Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Ondertussen wordt alsmaar duidelijker dat Europa niet werkt. Elk land neemt zijn eigen beslissingen en maatregelen en Nederland en Duitsland willen niet zomaar andere landen helpen en vooral niet die met veel schulden.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200331_04908429
-
- Hero Member
- Contacteer:
Onderstaand een mooi voorbeeld uit mijn streek: nog steeds brandend actueelanonymous schreef: ↑31 maart 2020, 21:13 Ondertussen wordt alsmaar duidelijker dat Europa niet werkt. Elk land neemt zijn eigen beslissingen en maatregelen en Nederland en Duitsland willen niet zomaar andere landen helpen en vooral niet die met veel schulden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Redt_U_Zelven
On-ge-loof-lijk:
'Ons land heeft simpelweg niet voldoende mondmaskers om de hele bevolking te bevoorraden en de overheid wou de mensen ontraden om massaal mondmaskers te hamsteren uit schrik dat er een te groot tekort zou ontstaan voor de medische sector. De communicatie werd fors gevoerd. Viroloog Marc Van Ranst zei in alle media dat het “volstrekt onzinnig” was om met mondmaskers rond te lopen. Er werd gehamerd op handen wassen, afstand houden en thuisblijven. Van Ranst erkent dat het een bewuste strategie was om de mondmaskers af te raden. “Herinner u twee weken geleden: toen hadden we zelfs te weinig mondmaskers voor onze ziekenhuizen. We zaten in een slechte positie, dan kan je niet zeggen dat iedereen snel mondmaskers moet halen voor zichzelf. Laat staan dat je adviseert om de mondmaskers verplicht te maken voor iedereen die de deur uit moet.”
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/wa ... ~ae7016f7/
Hoe moet men dit noemen ? Welke straf verdient Van Ranst hiervoor ?
Gelukkig zat ik vast op mijn stoel.
'Ons land heeft simpelweg niet voldoende mondmaskers om de hele bevolking te bevoorraden en de overheid wou de mensen ontraden om massaal mondmaskers te hamsteren uit schrik dat er een te groot tekort zou ontstaan voor de medische sector. De communicatie werd fors gevoerd. Viroloog Marc Van Ranst zei in alle media dat het “volstrekt onzinnig” was om met mondmaskers rond te lopen. Er werd gehamerd op handen wassen, afstand houden en thuisblijven. Van Ranst erkent dat het een bewuste strategie was om de mondmaskers af te raden. “Herinner u twee weken geleden: toen hadden we zelfs te weinig mondmaskers voor onze ziekenhuizen. We zaten in een slechte positie, dan kan je niet zeggen dat iedereen snel mondmaskers moet halen voor zichzelf. Laat staan dat je adviseert om de mondmaskers verplicht te maken voor iedereen die de deur uit moet.”
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou hetzelfde gedaan hebben, als iedereen de richtlijnen volgt heb je weinig aan die mondmaskers en net zoals bij alles moet je bij tekorten streven naar de meest optimale oplossing, in dit geval het doelgericht inzetten voor risicogroepen.SparSpaar schreef: ↑31 maart 2020, 21:21 On-ge-loof-lijk:
Ik voorspel dat tegen de volgende verkiezingen Van Ranst op een lijst zal staan
Ze gaan vechten om hem binnen te halen. Hand-en spandiensten en de bevolking moedwillig voorliegen zijn hem alvast al niet vreemd. Perfecte politieker dus.
In de dienst waar ik werk hebben we na veel zagen welgeteld 18 ffp3 maskers voor 12 man. Geen idee wanneer we nieuwe krijgen dus hebben we de dwingende boodschap gekregen ze alleen in absoluut noodgeval te gebruiken. Tsja, we komen tegenwoordig dagelijks wel in een noodgeval terecht.
Ze gaan vechten om hem binnen te halen. Hand-en spandiensten en de bevolking moedwillig voorliegen zijn hem alvast al niet vreemd. Perfecte politieker dus.
In de dienst waar ik werk hebben we na veel zagen welgeteld 18 ffp3 maskers voor 12 man. Geen idee wanneer we nieuwe krijgen dus hebben we de dwingende boodschap gekregen ze alleen in absoluut noodgeval te gebruiken. Tsja, we komen tegenwoordig dagelijks wel in een noodgeval terecht.
Pfff, ik hoop dat je met je kanon de mug hebt neergehaald ...
Een deftig mondmasker is effectiever als je het bij Corona-patiënten draagt dan dat je het op straat zou dragen. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen !? Of wil je dat ze u ook al op de intensive-care gaan leggen zonder dat je het virus hebt opgelopen? Draag je ook een helm als je met de wagen rijd? Loop je ook met een fles zuurstof op je rug mocht je buiten adem geraken bij het joggen? ...
En ja,het kloppt dat er in België geen 11 miljoen mondmaskers zijn. Er zijn ook geen 11 miljoen zuurstofflessen ... Mochten die er wel zijn, de modale Belg zou ze spontaan gaan hamsteren, tegen elke prijs dan nog.
Een deftig mondmasker is effectiever als je het bij Corona-patiënten draagt dan dat je het op straat zou dragen. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen !? Of wil je dat ze u ook al op de intensive-care gaan leggen zonder dat je het virus hebt opgelopen? Draag je ook een helm als je met de wagen rijd? Loop je ook met een fles zuurstof op je rug mocht je buiten adem geraken bij het joggen? ...
En ja,het kloppt dat er in België geen 11 miljoen mondmaskers zijn. Er zijn ook geen 11 miljoen zuurstofflessen ... Mochten die er wel zijn, de modale Belg zou ze spontaan gaan hamsteren, tegen elke prijs dan nog.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hoe zouden bepaalde mensen reageren als men echt moeilijke beslissingen moet gaan nemen, wees maar zeker dat men in vele landen al heeft moeten kiezen tussen het al dan niet helpen van mensen die echt hulp nodig hebben.
Ik vraag me ook af hoe bedrijven omgaan met ethische debatten inzake leveringen, wordt dit zuiver commercieel benaderd of gelden daar regels, ...
Mijn verstand kan heel moeilijk vatten dat men een tekort kan hebben in de wetenschap dat alle basis materialen aanwezig zijn. Daar spelen met grote zekerheid andere motieven.
Ik vraag me ook af hoe bedrijven omgaan met ethische debatten inzake leveringen, wordt dit zuiver commercieel benaderd of gelden daar regels, ...
Mijn verstand kan heel moeilijk vatten dat men een tekort kan hebben in de wetenschap dat alle basis materialen aanwezig zijn. Daar spelen met grote zekerheid andere motieven.
Nog een wetenswaardigheid (uit onverdachte tijden):
'Chirurgische maskers zijn in de eerste plaats bedoeld om de patiënt beschermen tegen besmetting met
micro organismen uit de neus of mond van medisch personeel.'
Chirurgische maskers
Nieuwe Europese Norm EN14683
Nog een leugentje dat hierdoor ontkracht wordt.
'Chirurgische maskers zijn in de eerste plaats bedoeld om de patiënt beschermen tegen besmetting met
micro organismen uit de neus of mond van medisch personeel.'
Chirurgische maskers
Nieuwe Europese Norm EN14683
Nog een leugentje dat hierdoor ontkracht wordt.
Toch knap dat de patiënt op de eerste plaats komt, en de hulpverlener op de tweede. Of wat is je betoog nu weer?
Zoals Geert Noels het vandaag op Twitter stelde:
Neen, onze overheid heeft geen gebrek aan middelen. Er is een gebrek aan visie over kerntaken, en de echte gevaren en zwakke plekken in onze landsverdediging.
Als er geld was voor de F35, dan had er altijd geld genoeg voor de FFP2 en FFP3 moeten zijn.
aai, dat moet pijn doencpnx schreef: ↑31 maart 2020, 21:59 Zoals Geert Noels het vandaag op Twitter stelde:
Neen, onze overheid heeft geen gebrek aan middelen. Er is een gebrek aan visie over kerntaken, en de echte gevaren en zwakke plekken in onze landsverdediging.
Als er geld was voor de F35, dan had er altijd geld genoeg voor de FFP2 en FFP3 moeten zijn.
toegevoegd:
a) Heel deze zaak doet denken aan een uitspraak van blaaskaak De Haene: 'Men moet de problemen pas aanpakken als ze zich voordoen'.
Het gezegde dat politiek = vooruitzien was dus duidelijk niet zijn levenshouding. Men noemde hem dan ook de loodgieter, de 'bricoleur'
b) (hier weinig in het nieuws): Italie schreeuwt als een gekeeld varken omdat NL en D niet met miljarden over de brug komen. NL en D zijn de mieren, de zuiderlingen de krekels. Hoe eindigt die fabel ook weer ? Krekel, dans nu maar ?
Dan brengt zo een maskertje juist niks op. Akkoord het spuug komt niet direct in je mond maar wel in de ogen of elders op het gelaat. Contact met ogen is sowieso besmet, spuug van je gelaat wassen zonder contact met mond of ogen te maken: bon chance. Het enige wat in zo een geval kan helpen is een gelaatsscherm of een volgezichtsmasker. Wat ook helpt is de burger met rust laten en afstand houden, een meter of 10 lijkt mij wel voldoende
Als vele professionelen al geen maskers hebben, waarom zou Jean met de chapeau er dan op straat zijn verplaatsingen van A naar B moeten mee doen ?
Jean is geneigd om hetzelfde masker veel te lang te dragen en zichzelf te besmetten bij het afnemen en wat hij er later mee doet.
Niet ieder masker dat men in zijn handen kon krijgen, zelfs in februari, voorziet in afdoende bescherming.
Virussen doe je niet op door over de straat te lopen, uit de lucht.
Dat lijkt me ondertussen toch duidelijk. Dan heb je zo'n masker totaal niet nodig.
Ikzelf heb in mijn quarantaine light de afgelopen weken nog geen enkele keer zo'n masker nodig gehad.
Ik moet dan ook geen voorraad van 10 maskers gegeven worden als mensen die ze wel nodig hebben er tekort hebben.
Gebruik de middelen juist en geef het aan wie het echt nodig heeft : iedereen die omwille van zijn job genoodzaakt is om met het publiek in contact te komen. Verpleegkundigen, verzorgenden, winkelpersoneel, politie, ....
Wat men nu zegt, als correctie, is dat maskers in bepaalde omstandigheden nut kunnen hebben. Je kan zo'n omstandigheden bedenken maar ikzelf ben nog niet in die positie geweest de laatste weken.
Er wordt niet verteld dat het TOCH juist is om iedereen aan te raden met maskers rond te lopen van bij het verlaten van de voordeur.
Ik zie geen leugens van Van Ranst.
Het afraden om maskers te kopen was een verantwoord advies en 100 procent juist.
Wie denkt dat MVR zo'n leugens verteld heeft, heeft van de materie niets begrepen of zoekt complotten waar er geen zijn.
Als tegelijk ieder schip van de vloot in nood is, is het ieder voor zich.
Belgie heeft overcapaciteit op dit moment van ziekenhuisbedden maar deelt die niet.
Maar juist ook. Iemand die je nu opneemt, die ben je de eerste weken niet kwijt.
Jammer voor de landen die het moeilijker hebben dan ons.
Duitsland verbood trouwens eind februari of begin maart al de uitvoer van medicijnen, mondmaskers, etc.
Het is ieder (land) voor zich. En als je ooit in omstandigheden komt als in Wuhan is het ieder (individueel) voor zich.
Jean is geneigd om hetzelfde masker veel te lang te dragen en zichzelf te besmetten bij het afnemen en wat hij er later mee doet.
Niet ieder masker dat men in zijn handen kon krijgen, zelfs in februari, voorziet in afdoende bescherming.
Virussen doe je niet op door over de straat te lopen, uit de lucht.
Dat lijkt me ondertussen toch duidelijk. Dan heb je zo'n masker totaal niet nodig.
Ikzelf heb in mijn quarantaine light de afgelopen weken nog geen enkele keer zo'n masker nodig gehad.
Ik moet dan ook geen voorraad van 10 maskers gegeven worden als mensen die ze wel nodig hebben er tekort hebben.
Gebruik de middelen juist en geef het aan wie het echt nodig heeft : iedereen die omwille van zijn job genoodzaakt is om met het publiek in contact te komen. Verpleegkundigen, verzorgenden, winkelpersoneel, politie, ....
Wat men nu zegt, als correctie, is dat maskers in bepaalde omstandigheden nut kunnen hebben. Je kan zo'n omstandigheden bedenken maar ikzelf ben nog niet in die positie geweest de laatste weken.
Er wordt niet verteld dat het TOCH juist is om iedereen aan te raden met maskers rond te lopen van bij het verlaten van de voordeur.
Ik zie geen leugens van Van Ranst.
Het afraden om maskers te kopen was een verantwoord advies en 100 procent juist.
Wie denkt dat MVR zo'n leugens verteld heeft, heeft van de materie niets begrepen of zoekt complotten waar er geen zijn.
Als tegelijk ieder schip van de vloot in nood is, is het ieder voor zich.
Belgie heeft overcapaciteit op dit moment van ziekenhuisbedden maar deelt die niet.
Maar juist ook. Iemand die je nu opneemt, die ben je de eerste weken niet kwijt.
Jammer voor de landen die het moeilijker hebben dan ons.
Duitsland verbood trouwens eind februari of begin maart al de uitvoer van medicijnen, mondmaskers, etc.
Het is ieder (land) voor zich. En als je ooit in omstandigheden komt als in Wuhan is het ieder (individueel) voor zich.
Als jij veilig thuis kunt blijven heb jij inderdaad geen masker nodig. Een heel groot deel van de Belgen kan dat echter niet, zij moeten gaan werken, af en toe naar een winkel, enz... In al die situaties waarbij je met anderen in een afgesloten ruimte verblijft heeft een masker wel degelijk nut. De Oostenrijkse maatregel om bij winkelbezoek verplicht een masker te dragen is niet meer dan logisch in huidige omstandigheden, ten eerste verkleint het risico dat klanten virussen verspreiden op producten en andere bezoekers en ten tweede geeft het een zekere bescherming ten aanzien van het winkel personeel.haelewyn schreef: ↑1 april 2020, 08:49 Wat men nu zegt, als correctie, is dat maskers in bepaalde omstandigheden nut kunnen hebben. Je kan zo'n omstandigheden bedenken maar ikzelf ben nog niet in die positie geweest de laatste weken.
Gezien het gebrek aan maskers is het inderdaad 100% verantwoord om ze niet te verplichten of aan te raden, het volk wijsmaken dat ze nutteloos zijn en totaal geen bescherming bieden is nog wat anders hé. Maar verder alle begrip voor de genomen maatregelen. Blijft mij echter verbazen dat België nog steeds niet alles inzet op eigen productie van PFF2 of 3 maskers, de schaarste wereldwijd gaat de eerste maanden echt niet verdwijnen, in tegendeel. Frankrijk bv heeft inmiddels 3 bedrijven die 24/7 produceren. We gaan die maskers nog maanden of zelfs jaren nodig hebben, we gaan toch niet blijven bedelen en hopen dat we iet of wat kwaliteit krijgen en ondertussen ons ziekenhuis personeel met ongeschikt materiaal laten werken?