Beleggen voor beginners
TIP
Re: Beleggen voor beginners
Ik hoopte inderdaad om een consensus te bereiken, maar als de reactie dan is dat ik dingen laat uitschijnen...
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zal u verkeerd begrepen hebben. Excuses.
Beginners die dit topic lezen, vergeet de zoektocht naar het beste rendement. Zoek de hoogste graad van sparen tov je inkomen. Je gaat op termijn hier veel meer mee bereiken dan de heilige graal van het beste fonds/de beste ETF. Stay in the market, Blijf bij sparen. En hoe zuiniger je rondkomt, hoe sneller je financieel onafhankelijk zal zijn.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Zelfs de passieve ETF beleggers die een perfecte strategie volgen laten zich vangen aan discussies over het hoogste rendement alsof het bestaan van een actief gemanaged fonds dat beter presteert hun hele strategie onderuit zou halen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
De uitspraken hierboven geven goed weer hoezeer etf-beleggers hun belegging superieur vinden en dat ze iedereen die niet voor etf's kiest als een halve gare beschouwen. Volgens hen loop je met actief beheerde fondsen rendement mis door de hoge kosten en doordat de fondsbeheerders de verkeerde keuzes maken, terwijl er veel fondsen zijn die mooie returns bieden. Hun enig doel schijnt te zijn minstens het marktgemiddelde te halen.troglodytes schreef: ↑12 april 2020, 11:07 Amai Yaris! Die instapkosten! Die lopende kosten! Die zijn gigantisch. Ben je zeker dat je je performance heb gecorrigeerd voor deze -excuseer- schandalige aderlatingen?
Ik heb me altijd al afgevraagd wie zo zot is van die dingen te kopen.
Laat iedereen zijn geld beleggen in wat hij zelf wil. Het voornaamste is dat je je goed voelt met je belegging, niet dat je het hoogste rendement haalt.
Dat is mijn probleem met het hele boggleheads gebeuren. Voor een aantal onder hen, is het geen filosofie, maar een dogmatisch religieus denken. De reacties hier spreken boekdelen. Ik denk dat de boggleheads-filosofie voor een groot stuk een bepaald soort mensen aantrekt.
Overigens heb ik niets tegen de boggleheads filosofie. Het is een zeer goed uitgedacht concept dat voor heel veel mensen een goede oplossing is. De principes houden steek. Het grootste deel van mijn beleggingen (Ik denk ondertussen 80%), steekt in een boggleheads-portefeuille. Voornamelijk omdat ik de tijd niet heb/maak om deftig research te doen en alles op te volgen.
Overigens heb ik niets tegen de boggleheads filosofie. Het is een zeer goed uitgedacht concept dat voor heel veel mensen een goede oplossing is. De principes houden steek. Het grootste deel van mijn beleggingen (Ik denk ondertussen 80%), steekt in een boggleheads-portefeuille. Voornamelijk omdat ik de tijd niet heb/maak om deftig research te doen en alles op te volgen.
Wel ja dat is juist het idee. Zoek niet naar de heilige graal, beleg gewoon in de index en ga andere dingen doen. Het gaat helemaal niet om het beste rendement. Het gaat er om een deftig rendement te halen zonder al te veel moeite.reteiP schreef: ↑13 april 2020, 01:00 Beginners die dit topic lezen, vergeet de zoektocht naar het beste rendement. Zoek de hoogste graad van sparen tov je inkomen. Je gaat op termijn hier veel meer mee bereiken dan de heilige graal van het beste fonds/de beste ETF. Stay in the market, Blijf bij sparen. En hoe zuiniger je rondkomt, hoe sneller je financieel onafhankelijk zal zijn.
Je kan ook in actieve fondsen gaan beleggen die het de afgelopen jaren beter hebben gedaan dan de index, maar weet dat dit geen garantie is voor de toekomst. Het lijkt mij wel nuttig voor een beginnende belegger om hier even voor te waarschuwen. Ik snap niet dat sommigen daar zo'n probleem mee hebben.
Je geeft wat argumenten waarom een bepaalde strategie misschien niet zal presteren zoals in het verleden en je wordt voor leugenaar, religie of sekte uitgemaakt ipv dat er inhoudelijk op die argumenten wordt gereageerd. Dat zegt al genoeg vind ik. Het is jammer dat mensen niet gewoon kunnen discussiëren op een normale manier.Naick schreef: ↑13 april 2020, 06:02 Dat is mijn probleem met het hele boggleheads gebeuren. Voor een aantal onder hen, is het geen filosofie, maar een dogmatisch religieus denken. De reacties hier spreken boekdelen. Ik denk dat de boggleheads-filosofie voor een groot stuk een bepaald soort mensen aantrekt.
Dat is omdat de Bogleheads zelf achterover vallen wanneer ik zeg dat ik liever fondsen dan etf's heb.
Je bent weer aan het veralgemenen.
Ik heb jou voor niets uitgemaakt. Je moet niet zo snel op je teentjes getrapt zijn Ignition. Ik apprecieer je posts overigens altijd wel. Net als die van andere boggleheads zoals B7h4long.ignition schreef: ↑13 april 2020, 10:58 Je geeft wat argumenten waarom een bepaalde strategie misschien niet zal presteren zoals in het verleden en je wordt voor leugenaar, religie of sekte uitgemaakt ipv dat er inhoudelijk op die argumenten wordt gereageerd. Dat zegt al genoeg vind ik. Het is jammer dat mensen niet gewoon kunnen discussiëren op een normale manier.
Het probleem is dat er een aantal van de mensen op dit forum, die in het boggleheadskamp vallen hun argumenten en ideëen als absolute waarheid aanzien. Nogmaals, ik volg ook de boggleheadsfilosofie in mijn beleggingen, dus ik ben volledig akkoord inhoudelijk met wat er gezegd wordt, alleen niet op de manier waarop het gezegd wordt en waarop het voorgesteld wordt.
Het feit dat de meeste fondsen de MSCI niet verslaan geeft natuurlijk ook aan dat er vele fondsen zijn die het wel doen. Je weet gewoon nooit of een fonds die het dit jaar deed het volgend jaar ook doen.
Anderzijds ga je ook nooit de markt verslaan met een index fonds, 'If You Only Invest in an Index, You'll Never Beat It. - Peter Lynch'.
Moet ook geen of passief/of actief zijn. Ik heb zelf een deel passief belegd in onder andere MSCI en een ander deel actief. Pas gewoon op met de kosten bij fondsen. Een fonds van KBC waar je 3% instapkosten betaalt en dan jaarlijks een flink % lijkt me toch afgeraden. Tenzij je denkt meer te halen dan in een passief fonds na aftrekken van de kosten natuurlijk.
Anderzijds ga je ook nooit de markt verslaan met een index fonds, 'If You Only Invest in an Index, You'll Never Beat It. - Peter Lynch'.
Moet ook geen of passief/of actief zijn. Ik heb zelf een deel passief belegd in onder andere MSCI en een ander deel actief. Pas gewoon op met de kosten bij fondsen. Een fonds van KBC waar je 3% instapkosten betaalt en dan jaarlijks een flink % lijkt me toch afgeraden. Tenzij je denkt meer te halen dan in een passief fonds na aftrekken van de kosten natuurlijk.