Corona-virus.
Re: Corona-virus.
België is inderdaad niet goed bezig, de ramp die zich aan het afspelen is in rusthuizen (nu al goed voor de helft van de overlijdens) zit nog maar in de begin fase. Als 15 a 20% van de bewoners in besmette rusthuizen sterft, staat ons nog wat te wachten.
In Korea zeggen ze dat het werkt.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... resultaten
Het Rode Kruis is hier gestart met een oproep een pâar dagen geleden naar mannen die genezen zijn en het goede plasma hebben.
Een vrouw heeft reeds een klacht ingediend (gelijke kansen etc) omdat het alleen naar mannen gericht was.
Het Rode kruis heeft uitgelegd dat door zwangerschap (al dan niet geweten) het bloed van vrouwen stoffen kan bevatten die schadelijk zijn..als ik me goed herinner de rode bloedcellen aanvalt.
Ik blijf erbij dat dat cijfer per miljoen inwoners alleen iets zegt over hoe hard de impact hier is. Niet of de maatregelen die we nemen / namen overbodig waren en het zegt ook niet hoe zeer hier wel of niet er zich in ons land een ramp voltrekt.CarpeNoctem schreef: ↑10 april 2020, 11:41 @haelewyn: en vergelijk nu eens je cijfers van Worldometers van vandaag met deze die je gisteren postte. Daar merk je duidelijk het manco aan de cijfers. Je ziet er duidelijk dat België de inhaalbeweging op Italië en Spanje maakt, maar daar duurt het langer voor je de echte cijfers ziet. Dat is het voordeel van dat startpunt bij X-aantal doden. Al zou nog preciezer zijn moest het startpunt liggen bij X-aantal doden/capita.
Je hebt gelijk met je cijfers. Niet met de conclusie.
Moest ik over een maand of drie vinden dat Belgie het slechter heeft gedaan dan andere landen, zal ik het nog toegeven. Maar ik hoop van niet natuurlijk.
*Dat stuk is onzin. Dat kan best gebeuren. Speeksel op handen. Handen op winkelkarretje, overal rond de barbecue... Virus blijft makkelijk een paar uren actief etc... De droplets komen trouwens ook vrij tijdens gewoon spreken.Fakkel schreef: ↑10 april 2020, 11:47
De optimist (of negationist) in mij zegt: Lockdown is te streng. Als zelfs in "dé" broeihaard van Duitsland uiteindelijk maar 15% besmet blijkt... Je gaat heus niet besmet worden omdat je op een bankje in het park gaat zitten waar tevoor ooit een besmet persoon zat. Of via een winkelkarretje*. Stop met die onzin. Je wordt besmet via speeksel van anderen. Dus nee, geen festivalzomer. En nee, geen danscafés de komende maanden. Maar ja, terug jeugdvoetbal en gezellig samen achteraf een pint drinken. En ja, weer BBQ met buren en vrienden*. Maar nee, niet van elkaars glas drinken.
Dat zou op sommige afdelingen wel eens naar de helft kunnen gaan.
Daar verbaasde ik mij hier al eerder over. Het hoefde zelfs niet uitgelegd te worden. Het was even door de overheid verboden om onder de volle prijs te verkopen. Dat heeft er vast een paar gelukkig gemaakt, waarde tegenpool.
Het kabinet-De Backer kan weinig kwijt over hoe de aankoop van het bewuste lot tot stand kwam. Het gaat om een bestelling die geplaatst werd vóór De Backer verantwoordelijk werd voor de aankoop van beschermend materiaal. Intussen bestaat er een grondige procedure die zoveel mogelijk moeten vermijden dat zo’n miskoop zich zou herhalen.
Ze zijn zich al aan het indekken
Iedereen voelt en weet dat dit allemaal een staartje gaat krijgen.
Nu, als blijkt dat dit effectief wééral een blunder is uit het Maggie De Block kamp, dan mag ze binnenkort echt wel een kruis maken over haar carrière. Niet dat ze daar van wakker zal liggen, vooral niet financieel gezien.
Ze zijn zich al aan het indekken
Iedereen voelt en weet dat dit allemaal een staartje gaat krijgen.
Nu, als blijkt dat dit effectief wééral een blunder is uit het Maggie De Block kamp, dan mag ze binnenkort echt wel een kruis maken over haar carrière. Niet dat ze daar van wakker zal liggen, vooral niet financieel gezien.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Oef, dan toch.haelewyn schreef: ↑10 april 2020, 12:05Je hebt gelijk met je cijfers.CarpeNoctem schreef: ↑10 april 2020, 11:41 @haelewyn: en vergelijk nu eens je cijfers van Worldometers van vandaag met deze die je gisteren postte. Daar merk je duidelijk het manco aan de cijfers. Je ziet er duidelijk dat België de inhaalbeweging op Italië en Spanje maakt, maar daar duurt het langer voor je de echte cijfers ziet. Dat is het voordeel van dat startpunt bij X-aantal doden. Al zou nog preciezer zijn moest het startpunt liggen bij X-aantal doden/capita.
Maar ik trek helemaal geen conclusie. Ik geef grif toe dat ik het ook niet weet waarom we zo slecht scoren.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Lees de voorbije dagen meer en meer dat ondernemers heropstarten, of willen heropstarten; containterparken, frituren die terug opendoen, tuincentra etc... allemaal potentiële superverspreiders erbij.
Men vindt dat allemaal maar normaal en ondertussen terug stijgend aantal doden.
60jaar geleden werd men onderdrukt, werden huizen kapot geschoten, viel er s' nachts bommen, moest men 5 jaar doen wat men zei of werd men afgeknald. 3 weken in lockdown light en men kan het al niet meer aan, moet men in een bos of park gaan lopen, 1 streep zon en men wilt al naar zee ondanks alle afraden. Zwakke medemensen!
Super frustrerend voor mensen die zich wel aan een volledige lockdown houden. Die men van nu af aan beter wel zou invoeren. Wie zich dan nog onterecht buiten begeeft, geen 250euro boete, maar 2500euro.
Men vindt dat allemaal maar normaal en ondertussen terug stijgend aantal doden.
60jaar geleden werd men onderdrukt, werden huizen kapot geschoten, viel er s' nachts bommen, moest men 5 jaar doen wat men zei of werd men afgeknald. 3 weken in lockdown light en men kan het al niet meer aan, moet men in een bos of park gaan lopen, 1 streep zon en men wilt al naar zee ondanks alle afraden. Zwakke medemensen!
Super frustrerend voor mensen die zich wel aan een volledige lockdown houden. Die men van nu af aan beter wel zou invoeren. Wie zich dan nog onterecht buiten begeeft, geen 250euro boete, maar 2500euro.
Laatst gewijzigd door BDE86 op 10 april 2020, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
100% met je eens. Ik hoor ook bij die (toen 'idioten', 'overreagerende bangeschijters') die direct beslisten geen handen meer te geven etc. Toen enkel uitgelachen, en verder moeten vaststellen hoe de meeste collega's op 't werk vrolijk doordeden. Misschien een beetje cynisch, maar 'wie laatst lacht, best lacht'? Ik kom nog amper buiten: 1x per week naar de winkel (hamsteren voor een hele week...), 1x 's zondags voor de pistoleekes, en 1x/week een fietstochtje met de kinderen, zodat we toch iets hebben van het mooie weer, en even 'op een afstandje, babbeltje door de voortuin' op bezoek bij oma en opa.PinkPanther1970 schreef: ↑10 april 2020, 11:51 Heb mijn bejaarde ouders al bijna 2 maanden niet meer gezien, want wij pasten het principe van social distancing al in februari toe hier...
Wij zijn nu wel de slachtoffers van al die klojo's die rustig verder deden (en doen).
Als het zo verder gaat, zullen we zelfs onze zomervakantie door onze neus geboord zien...
Wat verwachten ze eigenlijk van de mensen? Opgesloten blijven tot september (al telewerkend), vakantiedagen in eigen tuin doorbrengen en dan terug een vol jaar gaan werken zonder er eens uit te kunnen?
Ik geef eerlijk toe, dat houd ik niet vol.
En hopelijk moeten we dat inderdaad geen maanden meer gaan volhouden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Potentieel is idd aanwezig:
https://gateway.euro.who.int/en/indicat ... &tab=table
Geen idee hoe en in hoeverre dit probleem in andere landen zich manifesteert.
Laatst gewijzigd door contextbinder op 10 april 2020, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Zal eerder iets zijn van te laat, weinig, niet doeltreffend genoeg of niet voldoende nageleefde maatregelen. Of je zoiets een ramp noemt is subjectief, in elk geval hebben we procentueel gezien meer doden dan de rest, wat sowieso geen eer is. En dan te weten dat onze bestuurders vier weken geleden nog met een belerend vingertje over de Nederlandse maatregelen bezig waren en zelfs de grenzen dicht gedaan hebben om ons te beschermen
Ik houd dit tot sint-juttemis vol. Ik doe gewoon wat ik altijd doe met de toegevoegde bonus dat ik de lange kromme neuzen aan mijn hek (of hun handlangers, omdat ze toch zo graag in andermans zaken wroeten) een welgemeende "oprotten" kan toeroepen. Ze moeten hier hun virus natuurlijk niet komen rondstrooien, dat begrijpt op dit moment iedereen wel. Met dank aan Corona. Ieder nadeel heb zijn voordeel.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mij lijkt het een goed idee om de factor leeftijd te betrekken in de toekomstige evolutie naar normaal, uit de grafieken zou je kunnen besluiten dat de groep jonger dan 45 jaar niet verantwoordelijk is voor noemenswaardige sterfgevallen - daarmee is natuurlijk niets gezegd over het ziektebeeld en verschijnselen maar als men ook dit in kaart kan brengen.
Die groep zit dan wel nauwelijks bij de sterfgevallen, ze zal wel in grote mate bijdragen aan de verspreiding en dus mede verantwoordelijk zijn voor de sterfgevallen. De oudjes in rusthuizen hebben altijd al opgehokt gezeten, het zijn de jongere generaties die hun het virus gebracht hebben.contextbinder schreef: ↑10 april 2020, 12:29 Mij lijkt het een goed idee om de factor leeftijd te betrekken in de toekomstige evolutie naar normaal, uit de grafieken zou je kunnen besluiten dat de groep jonger dan 45 jaar niet verantwoordelijk is voor noemenswaardige sterfgevallen - daarmee is natuurlijk niets gezegd over het ziektebeeld en verschijnselen maar als men ook dit in kaart kan brengen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd maar ik bedoelde dat men bvb zou kunnen overwegen de maatregelen bij te sturen: diegenen jonger dan 45 jaar kunnen terug normaal aan de slag maar moeten regels respecteren i.v.m. contact met ouderen, het lijkt stilaan duidelijk dat een specifieke aanpak voor de rusthuizen moet uitgewerkt worden.vortex schreef: ↑10 april 2020, 12:34Die groep zit dan wel nauwelijks bij de sterfgevallen, ze zal wel in grote mate bijdragen aan de verspreiding en dus mede verantwoordelijk zijn voor de sterfgevallen. De oudjes in rusthuizen hebben altijd al opgehokt gezeten, het zijn de jongere generaties die hun het virus gebracht hebben.contextbinder schreef: ↑10 april 2020, 12:29 Mij lijkt het een goed idee om de factor leeftijd te betrekken in de toekomstige evolutie naar normaal, uit de grafieken zou je kunnen besluiten dat de groep jonger dan 45 jaar niet verantwoordelijk is voor noemenswaardige sterfgevallen - daarmee is natuurlijk niets gezegd over het ziektebeeld en verschijnselen maar als men ook dit in kaart kan brengen.
In 1960? Ik heb duidelijk iets gemist. Zou het dan toch waar zijn dat ik in comateuze toestand een groot deel van de geschiedschrijving gemist heb?BDE86 schreef: ↑10 april 2020, 12:22 60jaar geleden werd men onderdrukt, werden huizen kapot geschoten, viel er s' nachts bommen, moest men 5 jaar doen wat men zei of werd men afgeknald. 3 weken in lockdown light en men kan het al niet meer aan, moet men in een bos of park gaan lopen, 1 streep zon en men wilt al naar zee ondanks alle afraden. Zwakke medemensen!
Nee, ik heb niks gemist. Het is dit soort kromme redeneringen die een groter gevaar zijn dan alles wat een mens in zijn leven op zijn pad gegooid kan krijgen. Als je jezelf graag beschermt, moet je dat doen, dit in de mate van het mogelijke, en je lot accepteren als je ondanks alles toch een vogel voor de kat wordt. Anderen hun doen en laten willen bepalen (wat trouwens veel te veel gebeurt) omdat je irrationeel een bepaalde visie ontwikkeld hebt, is vele bruggen te ver.
Ik zit zelf, vrijwillig, in volledige lockdown (zalig, zo zonder gezeik en gezaag), maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt voor een ander te moeten gaan bepalen dat hij niet zou mogen barbecuen of naar zijn tweede verblijf zou mogen. Dat recht heb ik ten eerste niet. Ten tweede, waarom zou ik mijn neus in andermans zaken moeten steken? En ten derde verandert er voor mij niets als die mensen gewoon doen waar ze zin in hebben.
Jaja, grotere kan op besmetting voor mij. So be it. Anderzijds, snellere kudde-immuniteit. De doorsnee Vlaming moet zijn rationeel denkvermogen toch eens in vraag beginnen stellen.
Laatst gewijzigd door GreenDean op 10 april 2020, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Jouw app zal dan iets straffer zijn dan de mijne. Ben je zeker dat je op je app je aantal gratis artikels niet aan 't opsouperen bent?Fakkel schreef: ↑10 april 2020, 11:47 Vandaag in De Standaard:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200409_04918757
Voor wie (het) niet kan lezen: Als je het opent in de "de standaard"- app op je telefoon kan je het wel volledig lezen zonder iets van registratie.
Ai, dit doet pijn. Deze RW-ganger is bang aan het afwachten. Maar eerlijk, ik vrees dat je gelijk gaat hebben. Hoe je daar social distancing moet toepassen? Terwijl we er net naar toe toetrekken voor wat social closing , euh ik bedoel voor de muziek
Goeie gelegenheid om nog eens wat schoon vrouwvolk op SG te smokkelen. 't Is al veel te lang geleden ...
Belgen zijn sociaalste festivalgangers
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 10 april 2020, 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.