Beleggen in Bitcoins?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in Bitcoins?
Toch iemand die het begrijpt. Alles kan doorheen de tijd waarde hebben en alles kan ook waardeloos worden, ongeacht fysiek of digitaal.
Momenteel kan je je bitcoins verkopen voor 4333 euro, niet waardeloos dus, u heeft dus ongelijk.davidvanderborght schreef: ↑14 maart 2020, 15:56 natuurlijk is dat ook waardeloos. Dat is letterlijk gebakken lucht.
Zijn er mensen hier die werken met Kraken? Ik ben aan het starten met crypto. Ik wil 1 euro overschrijven van m'n zichtrekening (SEPA) naar Kraken.
Kraken vraagt dat ze een reference code meegeven.
Moet je deze referentie invullen bij 'vrije mededeling' bij je overschrijving?
Kraken vraagt dat ze een reference code meegeven.
Moet je deze referentie invullen bij 'vrije mededeling' bij je overschrijving?
Inderdaad als vrije mededeling vermelden. Vooral opletten dat je de VOLLEDIGE tekst vermeldt.
Meestal staat het er een drietal dagen later op. (soms sneller)
Meestal staat het er een drietal dagen later op. (soms sneller)
Ja volledig de code als vrije mededeling vermelden. Gaat altijd heel vlot van/naar Kraken
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Wat jij "fysiek" geld noemt is even digitaal en even niet-fysiek als bitcoins. Wanneer ik in de winkel een bakje wortelen koop met mijn bankkaart komt daar geen enkel fysiek geld bij te pas. Echter: met mijn bankkaart KAN ik een bakje wortelen kopen, met bitcoins niet. Daar zit hem het essentiele verschil. Het 1 is een valuta, het andere niet.PhoenixFire schreef: ↑16 maart 2020, 11:02 Toch iemand die het begrijpt. Alles kan doorheen de tijd waarde hebben en alles kan ook waardeloos worden, ongeacht fysiek of digitaal.
Het feit dat je zelf 4333 euro gebruikt om de waarde aan te duiden bewijst net het punt. Zonder een tegenwaarde in euro, of en andere geldige valuta, heeft de bitcoins geen enkele waarde. Je kunt er niets mee kopen, tenzij je eerst de omweg maakt naar euro, usd, of wat dan ook.PhoenixFire schreef: ↑16 maart 2020, 11:02 Momenteel kan je je bitcoins verkopen voor 4333 euro, niet waardeloos dus, u heeft dus ongelijk.
Da's juist. Er zijn scenario's te bedenken waarin geld waardeloos wordt. Denk eens na over welke zaken in dergelijk scenario WEL waarde zouden hebben. Ik denk dan bijvoorbeeld aan: eten, diensten, brandstof, gereedschappen, dieren, water, misschien zelf goud,... Allemaal nog veel fysieke zaken dus.cpnx schreef: ↑14 maart 2020, 16:11 Digitaal geld kan ook waardeloos worden. Je kunt nu misschien wel zeggen dat je het kunt afhalen bij de bank, maar dat is enkel in beperkt mate. Indien mensen gisteren en masse naar hun bank zouden gelopen zijn om geld af te halen, dan had je vandaag ook lege schappen. Trouwens papieren geld kan ook waardeloos worden en tulpenbollen ook.
Gisteren vernamen we dat de centrale bank van Groot Brittanië de schulden van de staat rechtstreeks zal financiëren. Niet meer nodig om deze nog aan te bieden op de primaire en secundaire markten. Economen zoals oa De Grauwe vinden dit een teken van moed terwïjl het eigenlijk de weg van de minste weerstand is daar ze toch al jaren ah aanmodderen waren en ze nu bij dergelijke crisis geen kant meer uitkunnen. De keerzijde vd medaille is dat papieren beloftes (nationale valuta) zienderogen zal devalueren tegenover alles wat tastbaar is. Rentevoeten verlagen is mogelijk maar het eindspel vh monetaire systeem versnellen. Wat is de speculatie in dit scenario; bitcoins, goud en zilver of nationale valuta!? En wat met de grootste gedistribueerde boekhouding genaamd bitcoin? Mondiaal, onbreekbaar, anti-frauduleus (het netwerk!), transparant en 24/7. Iets wat de traditionele bankwereld en verweven politiekers ons jammergenoeg al lang niet meer aanbieden. Ja in dergelijk netwerk, ik zie daar waarde in. Dat de prijs (niet de waarde!) fluctueert neem ik er bij. Dat is de kost van een optie op een mogelijke toekomst.
Voor de mensen die crypto's bezitten. Welke exchange is betrouwbaar en goed? En bewaren jullie die crypto's offline? En via welke manier?
“Cryptocurrencies basically have no value and they don’t produce anything.”
Warren Buffett
Warren Buffett
Ooit begonnen bij localbitcoins, geen problemen gehad, maar is amateuristisch in vergelijking met Kraken. LiteBit zit daar ergens tussen in. Als je snel wat crypto wilt kopen en ze zelf bewaren LiteBit (ev. localbitcoins enkel BTC). Als je liever een veiliger manier wilt, met serieuze verificatie (ID, bewijs van woonst, ...) met een systeem dat lijkt op een online broker: Kraken. Bij de overige moet je ook een kopie van je ID kaart opsturen, Kraken gaat nog een stukje verder.
U beseft duidelijk niet wat ik exact bedoelde met fysiek. Natuurlijk weet ik dat praktisch elke transactie tegenwoordig digitaal is.sintorama schreef: ↑9 april 2020, 16:40Wat jij "fysiek" geld noemt is even digitaal en even niet-fysiek als bitcoins.PhoenixFire schreef: ↑16 maart 2020, 11:02 Toch iemand die het begrijpt. Alles kan doorheen de tijd waarde hebben en alles kan ook waardeloos worden, ongeacht fysiek of digitaal.
Ik kan de waarde van bitcoins in om het even wat uitdrukken, het is gewoon gemakkelijk voor de gemiddelde mens om te vergelijken met de euro. Het lijkt me niet echt nuttig om te zeggen X btc = X zakken patatten. Dat je er niets mee kan kopen is ronduit onwaar, en opnieuw een leugen. Je kan bitcoins gebruiken op de microsoft store. Je kan pizza, kledij, games, ... bestellen met bitcoin. Ga je de duistere kant op dan kan je veel illegale dingen verhandelen met bitcoin. Een vriend van mij verhuurd zijn appartement voor bitcoins. Bitcoins heeft waarde, in wat je die waarde uitdrukt maakt helemaal niets uit. Jouw stelling zou je trouwens ook kunnen gebruiken tegen de euro: "Zonder een tegenwaarde in bitcoin, of en andere geldige valuta, heeft de euro geen enkele waarde." Complete nonsens.sintorama schreef: ↑9 april 2020, 16:40Het feit dat je zelf 4333 euro gebruikt om de waarde aan te duiden bewijst net het punt. Zonder een tegenwaarde in euro, of en andere geldige valuta, heeft de bitcoins geen enkele waarde. Je kunt er niets mee kopen, tenzij je eerst de omweg maakt naar euro, usd, of wat dan ook.PhoenixFire schreef: ↑16 maart 2020, 11:02 Momenteel kan je je bitcoins verkopen voor 4333 euro, niet waardeloos dus, u heeft dus ongelijk.
Toevoeging: De juwelier op 2 straten van mijn deur verkoopt goud voor bitcoin, maar ook voor andere crypto (ethereum, litecoin, ...) Kan je zo binnenstappen en handelen. Hij adverteert het zelfs groot op zijn vensterraam.
Ik neem aan dat in alle aangehaalde voorbeelden bitcoins enkel als betaalmiddel gebruikt wordt, niet als valuta. De prijs in bitcoin zal wellicht varieren met de waarde van de bitcoin uitgedrukt in euro.PhoenixFire schreef: ↑21 april 2020, 11:53 Je kan bitcoins gebruiken op de microsoft store. Je kan pizza, kledij, games, ... bestellen met bitcoin. (...)
Toevoeging: De juwelier op 2 straten van mijn deur verkoopt goud voor bitcoin, maar ook voor andere crypto (ethereum, litecoin, ...) Kan je zo binnenstappen en handelen. Hij adverteert het zelfs groot op zijn vensterraam.
Foute aanname, in vele gevallen ligt de prijs inderdaad vast in euro (voornamelijk in de traditionele markten), maar in vele gevallen ook niet. Er zijn al verschillende markten waar bijvoorbeeld goud voor bitcoin verhandeld wordt zonder enige uitdrukking in euro. Het voorbeeld van mijn vriend die zijn appartement verhuurd is ook in een vast bedrag in bitcoin. Momenteel een zeer goedkope huur, maar hij kijkt vooral naar de toekomstige waarde. Naarmate bitcoin steeds meer zijn plaats inneemt in de markt, meer gebruikt worde en dus ook minder volatiel zal zijn, zal er ook steeds minder gekeken worden naar zijn waarde in andere valuta.sintorama schreef: ↑21 april 2020, 12:18Ik neem aan dat in alle aangehaalde voorbeelden bitcoins enkel als betaalmiddel gebruikt wordt, niet als valuta. De prijs in bitcoin zal wellicht varieren met de waarde van de bitcoin uitgedrukt in euro.PhoenixFire schreef: ↑21 april 2020, 11:53 Je kan bitcoins gebruiken op de microsoft store. Je kan pizza, kledij, games, ... bestellen met bitcoin. (...)
Zou de Bitcoin de sedert lang voorspelde wereldmunt kunnen worden ?
De dollar en de euro lijken idd onhoudbaar gezien de biljoenen (in het Engels Triljoenen) staatsschulden.
De dollar en de euro lijken idd onhoudbaar gezien de biljoenen (in het Engels Triljoenen) staatsschulden.
Daarvoor zou de prijs van Bitcoin stabiel moeten zijn. Dat is een vaak vermeld criterium waaraan een bepaald goed moet voldoen om als geld te worden beschouwd.
Met de fluctuerende prijs van Bitcoin zou bijv. een bakker continu zijn prijzen moeten aanpassen.