreerd in dezelfde buurt zullen rondwandelen/lopen/fietsen, hoe groter de kans op overdracht (op het platteland is dit nog enigszins doenbaar, maar in steden zal dit iedereen op een zakdoek zetten) ... heel slecht idee !
Als ze iets "strenger" willen worden laat dan iedereen ALLEEN gaan wandelen/lopen/fietsen ... ik vond het sowieso al geen goed idee dat de regel "met maximum 1 vriend(in)" werd toegelaten.
De kringen zo klein mogelijk houden!
Het beste zou zijn, moest iedereen gewoon 3 weken binnen blijven. Moest dat kunnen, dan was het na 3 weken volledig gedaan!
Echter in praktijk lukt dat niet. Er moeten voorzieningen zijn voor levensnoodzakelijke dingen eten, medicatie, etc.
Vandaar dat de maatregelen zo ingesteld zijn met als doel die cirkel waarin je beweegt, zo klein mogelijk te houden.
Als iedereen binnen de km² blijft, dan is de mogelijke verspreiding veel kleiner, als dat je cirkel 100km² is.
Bekijk het zo:
* Jij bent besmet en geeft het door aan 3 andere mensen.
* Die 3 mensen geven het weer door aan 3 anderen
* Als er tussen die verschillende mensen max 1 km tussenzit, blijft het nog steeds beperkt
* Als er tussen die verschillende mensen elke keer 50km tussenzit, krijg je een veel wijdere verspreiding
Zelfs al blijf je 1.5 m van iedereen vandaan, toch blijft het risico op overdracht:
* Zelfs als je gaat wandelen, fietsen, kom je wel eens op minder dan die afstand
* Als je naar de winkel gaat idem
* Je raakt ook voorwerpen aan die iemand anders aangeraakt heeft
etc
Het beste zou zijn, moest iedereen gewoon 3 weken binnen blijven. Moest dat kunnen, dan was het na 3 weken volledig gedaan!
Echter in praktijk lukt dat niet. Er moeten voorzieningen zijn voor levensnoodzakelijke dingen eten, medicatie, etc.
Vandaar dat de maatregelen zo ingesteld zijn met als doel die cirkel waarin je beweegt, zo klein mogelijk te houden.
Als iedereen binnen de km² blijft, dan is de mogelijke verspreiding veel kleiner, als dat je cirkel 100km² is.
Bekijk het zo:
* Jij bent besmet en geeft het door aan 3 andere mensen.
* Die 3 mensen geven het weer door aan 3 anderen
* Als er tussen die verschillende mensen max 1 km tussenzit, blijft het nog steeds beperkt
* Als er tussen die verschillende mensen elke keer 50km tussenzit, krijg je een veel wijdere verspreiding
Zelfs al blijf je 1.5 m van iedereen vandaan, toch blijft het risico op overdracht:
* Zelfs als je gaat wandelen, fietsen, kom je wel eens op minder dan die afstand
* Als je naar de winkel gaat idem
* Je raakt ook voorwerpen aan die iemand anders aangeraakt heeft
etc
Als je het sterfte cijfer gebruikt ter vergelijking, dan ben je de verspreiding van 3 a 4 weken terug aan het bekijken. Met andere woorden wie vandaag sterft is 3 a 4 weken geleden besmet. Een beter cijfer om te vergelijken is het aantal ziekenhuis opnames, dat geeft een idee over de verspreiding 2 weken terug. Als de maatregelen een effect hebben zal je dat pas ten vroegste na het weekeind beginnen zien, in Nederland kan dat pas over 2 weken zichtbaar worden.Fakkel schreef: ↑26 maart 2020, 13:15 2 weken na het begin van lock down light toch even bekijken waar we staan tov het lakse beleid van Nederland.
Wat blijkt? Daar waar lange tijd Nederland op meer dan 3x zoveel doden stond als België, zijn wij hen nu in sneltempo aan het inhalen.
Nederland telt nu 357 doden. België 220.
Gezien Nederland ook 50% meer inwoners heeft, is dit perfect logisch.
Conclusie: een lakse aanpak zoals in Nederland zorgt niet voor meer overlijdens?
Ik blijf de aanpak in België overdreven vinden.
Niks wijst erop dat wij er beter in slagen de uitbraak onder controle te houden dan Nederland, waar mijn ex-collega's vrolijk posts plaatsen als "1e keer naar het strand dit jaar" of 5 nieuwe biertjes inchecken op Untappd.
Of de aanpak overdreven is gaan we nog moeten zien, het maakt een groot verschil wanneer de maatregelen genomen worden, een week later kan tot Italië toestanden leiden.
Als je uit ieders buurt blijft, nergens aankomt en zelf geen virus achter laat op voorwerpen, dan is er in principe geen probleem. In de praktijk is dat weinig waarschijnlijk, je ziet overal mensen tegen elkaar praten, ergens gaan zitten, enz... Voorlopig is het nog zinvol om zeer lokaal te blijven, de verspreiding van het virus zit nog grotendeels in clusters, plaatsen met meer geconcentreerde verspreiding en plaatsen met weinig gevallen. Hoe langer het duurt voor er homogene verspreiding is, hoe langer de ziekenhuizen het kunnen bolwerken.
Na 2 weken nog geen effect...Het pesten en de heksenjacht gaat beginnen, het heeft nog lang geduurd vind ik..deze regering gaat nogal stemmen halen eens dit voorbij is...JW1 schreef: ↑26 maart 2020, 13:41 Men wil nog verstrengen. De politie zou liefst iedereen opsluiten binnen 1 km rond de woning. De Crem gaat minder ver maar zegt wel "Een fietstocht van 50 kilometer bijvoorbeeld, dat kan niet meer: "Ik wil nog eens oproepen, doe dit niet."
Ik vind het BS! Het risico bij wandelen en fietsen is absoluut miniem. Dat sommige mensen de regels niet naleven is niet mijn schuld noch mijn probleem. Pak die mensen aan en niet de eenzame wandelaar/fietser.
Ik heb nog een heel goed geheugen
Denk dat het Covid-19 de hersens aantast van politiekers met hun belachelijke maatregelen.
Geen ritje meer met de motor - ni ver meer fietsen - en je maar binnen straal van 1 Km begeven...
Daarentegen zitten zij wel dicht bij elkaar met hun Corano vergaderingen, en fretten en zuipen ze op ons kosten..
Geen ritje meer met de motor - ni ver meer fietsen - en je maar binnen straal van 1 Km begeven...
Daarentegen zitten zij wel dicht bij elkaar met hun Corano vergaderingen, en fretten en zuipen ze op ons kosten..
Ik las wel een enigszins praktische reden: als je jezelf lichtjes in de problemen helpt - valpartij, fiets kapot, verkeersongeluk - en je bent op slechts 1 of 2km van je huis, dan kan je in veel gevallen alsnog op eigen kracht naar huis. Eventueel te voet - laat het wrak maar liggen. Als je een paar steden verder bent, dan moet je iemand gaan regelen, met het openbaar vervoer mee... en dán besmet je dus mensen.JW1 schreef: ↑26 maart 2020, 13:41 Men wil nog verstrengen. De politie zou liefst iedereen opsluiten binnen 1 km rond de woning. De Crem gaat minder ver maar zegt wel "Een fietstocht van 50 kilometer bijvoorbeeld, dat kan niet meer: "Ik wil nog eens oproepen, doe dit niet."
OK, dat is in deze bijzondere tijden wel een puntje...
Het RIVM beweert zelfs met veel aplomb, dat de curve al aan het afvlakken is. De Gucht beweerde heel voorzichtigjes zo iets bij ons twee dagen geleden en dat is nu dus weer om zeep.Fakkel schreef: ↑26 maart 2020, 13:15 2 weken na het begin van lock down light toch even bekijken waar we staan tov het lakse beleid van Nederland.
Wat blijkt? Daar waar lange tijd Nederland op meer dan 3x zoveel doden stond als België, zijn wij hen nu in sneltempo aan het inhalen.
Nederland telt nu 357 doden. België 220.
Gezien Nederland ook 50% meer inwoners heeft, is dit perfect logisch.
Conclusie: een lakse aanpak zoals in Nederland zorgt niet voor meer overlijdens?
Desalniettenin: als het RIVM gelijk heeft, dan is hier iets heel geks aan het gebeuren...
Ik vind de aanpak in België nog steeds enigszins verdedigbaar. En laat ons eerlijk zijn: de Nederlandse aanpak lijkt er nu ook heel erg sterk op. Het zou zeer verontrustend zijn als de Belgische aanpak (of nog erger - de Frans/Spaanse) niet de curve naar beneden dwingt. Wat moeten we dan nog meer doen ?Ik blijf de aanpak in België overdreven vinden.
Niks wijst erop dat wij er beter in slagen de uitbraak onder controle te houden dan Nederland, waar mijn ex-collega's vrolijk posts plaatsen als "1e keer naar het strand dit jaar" of 5 nieuwe biertjes inchecken op Untappd.
Je kan er vergif op innemen dat dit later gebruikt zal worden om ons nog meer regeltjes op te leggen, controleren en belasten. Toch het deel van de bevolking die voor zijn geld gewerkt en gespaard heeft- die dus moeten luisteren omdat ze anders gestraft worden.
Men had al een stok om mee te slaan door "de opwarming" en het milieu. Dit komt er nog bovenop, gegarandeerd.
Ik vind ook veel regels absurd, ik rij ook met de motoo maar nu enkel nog wonn-werk of naar de winkel rijden. Als ik op mijn eentje ga rijden kom ik nooit ergens binnen- ben te gierig om op cafe of restaurant te gaan en tank aan automaten.
Iemand die onderhoud doet aan een auto in de werkplaats kan toch ook niet besmet worden of iemand besmetten?
En zo zijn er nog wat voorbeelden op te noemen.
Maar ik kan begrijpen dat men die strenge maatregelen moet nemen, er zijn teveel mensen die niet nadenken, en de goede moeten het met de slechte bekopen.
Bvb. Als ik door de veldweg achter mijn huis wandel op mijn eentje kom ik regelmatig groepjes van 4-5 tegen die gezellig naast elkaar lopend de hele breedte van de wegel in beslag nemen, gaan nog niet opzij als ik eraan kom. In de supermarkt probeer ik afstand te bewaren, maar sommigen zouden met hun karretje over je tenen rijden
Men had al een stok om mee te slaan door "de opwarming" en het milieu. Dit komt er nog bovenop, gegarandeerd.
Ik vind ook veel regels absurd, ik rij ook met de motoo maar nu enkel nog wonn-werk of naar de winkel rijden. Als ik op mijn eentje ga rijden kom ik nooit ergens binnen- ben te gierig om op cafe of restaurant te gaan en tank aan automaten.
Iemand die onderhoud doet aan een auto in de werkplaats kan toch ook niet besmet worden of iemand besmetten?
En zo zijn er nog wat voorbeelden op te noemen.
Maar ik kan begrijpen dat men die strenge maatregelen moet nemen, er zijn teveel mensen die niet nadenken, en de goede moeten het met de slechte bekopen.
Bvb. Als ik door de veldweg achter mijn huis wandel op mijn eentje kom ik regelmatig groepjes van 4-5 tegen die gezellig naast elkaar lopend de hele breedte van de wegel in beslag nemen, gaan nog niet opzij als ik eraan kom. In de supermarkt probeer ik afstand te bewaren, maar sommigen zouden met hun karretje over je tenen rijden
Als je het belachelijke maatregelen vindt, zet dan je tv eens aan en kijk naar Spanje of Italië. Heb je dat dan liever?
Bijna heel de wereld neemt deze maatregelen. Volgens wetenschappers en virologen gaat het nog niet ver genoeg.
Maar Ludo vindt het belachelijk...
Zelfs Nederland en UK die de maatregelen ook belachelijk vonden, beginnen in te zien dat ze nodig zijn.
Geef het nog enkele weken, en ik ben benieuwd hoe het USA zal vergaan