S&P 500 INDEX
TIP
Re: S&P 500 INDEX
Na het lezen van dit draadje eens de verschillende trackers bekeken, 2017 is voor de S&P500 nog niet goed geweest.
Dan zal je het hebben over die tracker in euro's?
Heeft meer te zien met USD/EUR dan de S&P500. (0,95 / 0,85 is ongeveer -10%)
Heeft meer te zien met USD/EUR dan de S&P500. (0,95 / 0,85 is ongeveer -10%)
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Inderdaad, als je de tracker in amsterdam koopt is het euro, toch.
Of is het beter hem te kopen in zijn eigen valuta?
Of is het beter hem te kopen in zijn eigen valuta?
Komt op hetzelfde neer, dan heb je meer dollars die in euro even goed minder waard zijn.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
CSPX op Amsterdam is wel niet EUR hedged. Je krijgt dus de wisselkoers verrekend.
Als je dezelfde return wilt op de S&P500 als een Amerikaan kan je IUES of SP5H (Lyxor) nemen.
Die zijn EUR hedged en kapitaliseren.
ok bedankt ga deze een van wat dichterbij bekijken.
Heb wat fondsen de deur gewezen en wil in de plaatst nu een tracker kopen, zijnde een S&P500.
Maar de keuzes en details zijn talrijk
Heb wat fondsen de deur gewezen en wil in de plaatst nu een tracker kopen, zijnde een S&P500.
Maar de keuzes en details zijn talrijk
laten we het zo omschrijven, ik wil die ook in portefeuille.
met fondsen zat/zit ik wereldwijd, met trackers ga ik dat ook doen.
Waarom wil je overigens specifiek een s&p500 etf kopen?
De meesten hier blijven momenteel terecht weg uit de VS en zitten eerder in Europa en EM.
De meesten hier blijven momenteel terecht weg uit de VS en zitten eerder in Europa en EM.
laten we het zo omschrijven, ik wil die ook in portefeuille.
ik ga net als bij fondsen die dingen jaren bijhouden, dus wat er in het najaar van 2017 of later gebeurt weet niemand.
ik ga net als bij fondsen die dingen jaren bijhouden, dus wat er in het najaar van 2017 of later gebeurt weet niemand.
Hier een suggestie voor een LT port:
20% CSX5
15% EMIM
15% CPXJ
15% CSPX
10% M&G Optimal Income
25% cash
Voor de 35% oblis en cash zou ik eerder total return fondsen zoals dat van M&G nemen die ook short kunnen gaan.
Long valt er met oblis meer te verliezen dan te winnen. 25% cash is ook goed voor minder volatiliteit.
Hopelijk heb je er iets aan.
20% CSX5
15% EMIM
15% CPXJ
15% CSPX
10% M&G Optimal Income
25% cash
Voor de 35% oblis en cash zou ik eerder total return fondsen zoals dat van M&G nemen die ook short kunnen gaan.
Long valt er met oblis meer te verliezen dan te winnen. 25% cash is ook goed voor minder volatiliteit.
Let wel hedging kan ook in je nadeel spelen.
Als de dollar terug sterker wordt tov de euro of de euro zwakker dan mis je wel rendement.
Heb eens een studie gelezen (gevonden via google) dat hedging op lange termijn de extra kost niet waard is.
Als de dollar terug sterker wordt tov de euro of de euro zwakker dan mis je wel rendement.
Heb eens een studie gelezen (gevonden via google) dat hedging op lange termijn de extra kost niet waard is.
Cool, daar heb ik zeker wat aan, zal het eveneens checkenomega6 schreef: ↑18 augustus 2017, 14:28 Hier een suggestie voor een LT port:
20% CSX5
15% EMIM
15% CPXJ
15% CSPX
10% M&G Optimal Income
25% cash
Hello Jhn,Jhn schreef: ↑18 augustus 2017, 15:28Cool, daar heb ik zeker wat aan, zal het eveneens checkenomega6 schreef: ↑18 augustus 2017, 14:28 Hier een suggestie voor een LT port:
20% CSX5
15% EMIM
15% CPXJ
15% CSPX
10% M&G Optimal Income
25% cash
Voor het aandelengedeelte kan je ook IWDA nemen: bevat de 1600 key aandelen van de ontwikkelde landen. De emerging countries maken zo'n 10% uit van de wereldaandelenmarkt. Een neutrale verhouding IWDA/EMIM is dus 9/1.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hallo
Wat is het verschil tussen CSPX en IUES?
IUES is EURO Hedged, maar CSPX koop je toch ook gewoon in EURO op Euronext Amsterdam? Dus wisselkoersrisico heb je niet.
Wat is het verschil tussen CSPX en IUES?
IUES is EURO Hedged, maar CSPX koop je toch ook gewoon in EURO op Euronext Amsterdam? Dus wisselkoersrisico heb je niet.
CSPX beschermt je niet tegen wisselkoersveranderingen EUR/USD.
Als de onderliggende aandelen niet van prijs veranderen, maar de USDEUR wisselkoets varieert zal je waarde in Euro toch varieren.
Stel vandaag krijg je voor 1 Euro 1.1 USD.
Stel dat het SP mandje van de SP500 vandaag op 2750 staat. Voor 2500 euro kan je dus vandaag dit mandje aandelen kopen.
Stel dat de EUR USD naar 1 gaat volgende week. Als het SP500 mandje niet veranderd zal dit nog altijd 2750 USD waard zijn. Het fonds in Euro zal dan 2750 waard zijn. Je hebt een winst van
Omgekeerd, stel dat EURUSD naar 1.2 gaat. Als het SP500 mandje niet veranderd zal dit nog altijd 2750 USD waard zijn. Het fonds in Euro zal dan 2291 euro waard zijn.
Met een gehedged fonds betaal je X euro per dag om de waarde van het fonds op 2500 Euro te houden, min de kost. Dit is het geval in beide scenarios.
Typisch is de volatiliteit van de munten kleiner dan de volatiliteit van aandelen. ipv constant op 2750 te belijven zal de SP500 makkelijk naar 2500 of naar 3000 kunnen gaan. Met hedging betaal je dus elke dag om een klein beetje volatiliteit weg te nemen, maar dat ga je zelfs niet zien in de volatiliteit van de onderliggende aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.