Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Zolang landen niet eenduidig rapporteren is het moeilijk om vergelijkingen te maken.
De ware toedracht zal er pas komen als er in elk land totale sterftecijfers vrijgegeven worden voor bijv maart 2020. Die kan je per land samen leggen met maart 2019/maart 2018/maart 2017/...
Nu wordt er, vermoed ik, ook in onze Westerse landen veel mist gespuid over de echte cijfers.
De ware toedracht zal er pas komen als er in elk land totale sterftecijfers vrijgegeven worden voor bijv maart 2020. Die kan je per land samen leggen met maart 2019/maart 2018/maart 2017/...
Nu wordt er, vermoed ik, ook in onze Westerse landen veel mist gespuid over de echte cijfers.
Allez, het hoge woord is eruit... het virus is airborne. Laat de nog grotere stormloop naar mondmaskers beginnen!
Benieuwd of Marc Van Ranst en companie hier gaan op inpikken.
https://edition.cnn.com/2020/04/02/heal ... index.html
Benieuwd of Marc Van Ranst en companie hier gaan op inpikken.
https://edition.cnn.com/2020/04/02/heal ... index.html
Virologen & wetenschappers : Chaos en leggen heel de wereld stil.
Terecht of onterecht
That's the Question ??
Regering deelt miljarden uit ten gevolge het advies van virologen en wetenschappers
Het enige dat je alle dagen hoort is:
Er zijn zoveel besmettingen - zoveel genezen - zoveel doden en zoveel opgenomen op intensive...
Deze info begint ferm op mijn systeem te werken... Willen ze nog anti depressiva gaan verkopen ook nog???
Terecht of onterecht
That's the Question ??
Regering deelt miljarden uit ten gevolge het advies van virologen en wetenschappers
Het enige dat je alle dagen hoort is:
Er zijn zoveel besmettingen - zoveel genezen - zoveel doden en zoveel opgenomen op intensive...
Deze info begint ferm op mijn systeem te werken... Willen ze nog anti depressiva gaan verkopen ook nog???
BMI vlotjes boven de 25, vetpercentage vlotjes onder de 10. Ben ik nu gezond of ongezond? Extra risico of juist minder?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Afstand houden in Turkije.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als dat nu nog niet duidelijk is... Heb je toch een en ander overgeslagen hoor Ludo.
Als we terug buiten mogen kunnen we ne pot gaan drinken, een Spaargids Flashmob houden.. en het uitgebreid bespreken.
Ik stel voor dat we ergens in de Wetstraat of op de Grote markt van A. met zoveel mogelijk Gidsers tegelijk ons broek afsteken ?
Over de BMI ... De beelden die ik zag op tv van Spaanse of Italiaanse ziekenhuizen toonden weinig beelden van mensen met een hoge BMI. In die landen zijn ze meer mager dan dik...
In China moet je al hard je best doen om een dikzak te vinden.
Die wordt direct al een kermisattractie.
Dus of die theorie volledig opgaat... ??
Mijn opzoekwerk (letterlijk twee muisklikken, maar kom) omtrent het aantal sterfgevallen in België heeft de econoom in mij naar boven gebracht. Maar, ik wil allereerst duidelijk maken dat ik hier geen ethische kwestie wil opstarten. Het gaat mij over de kostprijs tegenover de impact van Covid-19 te zetten. Ik breek hier dus geen lans als voor- of tegenstander van maatregelen door de regering te nemen of reeds genomen. Dus ik hoop dat als er discussies spruiten uit mijn bericht, dit op een beschaafde manier kan gebeuren.
Het aantal sterfgevallen aan Covid-19 is nu +/- 1000. We zitten een goeie 1,5 maand na de uitbraak, waarvan 3 weken in quarantaine. Houden we rekening met een groei-curve, dan kunnen we stellen dat we binnen ongeveer 12 weken aan maximaal 10.000 overleden landgenoten zitten. Dat is ook een beetje de geschatte prognose van virologe Erika De Vlieghe.
De economische schade wordt momenteel op 2,5 miljard per week berekend. Stel dat we de quarantaine/lock-down aanhouden voor 12 weken, gelijklopend met de curve van het aantal sterfgevallen. 12 weken aan 2,5 miljard, komt op 30 miljard. Bovenop het huidige tekort van 13 miljard. Laat ons zeggen dat we, hypothetisch, eindigen aan 50 miljard. Betekent dus 50 miljard euro voor 10.000 mensenlevens. In een aflevering van De Afspraak werd al eens vermeld dat als er een prijs op een mensenleven wordt geplakt (ook verzekeringen doen dit), dan situeert dit tussen de 20.000 en de 40.000 euro. In het rekensommetje gezet, 40.000 euro x 10.000 sterfgevallen = 400.000.000 euro.
Een "in-normale-omstandigheden" kostprijs van 400.000.000 euro is in de huidige Corona-crisis een kostprijs van 50.000.000.000 euro geworden. Michael van Droogenbroeck (VRT) liet zich ontvallen in De Afspraak, dat er al simulaties gemaakt zijn dat de impact van Covid-19 tot wel 40 jaar zal meegedragen worden in de economie.
Een slecht mens, en dat gaan we niet zijn, zou ook de omgekeerde berekening kunnen doen en de 40.000€ afzetten tegenover de 50 miljard euro. Maar laten we die weg niet opgaan. Wat ik wel eens wil doen, is de kostprijs van onze sociale zekerheid uitpluizen en daar het aantal normale overlijdens op jaarbasis eens tegenover zetten.
Toch nog een laatste noot: extrapoleer deze cijfers naar een UK of USA en het verwondert echt niet dat Boris en Trump zich achter de oren krabben en liever alles op zijn beloop laten gaan, inclusief 200.000 sterfgevallen, uiteraard geadviseerd en ingegeven door de London Exchange en Wallstreet achterban.
Het aantal sterfgevallen aan Covid-19 is nu +/- 1000. We zitten een goeie 1,5 maand na de uitbraak, waarvan 3 weken in quarantaine. Houden we rekening met een groei-curve, dan kunnen we stellen dat we binnen ongeveer 12 weken aan maximaal 10.000 overleden landgenoten zitten. Dat is ook een beetje de geschatte prognose van virologe Erika De Vlieghe.
De economische schade wordt momenteel op 2,5 miljard per week berekend. Stel dat we de quarantaine/lock-down aanhouden voor 12 weken, gelijklopend met de curve van het aantal sterfgevallen. 12 weken aan 2,5 miljard, komt op 30 miljard. Bovenop het huidige tekort van 13 miljard. Laat ons zeggen dat we, hypothetisch, eindigen aan 50 miljard. Betekent dus 50 miljard euro voor 10.000 mensenlevens. In een aflevering van De Afspraak werd al eens vermeld dat als er een prijs op een mensenleven wordt geplakt (ook verzekeringen doen dit), dan situeert dit tussen de 20.000 en de 40.000 euro. In het rekensommetje gezet, 40.000 euro x 10.000 sterfgevallen = 400.000.000 euro.
Een "in-normale-omstandigheden" kostprijs van 400.000.000 euro is in de huidige Corona-crisis een kostprijs van 50.000.000.000 euro geworden. Michael van Droogenbroeck (VRT) liet zich ontvallen in De Afspraak, dat er al simulaties gemaakt zijn dat de impact van Covid-19 tot wel 40 jaar zal meegedragen worden in de economie.
Een slecht mens, en dat gaan we niet zijn, zou ook de omgekeerde berekening kunnen doen en de 40.000€ afzetten tegenover de 50 miljard euro. Maar laten we die weg niet opgaan. Wat ik wel eens wil doen, is de kostprijs van onze sociale zekerheid uitpluizen en daar het aantal normale overlijdens op jaarbasis eens tegenover zetten.
Toch nog een laatste noot: extrapoleer deze cijfers naar een UK of USA en het verwondert echt niet dat Boris en Trump zich achter de oren krabben en liever alles op zijn beloop laten gaan, inclusief 200.000 sterfgevallen, uiteraard geadviseerd en ingegeven door de London Exchange en Wallstreet achterban.
voortijdige sterfgevallen brengen ook op voor de lege staatskist, er moeten geen pensioenen verder betaald worden
Die berekening is fout.
Die 13 miljard was er al. Kan je niet gewoon meenemen nu.
Die 10.000 doden is het resultaat door de Lockdown. Zonder Lockdown mss 500.000 doden.
Dan moet je 30 miljard delen door een half miljoen?
Neen dan moet je vragen hoe slecht zijn die 500.000, 490.000 extra doden eigenlijk, voor onze economie. Mss gaat die dan ook wel eens met meer dan 30 miljard achteruit.
Die 13 miljard was er al. Kan je niet gewoon meenemen nu.
Die 10.000 doden is het resultaat door de Lockdown. Zonder Lockdown mss 500.000 doden.
Dan moet je 30 miljard delen door een half miljoen?
Neen dan moet je vragen hoe slecht zijn die 500.000, 490.000 extra doden eigenlijk, voor onze economie. Mss gaat die dan ook wel eens met meer dan 30 miljard achteruit.
Geld, geld, geld. Tegenwoordig het enige wat nog belangrijker is blijkbaar. Zielig volkje die mensen.DNE2018 schreef: ↑3 april 2020, 02:12 Mijn opzoekwerk (letterlijk twee muisklikken, maar kom) omtrent het aantal sterfgevallen in België heeft de econoom in mij naar boven gebracht. Maar, ik wil allereerst duidelijk maken dat ik hier geen ethische kwestie wil opstarten. Het gaat mij over de kostprijs tegenover de impact van Covid-19 te zetten. Ik breek hier dus geen lans als voor- of tegenstander van maatregelen door de regering te nemen of reeds genomen. Dus ik hoop dat als er discussies spruiten uit mijn bericht, dit op een beschaafde manier kan gebeuren.
Om het eerst over de economische schade van jezelf te hebben: het geld dat Vlaanderen aan jou besteed heeft om economist te worden, is compleet weggesmeten geld. Hoe jij een diploma behaald hebt, is onmogelijk te vatten. Analyse-vermogen: 0, logisch redeneervermogen: 0, inzicht: minder dan 0.DNE2018 schreef: ↑3 april 2020, 02:12 Mijn opzoekwerk (letterlijk twee muisklikken, maar kom) omtrent het aantal sterfgevallen in België heeft de econoom in mij naar boven gebracht.
(…)
Laat ons zeggen dat we, hypothetisch, eindigen aan 50 miljard. Betekent dus 50 miljard euro voor 10.000 mensenlevens.
Die 50 miljard die je berekent, is al compleet fout. Als economist kun je zelfs dat al niet. Maar goed. Als we hier elke redeneerfout van jou moeten rechtzetten,...
Als je 50 miljard kosten afzet tegen de 10.000 mensenlevens (doden die we zullen hebben door Corona), dan is dat (zonder dat je het beseft): kijken hoeveel het kost om 10.000 doden te veroorzaken. Je kunt dat doen als Trump een leger naar Iran stuurt (debka.com zegt dat het deze week zal gebeuren), wat 100 miljoen zal kosten, om 100 hooggeplaatste Iraniërs te doden. Dan kun je (als je kortzichtig bent), zeggen dat het 1 miljoen per dode kost.
Als je werkelijk een kosten-baten-analyse van de mensenlevens wil maken, moet je kijken hoeveel levens je redt door die 50 miljard: anders had je misschien 1 miljoen doden in België, nu maar 10.000. In jouw (kortzichtige) kosten-baten-analyse moet je de 50 miljard afzetten tegen de (1 miljoen - 10.000) mensenlevens die je redt.
Maar dat is compleet kortzichtig, want als er honderd duizenden doden zouden vallen in België door Corona, gaat heel de samenleving en economie plat. Industrie plat, dienstensector plat, gezondheidszorg plat, infrastructuur plat,...
De Belgische overheid, ondernemingen en inwoners zouden op korte tijd enkele honderden miljarden verliezen, laat ons zeggen 800 miljard, gezien het totaal vermogen van de Belgische bevolking zowat 1300 à 1400 miljard bedraagt.
En daarnaast de komende 25 jaar zowat 20 miljard per jaar mislopen omdat de economie moet herstellen.
Dus 50 miljard nu investeren om eenmalig 800 miljard verlies te vermijden en 20 miljard per jaar gedurende 25 jaar.
Je vindt in jouw cursussen vast wel ergens een formule om te berekenen of die 50 miljard goed besteed is. Anders kan een niet-economist (metselaar, tuinman, rekkenopvuller in de Colruyt, vuilnisophaler,...) je vast hierbij helpen.
Extrapoleer dan maar naar de hele wereldeconomie.