De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Gewoon morgen 10% van alle spaarboekjes afromen bedoel je?
Dividend certificaten van Rabobank worden geschrapt weer verkopen die handel vlug , toch meer dan 10% winst op één goede week tijd
Inderdaad begin 80 werden allerlei pogingen ondernomen om jobs jobs jobs te maken. Die heten toen TW, BTK, DAC. Later allemaal vervangen door Gesco. Vele jongeren van toen begonnen pas te werken 2 of 3 jaar na hun studies. Dat was toen nogal nieuw en ongewoon.
Blijkbaar allemaal in vergeethoekje geraakt.
Misschien vliegtuigtaks invoeren. Het vliegverkeer heeft het virus toch razendsnel verspreid.geebee schreef: ↑30 maart 2020, 00:24Ik begin ook alsmaar meer te beseffen dat ik al heel mijn leven aan het sparen ben als een "goede huisvader" en dat ze net die goede huisvaders serieus bij hun pietje zullen nemen ... diegenen die geleefd hebben als God in Frankrijk en het geld laten rollen hebben en leven van paycheck naar paycheck blijkbaar de juiste keuze hebben gemaaktwoodenhome schreef: ↑29 maart 2020, 22:12 Daar zijn we allemaal nog niet maar die taks van 10% tot 30% zou toch serieus oneerlijk zijn. Iedereen die goed met geld om kan en wat spaart zou gestraft worden en mensen die zich in de schulden steken en totaal niet sparen of met geld om kunnen, worden dan beloond? En iemand die al een geld in een huis steekt heeft voordeel ten opzichte van iemand die spaart voor een huis? Lijkt me onwaarschijnlijk oneerlijk.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Die 30% komt uit een rapport van BCG na de financieel economische crisis gepresenteerd aan de Europese Commissie.geebee schreef: ↑30 maart 2020, 00:24Ik begin ook alsmaar meer te beseffen dat ik al heel mijn leven aan het sparen ben als een "goede huisvader" en dat ze net die goede huisvaders serieus bij hun pietje zullen nemen ... diegenen die geleefd hebben als God in Frankrijk en het geld laten rollen hebben en leven van paycheck naar paycheck blijkbaar de juiste keuze hebben gemaaktwoodenhome schreef: ↑29 maart 2020, 22:12 Daar zijn we allemaal nog niet maar die taks van 10% tot 30% zou toch serieus oneerlijk zijn. Iedereen die goed met geld om kan en wat spaart zou gestraft worden en mensen die zich in de schulden steken en totaal niet sparen of met geld om kunnen, worden dan beloond? En iemand die al een geld in een huis steekt heeft voordeel ten opzichte van iemand die spaart voor een huis? Lijkt me onwaarschijnlijk oneerlijk.
Google gewoon "Boston Consulting Group Back to Mesopotamia" en je kan dit rapport vinden.
Vergeet ook niet meer recent de "oefening" van het IMF over deep negative interest rates
https://www.imf.org/en/Publications/WP/ ... uide-46598
criticus schreef: ↑29 maart 2020, 21:54 Van aandelen en geld op de bank kun je niet eten of drinken als de regering al die middelen blokkeert, zoals Europa al met succes getest heeft met Cyprus. Wettelijk mag elke regering in ademnood rekeningen en kluizen blokkeren en het IMF raadde zelfs aan om een éénmalige taks van 10% tot 30% op alle spaargelden te leggen.
Sommige landen blokkeren nu al de uitvoer van voeding onder de smoes van Corona en dat komt niet in de media omdat ze het hamsteren alhier willen ontmoedigen. Onze 'just in time'-systemen kunnen het hamsteren niet aan.
Bloomberg publiceerde op 25/03/2020 :
https://www.bloomberg.com/news/articles ... obal-trade
Kazachstan, een van 's werelds grootste verladers van tarwemeel, verbood de export van dat product samen met andere, waaronder wortels, suiker en aardappelen. (uitvoer van uien en boekweit hadden ze ervoor al verboden)
Vietnam schortte tijdelijk nieuwe exportcontracten voor rijst op.
Servië heeft de uitstroom van zonnebloemolie en andere goederen gestopt.
Rusland laat de deur open staan voor uitvoerverboden en zei dat het de situatie wekelijks beoordeelt.
Zwitserland heeft voor al zijn inwoners aparte voorraden aan voedsel en medicijnen voor een duur van 6 maanden!!
België had niet eens mondmaskers en wc-papier na 2 weken corona.
Je moet hier niet wonen he. Je bent vrij om te verhuizen naar een van bovenstaande landen.
Moody’s verlaagde de credit rating van Zuid-Afrika, vermits die vooral een buitenlandse schuld hebben, andere landen met een hoge buitenlandse schuld zullen allicht hetzelfde lot delen.
België heeft alvast dat probleem niet, vermits de bevolking er net teveel spaargeld heeft... maar misschien niet iedereen evenveel...
https://www.bizcommunity.com/Article/19 ... 02112.html
https://www.fin24.com/Economy/moodys-do ... i-20200329
België heeft alvast dat probleem niet, vermits de bevolking er net teveel spaargeld heeft... maar misschien niet iedereen evenveel...
https://www.bizcommunity.com/Article/19 ... 02112.html
https://www.fin24.com/Economy/moodys-do ... i-20200329
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Men zal het geld inderdaad bij de bevolking halen.Maar zoals nu sprake is en ook tegenkanting,zal er een Europese obligatie komen met een stevige rente ala Leterme.
Er is geen sprake van. Het is gewoon de mening van Costa, de voorzitter van de Nationale Bank van Portugal, gelanceerd in een opiniestuk.
Dat idee hebben landen als Spanje, Italië, Portugal... al geopperd toen ze tijdens de eurocrisis van 2011 hoge rentevoeten moesten betalen. En ze moesten dat doen omdat ze nooit hun zaken budgetair op orde wilden zetten.
De bedoeling was dan ook niet om een STEVIGE rente te moeten betalen, maar een LAGERE. Want dan zijn alle euro-landen, Duitsland op kop, mee verantwoordelijk om de Italiaanse, Spaanse, Portugese ... schulden mee af te betalen, als Italië, Spanje, Portugal ... het zelf niet meer kunnen.
Je ziet van hier dat landen die wel hun zaken budgetair op orde hebben (Duitsland, Nederland,...) dit nooit gaan toelaten. Italië rustig geld laten uitgeven, want de rente is toch laag, en dan Nederland en Duitsland ervoor laten opdraaien.
Lijkt me ook een slecht plan. Hoewel dat het lijkt dat Nederland op dit moment vrij alleen komt te staan met het verzet hiertegen ( of dit las ik toch ergens op ?De tijd dacht ik?). Er is op Europees niveau ook helemaal geen structuur om dit soort dingen te organiseren. Bovendien heeft Italië dan nog meer munitie om de EU een hak te zetten wanneer ze weer niet meewillen in het verhaal.
Het invoeren van de euro lijkt een molensteen om de hals van de Zuiderse landen. Of zou het enkel komen door incompetente politici?
Het invoeren van de euro lijkt een molensteen om de hals van de Zuiderse landen. Of zou het enkel komen door incompetente politici?
Er wordt al heel lang over een vorm van 'Euro bonds' gepraat en er zijn door de Europese Commissie al verschillende studies gedaan en voorstellen gelanceerd, dus ik denk dat een dergelijk plan zeer snel uitgevoerd zou kunnen worden als er eenmaal een politiek besluit genomen kan worden.Naick schreef: ↑30 maart 2020, 10:30 Lijkt me ook een slecht plan. Hoewel dat het lijkt dat Nederland op dit moment vrij alleen komt te staan met het verzet hiertegen ( of dit las ik toch ergens op ?De tijd dacht ik?). Er is op Europees niveau ook helemaal geen structuur om dit soort dingen te organiseren.
Ja klopt. Ik doelde eerder op het feit dat er vandaag nog geen structuur bestaat. Als er duidelijkheid bestaat over de eurobonds, de principes erachter en hoe deze mechanismes zullen opgezet worden in de praktijk kan het inderdaad snel gaan. Maar daar knelt het schoentje. Een principe akkoord over euro bonds wil nog niet zeggen dat ze het dan akkoord zijn over de hele opzet ervan (wie geeft de bonds uit, wie staat er garant voor wat, wat in geval van wanbetaling, bepaalde voorwaarden voor landen, etc.).
Bon, persoonlijk hoop ik dat het er niet komt, m.i. is de EU daar niet matuur genoeg voor (en zeker een land als Italië niet).
Bon, persoonlijk hoop ik dat het er niet komt, m.i. is de EU daar niet matuur genoeg voor (en zeker een land als Italië niet).
Geldcreatie door de ECB heeft niks te maken met de schulden van individuele landen buiten dat het zorgt voor lagere rentes. QE zorgt ook niet voor hyperinflatie. Het is eerder bedoeld om deflatie te vermijden en een klein beetje inflatie te creëren (minder dan 2%).
Ik lees toch veel pessisme, dan zal ik even de optimist zijn. Al blijft het mijn persoonlijke mening.
De cijfers (aantal nieuwe besmette opnames) in Belgie verbeteren al bijna een week. De boodschap wordt echter anders gebracht omdat er schrik is dat mensen de maatregelen niet meer zouden naleven, waarvoor begrip.
Nuance bij de cijfers
Ondertussen wordt in veel ziekenhuizen iedereen getest die opgenomen wordt voor andere zaken, of die in slaap gedaan worden voor een operatie, of een endoscopie moeten ondergaan, enz.... en daar zitten 8-10% covid + gevallen bij die er geen/weinig last van hebben. Wat dus de cijfers van positieve opnames naar boven trekt, in vergelijking met 10 dagen terug wat toen niet gedaan werd. Positieve opnames die zich stabiliseren rond de 500/d dacht ik. Over een dag of 5 tenlaatste schat ik ligt dat in evenwicht met de mensen die het ziekenhuis verlaten + overlijden.
Op zich hoopgevend dat al 10% van de belgische bevolking of meer de ziekte al doorgemaakt heeft.
Maskers voor de bevolking helpt trouwens wel, al is het mits andere maatregelen (social distancing) "niet-essentieel", voor de gezondheidsmedewerkers helpt dat méér. Die nuance wordt ook niet verkondigd omdat er dan politiek drama is voor de maatregelen na te leven en omdat er nog niet genoeg maskers zijn.
Voorspelling:
Na de paasvakantie de scholen gradueel open.
Eind april/begin mei de nadruk naar terug aan het werk op het werk.
Uiteindelijk doen gezondheidswerkers/voedingswinkels/transport enz. ook gewoon verder en die zitten heus niet allemaal op 1.5m van mekaar en hebben heus niet de beste bescherming (wegens gebrek aan voldoende middellen om constant te wisselen van "outfit". Het is gewoon niet houdbaar om een maatschappij met 2 snelheden te hebben gedurende te lange tijd.
De toerismesector/luchtvaart/horeca is nog wel een hele tijd de dieperik in.
De US
Die komen de komende 2 weken nog enorm slecht in het nieuws.... de beurs blijft dus onvoorspelbaar..
Voordeel US: ondanks/door waarschijnlijk meer doden en besmette zitten ze voor de laatste 6 maand van het jaar er wat beter voor dan Europa.
My 50 cents. Midden april is de paniek/ongerustheid wat over in België, eind april in de US. En dan is het uitzoeken hoe de economie tot een aanvaardbaar niveau te tillen.
De cijfers (aantal nieuwe besmette opnames) in Belgie verbeteren al bijna een week. De boodschap wordt echter anders gebracht omdat er schrik is dat mensen de maatregelen niet meer zouden naleven, waarvoor begrip.
Nuance bij de cijfers
Ondertussen wordt in veel ziekenhuizen iedereen getest die opgenomen wordt voor andere zaken, of die in slaap gedaan worden voor een operatie, of een endoscopie moeten ondergaan, enz.... en daar zitten 8-10% covid + gevallen bij die er geen/weinig last van hebben. Wat dus de cijfers van positieve opnames naar boven trekt, in vergelijking met 10 dagen terug wat toen niet gedaan werd. Positieve opnames die zich stabiliseren rond de 500/d dacht ik. Over een dag of 5 tenlaatste schat ik ligt dat in evenwicht met de mensen die het ziekenhuis verlaten + overlijden.
Op zich hoopgevend dat al 10% van de belgische bevolking of meer de ziekte al doorgemaakt heeft.
Maskers voor de bevolking helpt trouwens wel, al is het mits andere maatregelen (social distancing) "niet-essentieel", voor de gezondheidsmedewerkers helpt dat méér. Die nuance wordt ook niet verkondigd omdat er dan politiek drama is voor de maatregelen na te leven en omdat er nog niet genoeg maskers zijn.
Voorspelling:
Na de paasvakantie de scholen gradueel open.
Eind april/begin mei de nadruk naar terug aan het werk op het werk.
Uiteindelijk doen gezondheidswerkers/voedingswinkels/transport enz. ook gewoon verder en die zitten heus niet allemaal op 1.5m van mekaar en hebben heus niet de beste bescherming (wegens gebrek aan voldoende middellen om constant te wisselen van "outfit". Het is gewoon niet houdbaar om een maatschappij met 2 snelheden te hebben gedurende te lange tijd.
De toerismesector/luchtvaart/horeca is nog wel een hele tijd de dieperik in.
De US
Die komen de komende 2 weken nog enorm slecht in het nieuws.... de beurs blijft dus onvoorspelbaar..
Voordeel US: ondanks/door waarschijnlijk meer doden en besmette zitten ze voor de laatste 6 maand van het jaar er wat beter voor dan Europa.
My 50 cents. Midden april is de paniek/ongerustheid wat over in België, eind april in de US. En dan is het uitzoeken hoe de economie tot een aanvaardbaar niveau te tillen.