Corona-virus.
Re: Corona-virus.
De mensen hebben een kort geheugen.Fakkel schreef: ↑10 april 2020, 13:40Ja, dat hebben we voorspeld. Ze hebben onvoldoende mondmaskers dus ze kunnen niet anders dan zeggen dat ze amper nut hebben.PinkPanther1970 schreef: ↑10 april 2020, 13:05 Krijg de indruk dat de eenvoudigste mogelijke oplossingen hier het snelst aan de kant worden geschoven in dit landje... Mondmaskers hebben zogezegd geen nut
Maar wacht tot ze er genoeg hebben, dan zal het opeens de mirakeloplossing zijn en laten ze Van Ranst dat proclameren.
Diezelfde Van Ranst die eerst zei dat mensen gerust konden gaan skiën.
Die zei dat de scholen eigenlijk niet dicht hoefden te gaan voor hem.
Diezelfde zegt nu dat het einde van de lockdown nog niet in zicht is, en dat wetenschappers dat allang zeggen maar dat het niet zo eenvoudig is met een tijdelijke regering.
Een keer meer of minder z´n kar keren, daar komt het dan ook niet meer op aan.
Goede toekomstige minister ! Agalev pardon Groen ? Politiek is de kunst van het volksbedrog (val in herhaling).
Wel, de vraag is of we in Vlaanderen evenzeer in aanraking gekomen zijn als in die ´broeihaard´. Misschien in Alken wel, maar elders misschien veel minder.
Maar ik onthou toch vooral dat zelfs in de broeihaard nog maar 15% besmet geraakte. Dan mag dat virus al een hoge Ro hebben, ik ben er tamelijk zeker van dat je eerder 2x op rij Euromillions wint dan het op te lopen door op een bank te gaan zitten waar eerst iemand anders zat .
(Je moet je hand al op exact dezelfde plaats leggen als die zieke persoon, en dan krijg je een percentage van die virussen op jouw hand en van dat percentage komt nog eens een deel in je mond als je nadien met je hand aan je mond komt. En dat moet dan nog genoeg zijn om je effectief ziek te maken. Redelijke kans dat het intussen zo weinig virussen zijn dat je immuunsysteem het oplost zonder dat je er ooit last van hebt, me dunkt)
Maar ik onthou toch vooral dat zelfs in de broeihaard nog maar 15% besmet geraakte. Dan mag dat virus al een hoge Ro hebben, ik ben er tamelijk zeker van dat je eerder 2x op rij Euromillions wint dan het op te lopen door op een bank te gaan zitten waar eerst iemand anders zat .
(Je moet je hand al op exact dezelfde plaats leggen als die zieke persoon, en dan krijg je een percentage van die virussen op jouw hand en van dat percentage komt nog eens een deel in je mond als je nadien met je hand aan je mond komt. En dat moet dan nog genoeg zijn om je effectief ziek te maken. Redelijke kans dat het intussen zo weinig virussen zijn dat je immuunsysteem het oplost zonder dat je er ooit last van hebt, me dunkt)
Dat gaan we helaas niet kunnen extrapoleren naar heel Vlaanderen, Heinsberg was een vroege cluster in Duitsland en qua timing gelijk gestart met de eerste uitbraken in België. Het is een hotspot met 60 vastgestelde gevallen op 10.000, vergelijkbaar met de hotspots in ons land. Het enige wat we daaruit kunnen concluderen is dat zelfs in hotspots de verspreiding nog relatief laag is. Gaat spijtig genoeg betekenen dat het terug keren naar een normale situatie nog niet voor meteen is. Moet er wel bij zeggen dat dit onderzoek inmiddels al in twijfel getrokken wordt.CarpeNoctem schreef: ↑10 april 2020, 15:59Zo slecht vind ik die 15% trouwens ook niet. Ze zijn daar relatief laat met Covid-19 in aanraking gekomen.Fakkel schreef: ↑10 april 2020, 11:47 Heinsberg is het Duitse Wuhan. 250.000 inwoners, 1.500 kregen Covid, 46 overleden. Stertecijfer dus 3% op het 1e zicht.
Nu is er getest naar groepsimmuniteit. Wat blijkt: slechts 15% (37.500) blijkt ongemerkt besmet. Dus groepsimmuniteit is nog veraf.
Positief is dat het sterfterisico nu op 0.37% ligt.
Als we dat mogen extrapoleren naar hier zou dat betekenen dat er al zo'n miljoen immune Vlamingen rondlopen
Het hing er natuurlijk vanaf waar je je precies bevond op welk moment.JanPeeterss schreef: ↑10 april 2020, 13:57 De tweede wereldoorlog werd hier daarnet vermeld. Mijn vriendin en ik vroegen ons een paar dagen geleden af wat er toen gebeurde met huur en afbetalingen van leningen aan de bank.
Ik heb geen idee waar ik dat soort specifiek informatie kan terugvinden (gelieve niet te antwoorden met "het internet", "google",.. )
Mag ik antwoorden met: When Money Dies: The Nightmare of the Weimar Collapse door Adam Fergusson?
Hier vind je een goede beschrijving van de oorzaken, de gevolgen en de impact op het dagelijkse leven van gewone mensen.
Als je het niet helemaal wil lezen is het stuk uit het dagboek van een zekere Anna Eisenmenger een oogopener die een beschrijving geeft van en op je vragen.
De periode is die van na WOI, dus niet de periode waar jij naar vraagt, maar de analogieën zijn door te trekken, ook omdat er op dat moment de facto geen goud tegenover het papieren geld stond.
Hoe dan ook een aanrader voor wie ons wankel (voor ons, niet voor de keizers en handlangers) monetair systeem wil begrijpen en zich een beetje wil indekken.
Na WOII werd de goudstandaard opgeheven, dit gebeurde in Bretton Woods met gelijknamige overeenkomst. De grote wereldmunten werden afgezet tegen de USD en de $ zelf tegen goud. Die tussentijdse 'goudstandaard' werd dan weer in 1971 opgeheven. Je kan nu eenmaal het ene niet los zien van het andere en dit gaat veel verder dan de meesten nog maar durven denken.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik denk eerder dat je het moet zoeken in een vlugge verspreiding door zaken zoals een airco (tegenwoordig alle winkels, alle vliegtuigen, alle openbaar vervoer). De airco verdeelt het virus vlotter dan verspreiding van hand op hand. Het zal wellicht een combinatie zijn van beide of misschien zelfs nog een derde of vierde factor.Fakkel schreef: ↑10 april 2020, 16:27 (Je moet je hand al op exact dezelfde plaats leggen als die zieke persoon, en dan krijg je een percentage van die virussen op jouw hand en van dat percentage komt nog eens een deel in je mond als je nadien met je hand aan je mond komt. En dat moet dan nog genoeg zijn om je effectief ziek te maken. Redelijke kans dat het intussen zo weinig virussen zijn dat je immuunsysteem het oplost zonder dat je er ooit last van hebt, me dunkt)
Net nog iemand horen niezen in een rayon achter mij in de winkel. Het filmpje in gedachte, toch een paar passen sneller mij uit de voeten gemaakt
Maar waarom trekt iedereen die conclusie, en niet de mijne: namelijk dat de kans op besmetting duidelijk relatief laag is, anders waren wel meer mensen besmet en immuun geraakt zonder het te weten.
Laat ons dan gewoon de draad terug opnemen, desnoods met mondmaskers en een paar regeltjes voor buiten (handgel bij betreden winkel etx).
Ha nee, wacht, we hebben geen mondmaskers. Silly me.
Dat houdt inderdaad steek.
Maar waarom is het gebruik van airco dan niet verboden en op een bankje zitten kost je pardoes € 250?
Bij mij op het werk staat de airco gewoon aan (ik zit aan de zonnekant). Volgende week misschien inderdaad uitzetten.
Nu, in mijn gemeente zitten we aan 0.95 gekende gevallen per 1000 inwoners. Dat zijn er grofweg 20 op gans de gemeente. Kans dat die juist samen met mij in de Delhaize lopen...
Vlaams begrotingstekort 2020 op 4,14 miljard euro
Het Vlaamse begrotingstekort loopt dit jaar op tot 4,14 miljard euro. Dat blijkt uit een begrotingscontrole die de regering vandaag heeft uitgevoerd. Bij de regeringsvorming werd nog uitgegaan van een tekort van 436 miljoen euro in 2020, het gaat dus bijna om een vertienvoudiging.
Na een beperkt tekort in 2020 zou Vlaanderen in 2021 opnieuw aanknopen met een evenwicht, om de jaren daarna naar een klein overschot te evolueren. Dat scenario is van de baan door het coronavirus.
De maatregelen die de Vlaamse regering tot hiertoe nam om de crisis in te dijken, kosten al 2,5 miljard euro. Daarnaast wordt rekening gehouden met 1 miljard euro minderontvangsten.
In de berekening, die al enkele weken geleden werd opgestart, ging de regering nog uit van een daling van het bruto binnenlands product (bbp) met 1 procent. Volgens nieuwe inschattingen kan dat oplopen tot -8 procent, wat Vlaanderen nog een extra miljard in het rood kan duwen.
"Hoe langer dit duurt, hoe meer economisch verlies en hoe meer dit inteert op onze welvaart in de toekomst", zegt minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA). "Dat moeten we zo veel mogelijk zien te beperken."
Het Vlaamse begrotingstekort loopt dit jaar op tot 4,14 miljard euro. Dat blijkt uit een begrotingscontrole die de regering vandaag heeft uitgevoerd. Bij de regeringsvorming werd nog uitgegaan van een tekort van 436 miljoen euro in 2020, het gaat dus bijna om een vertienvoudiging.
Na een beperkt tekort in 2020 zou Vlaanderen in 2021 opnieuw aanknopen met een evenwicht, om de jaren daarna naar een klein overschot te evolueren. Dat scenario is van de baan door het coronavirus.
De maatregelen die de Vlaamse regering tot hiertoe nam om de crisis in te dijken, kosten al 2,5 miljard euro. Daarnaast wordt rekening gehouden met 1 miljard euro minderontvangsten.
In de berekening, die al enkele weken geleden werd opgestart, ging de regering nog uit van een daling van het bruto binnenlands product (bbp) met 1 procent. Volgens nieuwe inschattingen kan dat oplopen tot -8 procent, wat Vlaanderen nog een extra miljard in het rood kan duwen.
"Hoe langer dit duurt, hoe meer economisch verlies en hoe meer dit inteert op onze welvaart in de toekomst", zegt minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA). "Dat moeten we zo veel mogelijk zien te beperken."
Tja... Een van beiden heeft het mis zeker ? Jij of die groep... ? Troost je : ik vraag me dat in de politieke discussies vaak af. :-)
Het is ondertussen voor mijn part reeds bewezen dat het virus zeer besmettelijk is en te vaak om goed te zijn ernstige klachten veroorzaakt.
Eender wie wil overgaan tot business as usual, werkgever of NVA-er of vrijwilliger om besmet te worden, mag dat voor mijn part. Ik blijf vrijwillig in quarantaine.
Veel kritiek op Marc Van Ranst alhoewel diens mening ook gedragen wordt door andere deskundigen.
Wie zetten we liefst aan het stuur van onze maatschappij en onze reactie op deze pandémie ?
Boris Johnson, Kevva, Fakkel, ..? Of Van Ranst ? Of premier De Wever ?
Laatst gewijzigd door haelewyn op 10 april 2020, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Er moet maar één enkel virus partikel in een enkele slijmvlies cel binnendringen en je hebt het zitten. Uit die ene cel komen een halve dag later ca. 100.000 nieuwe virus partikels die op hun beurt weer cellen binnendringen. In een minuscuul druppeltje dat met het blote oog niet zichtbaar is kunnen duizenden virus partikels zitten. Zo klein is de kans niet om besmet te worden door iets aan te raken en vervolgens mond, ogen of neus aan te raken. Het gros van de besmettingen gebeurt uiteraard door het direct inademen van rondvliegende druppeltjes. Het maakt daarbij wel uit hoeveel virus en waar dat virus eerst terecht komt, liever een paar partikels die in de neus blijven hangen dan meteen honderdduizend diep ingeademd in de longen. In het eerste geval heeft het immuun systeem een paar dagen meer de tijd voor het overrompeld wordt. Voor je immuunsysteem in gang schiet moeten er al een behoorlijk aantal cellen aangetast zijn en virus produceren, op de eerste infectie met een paar partikels gaat het nog niet reageren.Fakkel schreef: ↑10 april 2020, 16:27 (Je moet je hand al op exact dezelfde plaats leggen als die zieke persoon, en dan krijg je een percentage van die virussen op jouw hand en van dat percentage komt nog eens een deel in je mond als je nadien met je hand aan je mond komt. En dat moet dan nog genoeg zijn om je effectief ziek te maken. Redelijke kans dat het intussen zo weinig virussen zijn dat je immuunsysteem het oplost zonder dat je er ooit last van hebt, me dunkt)
Wet van Godwin?
DNE2018 schreef: ↑10 april 2020, 14:20 Klopt. En advocaten en rechtbanken waren niet voor de lagere klasse. Er was ook weinig geletterdheid, dus veel mensen kon je zelfs geen contact onder hun neus schuiven (moest dat al bestaan hebben). Daarom ook dat veel uitgebuit werden door malafide huisjesmelkers die mensen zo maar op straat zette omdat hij een andere huurder vond die, in die tijd dan, letterlijk 0,25 centiemen frank meer betaalde per maand.
Maar veel mensen woonden in de buurt van hun werk. Vaak gehuisvest in huizen (als je van huizen kon spreken) die gebouwd werden door de fabriek baronnen.
Ik denk dat je je tijdslijn wat verkeerd hebt en dat je de media-geschiedenis als warme broodjes geslikt hebt.
Voor jou Mary Louise Roberts. What Soldiers Do: ...
Dit werkje licht al een tipje van de sluier van wat er zich hier (Europa) in '44, '45, '46 heeft afgespeeld. Een goed startpunt omdat het zelfs niet ontkend of verbloemd wordt. Dan ben je een beetje voorbereid op de misdaden van '45-'48 op andere plaatsen zonder te moeten terugvallen op tv-geschiedenis en het grijsgedraaide hoax-plaatje. Eénmaal dat allemaal wat ingezonken is kan je je misschien een beeld beginnen vormen van de wereld pakweg 100 jaar geleden en hoe het één naar het andere leidde, en vooral de ware toedracht van de feiten.
Laatst gewijzigd door GreenDean op 10 april 2020, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
De kans op besmetting is momenteel laag door de maatregelen hé, voor sommigen is oorzaak en gevolg blijkbaar niet van elkaar te onderscheiden.
Oei, dat is al zo erg als die ene theoretische asbest-vezel waar we jaren geleden zo bang van werden gemaakt.vortex schreef: ↑10 april 2020, 17:17 Er moet maar één enkel virus partikel in een enkele slijmvlies cel binnendringen en je hebt het zitten. Uit die ene cel komen een halve dag later ca. 100.000 nieuwe virus partikels die op hun beurt weer cellen binnendringen. In een minuscuul druppeltje dat met het blote oog niet zichtbaar is kunnen duizenden virus partikels zitten. Zo klein is de kans niet om besmet te worden door iets aan te raken en vervolgens mond, ogen of neus aan te raken. Het gros van de besmettingen gebeurt uiteraard door het direct inademen van rondvliegende druppeltjes. Het maakt daarbij wel uit hoeveel virus en waar dat virus eerst terecht komt, liever een paar partikels die in de neus blijven hangen dan meteen honderdduizend diep ingeademd in de longen. In het eerste geval heeft het immuun systeem een paar dagen meer de tijd voor het overrompeld wordt. Voor je immuunsysteem in gang schiet moeten er al een behoorlijk aantal cellen aangetast zijn en virus produceren, op de eerste infectie met een paar partikels gaat het nog niet reageren.
Straf dat de ziekenhuizen niet vol liggen (en lagen) met patiënten met asbest gerelateerde ziekten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Asbest
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Zal nog wel pakske meerworden.
Laatst gewijzigd door ludo op 10 april 2020, 18:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Maar wat zeg ik nu letterlijk al 3 weken???
Laat mensen terug buiten MAAR verplicht met deugdelijk mondmasker.
En elke keer zeg ik er in 1 adem bij ´maar ja, daar geraken we niet aan´. Dát zou nochtans 1 van de topprioriteiten moeten zijn.