De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Goud deed het fantastisch tijdens de jaren 70 en de jaren 2000. Beide momenten wanneer aandelen het heel slecht deden dus in die zin was het wel een goede diversificatie. De vraag is natuurlijk: gaat hetzelfde in de toekomst ook gebeuren?
Het sentiment bij goudhandelaars en -kopers werd onlangs bevraagd en ze schatten dat goud tegen eind 2020 het vorige record van zowat 1900 $/ounce zou kunnen breken. De vraag naar fysiek goud is zelfs zo groot dat je al enkele weken nergens goud meer kunt kopen aan de officiële marktprijzen (=Comex London?).
Mijn inziens is de sluiting van Zwitserse goudgieters echter de oorzaak van de schaarste in de EU.
De Russische centrale bank stopte nochtans al weken met haar goudaankopen, vermoedelijk omwille dat de inkomsten uit hun oliehandel sterk daalden. Evenwel zie ik ze vanaf juni weer goud inkopen, zodra de inperking met 10 miljoen vaten olie de prijs per barrel weer opdrijft.
China is nu deels verlost van de coronavrees en zij houden van nature ook van goud. De aankopen van goud en juwelen zullen daar dus weer stijgen.
Mijn inziens is de sluiting van Zwitserse goudgieters echter de oorzaak van de schaarste in de EU.
De Russische centrale bank stopte nochtans al weken met haar goudaankopen, vermoedelijk omwille dat de inkomsten uit hun oliehandel sterk daalden. Evenwel zie ik ze vanaf juni weer goud inkopen, zodra de inperking met 10 miljoen vaten olie de prijs per barrel weer opdrijft.
China is nu deels verlost van de coronavrees en zij houden van nature ook van goud. De aankopen van goud en juwelen zullen daar dus weer stijgen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Via Telefacts een Belgische uitzending over Wuhan...verschrikkelijk..En ja gelukkig ken ik niet iemand van mijn familie of vrienden die overleden is aan het coronavirus. Maar ik ken wel mensen ''zakelijk" die er aan zijn overleden. Het is niet te geloven, althans in mijn ogen - ondanks dat ik beter weet -.Uw pessimisme kan ik geheel begrijpen. Wat is belangrijk?criticus schreef: ↑9 april 2020, 12:48 Wie heeft er al coronadoden bij vrienden en kennissen? Dat kan de reactie op dit forum ook deels verklaren.
Eén van mijn oude kennissen is overleden op 1 april aan Corona, dit op zijn 61ste. Hij was met zijn 2,05 m een sterke mens. (helaas geen grap - RIP Geert Vandaele).
De broer van ons beste vriendin ligt al een week op intensieve. Beademing werd eventjes stopgezet, maar hij herpakt zijn ademhaling niet. Bijkomend moet hij nu ook aan de nierdialyse omdat zijn nieren falen. Hij is 68 jaar oud.
Mogelijks heeft dat mijn pessimistische kijk op de toekomst beïnvloed. Losse cijfertjes op TV maken minder indruk.
Het overleven..van ieder, maar vooral van diegene die je kent en lief hebt. De rest is allemaal flauwekul. Heeft geen enkele waarde meer.
Heel veel sterkte criticus.............
-
- Hero Member
- Contacteer:
Beste Nto en Laeka,
In de hoop dat we eind 2020 nog leven en ''alweer ruzie met elkaar kunnen maken'"". Wie gelijk heeft doet er volgens mij niet meer toe. Bollore heeft zelfs lager dan Euro 2.20 gestaan te hoog om bij te kopen in mijn ogen; maar ik ben een leek -. En daarbovenop koop ik niet graag aandelen die omlaag gaan.
Om een kort verhaal lang te maken: NTO en LAEKA zorg goed voor jullie zelf....zodat ik nog wat ruzie kan maken, om ruzie te maken ''an sich'' volgens andere beleggers. Ach....waar gaat het om.
Vrolijk Pasen....en be alive...
J
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ben niet goed in statistieken....maar kan wel zien dat de curve omhoog gaat.....en het gaat allemaal beter?
https://www.worldometers.info/coronavir ... y/belgium/
Pfff....
https://www.worldometers.info/coronavir ... y/belgium/
Pfff....
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Jozefien, als het de eerste curve is die je bedoelt, dan hoef je je geen zorgen te maken: indien die naar beneden zou gaan, wil dat zeggen dat we in de zombie apocalyps zijn beland. Dat zou namelijk betekenen dat een aantal doden niet langer dood zijn.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ok, maar alle curve s gaan omhoog.Hoe interpreteer ik dat?
Je moet kijken naar het aantal besmettingen en niet naar de doden .
https://news.google.com/covid19/map?hl= ... ceid=BE:nl
Je kan hier alle landen terug vinden , leef je maar eens uit
https://news.google.com/covid19/map?hl= ... ceid=BE:nl
Je kan hier alle landen terug vinden , leef je maar eens uit
Ik heb een account bij Baulionvault denk al meer dan 10 jaar , werkt goed je krijgt iedere maand een overzicht van je edelmetaal . Kosten zijn 0,5% onder de 75k . Maar als je uw goud wil opnemen zijn het dure vogels . Kan oplopen tot meer dan 5%Phjo01 schreef: ↑10 april 2020, 18:08Iemand ervaring met Bullionvault?
Je kan er blijkbaar fysiek goud kopen en stockeren in een jurisdictie naar keuze.
BullionVault.com is the world's largest physical gold and silver online market, offering private investors the cheapest access to and storage of investment-grade bullion. Launched in 2005, it has now enabled more than 60,000 private investors across 183 countries to benefit from the low dealing costs, deep liquidity and ultra-high security of the wholesale bullion market.
BullionVault users – 89% of whom live in North America or Western Europe – today own $1.4 billion worth of gold bullion between them (£953m, €1.2bn, ¥154bn), more than is held by most of the world's central banks, plus a further $273m (£190m, €240m, ¥31bn) in physical silver.
Headquartered in West London. BullionVault counts Augmentum Capital, the venture capital fund whose main investor is Rothschild Investment Trust (RIT Capital Partners Plc) among its private shareholders, as well as Gold Bullion Investment Trust [GBIT], a connected organisation of the World Gold Council (which aquired an 11% stake in BullionVault in 2010, and transferred that holding to GBIT in 2016
Bank houdt van alle spaargelden maar een klein % cash in voorraad.
Mocht 10% van de mensen hun geld cash opvragen dan komt de bank in problemen.
Mijn inziens is het beter je goud fysiek te bezitten, want je betaalt er toch geen btw op bij aankoop. Voor zilver lgt de zaak anders.
Dan best dat goud in een kluis leggen en niet in de EU, want er is een Europese wet dat de landen toelaat om rekeningen en kluizen te blokkeren als ze ademnood krijgen. Landen mogen een taks opleggen op die bezittingen. Christine Lagarde zei indertijd bij de IMF dat landen best 10 tot 30% taks opleggen om hun schulden tot aanvaardbare proporties terug te brengen.
Diezelfde dame is nu chef van onze Europese Bank. Dat belooft dus.
En antwoorden dat ze dat nooit zullen durven, is te voortvarend.
Kijk maar naar Cyprus alwaar ze 48% afroomden van de bankrekeningen (vanaf 100000 euro).
Mocht 10% van de mensen hun geld cash opvragen dan komt de bank in problemen.
Mijn inziens is het beter je goud fysiek te bezitten, want je betaalt er toch geen btw op bij aankoop. Voor zilver lgt de zaak anders.
Dan best dat goud in een kluis leggen en niet in de EU, want er is een Europese wet dat de landen toelaat om rekeningen en kluizen te blokkeren als ze ademnood krijgen. Landen mogen een taks opleggen op die bezittingen. Christine Lagarde zei indertijd bij de IMF dat landen best 10 tot 30% taks opleggen om hun schulden tot aanvaardbare proporties terug te brengen.
Diezelfde dame is nu chef van onze Europese Bank. Dat belooft dus.
En antwoorden dat ze dat nooit zullen durven, is te voortvarend.
Kijk maar naar Cyprus alwaar ze 48% afroomden van de bankrekeningen (vanaf 100000 euro).
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
@criticus: Als ik het goed begrijp (Wikipedia) heeft men in Cyprus enkel de 'onverzekerde rekeningen' boven 100.000 EUR afgeroomd, gesteld dat die al niet voortijdig leeggemaakt werden. Aan de rekeningen van de gewone Cyprioten werd niet geroerd. Als ik het goed begrepen heb, zijn het vooral Russen die hier schade hebben gelopen. Bij de meeste Europese banken geniet je van een bankgarantie; goed de kleine lettertjes lezen als je een buitenlandse rekening opent.
Bron? Ik heb de indruk dat veel uitspraken aan mensen worden toegeschreven die ze nooit gedaan hebben. Net zoals Christine Lagarde nooit voorgesteld heeft om 10% van het spaargeld af te romen. Zulke uitspraken worden verzonnen of uit hun context gerukt en zo dikwijls op sociale media herhaald dat op de duur iedereen ze als waar aanneemt.
Bron: (10/10/2013)
De Franse site Le Figaro en het Belgische express.be meldden dit als eerste.
In het rapport ‘Fiscal Monitor’, dat 106 bladzijden telt, staat een opmerkelijk kadertje met de titel ’Een eenmalige belasting?’. Het IMF merkt erin op dat er een hernieuwde belangstelling is ontstaan voor zo’n supertaks. De schuldenberg van de meeste westerse landen is de voorbije jaren toegenomen, en een kant-en-klare oplossing is niet meteen voorhanden. De economie, zeker in Europa, blijft op een te laag peil om die schuldenberg af te bouwen. Vandaar het idee van het IMF.
Het fonds beseft dat dergelijke drastische maatregel aan strikte voorwaarden zal moeten voldoen. “Een uitzonderlijke taks moet snel ingevoerd worden, zodat er geen ontsnappen mogelijk is. Anders dreigt een kapitaalvlucht die de hele economie kan ontwrichten. Daarnaast moet duidelijk benadrukt worden dat de taks éénmalig is en niet meer herhaald zal worden. Anders gaan de mensen hun gedrag aanpassen.”
Een verlengd weekend lijkt mij ideaal om dat in te voeren. Begin of eind mei zou kunnen. Als de Europese ministers van Financiën dan veel vergaderen, is het oppassen geblazen. Tegen mei weten zij ook al beter hoe onze economie er voor zal staan. Excuus zal Corona zijn en bevolking zal dit slikken omdat niet iedereen wordt getroffen. Verdeel en heers.
Intussen zijn de superrijken met hun geld al lang in belastingparadijzen. (>70 miljard vorig jaar) Die gaan niet protesteren.
De Franse site Le Figaro en het Belgische express.be meldden dit als eerste.
In het rapport ‘Fiscal Monitor’, dat 106 bladzijden telt, staat een opmerkelijk kadertje met de titel ’Een eenmalige belasting?’. Het IMF merkt erin op dat er een hernieuwde belangstelling is ontstaan voor zo’n supertaks. De schuldenberg van de meeste westerse landen is de voorbije jaren toegenomen, en een kant-en-klare oplossing is niet meteen voorhanden. De economie, zeker in Europa, blijft op een te laag peil om die schuldenberg af te bouwen. Vandaar het idee van het IMF.
Het fonds beseft dat dergelijke drastische maatregel aan strikte voorwaarden zal moeten voldoen. “Een uitzonderlijke taks moet snel ingevoerd worden, zodat er geen ontsnappen mogelijk is. Anders dreigt een kapitaalvlucht die de hele economie kan ontwrichten. Daarnaast moet duidelijk benadrukt worden dat de taks éénmalig is en niet meer herhaald zal worden. Anders gaan de mensen hun gedrag aanpassen.”
Een verlengd weekend lijkt mij ideaal om dat in te voeren. Begin of eind mei zou kunnen. Als de Europese ministers van Financiën dan veel vergaderen, is het oppassen geblazen. Tegen mei weten zij ook al beter hoe onze economie er voor zal staan. Excuus zal Corona zijn en bevolking zal dit slikken omdat niet iedereen wordt getroffen. Verdeel en heers.
Intussen zijn de superrijken met hun geld al lang in belastingparadijzen. (>70 miljard vorig jaar) Die gaan niet protesteren.
Zelfs een taks van 30% zal de overheidsschuld niet wegwerken. Neem nu België: overheidsschuld is 300 miljard euro. Als ze daarvoor 30% taks moeten innen zou dat betekenen dat alle Belgen samen 1.000 miljard euro bezitten. Dat kan niet.
Dat die taks eenmalig zou zijn geloof ik niet. Bovendien zullen de mensen hun gedrag aanpassen, zelfs bij de belofte van eenmaligheid. Alle vertrouwen in de overheid zal verdwijnen. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.
Dat die taks eenmalig zou zijn geloof ik niet. Bovendien zullen de mensen hun gedrag aanpassen, zelfs bij de belofte van eenmaligheid. Alle vertrouwen in de overheid zal verdwijnen. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.
Vier keer een foute voorspelling. Gelukkig is die trol al van het forum gevlogen.Marcoborro schreef: ↑2 februari 2020, 11:21 Mijn voorspelling voor de volgende weken is deze :
1) het coronaverhaaltje is afgezaagd en verdwijnt uit de belangstelling, tenslotte is het een ver-van-ons-bed verhaaltje en bijna niemand in het westen heeft er last van.
2) Een nieuw feit trekt alle belangstelling, waarschijnlijk trump,
3) Het is weer business as usual, de beurzen trekken zich weer op.
4) Er komen nieuwe verkiezingen.