Peiling: Zomeruur/winteruur?
Re: Peiling: Zomeruur/winteruur?
We leven in een democratie
Ten eerste ben ik voorstander van behoud van zomer- en winteruur.PinkPanther1970 schreef: ↑2 april 2019, 09:20En met altijd zomeruur, nog pikkedonker om 9u30 in de winter.
In 2e instantie verkies ik permanent zomeruur. Dat de zon pas om 9u45 opkomt in de winter. Who cares? Bottom line, het is donker als ik naar het werk rij. Dat is momenteel ook zo in de winter.
Eigenlijk zie ik voor elk type job voordelen aan het huidige systeem of permanent zomeruur
- Vroege shift: Na hun shift hebben ze nog een paar uur zonlicht. 's Morgens wordt het niet te lang voor aanvang van hun shift licht in de zomer, dus ze hebben een volwaardige nacht.
- Dagdienst: Zie m'n eigen situatie. Ideaal om 's avonds een terrasje te doen.
- Late shift: Als ze na hun late gaan slapen (rond middernacht) hebben ze nog een volwaardige nacht alvorens het weer licht wordt en de vogels lawaai maken etc.
- Nacht shift: Eens ze wakker worden na hun slaap is het tenminste nog ff licht.
Ik vind een permanent winteruur gewoon gruwelijk. En "de echte tijd", dus nog een uur vroeger dan winteruur, dat is helemaal ondoenbaar. Enfin, dat zou mij weinig boeien, mocht het leven erop afgestemd worden. Maar wat baat het dat ik om 3u 's nachts op sta en bvb om 4u30 begin te werken zodat ik om 13u kan stoppen, als ik de enige ben? Mijn collega's gaan niet alle vergadering in de ochtend plannen omdat ik m'n leven overhoop heb gegooid. En zelfs als we met meer zijn: Wat met de kinderen? Als de scholen blijven beginnen om 8u30 helpt het niet veel dat ik om 3u opsta.
Er worden regelmatig wetenschappers aan het woord gelaten die uitleggen dat het winteruur (of eigenlijk nog een uur eerder) meer aansluit bij de “natuurlijke” situatie. Kern van het argument is dan steeds dat de zon dan ongeveer om 12 uur op haar hoogtepunt staat. Maar waarom moet 12 uur per se het hoogtepunt van de dag zijn? Dat is toch ook maar een kunstmatige constructie?
Ik denk dat voor de meeste mensen het “midden” van hun dag eerder rond 14 uur ligt. Als je opstaat om 6 uur en gaat slapen om 10 uur is dat perfect het midden van je dag.
Ik denk dat voor de meeste mensen het “midden” van hun dag eerder rond 14 uur ligt. Als je opstaat om 6 uur en gaat slapen om 10 uur is dat perfect het midden van je dag.
Daar ben ik het mee eens!
omdat dat aansluit bij onze biologische klok, wintertijd is eigenlijk al de zomertijd en in de zomer hebben we nu dubbele zomertijd. Hebben we de danken aan de Duits die ons hun tijd in de strot hebben geramd tijdens WO1, wordt tijd dat we terug naar onze eigen tijdzone gaan, dus die van de nulmeridiaan, hebben we na de Brexit tenminste toch nog iets gemeen met de Britten.Nipo schreef: ↑2 april 2019, 09:43 Er worden regelmatig wetenschappers aan het woord gelaten die uitleggen dat het winteruur (of eigenlijk nog een uur eerder) meer aansluit bij de “natuurlijke” situatie. Kern van het argument is dan steeds dat de zon dan ongeveer om 12 uur op haar hoogtepunt staat. Maar waarom moet 12 uur per se het hoogtepunt van de dag zijn? Dat is toch ook maar een kunstmatige constructie?
het gras is altijd groener aan de overkant
Historische antipathie voor “Den Duits” is in deze discussie irrelevant. Het gaat hier om de vraag hoe we onze klok moeten instellen om optimaal gebruik te maken van het beschikbare daglicht. Met het winteruur heb je in de periode december-januari zeker de beste oplossing. Maar je offert daarmee in de maanden april-mei en augustus-september nogal wat licht op in de avond, in ruil voor een nodeloos vroege zonsopgang. Daarom lijkt het huidige systeem, waarbij we tweemaal per jaar switchen, nog zo slecht niet...kweeni schreef: ↑3 april 2019, 21:00omdat dat aansluit bij onze biologische klok, wintertijd is eigenlijk al de zomertijd en in de zomer hebben we nu dubbele zomertijd. Hebben we de danken aan de Duits die ons hun tijd in de strot hebben geramd tijdens WO1, wordt tijd dat we terug naar onze eigen tijdzone gaan, dus die van de nulmeridiaan, hebben we na de Brexit tenminste toch nog iets gemeen met de Britten.Nipo schreef: ↑2 april 2019, 09:43 Er worden regelmatig wetenschappers aan het woord gelaten die uitleggen dat het winteruur (of eigenlijk nog een uur eerder) meer aansluit bij de “natuurlijke” situatie. Kern van het argument is dan steeds dat de zon dan ongeveer om 12 uur op haar hoogtepunt staat. Maar waarom moet 12 uur per se het hoogtepunt van de dag zijn? Dat is toch ook maar een kunstmatige constructie?
ochtendstond heeft nu éénmaal goud in de mond en we zitten toch op spaargids dacht ik, maar ja met al die nachtbrakers valt er geen normale discussie te voeren over de biologische klok, zall mij worst wezen.
het gras is altijd groener aan de overkant
Voor onze natuurlijke klok is het ideaal dat de zon op zijn hoogste punt staat in het midden van onze dag.
Als de gemiddelde persoon opstaat om 7u en gaat slapen om 22u is het midden van de dag 14u30.
Voor permanent winteruur kiezen gaat veel mensen 's avonds heel moe maken.
Daarom had ik gekozen om het huidige systeem te behouden, 2 keer op een jaar korte pijn maar het voelt toch beter aan vind ik.
Als de gemiddelde persoon opstaat om 7u en gaat slapen om 22u is het midden van de dag 14u30.
Voor permanent winteruur kiezen gaat veel mensen 's avonds heel moe maken.
Daarom had ik gekozen om het huidige systeem te behouden, 2 keer op een jaar korte pijn maar het voelt toch beter aan vind ik.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Als zelfverklaarde tegenstander van het winteruur ben ik wat content dat we voortaan weer langere avonden hebben. Hier nog eens de nieuw bijgekomen spaargidsers uitnodigen om hun stem uit te brengen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Waarom kan zomeruur minus 30 minuten bv. niet?
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En waarom zou dit niet kunnen?
Start je eigen lobbygroep, bezoek wat politici (vergeet niet de nodige pecunia mee te brengen) en wie weet wordt je voorstel wet. De KendrickR-wet
Start je eigen lobbygroep, bezoek wat politici (vergeet niet de nodige pecunia mee te brengen) en wie weet wordt je voorstel wet. De KendrickR-wet
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Alle avonden in het jaar zijn even lang hoor, net zoals alle dagen even lang zijn (24 uur).CarpeNoctem schreef: ↑29 maart 2020, 08:58 ..ben ik wat content dat we voortaan weer langere avonden hebben.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Als je niet moet gaan werken misschien, maar voor werkmensen als ik wordt de avond precies één uur langer
Klopt ook niet echt. Nog nooit van een schrikkelseconde gehoord?