De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Hebt ge anders nog grafieken over hoe SARS & Ebola weinig tot geen impact hadden op de beurs?Yaris schreef: ↑28 maart 2020, 18:58 Hilarisch fimpje op Youtube: Trump tekent een huis, een kat, een dinosaurus ...
https://www.youtube.com/watch?v=tr3E5vz0ADs
Altijd handig
Wil dat echt veel zeggen?MoreOrLess schreef: ↑28 maart 2020, 20:10Een dag of 10 geleden stond de VIX boven de 80. Dat is zo ongeveer ook het hoogste wat hij in 2008 heeft gehaald.nickname schreef: ↑28 maart 2020, 20:02 als ik het goed zie staat de Vix momenteel hoger dan in 2008
https://finance.yahoo.com/quote/%5EVIX/
In 1987 haalde de VIX 150
De VIX stond inderdaad hoger dan 2008 maar de huidige crisis is bijlange nog niet wat het in 2008 was. Dus weet niet zo goed wat ik er van moet gaan denken.
Je kunt die twee crisissen niet vergelijken. De crisis van 2008 was een financiële crisis en werd opgelost door er flink wat geld tegenaan te gooien. De huidige crisis is niet financieel. De Fed heeft de beleggers even blij gemaakt door een onbeperkte stimulus aan te kondigen maar die blijdschap zal vlug verdwijnen naarmate het dodental oploopt.
De crisis van 2008 is ook niet met een financiële crisis begonnen. Het begon als een subprime kredietcrisis (kredieten met hoge risico's), is dan een algemene kredietcrisis geworden, is dan een financiële crisis geworden (banken die geen liquiditeiten meer hadden), is dan een landencrisis geworden (staatsschulden exploderen) en is dan een economische crisis geworden.
Hetzelfde kan nu ook gebeuren, maar dan in een andere volgorde. FED komt nu tussen om te vermijden dat er een financiële crisis ontstaat (liquiditeitscrisis bij banken), en ook om de bedrijfsobligaties te ondersteunen (door aankoop van obligatie ETF, voor de eerste keer in de geschiedenis -- met dank aan een forum lid dat me hierover gisteren terecht gecorrigeerd heeft). Ondertussen gaan we naar een recessie (bedrijven en ondernemingen liggen stil). En de staatsschulden gaan weer stijgen. We zien dat al in België en de USA; we gaan dat overal zien.
En als Griekenland, Italië, Spanje, Ierland, ... in de zware economische problemen komen, krijgen we ook weer een eurocrisis.
Het is inderdaad een andere crisis, maar hoge werkloosheid, staatsschulden, economische krimp, ... gaan we opnieuw krijgen.
Even erg als in 2008? Ik heb geen idee. Maar prettig wordt het niet.
Hoge VIX, geeft aan dat er grote bokkesprongen te verwachten zijn en die komen er zowel + als -, mocht het alleen – zijn, zou de Vix véél lager staan.
In 2008 waren er geen dag correcties van +10% (S&P nu al 2x en verschillende van +5%) en -10%.
Tijdens 1 dag zijn er nu soms schommelingen van +6% naar tenslotte -8%... daarom staat de Vix zo hoog…
Er staat extreem veel geld, ongeduldig te wachten op het juiste moment en dat moment wil nogal eens wijzigen volgens het goed & slecht dag nieuws in de wereld of sector…
In 2008 waren er geen dag correcties van +10% (S&P nu al 2x en verschillende van +5%) en -10%.
Tijdens 1 dag zijn er nu soms schommelingen van +6% naar tenslotte -8%... daarom staat de Vix zo hoog…
Er staat extreem veel geld, ongeduldig te wachten op het juiste moment en dat moment wil nogal eens wijzigen volgens het goed & slecht dag nieuws in de wereld of sector…
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
My God Yaris. U schreef de huidige crisis is niet zoals die van 2008 en niet van financiële aard!? Van u had ik die inschatting niet verwacht.
De Covid19-epidemie is enkel de trigger geweest die ons stervend monetair systeem een stevig duwtje in de richting van de afgrond gaf. De langzame tred tot de crash kreeg daardoor zijn spurt to the hell.
Nu zijn de banken (nog) niet failliet, maar wel de landen door de schuld van de grenzeloze geldcreatie door de centrale bankiers.
Zopas melding gekregen dat de Duitse minister van financiën van de deelstaat Hessen zelfmoord pleegde met als motief de uitzichtloosheid van de sociale en economische toestand. Hij vermeldde niet eens het Coronavirus in zijn afscheidsbrief.
U koos Yaris als bijnaam. Mensen die zelfmoord plegen uit schuldgevoel zijn net deze die het niet zouden moeten doen, maar het beter zouden uitleggen aan de bevolking.
Europa en zijn centrale bankiers hielpen ons mooi sociaal systeem om zeep en hebben blijkbaar nog geen schuldgevoel. Merkel met haar 'Wir schaffen das' heeft al een paar doden op haar geweten. Verhofstadt is ook zo'n blaaskaak.
De Covid19-epidemie is enkel de trigger geweest die ons stervend monetair systeem een stevig duwtje in de richting van de afgrond gaf. De langzame tred tot de crash kreeg daardoor zijn spurt to the hell.
Nu zijn de banken (nog) niet failliet, maar wel de landen door de schuld van de grenzeloze geldcreatie door de centrale bankiers.
Zopas melding gekregen dat de Duitse minister van financiën van de deelstaat Hessen zelfmoord pleegde met als motief de uitzichtloosheid van de sociale en economische toestand. Hij vermeldde niet eens het Coronavirus in zijn afscheidsbrief.
U koos Yaris als bijnaam. Mensen die zelfmoord plegen uit schuldgevoel zijn net deze die het niet zouden moeten doen, maar het beter zouden uitleggen aan de bevolking.
Europa en zijn centrale bankiers hielpen ons mooi sociaal systeem om zeep en hebben blijkbaar nog geen schuldgevoel. Merkel met haar 'Wir schaffen das' heeft al een paar doden op haar geweten. Verhofstadt is ook zo'n blaaskaak.
Verwijderd wegens dubbel gepubliceerd.
Laatst gewijzigd door criticus op 29 maart 2020, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mochten die dat niet nooit gedaan hebben (want zo nieuw is dat niet), zat heel de wereld nu nog in 1900, is dat beter…
lid van Jehova, of andere wereldvreemde sekte, die niet beseffen dat hun "geloof" de hele wereld terug naar 1600 zou tele_porteren...
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
In plaats van de schuldige bankiers te straffen zoals in Ijsland, hebben ze alhier de spaarders gestraft met nulrentes.
Hadden de politici gewoon de spaartegoeden, tot bijvoorbeeld 100000 euro, aan de gedupeerde spaarders betaald en de slechte banken laten failliet gaan vanwege hun wanbeheer, dan was ons globaal monetair systeem nu niet in gevaar.
Hadden de politici gewoon de spaartegoeden, tot bijvoorbeeld 100000 euro, aan de gedupeerde spaarders betaald en de slechte banken laten failliet gaan vanwege hun wanbeheer, dan was ons globaal monetair systeem nu niet in gevaar.
@ NTO. Je redenering is m.i. terecht. Ik ben minder hoopvol. Ik vrees eerder een depressie.
Ik volg enkele economen en zopas las ik de melding van Otavio Costa over USA (portfolio manager Crescat Capital BRAZ.)
"Unprecedented.
Commercial & Industrial loans just surged at the highest rate in 73 years!
This level of government intervention is unparalleled with anything we’ve seen in history.
Not to mention:
Every previous spike in loans also preceded a recession."
@ Jonie : Dat de tomeloze geldcreatie precedenten heeft in de geschiedenis klopt ook.
Heel wat landen (bvb. Romeinse rijk 3de eeuw) zijn er trouwens aan kapot gegaan. Recenter kunnen we de Weimarrepubliek (1922), Zimbabwe (2006), Hongarije (1945), Venezuela (2018), Argentinië (2002) .. vermelden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door criticus op 29 maart 2020, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een triestige situatie.
Persoonlijk had ik altijd gedacht als er zo een globale ramp uitbreekt, ik wel allang in cash zou zitten... Helaas.
Is er leven na de dood? Raken we hieruit? Hoeveel jaar? Ik zie het niet direct gebeuren..
Persoonlijk had ik altijd gedacht als er zo een globale ramp uitbreekt, ik wel allang in cash zou zitten... Helaas.
Is er leven na de dood? Raken we hieruit? Hoeveel jaar? Ik zie het niet direct gebeuren..
Banken krijgen nu in deze crisis extra gratis geld om uit te lenen
Dit zijn de rentepercentages die ze vragen aan mensen die door de crisis rood komen te staan:
- 12,9% Rabobank, ING
- 9,9-12,9% ABN Amro
- 10% Triodos
- 9,15% Argenta
...
@ Jonie. Heb je nu nog altijd medelijden met de banken?
@ Lerre. Het is niet omdat er een monetaire reset zit aan te komen dat ons leven ongelukkig zal worden. Het zal wel wat wijzigen. Duitsland heeft zich na de hyperinflatie en de oorlogen ook goed herpakt.
Dit zijn de rentepercentages die ze vragen aan mensen die door de crisis rood komen te staan:
- 12,9% Rabobank, ING
- 9,9-12,9% ABN Amro
- 10% Triodos
- 9,15% Argenta
...
@ Jonie. Heb je nu nog altijd medelijden met de banken?
@ Lerre. Het is niet omdat er een monetaire reset zit aan te komen dat ons leven ongelukkig zal worden. Het zal wel wat wijzigen. Duitsland heeft zich na de hyperinflatie en de oorlogen ook goed herpakt.
Laatst gewijzigd door criticus op 29 maart 2020, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Iedereen is zo negatief over de situatie en er wordt serieus aan doemdenken gedaan. Maar wat is het gevolg indien jullie voorspelling uitkomt? Als het hele monetaire systeem crasht, en er komt hyperinflatie en dergelijke, dan kan je toch beter aandelen hebben dan cash? Waarom is nu nog steeds cash = king volgens jullie?
Tesla - Alphabet A - Aperam - Basic Fit - Recticel - Alfen - Illumina - Invitae - Palo Alto - Barco
1900:
- goudstandaard
- ongekende technologische, sociale en maatschappelijke vooruitgang
- net geen 2 miljard mensen op aarde
- veel braakliggend land waar unesco niet van vond dat het door hun 'beschermd' moet worden
- op je bord lag een eerlijk stuk vlees
- ... eindeloos
Laatst gewijzigd door GreenDean op 29 maart 2020, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.