Corona-virus.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Corona-virus.
En hopla.
En je aversie voor cijfers kennende ga ik nog eens de grafiek posten ook:
Misschien dat je het nog niet doorhad, maar als je je muisaanwijzer hovert over de punten krijg je de waarden in een pop-up.
Wel op dag 22 haalt België een score van 18,5 doden/100.000 inw.
Nederland zit aan minder dan de helft (8,76).
Gisteren was het voor ons nog 14.8 ...
En nu ga jij een land te voorschijn toveren dat nog slechter scoort. Ik zal mijn adem maar niet inhouden zeker?
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 8 april 2020, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ergens denk ik dat ik het al heb opgelopen. Zeer spijtig dat ik me nog niet kan laten testen.
Ten tweede heb je nog altijd kans dat je bij die minderheid bent die er wel (al dan niet serieuze) last van heeft.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Wat kan je daar nu niet goed of correct aan vinden?Yaris schreef: ↑8 april 2020, 08:00Een nieuwe vorm van Apartheid dus. Een samenleving met twee klassen, de gezonden en de zieken. In zo een samenleving zou ik niet willen wonen.Kevva schreef: ↑8 april 2020, 06:04 Had gisteren een discussie met mijn schoonbroer in een familiegesprek. Hij is een enorm voorstander om de hele bevolking te testen op Corona, wie het heeft gehad krijgt een bewijs en die mag terug naar winkels gaan, kan niet beboet worden voor niet-essentiële verplaatsingen, etc, etc. Dus wie het niet heeft gehad moet in zijn kot blijven.
Als je kan bewijzen dat jij geen risico vormt voor de maatschappij... Waarom zou je dan nog jezelf moeten opsluiten? Als vorm van "solidariteit"? Allee komaan. Zo kan je elke dag binnen blijven. Uit solidariteit met grieppatienten, lepralijders, ...
Eens je terug je normale leven oppikt help je de economie door consumptie...
Zo´n initiatieven moesten verdorie zwaar aangemoedigd worden.
Net als CN ben ik ook fan van mezelf laten testen. En als ik het gehad heb, mag ik terug vrij rondlopen.
Ik ben zelfs bereid mijn immuniteit visueel duidelijk te maken door pakweg een gele ster op te spelden als ik naar buiten ga.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat Yaris binnenkort gaat immigreren.
Het zit er aan te komen. Volop testen en de immunen terug aan 't werk.
Bwa, ik kan me best inleven in Haelewyn zijn positie.dave1976 schreef: ↑8 april 2020, 03:12Ik heb bewondering voor hen. Bij mij al een tijd op de negeerlijst.pukkie007 schreef: ↑7 april 2020, 20:16 Ben een paar uur, ok bijna de ganse dag, in de tuin bezig geweest. Kom ik terug op Spaargids, en wat zie ik? Dat die knetter van een Haelewyn nog steeds probeert zijn oorlog te winnen! Tegen een Fakkel, GreenDean, Pink Panther en Carpe gaat dat toch mission impossible worden. Maar hij heeft tijd en is misschien wel de koppigste der koppigaards ... Ik neem nog wat rauwe groentjes en groene thee. Op naar de 10 bladzijden per dag !
In zijn plaats zou ik vermoedelijk hetzelfde reageren.
Wat ik alleen niet snap (evenmin bij Yaris, die voor zover ik weet wel gewoon elke dag kan gaan werken in normale omstandigheden), is dat ze zo halsstarrig weigeren in te zien dat onze economie dit niet snel te boven komt.
Pas op, ik zeg niet dat we koste wat kost alles moeten hervatten.
Alleen postte iemand hier al 2 weken geleden een filmpje over mondmaskers. Zin of onzin daarvan, kwaad zal het niet kunnen, als je consequent zegt dat iedereen ze moet dragen.
Wie dat te riskant vindt kan zichzelf nog altijd thuis in quarantaine plaatsen en bijvoorbeeld onbetaald verlof nemen.
Het probleem is gewoon dat er niet genoeg mondmaskers zijn, en dus gaat dit nog een paar weken aanslepen.
Maar je zal zien, binnen een paar weken komt toch dat eureka-momentje bij Maggie.
Verder zijn we het gewoon oneens over hoe streng de regels moeten zijn, en de zin of onzin om bepaalde winkels open te houden en andere niet. Doe het zelfzaken zijn gesloten bij ons en open in Nederland. Nu kan ik dit weekend niet eens klussen.
Maar op ´t einde van al die miserie wil ik gerust met H of Y een pint gaan drinken, hoor. No hard feelings.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
We zullen eens een Spaargidsbacchanaal moeten organiseren
europees crisisoverleg mislukt ( de tijd, maar krijg dat niet open omdat ik mijn abo niet betaal ) : men is het totaal niet eens over wie wat moet betalen
dat is zoals in de voetbal : dat standaard eens onploft - het verhaal van de krekel die aan de mier geld komt vragen of zoiets ( ben niet zo goed in dierennamen )
dat is zoals in de voetbal : dat standaard eens onploft - het verhaal van de krekel die aan de mier geld komt vragen of zoiets ( ben niet zo goed in dierennamen )
dan is de helft van de spaargidsers overleden
misschien zitten er veel in de risicogroepen
Dat wil mijn schoonbroer dus. Iedereen die genezen is weer zijn leven laten hervatten. Maar wat dan met de 90% die nog niets heeft? Ons land ligt nog altijd plat hé als die in hun kot moeten blijven?CarpeNoctem schreef: ↑8 april 2020, 08:34Ik denk dat Yaris binnenkort gaat immigreren.
Het zit er aan te komen. Volop testen en de immunen terug aan 't werk.
Massaal besmetten zodat we massaal weer de economie kunnen voeden. Want geef toe, alles ff anderhalve maand op slot gooien is echt een catastrofe!
En als je denkt van 'zo erg is het niet!' - > Wacht maar tot je de rekening krijgt want WIJ zullen hem mogen betalen. Volgend jaar gewoon meer belastingen en minder aftrekposten!
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Misschien, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat er ondertussen (veel?) meer dan 10% van de bevolking immuun is geworden.
Laat ons toch maar eens starten met testen zodat we toch een idee krijgen. Nu is iedereen maar bezig met veronderstellingen
Vervang Nederland door Italië of Spanje. Of door de stad New York. Vergelijkbaar in aantal inwoners. Het blijft slap gelul op die manier als je België als de allerslechtste bestempelt. Dan zou er geen slechtere zijn ? Klopt niet.CarpeNoctem schreef: ↑8 april 2020, 08:10En nu ga jij een land te voorschijn toveren dat nog slechter scoort. Ik zal mijn adem maar niet inhouden zeker?
Ook al wil een zekere rechtse strekking dat toch maar tegen beter weten in geloven.
Maar ook veel meer.
"""Most people (about 80%) recover from the disease without needing special treatment. Around 1 out of every 6 people who gets COVID-19 becomes seriously ill and develops difficulty breathing."""
Not door dezelfde deur kunnen (2) : uiteraard ! Ene gaan drinken.... Waarom niet ?Fakkel schreef: ↑8 april 2020, 08:45
Wat ik alleen niet snap (evenmin bij Yaris, die voor zover ik weet wel gewoon elke dag kan gaan werken in normale omstandigheden), is dat ze zo halsstarrig weigeren in te zien dat onze economie dit niet snel te boven komt.
(1)
Maar op ´t einde van al die miserie wil ik gerust met H of Y een pint gaan drinken, hoor. No hard feelings. (2)
(1) : Daar heb je me verkeerd begrepen. Dit wordt, en dat zeg ik al weken, de ergste ramp sinds de tweede wereldoorlog. Ook economisch wordt het een 'per total' crash. Hoe uitgebreid dat wordt, weten we niet. Ik denk wel dat veel maatregelen het op het eind beter zullen maken.
Net daarom wil ik een maand inkomen doneren om ons er mee bovenop te helpen. Net daarom zou ik bij landbouwers willen werken (ik heb me opgegeven), zelfs vrijwillig, om de voedselketen in stand te houden. Ik ben dus wel degelijk bezig met economie, misschien op een ander manier.
Ik zie trouwens geen vragen in testen, immuniteit vaststellen, de positieven laten werken.
Met de kanttekening dat het nog niet absoluut zeker is dat je door dit virus of een afgeleide ervan niet een tweede keer kan worden getroffen.
Hoe groot is de kans om besmet te worden? België staat in de top 5.
Maar we moeten wel weten dat België alles in de cijfers gooit. Al wat het minste weggeeft van corona is corona terwijl dat in andere landen soms wel met een korreltje zout genomen wordt.
Nu valt echt goed op hoe lichtzinnig China met haar cijfers omgaat. Je moet al bijna pech hebben om net die ene Chinees te treffen, me dunkt
• Spanje: 1 / 300
• Zwitserland: 1/350
• Italië: 1 / 400
• België: 1 / 500
• Frankrijk: 1 / 550
• Oostenrijk: 1 / 600
• Duitsland: 1 / 750
• Verenigde Staten: 1 / 800
• Nederland: 1 / 800
• Verenigd Koninkrijk: 1/1.100
• Iran: 1 / 1.250
• Canada: 1 / 1.900
• Turkije: 1 / 2.250
• China: 1 / 16.000
Maar we moeten wel weten dat België alles in de cijfers gooit. Al wat het minste weggeeft van corona is corona terwijl dat in andere landen soms wel met een korreltje zout genomen wordt.
Nu valt echt goed op hoe lichtzinnig China met haar cijfers omgaat. Je moet al bijna pech hebben om net die ene Chinees te treffen, me dunkt
• Spanje: 1 / 300
• Zwitserland: 1/350
• Italië: 1 / 400
• België: 1 / 500
• Frankrijk: 1 / 550
• Oostenrijk: 1 / 600
• Duitsland: 1 / 750
• Verenigde Staten: 1 / 800
• Nederland: 1 / 800
• Verenigd Koninkrijk: 1/1.100
• Iran: 1 / 1.250
• Canada: 1 / 1.900
• Turkije: 1 / 2.250
• China: 1 / 16.000
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En hopla:haelewyn schreef: ↑8 april 2020, 09:25Vervang Nederland door Italië of Spanje.CarpeNoctem schreef: ↑8 april 2020, 08:10 En nu ga jij een land te voorschijn toveren dat nog slechter scoort. Ik zal mijn adem maar niet inhouden zeker?
België blijft op 18.5
Spanje: 12.7
Italië: 4.17
Wel, kom dan met cijfers van een land dat slechter scoort. Wat houd je tegen?
Die kans is bijzonder klein, bij een jaarlijkse griep wordt slechts een 10% van de bevolking besmet. Deels omdat griep minder besmettelijk is dan covid-19 en deels omdat een behoorlijk aantal mensen zich laat vaccineren. Covid-19 heeft het potentieel om een veel groter deel van de bevolking te besmetten, wellicht tot meer dan 70%. Dus zelfs al heeft covid-19 dezelfde mortaliteit dan een gewone griep (zal wel wat hoger liggen omdat het een nieuw voor ons immuun systeem onbekend virus is) dan zal het door de grotere besmettingsgraad een pak meer slachtoffers kunnen maken. Zolang we niet weten hoeveel mensen tot nu toe daadwerkelijk besmet zijn geweest, kunnen we niks zinnigs over de reële mortaliteit zeggen. Het aantal doden dat in geconcentreerde besmettingshaarden valt voorspelt alvast niet veel goeds. De verspreiding tot nu toe zal met andere woorden eerder aan de lage kant zitten.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
De vraag is natuurlijk wat je verstaat onder goed.
Een mooie case is die van de Diamond Princess, een cruise ship met 3711 mensen aan boord.
De gemiddelde leeftijd van de passagiers was 69. Er zijn daar 12 slachtoffers te betreuren, waarvan de jongste ook al in de 60 was. Het zijn er natuurlijk 12 te veel maar al bij al ...
I beg to differ.
De tijd zal het uitwijzen.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 8 april 2020, 09:54, 2 keer totaal gewijzigd.