De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Sorry, kan je niet echt helpen met je vraag, hopelijk kan iemand anders dat.
Kan je me even verwijzen waar je dit net gelezen hebt? (Ik heb MeDirect hierover al twee keer gemailed en na 14 dagen nog altijd nada.)
Binck past 0,12% beurstax toe op VWCE. Ik ken niets van Medirect, maar kan je dit niet snel zien door een kooporder in te leggen zonder te bevestigen?
Je zou als laatste stap de uiteenzetting van de totale kost moeten kunnen zien, veronderstel ik?
Je zou als laatste stap de uiteenzetting van de totale kost moeten kunnen zien, veronderstel ik?
Kan je idd zien voor je het order bevestigd.
Vorige week nog gekocht en idd 0.12% aangerekend bij MeDirect.
Een paar losse opmerkingen:
- wanneer beleggen: het is moeilijk om de markt te timen, het heeft dus meestal geen zin om je regelmatige inleg op te sparen om te wachten op een goed moment. Investeer je regelmatige inleg onmiddellijk, en dus gespreid.
- ook voor grotere ontvangen sommen geld dit: het verwachte rendement van aandelen is hoger dan van cash, studies hebben aangetoond dat in 2/3 van de gevallen een hoger rendement gehaald werd met de som direct allemaal te beleggen. Als je dit zou spreiden ruil je verwacht rendement tegen spijt over verlies.
- VWRL is de distribuerende variant van VWCE. Het jaarlijks dividend is ongeveer 2%. Kapitaliserende ETFs kopen extra aandelen met de dividenden en die worden "toegevoegd" aan je deelbewijs. De dividenden zijn dus goed voor 2% van de jaarlijkse groei. De rest komt van de prijsveranderingen, die zijn gelijk aan die van VWRL. Als je de distribuerende variant neemt krijg je elk kwartaal (geen keuze van het tijdstip) zo'n 0.35% uitbetaald, 0.15% gaat naar de Begische staat. De kapitaliserende versie groeit elk kwartaal zo'n 0.5% harder dan de distribuerende variant. Dit extra zetje rendeert mee voor jou totdat je het verkoopt. Je kan kiezen wanneer je een deeltje omzet naar cash. Je betaalt geen belastingen op dit deel, enkel transactiekosten. Je kan zelf uitrekenen vanaf welke bedrag de transactiekosten+taksen lager zouden zijn dan de RV van 30%.
In het begin van je carrière bouw je de portefeuille op. Eerst misschien maar 100 Euro/maand, maar later misschien 1000 Euro/maand. De dividenden van het oude bedrag zijn te verwaarlozen in dit verhaal.
- verandering in belastingen: het is inderdaad mogelijk dat de belastingen op beleggingen in de toekomst veranderen. Er kan bvb (zoals in vele landen) een meerwaardebelasting komen; er is weinig reden waarom dit niet op kaptiliserende en distribuerende fondsen zou zijn.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 5 april 2020, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bedankt voor de suggesties en antwoorden Beewee en tk. :)
Had ook geen idee dat sommige ETFs nu 0,12 beurstaks hadden. Goed om te weten.
Had ook geen idee dat sommige ETFs nu 0,12 beurstaks hadden. Goed om te weten.
Ik heb me wat verdiept in de Bogleheads principes en vind dit erg interessant, met name dit artikel (https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium)
Mede daardoor overweeg ik nu sterk om in eerste instantie €10.000 te investeren in één ETF (beleggingshorizon van 15-30 jaar). Dit zou dan de herbeleggende MSCI World IWDA (ISIN IE00B4L5Y983) of herbeleggende IWDE (ISIN IE00B441G979), de EUR hedged variant worden. IWDA is meer liquide, maar ik houd er toch serieus rekening mee dat de dollar in waarde zal verliezen tov de euro (kan wetenschappelijk artikel waarop ik me hiervoor baseer helaas niet posten hier).
Het grote voordeel hiervan is dat beide ETF's deel uitmaken van de kernselectie van De Giro, waardoor ik als ik het goed begrijp géén transactiekosten zou betalen zolang ik maar voor €1000 of meer per keer aankoop. Dus ik zou dan bijvoorbeeld vanaf de piek in besmettingen in de VS (omdat dit toch 65% uitmaakt van deze ETF) elke twee weken of elke maand €1000 inleggen en dit 10 keer herhalen. Zou ik dan bij De Giro enkel instap- en uitstapkosten betalen of zie ik nog iets over het hoofd?
Voor een beginnende passieve belegger als mezelf lijkt me deze strategie raadzaam. Zo kan ik de transactiekosten minimaliseren, is alles belastingtechnisch geoptimaliseerd en heb ik toch volledige exposure. De emerging markets dek ik af met mijn fondsen die ik reeds in bezit heb.
Mijn vragen hierbij:
(1) Hoe denk jij over deze strategie?
(2) Zou jij gaan voor IWDA of IWDE en waarom?
(3) Wat zie jij als een goeie spreiding om in te stappen: twee weken, een maand, twee maanden, nog langer?
(4) Moet er naast het aangeven van een buitenlandse rekening op de belastingbrief nog iets anders gebeuren als je als Belg voor De Giro kiest?
Mede daardoor overweeg ik nu sterk om in eerste instantie €10.000 te investeren in één ETF (beleggingshorizon van 15-30 jaar). Dit zou dan de herbeleggende MSCI World IWDA (ISIN IE00B4L5Y983) of herbeleggende IWDE (ISIN IE00B441G979), de EUR hedged variant worden. IWDA is meer liquide, maar ik houd er toch serieus rekening mee dat de dollar in waarde zal verliezen tov de euro (kan wetenschappelijk artikel waarop ik me hiervoor baseer helaas niet posten hier).
Het grote voordeel hiervan is dat beide ETF's deel uitmaken van de kernselectie van De Giro, waardoor ik als ik het goed begrijp géén transactiekosten zou betalen zolang ik maar voor €1000 of meer per keer aankoop. Dus ik zou dan bijvoorbeeld vanaf de piek in besmettingen in de VS (omdat dit toch 65% uitmaakt van deze ETF) elke twee weken of elke maand €1000 inleggen en dit 10 keer herhalen. Zou ik dan bij De Giro enkel instap- en uitstapkosten betalen of zie ik nog iets over het hoofd?
Voor een beginnende passieve belegger als mezelf lijkt me deze strategie raadzaam. Zo kan ik de transactiekosten minimaliseren, is alles belastingtechnisch geoptimaliseerd en heb ik toch volledige exposure. De emerging markets dek ik af met mijn fondsen die ik reeds in bezit heb.
Mijn vragen hierbij:
(1) Hoe denk jij over deze strategie?
(2) Zou jij gaan voor IWDA of IWDE en waarom?
(3) Wat zie jij als een goeie spreiding om in te stappen: twee weken, een maand, twee maanden, nog langer?
(4) Moet er naast het aangeven van een buitenlandse rekening op de belastingbrief nog iets anders gebeuren als je als Belg voor De Giro kiest?
Hedging voor wereldwijde aandelen fondsen word meestal als niet nuttig beschouwd. Met hedging pak je de muntvolatiliteit aan:
- muntvolatiliteit is vele malen lager dan de volatilteit van de aandelen zelf.
- je betaald extra beheerskosten en de middelen om te hedgen (futures, ... ) kosten ook geld.
- er is ook iets zoals Purchase Power Parity
- het zal moeilijk zijn om de piek van de coronacrisis te bepalen, even moeilijk als het bepalen van de top of het dal van de aandelenmarkjt. Achteraf je, maar op het moment zelf?
- de aandelenmarkt loopt veelal voor op de werkelijkheid.
- je betaald extra beheerskosten en de middelen om te hedgen (futures, ... ) kosten ook geld.
- het zal moeilijk zijn om de piek van de coronacrisis te bepalen, even moeilijk als het bepalen van de top of het dal van de aandelenmarkjt. Achteraf je, maar op het moment zelf?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik begrijp wat je bedoelt en in die optiek is het inderdaad beter om gewoon voor IWDA te gaan.B7H4long schreef: ↑7 april 2020, 20:54 Hedging voor wereldwijde aandelen fondsen word meestal als niet nuttig beschouwd. Met hedging pak je de muntvolatiliteit aan:
Mochten er hier trouwens nog mensen zijn die twijfelen aan het nut van passieve langetermijnbeleggingen in wereldwijde ETF's, voor mij waren de documentaire "How to Win the Loser's Game: Full Version" (https://www.youtube.com/watch?v=SwkjqGd8NC4) en het boek "God dobbelt niet op de beurs" (cfr ook artikel: https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 10197.html?) erg verhelderend.
Toch blijft het mij steeds maar weer (aangenaam!) verrassen dat IWDA hier zoveel aanhangers heeft. Blijkbaar spreekt hun visie heel veel mensen aan.
International Women’s Development Agency will advance and protect the rights of diverse women and girls. We do this with a clear vision that one day we will achieve gender equality, for all.
Pakt anders eens een VWCE'ke is meer gespreid en dan is NTO ook content.
De reden dat meer mensen hier IWDA+EMIM hebben ipv VWCE is omdat die laatste nieuw is en de meesten hier zijn oude rotten die al vele jaren in IWDA zitten.
En de lopende kosten op vwce zijn hoger, en meestal ook de transactiekosten.
De verschillen blijven klein. Beide zijn goed.
De verschillen blijven klein. Beide zijn goed.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Lopende kosten van IWDA+EMIM zijn nagenoeg gelijk aan VWCE. Ik voeg er graag mijn bedenkingen aan toe:
VWCE
- nadeel: Xetra beurs, dus duurder bij sommige brokers, maar niet bij Binck bv. boven de 2500 eur (EUR 9,75/order)
- nadeel: koersen passen zich maar heel traag aan tijdens de dag. Soms is het een uur (!) wachten op de eerste koersinfo. In spannende tijdens zoals de voorbije weken: niet leuk. VWCE zit altijd een half uur achter op de trend van IWDA. (Maar daarop inspelen heeft ook geen zin, dat had je wel gedacht :-) Dat komt door:
- nadeel: veel minder liquide dan IWDA of EMIM: je orders kunnen soms een beetje op zich laten wachten, zeker de grotere. Ik hoop dat dit in de toekomst verbetert; een notering op Amsterdam zou helpen. VWRL (de distribuerende versie van VWCE) is daar een gigant!
- nadeel: geen deftig orderboek beschikbaar bij de brokers, dus je ziet geen flow van bied en laatprijzen (als je daar mee bezig bent). Via de website zie je een gebrekkig orderboek, but that's it. Maar...
- hét grote voordeel: alles-in-één aandelen-ETF van Vanguard, steeds netjes gebalanceerd tussen developed en emerging (anders moet je dat zelf in de gaten houden bij de combo IWDA-EMIM). Geld in dumpen en vergeten. Done.
Ik heb vorig jaar het grootste gedeelte (80% ongeveer) van mijn Bogle-portefeuille 'geconverteerd' naar VWCE (voor 10.000'en euro's IWDA verkopen — een beklemmend gevoel). VWCE vormt nu de basis, de onderlaag — belegd voor decennia. Heeft wat transactiekosten gekost, maar ik had het er voor over. I ben wel fan van Vanguard van Jack Bogle: ze mogen iets verdienen aan mij.
Ik houd daarnaast (20%) nog stukken IWDA, EMIM en IUSN (iShares: allemaal complementair met elkaar). Dat doe ik om tijdelijk/occasioneel wat accenten te leggen. Dat is de enige vorm van market timing die ik mezelf toelaat.
Zo kocht ik vorige week een mandje EMIM's aan 20eur/st. (mooie promo!) waardoor nu het emerging market-gedeelte in de gehele portefeuille wat hoger is dan normaal. Small caps zijn nu ook extreem hard afgestraft; die moet ik dus ook eens bijkopen. Je begrijpt het (gok)systeem…
Allemaal goede punten, maar bovenstaande zijn volgens mij niet echt van belang voor het merendeel van beleggers in zulke ETF's. Lange termijn dus het is niet belangrijk om achter de beste koers van de dag te lopen.troglodytes schreef: ↑8 april 2020, 10:08
- nadeel: koersen passen zich maar heel traag aan tijdens de dag. Soms is het een uur (!) wachten op de eerste koersinfo. In spannende tijdens zoals de voorbije weken: niet leuk. VWCE zit altijd een half uur achter op de trend van IWDA. (Maar daarop inspelen heeft ook geen zin, dat had je wel gedacht :-) Dat komt door:
- nadeel: veel minder liquide dan IWDA of EMIM: je orders kunnen soms een beetje op zich laten wachten, zeker de grotere. Ik hoop dat dit in de toekomst verbetert; een notering op Amsterdam zou helpen. VWRL (de distribuerende versie van VWCE) is daar een gigant!