Tijd om te kopen
TIP
Re: Tijd om te kopen
Dit klinkt goed en ik denk dat deze crisis inderdaad een mooie kans is om een nieuwe start te maken met :Yaris schreef: ↑3 april 2020, 21:23 Ik verwacht ook niet dat we na de coronacrisis ons oude leven terug zullen oppikken. We zullen met zijn allen anders gaan leven, anders tegen de dingen aankijken, anders met ons geld omgaan. Het zal het einde zijn van een tijdperk en het begin van een nieuw tijdperk.
- meer waardering voor de balangrijkste dingen in het leven;
- een meer milieuvriendelijke economie en manier van leven;
- een meer deugdelijk bestuur en financieel beleid (zéér belangrijk zodra deze crisis onder controle is!);
- meer en betere Europese en internationale samenwerking;
- een betere voorbereiding op toekomstige crisissen (zoals aangekondigd door Bill Gates).
Hoe zie je dat of wat verwacht je dat de triggers zijn om deze dingen te veranderen? Ik hoor meerdere mensen dit zeggen, maar ik kan persoonlijk niet veel redenen bedenken waarom er veel zou veranderen. Ik ben geïnteresseerd in je visie.Yaris schreef: ↑3 april 2020, 21:23 Ik verwacht ook niet dat we na de coronacrisis ons oude leven terug zullen oppikken. We zullen met zijn allen anders gaan leven, anders tegen de dingen aankijken, anders met ons geld omgaan. Het zal het einde zijn van een tijdperk en het begin van een nieuw tijdperk.
Voorlopig zie ik daar (bij mij) weinig reden of aanleiding toe.Yaris schreef: ↑3 april 2020, 21:23 Ik verwacht ook niet dat we na de coronacrisis ons oude leven terug zullen oppikken. We zullen met zijn allen anders gaan leven, anders tegen de dingen aankijken, anders met ons geld omgaan. Het zal het einde zijn van een tijdperk en het begin van een nieuw tijdperk.
De Chinese Vloek is voor mij voorlopig een (financieel) goede zaak. Nog steeds voltijds aan het werk, maar wel een heel belangrijke uitgavenpost weggevallen: horeca (restaurant). Doe dat 2x per maand met 4p en je bent zeker € 300 kwijt. Daarnaast de vriendin die nog zeker 1x apart ging met andere vriendinnen, en ik een avondje met vrienden, en je komt vlotjes aan € 400 per maand besparing.
Geen citytrip deze paasvakantie, is ook vlotjes € 1.000 bespaard (rekenend dat het een dichtbij trip met leasewagen is).
Voorlopig geen zomerreis geboekt, saving € 4.000 min de kosten die je hier in België natuurlijk extra maakt.
Dat ik thuis gegijzeld zit is minder, maar dan zetten we de tuin klaar...
Mag zo wel geen maanden duren...
Enkele dingen waar ik aan denk:
- Consumeren: we zullen minder uitbundig ons geld uitgeven. Spaarzamer leven. Minder snel een nieuwe auto of tv kopen.
- Beleggen: nu we gezien hebben hoe hard de beurs op korte tijd naar beneden kan gaan zullen we voorzichtiger worden. Minder riskante beleggingen. Meer oog voor kwaliteit en betrouwbaarheid.
- Reizen: we zullen dichter bij huis blijven, in België of Europa. Minder reizen naar exotische bestemmingen. Geen cruises meer.
- Omgang: minder snel een hand geven of kussen.
- Voor de bedrijfswereld: minder afhankelijk worden van te lange aanvoerlijnen die in China beginnen. Reshoring (terughalen van bedrijfsactiviteiten uit het buitenland).
Ik denk dat geen enkel van deze dingen zal gebeuren. Mogelijk de laatste 2 punten, maar de eerste 2 zeker en vast niet. Mensen zullen blijven gokken, geld verliezen, geld spenderen en nutteloze rommel kopen die ze niet nodig hebben wanneer alles is hersteld.Yaris schreef: ↑4 april 2020, 16:51Enkele dingen waar ik aan denk:
- Consumeren: we zullen minder uitbundig ons geld uitgeven. Spaarzamer leven. Minder snel een nieuwe auto of tv kopen.
- Beleggen: nu we gezien hebben hoe hard de beurs op korte tijd naar beneden kan gaan zullen we voorzichtiger worden. Minder riskante beleggingen. Meer oog voor kwaliteit en betrouwbaarheid.
- Reizen: we zullen dichter bij huis blijven, in België of Europa. Minder reizen naar exotische bestemmingen. Geen cruises meer.
- Omgang: minder snel een hand geven of kussen.
- Voor de bedrijfswereld: minder afhankelijk worden van te lange aanvoerlijnen die in China beginnen. Reshoring (terughalen van bedrijfsactiviteiten uit het buitenland).
Hoe dan ook, ik geniet ongelooflijk hard van deze lockdown. Van mij mag ze eeuwig blijven duren, ik heb het gevoel dat ik hiervoor al heel mijn leven heb getraind
Mensen zouden integendeel moeten of kunnen beseffen dat het leven NU is, en abrupt kan eindigen. Het Belgische spaarquotum is al bij de hoogste ter wereld, het moet niet verder stijgen. We kunnen allemaal sparen voor later of de volgende generatie. Maar we zouden wel eens kunnen vaststellen dat deze beiden een fata morgana zijn.
Handelaars hebben nu vastgesteld hoe snel ze zonder inkomsten kunnen vallen omdat ze hun winkel verplicht moeten sluiten.
Online brokers hebben veel meer klanten sedert de crisis. Iedereen wil snel een graantje meepikken. Als de beurs nog zakt, hoeveel daarvan gaan het uitzitten en hoeveel gaan er even snel weer verkopen? Hoeveel drama's gaan er gebeuren van mensen die al hun spaargeld op de beurs zetten, het daalt en dan krijgen ze plots een onverwachte rekening in de bus? Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar heel veel verhalen gelezen van mensen die in de problemen kwamen toen bleek dat BTC niet tot in de hemel klom eind 2017.
Dit hangt af van de loonkost en productiekost (lonen, betaald verlof, milieuwetgeving, gezondheidszorg, veiligheid, ...). Gaat Jan met de Pet daarvoor willen betalen? Gaan we mensen vinden die dergelijk werk willen doen? Wat de productie van maskers betreft, zijn Chinese ondernemers in het gat in de markt gesprongen. In Wallonië wil men dat ook doen, maar eerst wordt er een corona-taskforce opgericht en het moet met geld van de overheid gebeuren.
De maatregelen zijn al verlengd tot 19 april en worden waarschijnlijk nog eens verlengd tot begin mei. Misschien worden ze ondertussen al versoepeld. Maar in mei zou het gedaan mogen zijn: de kinderen terug naar school, de winkels terug open en de werknemers weer naar hun werk. Zoniet dreigt onherstelbare schade aan de economie. Je kunt de mensen niet binnenhouden tot de laatste dode gevallen is.
Bij ons op het werk hebben ze al beslist om dicht te blijven tot 17/5 !
Bij ons beginnen ze maandag opnieuw te werken. Ik mag nog thuis blijven, handig met 2 kleine kids en vriendin in de zorg. Voorlopig nog twee weken, maar mag van mij nog langer. Voldoende buffer ook. Geven nu toch ook minder uit dan anders.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
dé vraag is welke politieker de beslissing over de datum zal meedelen. Als blijkt dat inderdaad alles op z'n pootjes komt, alle lof. Als er terug een opflakkering komt, is de carrière voorbij.... Ik denk heropstart in een gefaseerd scenario, maar waar geef je dan prioriteit aan ?Yaris schreef: ↑4 april 2020, 17:44De maatregelen zijn al verlengd tot 19 april en worden waarschijnlijk nog eens verlengd tot begin mei. Misschien worden ze ondertussen al versoepeld. Maar in mei zou het gedaan mogen zijn: de kinderen terug naar school, de winkels terug open en de werknemers weer naar hun werk. Zoniet dreigt onherstelbare schade aan de economie. Je kunt de mensen niet binnenhouden tot de laatste dode gevallen is.
Zijn er hier grondstoffen beleggers?
Ik las daarnet onderstaand artikel.
Ongetwijfeld is er wel ergens een Coffee ETF.
Coronavirus brengt koffieoogst in Brazilië in gevaar
https://www.hln.be/buitenland/coronavir ... ~a5b9a35f/
Ik las daarnet onderstaand artikel.
Ongetwijfeld is er wel ergens een Coffee ETF.
Coronavirus brengt koffieoogst in Brazilië in gevaar
https://www.hln.be/buitenland/coronavir ... ~a5b9a35f/
Iets gelezen over Duitsland. Ze willen mensen op grote schaal testen. Degenen die antistoffen hebben en dus besmet zijn geweest zonder ziek te worden, mogen/moeten terug gaan werken. Weet niet hoe realistisch dat is.