Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
TIP
Re: Poll: Looptijd van jullie hypothecaire lening?
volgens mij geen extra kosten. mijn lening over 30 jaar is eigenlijk ook in 2 gedeeld. Geen idee waarom; ik was geen vragende partij, maar de bank heeft dat gedaan. Volgens mij geen extra kosten, zelfde rentevoeten, beide hypothecaire lening (er zit dus geen mandaat tussen).
Sorry voor de late reactie, neen geen extra kosten, is via keytrade dus zij rekenen sowieso geen kosten. Andere banken vroeger wel dubbele dossierkosten maar dan was het gesprek snel afgerond door mij.
Oke, dus de fiscale optimalisatie zit hier in het feit dat er nog iets doorloopt over 20 jaar, klopt?
Of is er nog iets anders?
Ja, idd, een deel loopt op 20j iets meer dan 400€ per maand. De rest loopt op 12j. Hierdoor iets hogere interesten dan op 15j, ik dacht iets van 1800€ meer interest maar we hebben wel 5j langer de woonbonus waardoor het interessanter werd.
in 2005 lening op 20 jaar aan 3,49%
nadien in 2014 laten herzien naar 1,9%, gekozen om met de winst een jaar minder lang af te betalen, ben dus maandelijkse hetzelfde blijven betalen. Nog 30 maanden te gaan...
nadien in 2014 laten herzien naar 1,9%, gekozen om met de winst een jaar minder lang af te betalen, ben dus maandelijkse hetzelfde blijven betalen. Nog 30 maanden te gaan...
- Twijfelaar22
- Newbie
- Contacteer:
Wij hebben voor een looptijd van 10 jaar gekozen. Niet enkel om er snel vanaf te zijn, maar ook door onze leeftijd van 46 en 49 jaar. Zitten dus relatief dicht tegen het pensioen aan. Dan is het denk ik beter om er vanaf te zijn. De aangeboden rente was best goed, ook al is die al hoger dan een maand terug. 1.44% netto en JKP van 2.4%. Maar zoals velen hier ook verwachten, zal de rente stijgen en prijs ik me dus gelukkig (indien de aanvraag goedgekeurd wordt).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dertig jaar oorspronkelijk. Enige tijd geleden na 9 jaar extern geherfinancierd naar 20 jaar aan 1.23% vast. Veel korter was perfect mogelijk, maar dat zou niet al te snugger geweest zijn.
Ik word 66 jaar wanneer mijn laatste hypotheek vervalt. Ik kijk er alvast NIET naar uit ...
-
- Verbannen Gebruiker
Zeer veel verborgen kosten dan om lage interest te compenseren. Ik onlangsTwijfelaar22 schreef: ↑23 april 2022, 02:27 Wij hebben voor een looptijd van 10 jaar gekozen. Niet enkel om er snel vanaf te zijn, maar ook door onze leeftijd van 46 en 49 jaar. Zitten dus relatief dicht tegen het pensioen aan. Dan is het denk ik beter om er vanaf te zijn. De aangeboden rente was best goed, ook al is die al hoger dan een maand terug. 1.44% netto en JKP van 2.4%. Maar zoals velen hier ook verwachten, zal de rente stijgen en prijs ik me dus gelukkig (indien de aanvraag goedgekeurd wordt).
Verschil tussen rentevoet en JKP veel kleiner dan u geval. En JKP kleiner dan u ondanks mijn veel hogere rentevoet. Mijn lening dus goedkoper ondanks uw veel lagere rentevoet. En dan verlies ik ook nog geen geld aan zeer dure schuldsaldo of brandverzekering. Zit allemaal nog niet in JKP.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 maart 2022, 08:46 Ik heb gekozen voor Keytrade op basis van deze simulatie. Ik bespaar ook veel kosten: geen schatting, geen dossier, de helft op mandaat.
De keuze was snel gemaakt
Personaliseer uw krediet
Duur van het krediet 20 jaar
Te ontlenen bedrag € 250 000
Rentevoet (vast) 1,91 %
Maandelijkse terugbetaling 1252,14 €
JKP 2,11 %
Totaal bedrag terug te betalen: 300 513,60€
Uw overzicht:
Aankoopprijs € 400 000
Kosten van de werken € 0
Projectgerelateerde kosten € 58 380
Totale kostprijs van het project € 458 380
Uw voordelen
Aantrekkelijke verzekeringstarieven bij onze partners
Merk op dat u volledig vrij bent in de keuze van uw verzekeraar.
Geen dossierkosten
U bespaart gemiddeld € 500 *
Verminderde registratierechten
Omdat Keytrade Bank bereid is om uw project te financieren op basis van € 125 000 hypotheek en € 125 000 mandaat, spaart u ongeveer € 649,86 uit
Geen schatting nodig
U bespaart gemiddeld € 250 *
Iedereen focust op lage rentevoet. Banken profiteren daarvan. Klanten in de wolken. De banken nog meer. Kassa kassa terwijl klant in de wolken is. En dan nog eens dure SSV en misschien brandverzekering.
Het verschil tussen uw JKP en uw rentevoet zegt niets zonder dat je het hele dossier kent. Als je zoals Twijfelaar22, een koppel van 46 & 49 jaar bent, is het niet meer dan logisch dat het verschil tussen uw JKP en uw rentevoet hoger ligt dan bij een 25-jarige. Dat verschil zit hem grotendeels in uw SSV die een stuk duurder uitvalt.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 april 2022, 13:33 Verschil tussen rentevoet en JKP veel kleiner dan u geval. En JKP kleiner dan u ondanks mijn veel hogere rentevoet. Mijn lening dus goedkoper ondanks uw veel lagere rentevoet. En dan verlies ik ook nog geen geld aan zeer dure schuldsaldo of brandverzekering. Zit allemaal nog niet in JKP.
Iedereen focust op lage rentevoet. Banken profiteren daarvan. Klanten in de wolken. De banken nog meer. Kassa kassa terwijl klant in de wolken is. En dan nog eens dure SSV en misschien brandverzekering.
Veel banken geven trouwens een provisoire JKP mee bij een eerste gesprek die gebaseerd is op een "voorbeeldscenario". Vaak een vrij jong koppel met een niet te hoge lening en zonder medische voorgeschiedenis. Als je dan uw dossier finaliseert, ligt je JKP vaak een stuk hoger dan die initiële raming.
Als je dan zelf zegt dat in uw JKP nog geen SSV en brandverzekering zit, hoe kun je dan concluderen dat uw lening in totaliteit goedkoper zou zijn???
-
- Verbannen Gebruiker
JKP is zonder SSV. JKP is enkel kost lening. De rest zit er niet in.NS2SN schreef: ↑23 april 2022, 15:47
Het verschil tussen uw JKP en uw rentevoet zegt niets zonder dat je het hele dossier kent. Als je zoals Twijfelaar22, een koppel van 46 & 49 jaar bent, is het niet meer dan logisch dat het verschil tussen uw JKP en uw rentevoet hoger ligt dan bij een 25-jarige. Dat verschil zit hem grotendeels in uw SSV die een stuk duurder uitvalt.
Als je dan zelf zegt dat in uw JKP nog geen SSV en brandverzekering zit, hoe kun je dan concluderen dat uw lening in totaliteit goedkoper zou zijn???
Ik heb mij geen SSV laten opdringen en ook geen brandverzekering. Ik heb ook elders geen SSV. En ik heb elders de goedkoopste brandverzekering in de markt.
Qua pure lening ben ik dus goedkoper. Geen SSV want ik ben alleenstaande, zou dus weggesneden geld zijn. Als andere persoon wel SSV wil, en heeft die genomen bij zelfde bank, betaalt persoon gemiddeld dubbel zoveel als goedkoopste tarief. Brandverzekering verschil is misschien zoveel niet maar is wel elk jaar. Loopt ook op op de duur.
Er zijn nog nooit zoveel wetten geweest die banken verplichten heel transparant te zijn, en toch laten klanten zich bedotten omdat ze enkel naar rentevoet kijken.
Alle kosten verbonden aan de producten waarop wordt ingetekend om een betere rentevoet te krijgen, zitten verplicht in uw JKP. Daarom dat ik ook zei dat je geen JKP van Keytrade kunt vergelijken met een JKP van een bank waarbij je wel gekoppelde producten hebt.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 april 2022, 16:20 JKP is zonder SSV. JKP is enkel kost lening. De rest zit er niet in.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is inderdaad de wet. OK. Maar dan bent u het met me eens dat die persoon die rente van 1,4% betaalt en JKP heeft van 2,4% serieus in de zak gezet is.NS2SN schreef: ↑23 april 2022, 16:27Alle kosten verbonden aan de producten waarop wordt ingetekend om een betere rentevoet te krijgen, zitten verplicht in uw JKP. Daarom dat ik ook zei dat je geen JKP van Keytrade kunt vergelijken met een JKP van een bank waarbij je wel gekoppelde producten hebt.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 april 2022, 16:20 JKP is zonder SSV. JKP is enkel kost lening. De rest zit er niet in.
Want die JKP houdt zelfs niet rekening met feit dat SSV elders voor de helft van de prijs verkregen kan worden. Kijkt enkel naar de dure SSV bij de bank zelf en de korting die de klant niet krijgt die andere klanten wel krijgen voor de dure SSV (die al dubbel zo duur is als de goedkoopste SSV).
-
- Verbannen Gebruiker
Hier een overzichtje waarom JKP in realiteit veel hoger is voor wie SSV, brandverzekering en rekening moet nemen. Artikel hypotheekwinkel over JKP.
Ik heb dat allemaal niet, en betaal dus niet meer dan JKP dat ik vermeld.
Persoon met rentevoet van 1,4% en JKP van 2,4% betaalt in de praktijk veel meer dan JKP. En als SSV en brandverzekering veel duurder zijn dan elders, betaalt persoon nog eens veel meer
https://www.google.com/amp/s/www.hypoth ... s_amp=true
Je wordt dus niet 1 keer ferm in de zak gezet als je verplichte SSV, brandverzekering en rekening neemt. Je wordt 2 keer ferm in de zak gezet
.
Persoon met rentevoet van 1,4% en JKP van 2,4% betaalt in de praktijk veel meer dan JKP. En als SSV en brandverzekering veel duurder zijn dan elders, betaalt persoon nog eens veel meer
Je wordt dus niet 1 keer ferm in de zak gezet als je verplichte SSV, brandverzekering en rekening neemt. Je wordt 2 keer ferm in de zak gezet
.
-
- Full Member
- Contacteer:
Best van alles in EUR de vergelijking maken en niet in %.. de berekening van het JKP werd bij wet opgelegd aan alle banken (dus doen ze dat maar), maar de berekening is verschillend tussen banken onderling! Bovendien zijn banken al verplicht een JKP mee te geven zonder dat er bv al over een brandpolis gesproken werd (men neemt dan een standaardpremie) Je bent er dus weinig mee.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 april 2022, 16:42 Hier een overzichtje waarom JKP in realiteit veel hoger is voor wie SSV, brandverzekering en rekening moet nemen. Artikel hypotheekwinkel over JKP.
.