De Beurs vandaag
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Ik stel mij echt de vraag: wat kan nog een grote trigger zijn om het allemaal nog eens ferm naar beneden te gaan?
Ik zie het niet meer eerlijk gezegd;.. we hebben alles al gehad: oplopende dodentallen, falende gezondheidssystemen, gekibbel in de EU over de financiële stimuli, olieprijs gekelderd, economische doemdenkerij ( ergste crisis ooit, 1929, ...recessie, depressie,...) , gecancelde dividenduitkeringen...
Dit alles is ondertussen gekend en zit dus in de koers...
Wat kan er nog bij? Ik zie het niet
Ik zie het niet meer eerlijk gezegd;.. we hebben alles al gehad: oplopende dodentallen, falende gezondheidssystemen, gekibbel in de EU over de financiële stimuli, olieprijs gekelderd, economische doemdenkerij ( ergste crisis ooit, 1929, ...recessie, depressie,...) , gecancelde dividenduitkeringen...
Mijn gok is zo goed als een andere.
Maar als er een concrete verarming zal zijn van de man in de straat waardoor het belangrijker wordt een reserve te hebben in spaargeld, als dat er dan al is, dan een onzekere aandelenbelegging waarbij men riskeert geld te verliezen, dan kan de beurs nog jaren in het slop zitten.
De gedopeerde die, ondanks alle doping, niet meer verder kan en uitgeput instort. Dosis blijft opgedreven worden, tot niets meer helpt. Mister Market volgt dit schouwspel live, kan niet geloven wat er gebeurt, ontkent tot niet meer te ontkennen valt, en geraakt helemaal in paniek.
Ik heb geen glazen bol. Maar ik heb mijn bedenkingen bij de huidige koersstijgingen.
Ik heb geen glazen bol. Maar ik heb mijn bedenkingen bij de huidige koersstijgingen.
de echte kwartaal / halfjaar cijfersLaCucaracha schreef: ↑6 april 2020, 23:02 Ik stel mij echt de vraag: wat kan nog een grote trigger zijn om het allemaal nog eens ferm naar beneden te gaan?
Er staan recordbedragen spaargeld op de rekeningen en ondertussen brengen de spaarboekjes niets meer op. Zelfs in Amerika zijn de rentes nu omlaag gehaald. Geld op de spaarboekjes wordt elk jaar minder waard.
Mensen krijgen daarbij al jaren te horen dat de markten opgepompt zijn en bedrijven overgewaardeerd en dat een crash/correctie niet ver af is. De beurs werd hierdoor vaak nog afgeraden. Veel mensen lieten hun geld dus maar oppotten op de spaarboekjes ook al verloor het in waarde.
Nu plots is er een crash die voor veel bedrijven een waardevermindering van 30-60% veroorzaakt heeft. Niet altijd geheel terecht. De lucht is even uit de beurzen en de algemene gedachtegang is dat het over verloop van genoeg tijd wel weer zal herstellen.
Met dat in het achterhoofd snap ik wel dat de beurzen doen wat ze nu doen. Het is momenteel nu eenmaal één van de aantrekkelijkste plaatsen om naartoe te gaan met je spaargeld. En er is best veel spaargeld onder de mensen.
Daarboven geven zowat alle overheden aan dat ze de economie ten volste gaan ondersteunen om een depressie te voorkomen, en leeft bij de mensen de hoop en gedachtegang dat dit binnen een maand of 3 wel voorbij zal zijn.
Ik zit nu grotendeels in aandelen en nog maar een kleine hoeveelheid cash. Of dit de juiste beslissing is of niet zal pas later blijken, maar de beurs geeft me momenteel het gevoel dat er veel mensen staan te popelen om in te stappen in de dip. De laatste 2 weken wordt het bijkomend slecht nieuws telkens snel weer opgevangen. Wat we de voorbije maanden zagen in slecht nieuws valt ook nog moeilijk te evenaren. Zoals iemand eerder al zei, het wordt moeilijk om nog met iets echt schokkends af te komen. Zeker voldoende schokkend dat meer mensen uit de beurs willen dan in de beurs. Stel dat er toch ineens een daling van 20% zou komen, ben ik vrijwel zeker dat iedereen die nu aan de zijlijn staat volop aan het inkopen gaat. Met alweer een stijging als gevolg. Wat kan er nog bijkomen dat de beurs zelfs dan nog verder omlaag kan? Slechte kwartaalcijfers verwacht iedereen al. De initiële paniekgolf is ook al weg. Corona is niets nieuws meer. Als er weer een land extra in lockdown gaat, kraait er al geen haan meer naar.
Langs de andere kant, wat zal er gebeuren als de corona piek voorbij is en de media beginnen berichten over landen die stapsgewijs hun maatregelen afbouwen? Dat het aantal infecties afneemt en handelszaken langzamerhand weer hun activiteiten hernemen (De term 'exit-strategie' begint al te verschijnen in de media, meer en meer politici beginnen zich ook de vraag te stellen of het allemaal de economische schade wel waard is)? Een OPEC+ deal?
Nu vind ik het in Europa wel een veel realistischer verloop dan in Amerika. Daar begint het probleem pas maar schiet de S&P 500 toch maar even 7% omhoog op 1 dag. Daar hoop ik toch nog op een daling en koopmoment. Nu dat zeg ik ondertussen al 2 weken en intussen staan men etf's rond de +10%..
Ik zie het als nog een indicatie dat er gewoon teveel mensen met geld staan te springen om koopjes te slaan en als het ware een verdere daling afblokken. Zolang de vraag naar goedkope aandelen het hoofd kan bieden aan de paniekverkopen lijkt me een verdere daling moeilijk.
Kijk naar afgelopen vrijdagavond. Beurs zakt 4% weg. Wat is het gevolg maandag? Koopjesjagers pompen de beurs weer 4% omhoog.
Nu misschien ben ik gewoon een optimist en zal ik het me binnen x aantal maanden allemaal beklagen. Only time will tell.
Mensen krijgen daarbij al jaren te horen dat de markten opgepompt zijn en bedrijven overgewaardeerd en dat een crash/correctie niet ver af is. De beurs werd hierdoor vaak nog afgeraden. Veel mensen lieten hun geld dus maar oppotten op de spaarboekjes ook al verloor het in waarde.
Nu plots is er een crash die voor veel bedrijven een waardevermindering van 30-60% veroorzaakt heeft. Niet altijd geheel terecht. De lucht is even uit de beurzen en de algemene gedachtegang is dat het over verloop van genoeg tijd wel weer zal herstellen.
Met dat in het achterhoofd snap ik wel dat de beurzen doen wat ze nu doen. Het is momenteel nu eenmaal één van de aantrekkelijkste plaatsen om naartoe te gaan met je spaargeld. En er is best veel spaargeld onder de mensen.
Daarboven geven zowat alle overheden aan dat ze de economie ten volste gaan ondersteunen om een depressie te voorkomen, en leeft bij de mensen de hoop en gedachtegang dat dit binnen een maand of 3 wel voorbij zal zijn.
Ik zit nu grotendeels in aandelen en nog maar een kleine hoeveelheid cash. Of dit de juiste beslissing is of niet zal pas later blijken, maar de beurs geeft me momenteel het gevoel dat er veel mensen staan te popelen om in te stappen in de dip. De laatste 2 weken wordt het bijkomend slecht nieuws telkens snel weer opgevangen. Wat we de voorbije maanden zagen in slecht nieuws valt ook nog moeilijk te evenaren. Zoals iemand eerder al zei, het wordt moeilijk om nog met iets echt schokkends af te komen. Zeker voldoende schokkend dat meer mensen uit de beurs willen dan in de beurs. Stel dat er toch ineens een daling van 20% zou komen, ben ik vrijwel zeker dat iedereen die nu aan de zijlijn staat volop aan het inkopen gaat. Met alweer een stijging als gevolg. Wat kan er nog bijkomen dat de beurs zelfs dan nog verder omlaag kan? Slechte kwartaalcijfers verwacht iedereen al. De initiële paniekgolf is ook al weg. Corona is niets nieuws meer. Als er weer een land extra in lockdown gaat, kraait er al geen haan meer naar.
Langs de andere kant, wat zal er gebeuren als de corona piek voorbij is en de media beginnen berichten over landen die stapsgewijs hun maatregelen afbouwen? Dat het aantal infecties afneemt en handelszaken langzamerhand weer hun activiteiten hernemen (De term 'exit-strategie' begint al te verschijnen in de media, meer en meer politici beginnen zich ook de vraag te stellen of het allemaal de economische schade wel waard is)? Een OPEC+ deal?
Nu vind ik het in Europa wel een veel realistischer verloop dan in Amerika. Daar begint het probleem pas maar schiet de S&P 500 toch maar even 7% omhoog op 1 dag. Daar hoop ik toch nog op een daling en koopmoment. Nu dat zeg ik ondertussen al 2 weken en intussen staan men etf's rond de +10%..
Ik zie het als nog een indicatie dat er gewoon teveel mensen met geld staan te springen om koopjes te slaan en als het ware een verdere daling afblokken. Zolang de vraag naar goedkope aandelen het hoofd kan bieden aan de paniekverkopen lijkt me een verdere daling moeilijk.
Kijk naar afgelopen vrijdagavond. Beurs zakt 4% weg. Wat is het gevolg maandag? Koopjesjagers pompen de beurs weer 4% omhoog.
Nu misschien ben ik gewoon een optimist en zal ik het me binnen x aantal maanden allemaal beklagen. Only time will tell.
Laatst gewijzigd door Tekto op 7 april 2020, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien vallen zelfs de kwartaalresultaten mee.
CNBC: “Samsung says first-quarter profit likely $5.2 billion, beating expectations slightly”.
Hoe meer iedereen slechte kwartaalresultaten verwacht, hoe beter ze kunnen verrassen. Het effect van bedrijfsresultaten op de koers van het aandeel wordt niet bepaald door of ze goed of slecht zijn, maar of ze beter of slechter zijn dan verwacht.
CNBC: “Samsung says first-quarter profit likely $5.2 billion, beating expectations slightly”.
Hoe meer iedereen slechte kwartaalresultaten verwacht, hoe beter ze kunnen verrassen. Het effect van bedrijfsresultaten op de koers van het aandeel wordt niet bepaald door of ze goed of slecht zijn, maar of ze beter of slechter zijn dan verwacht.
Japan injecteert er inderdaad nog eens meer dan 900 miljard aan toe, wat de totale schulden op zo'n 300% van het BNP brengt. Ongezien!
Japan kocht hiermee ook onnoemelijk veel aandelen op van haar eigen industrie. Je kunt je dan eigenlijk afvragen of er nog veel verschil overblijft met een communistisch land die zijn eigen industrie centraal beheert.
Japan kocht hiermee ook onnoemelijk veel aandelen op van haar eigen industrie. Je kunt je dan eigenlijk afvragen of er nog veel verschil overblijft met een communistisch land die zijn eigen industrie centraal beheert.
Vastgoed blijft ook een optie, minder volatiel.Tekto schreef: ↑7 april 2020, 02:41 Er staan recordbedragen spaargeld op de rekeningen en ondertussen brengen de spaarboekjes niets meer op. Zelfs in Amerika zijn de rentes nu omlaag gehaald. Geld op de spaarboekjes wordt elk jaar minder waard.
Ik zie het als nog een indicatie dat er gewoon teveel mensen met geld staan te springen om koopjes te slaan en als het ware een verdere daling afblokken. Zolang de vraag naar goedekope aandelen het hoofd kan bieden aan de paniekverkopen lijkt me een verdere daling moeilijk.
Bouwgrond x19 op ongeveer 20-25 jaar tijd.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Heb je daar een bron van? Ik denk dat dat buiten de inflatie gerekend is. En nog buiten wat andere dingen ook? ;-)
Vastgoed heeft de voorbije tien jaar amper iets opgeleverd. Ik zoek het artikel uit De Tijd...
https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/ree ... 97318.html
Vastgoed heeft de voorbije tien jaar amper iets opgeleverd. Ik zoek het artikel uit De Tijd...
https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/ree ... 97318.html
Laatst gewijzigd door troglodytes op 7 april 2020, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals ik het zie, beweegt de markt nu heel sterk op en neer met het sentiment rond Corona. US-geïnfecteerd => grote daling. Italië lijkt op het hoogtepunt te komen => grote stijging. Iemand zegt iets van een medicijn of vaccinatie dat er aan komt => grote stijging. De beurs draait echter om de resultaten van de bedrijven en die link is momenteel weg. Op een bepaald moment gaan de mensen terug naar de resultaten kijken en zal dat de driver worden van de beurzen. De vraag is dan wat die resultaten gaan zijn:LaCucaracha schreef: ↑6 april 2020, 23:02 Ik stel mij echt de vraag: wat kan nog een grote trigger zijn om het allemaal nog eens ferm naar beneden te gaan?
- Optie A, de resultaten van Q1 en vooral Q2 vallen goed mee, het leven gaat door, alles gaat terug open op relatief korte termijn => beurzen kunnen een snel herstel boeken. Dit is een tijdelijke kortstondige schok, weliswaar wat impact op een aantal bedrijven, wat faillisementen, maar bon, het valt wel mee, mede door allle stimulusmaatregelen.
- Optie B, de resultaten van Q1 en vooral Q2 vallen wat tegen, de beurzen blijven nog wat kwakkelen, maar alles gaat relatief snel open en maatregelen worden succesvol afgebouwd => de beurzen herstellen zich over een periode van 12-18 maanden. Wat grotere impact, schok is tijdelijk maar duurt langer. Op termijn vangt de stimulus de schok wel voor een deel op.
- Optie C, de resultaten van Q1 en Q2 vallen dik tegen, de markt verschiet zich, maar hoopt op snel herstel. De huidige maatregelen moeten nog wat langer duren. Een aantal landen bouwen versneld maatregelen af onder druk van de publieke opinie en onder druk van de economische resultaten. Dit blijkt een vergissing en bepaalde landen komen terug in de problemen met veel besmettingen en doden. Maatregelen houden nog langer aan en verstoren het dagelijkse leven, de internationale handel, etc. Wereldwijd mogelijk tekorten van bepaalde middelen. De wereldeconomie belandt in een (mogelijks diepe) recessie.
Wat denk ik de meeste mensen onderschatten en ook 'de beurs' is de economische schade door de maatregelen en de impact hiervan op de economie. Reken eens uit hoeveel consumptie (restaurantbezoek, nieuwe kleren, reizen, nieuwe auto kopen, etc.) er is verloren gegaan de afgelopen weken. Daarnaast het verlies aan productie: vele fabrieken en bedrijven liggen stil. Die toegevoegde waarde voor de economie valt grotendeels weg (een restaurant maakt ingrediënten die 5euro aankoopprijs zijn een gerecht dat 25euro kost). Deze 20 euro toegevoegde waarde gaat deels naar het restaurant en deels naar de werknemer. Die 20 euro die gecreëerd wordt in de economie is nu weg.
Er komt natuurlijk een effect dat mensen bepaalde dingen extra gaan doen/kopen binnenkort. Aankoop van een auto kan je niet oneindig uitstellen. Maar dit gaat nooit voor de volle pot zijn. Iemand die 2-3 keer op restaurant gaat per week, gaat nu niet plotseling 15 keer extra op restaurant gaan als de maatregelen worden opgehoffen. De ober van het restaurant is nu technisch werkloos en heeft dus minder inkomen. Bovendien, wie zegt dat mensen snel op restaurant terug zullen gaan. Uit wantrouwen stellen ze hun restaurantbezoeken nog meer uit. En wanneer zullen de maatregelen afgebouwd worden? Hoe langer dit duurt, hoe meer 'toegevoegde waarde' verloren gaat en hoe dichter we bij een stevige recessie komen.
- Spagazeuse
- Newbie
- Contacteer:
@ Naick,
Optie D: alles valt redelijk mee, alles gaat terug open. Het leven neemt zijn gewone gang.
Na enkele weken, maanden steekt het virus terug zijn kop op. De beloofde vaccins werken niet. Alles valt op zijn gat, paniek alom. Crash!
"Heerlijk" doemscenario
Optie D: alles valt redelijk mee, alles gaat terug open. Het leven neemt zijn gewone gang.
Na enkele weken, maanden steekt het virus terug zijn kop op. De beloofde vaccins werken niet. Alles valt op zijn gat, paniek alom. Crash!
"Heerlijk" doemscenario
Dat was dus mijn optie A. Bedankt voor het lezenSpagazeuse schreef: ↑7 april 2020, 10:32 @ Naick,
"Heerlijk" doemscenario
- Spagazeuse
- Newbie
- Contacteer:
[/quote]
Dat was dus mijn optie A. Bedankt voor het lezen
[/quote]
Graag gedaan had toch niks belangrijks te doen.
Dat was dus mijn optie A. Bedankt voor het lezen
[/quote]
Graag gedaan had toch niks belangrijks te doen.
Ik had altijd gedacht dat we in een V-curve zouden vervallen. Het wordt nog waar ook :O