De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
Tja, de markten reageren euforisch wanneer er weer eens duizenden miljarden in de economie gepompt worden maar later zal iemand dat moeten betalen.
Ik vrees er ook voor dat onze pensioengerechtigde leeftijd weer een heel eind verder in de toekomst zal liggen.
Normaal moet ik nog 3 jaar werken en kan ik op vervroegd pensioen gaan.
Anderzijds vraag ik me af hoe kunnen ze ons langer doen werken als er veel minder werk zal zijn , want het kan toch niet anders dat veel bedrijven het niet gaan overleven.
Normaal moet ik nog 3 jaar werken en kan ik op vervroegd pensioen gaan.
Anderzijds vraag ik me af hoe kunnen ze ons langer doen werken als er veel minder werk zal zijn , want het kan toch niet anders dat veel bedrijven het niet gaan overleven.
Betreffende het pensioen: ze kunnen de pensioenleeftijd niet onbegrensd verhogen. De mens is niet gemaakt om tot ver in zijn oude dag te blijven werken. De stijging in ziektekosten zal uiteindelijk de besparing in pensioenen overtreffen.
Betreffende onze welvaart: als we al niet in een tweede Grote Depressie sukkelen zal onze welstand toch sterk achteruitgaan: minder werk, meer werklozen, leningen die niet terugbetaald kunnen worden, minder pensioen, minder uitkeringen, kort gezegd alles minder dan vroeger. Zoals vroeger wordt het nooit meer.
Betreffende onze welvaart: als we al niet in een tweede Grote Depressie sukkelen zal onze welstand toch sterk achteruitgaan: minder werk, meer werklozen, leningen die niet terugbetaald kunnen worden, minder pensioen, minder uitkeringen, kort gezegd alles minder dan vroeger. Zoals vroeger wordt het nooit meer.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Allemaal niet te veel zorgen maken over die schulden.
Welkom MMT!
https://www.cnbc.com/video/2019/03/01/s ... heory.html
Welkom MMT!
Amai, nogal pessimistisch hier. Probeer het positief te zien: eigenlijk is dit nog maar een 'milde' pandemie. Het had véél erger kunnen zijn, en we zullen hierdoor voorbereid zijn als het het ooit erger wordt.
Een depressie lijkt me overdreven, want het vertrouwen is er dat dit volgend jaar wel gepasseerd zal zijn. Dit is geen oorlog waarvan men niet weet wanneer hij eindigt, of geen kredietcrisis waarvan niemand weet welke bank kweetniehoeveel schulden heeft.
Waarom zouden Europese landen geen schuldniveau's als Japan aankunnen?
Een depressie lijkt me overdreven, want het vertrouwen is er dat dit volgend jaar wel gepasseerd zal zijn. Dit is geen oorlog waarvan men niet weet wanneer hij eindigt, of geen kredietcrisis waarvan niemand weet welke bank kweetniehoeveel schulden heeft.
Waarom zouden Europese landen geen schuldniveau's als Japan aankunnen?
verloren met arco, teruggewonnen met barco.
waarom zou de ECB de opgekochte schulden niet kunnen kwijtschelden?
Vastgoed kan je ook ruimer zien: bouwgrond. Check de ROI over 20-30 jaar daar maar eens van.
Ondertussen al 20.000 doden in de VS. Als de beurzen daar dinsdag nog niet beginnen dalen wanneer dan wel?
De European Bank Stock Index brak een 33 jaar lang laagterecord vorige week.
Eurobonds gaan niet over het redden van de mensen van Spanje of Italië.
Zoals altijd gaat het om het redden van de banken.
Een uitloper van 2008.
Duitse banken hebben er rond € 88 miljard in leningen lopende aan Italië.
Franse banken in de buurt € 320 miljard. (!!!)
Eurobonds gaan niet over het redden van de mensen van Spanje of Italië.
Zoals altijd gaat het om het redden van de banken.
Een uitloper van 2008.
Duitse banken hebben er rond € 88 miljard in leningen lopende aan Italië.
Franse banken in de buurt € 320 miljard. (!!!)
@ troglodytes
interessante link over schuldenbeheer!
De vraag kan gesteld worden waarom in sommige landen dan wel hyperinflatie optrad.
interessante link over schuldenbeheer!
De vraag kan gesteld worden waarom in sommige landen dan wel hyperinflatie optrad.
Laatst gewijzigd door criticus op 11 april 2020, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolang er geen 100.000 doden in de VS zijn kan Trump zich op zijn borst kloppen en zeggen dat hij het goed doet.
We hadden al 400 miljard euro schulden, eind dit jaar zal het 450 à 500 miljard euro bedragen.
Is zoals een druppel op een oude hete plaat. Dat maakt niet veel verschil.
Ipv dat de schuld op 10 komende generaties kon weg gewerkt worden, zal het nu 15 generaties duren. Ben zelf absoluut vies van de mentaliteit dat het een probleem is voor de komende generaties door het probleem altijd maar vooruit te duwen maar ik ben er vrij zeker van dat ik in de komende 50 jaar niet ga meemaken dat België geen schuld, laat staan al onder de 400 miljard euro zal hebben.
Het enige wat zal helpen is een algemene wereldwijde schuldenreset.
Is zoals een druppel op een oude hete plaat. Dat maakt niet veel verschil.
Ipv dat de schuld op 10 komende generaties kon weg gewerkt worden, zal het nu 15 generaties duren. Ben zelf absoluut vies van de mentaliteit dat het een probleem is voor de komende generaties door het probleem altijd maar vooruit te duwen maar ik ben er vrij zeker van dat ik in de komende 50 jaar niet ga meemaken dat België geen schuld, laat staan al onder de 400 miljard euro zal hebben.
Het enige wat zal helpen is een algemene wereldwijde schuldenreset.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC - KBC Ancora - Montea - Nvidia - Shell - Shurgard - Solvay - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
België zal nooit schuldenvrij zijn maar dat is ook niet nodig. De schuldenberg kan krimpen of groeien al naargelang de noden van de bevolking. Uiteindelijk zijn de schulden van het land ook een asset voor de bevolking.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer: