Weigering cash colruyt, apotheker,...
Re: Weigering cash colruyt, apotheker,...
voor de zekerheid contakt opnenen.
02 678 28 11
Fax
02 678 28 28
Website
https://www.edenred.be/contact.php
moneygirl schreef: ↑22 april 2020, 11:21ludo schreef: ↑22 april 2020, 10:36 Vraag is wie de rare kronkel heeft, als 99,9% van de mensen in de Corona tijd met kaart betalen, en er ne kwibus is die nu is persé moeilijk wil doen om nu is echt moeilijk te doen zonder enige andere reden en cash wil gaan betalen...
Als je bij mij in de winkel zou komen kan je uw biezen pakken, zeker weten,en dan mag je er een heel regiment politie bij halen wat mij betreft, klacht indienen en of alles gebruiken van de wet hetgeen in je mogelijkheden ligt..
Als je cash hebt, is teken dat je een bankkaart hebt,want anders geraak je aan cash niet meer aan..
Een winkelier mag zelfs zonder opgaaf van reden de toegang weigeren aan personen. Er moeten wel voldaan worden aan het volgende; het moet kenbaar gemaakt worden aan de klant dat de toegang van de winkel aan hem/haar ontzegd wordt.
Dat kan mondeling maar doorgaans gebruikt men een schriftelijke ontzeggingreactie van het jaar
tja, en dit staat letterlijk in de wet, niks aan te doen..
Als er persé moeilijk moet gedaan worden, kunnen we ook extra moeilijk gaan doen..
Laatst gewijzigd door ludo op 22 april 2020, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Overal waar cash betalen niet toegelaten is, worden er ook geen ecocheques (en dergelijke) aanvaard. Maar in principe worden de vervaldata ervan verlengd.
Ben ik nog niet zo zeker van dat die verlengd kunnen worden..
Geldigheidsduur
Een ecocheque is maximaal twee jaar geldig. U kunt de cheques dus evengoed twee jaar opsparen om bijvoorbeeld één duurdere investering in energiebesparing te doen.
U kunt de geldigheidsduur van een ecocheque niet verlengen.
Een ecocheque kan niet in geld worden omgeruild.
Geldigheidsduur
Een ecocheque is maximaal twee jaar geldig. U kunt de cheques dus evengoed twee jaar opsparen om bijvoorbeeld één duurdere investering in energiebesparing te doen.
U kunt de geldigheidsduur van een ecocheque niet verlengen.
Een ecocheque kan niet in geld worden omgeruild.
Niet noodzakelijk. Mensen kunnen een kluis hebben omdat ze de banken niet meer vertrouwen. Al kan ik geen enkele reden bedenken waarom je een bank niet zou vertrouwen. (Vorige zin ironisch, voor de duidelijkheid.)ludo schreef: ↑22 april 2020, 10:36 Vraag is wie de rare kronkel heeft, als 99,9% van de mensen in de Corona tijd met kaart betalen, en er ne kwibus is die nu is persé moeilijk wil doen om nu is echt moeilijk te doen zonder enige andere reden en cash wil gaan betalen...
Als je bij mij in de winkel zou komen kan je uw biezen pakken, zeker weten,en dan mag je er een heel regiment politie bij halen wat mij betreft, klacht indienen en of alles gebruiken van de wet hetgeen in je mogelijkheden ligt..
Als je cash hebt, is teken dat je een bankkaart hebt,want anders geraak je aan cash niet meer aan..
Voor de rest akkoord. Maar... Als de wet op jou niet van toepassing is, impliceert dat dat ze op mijn ook niet van toepassing is. Dus loop ik gewoon jouw winkel binnen, neem wat ik wil en loop buiten. Als je me probeert tegen te houden, sla ik je de kop in. Eigendomsrecht, kooprecht, burgerlijk recht, strafrecht, ..., allemaal niet van toepassing. Mooi beeld, niet, als iedereen gelijk is maar sommigen meer gelijk. En vergis je niet, de facto zijn we daar al, wetten worden voor bepaalde groepen anders ingevuld dan voor andere, zie bv. discriminatie. Dat wetgeving omtrent discriminatie op zich discriminerend is, zou een lampje moeten doen branden, maar blijkbaar hebben we in 2020 alleen nog maar zwakke spaarlampen.
Met gezond verstand en menselijk fatsoen komen we al een heel eind, dus neem gewoon die cash aan i.p.v. heiliger dan de paus te willen zijn.
Heiliger dan de paus willen zijn, of beter, je zo voordoen, maakt niet dat je automatisch gelijk hebt. Integendeel zelfs. De ergste zaken in onze menselijke geschiedenis zijn enkel kunnen gebeuren omdat de goedlingen het een goed idee vonden om de mening van een handjevol welbespraakte populairen over te nemen en te moeten propageren zonder eens bij de motieven stil te staan.
Als het motief is een virusuitbraak in te kiem te smoren, dan zet je het schip in quarantaine. Als je het volk van het schip laat en zich over een territorium laat verspreiden om daarna heel dat territorium in zijn huis op te sluiten, is het motief niet uitbreiding voorkomen maar heel iets anders, zoveel moge toch wel duidelijk zijn.
Deze heb je later toegevoegd. Reactie zie hierboven.ludo schreef: ↑22 april 2020, 10:36 Een winkelier mag zelfs zonder opgaaf van reden de toegang weigeren aan personen. Er moeten wel voldaan worden aan het volgende; het moet kenbaar gemaakt worden aan de klant dat de toegang van de winkel aan hem/haar ontzegd wordt.
Dat kan mondeling maar doorgaans gebruikt men een schriftelijke ontzegging
Bijkomend, als daar een mens aan de deur staat die zijn kinderen wil voeden en geen alternatief heeft, zou die winkel wel eens in brand kunnen staan. Je realiteitszin heeft toch ergens een flinke deuk opgelopen.
Ik heb ooit een frituur-uitbater gekend die wekelijks dezelfde marginalen over de vloer kreeg die zijn klanten lastig vielen. Politie kon daar weinig aan doen want, zo zeiden ze hem, zijn frituur werd aanzien als een openbare plaats tijdens de openingsuren. Hij mocht wel weigeren ze te bedienen, wat olie op het vuur is natuurlijk. Hij had zelf een klacht aan zijn broek omdat hij ze uiteindelijk wat te hardhandig had buiten gezet.
Dus van je bovenstaande zou ik graag een wetsartikel zien waar dat zo uitdrukkelijk gezegd wordt, want ik twijfel daar ten zeerste aan.
Laatst gewijzigd door GreenDean op 22 april 2020, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
@GreenDean.... Je kan dan wel proberen iemand zijn kop in te slaan, en als dat je zou lukken moet je de financiele gevolgen ervan dragen ook, en dit kan je wel eens heel heel veel geld kosten,buiten de strafrechterlijke vervolging..
En als je geld in je kluis hebt, zal da wel van een of andere bankrekening komen, waar je sowieso een kaart voor moet hebben..
En als je geld in je kluis hebt, zal da wel van een of andere bankrekening komen, waar je sowieso een kaart voor moet hebben..
Mijn vader betaalt ook altijd cash.
Geld afhalen doe ik, met zijn bankkaart. Dat vermijdt dat hij thuiskomt met biljetten van 50 euro, waarmee hij dan iets van 2,xx euro wil betalen ...
Dus hij heeft een bankkaart,en is in de mogelijkheid met zijn kaart te betalen indien dit vereist zou zijn.. Hij zal dan ook niet met ongewenste biljetten thuis komen als hij met de kaart betaald.. en voor kleine bedragen is er contactloos betalen voorzien.
Of je al dan niet vertrouwd bent met dat systeem is buiten de kwestie, alhoewel het begrijpelijk zou kunnen zijn wegens ouderdom of gelijk wat.
Laatst gewijzigd door ludo op 22 april 2020, 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Laten we hopen dat ze het geld uit de tijd van de romeinen eindelijk definitief afschaffen, nu iedereen eindelijk doorheeft dat contactloos betalen beter, veiliger, makkelijker, minder fraudegevoelig, sneller, goedkoper en zelfs hygiënischer is.
Ik heb al veel onzin gelezen op Spaargids, maar bij dit stukje slaat de bullshitmeter door tot ver buiten de dampkring. Als een winkelier je niets wil verkopen als je cash betaalt, ga je braaf afdruipen en naar huis gaan. Akkoord, je gaat thuis een woedeaanval krijgen en bellen naar de hoofdzetel van de winkel, maar daar gaan ze je beleefd aanhoren, hun schouders eens ophalen en zo snel mogelijk verderdoen met belangrijker zaken. En als je de politie voor zoiets wil inschakelen, voeren ze je naar het zothuis denk ik.GreenDean schreef: ↑22 april 2020, 11:43 Voor de rest akkoord. Maar... Als de wet op jou niet van toepassing is, impliceert dat dat ze op mijn ook niet van toepassing is. Dus loop ik gewoon jouw winkel binnen, neem wat ik wil en loop buiten. Als je me probeert tegen te houden, sla ik je de kop in. Eigendomsrecht, kooprecht, burgerlijk recht, strafrecht, ..., allemaal niet van toepassing. Mooi beeld, niet, als iedereen gelijk is maar sommigen meer gelijk. En vergis je niet, de facto zijn we daar al, wetten worden voor bepaalde groepen anders ingevuld dan voor andere, zie bv. discriminatie. Dat wetgeving omtrent discriminatie op zich discriminerend is, zou een lampje moeten doen branden, maar blijkbaar hebben we in 2020 alleen nog maar zwakke spaarlampen.
Met gezond verstand en menselijk fatsoen komen we al een heel eind, dus neem gewoon die cash aan i.p.v. heiliger dan de paus te willen zijn.
Helaas. Zie topic "bitcoins".spaarfreakje schreef: ↑21 maart 2020, 21:19 Lijkt me goede evolutie: cash afschaffen. Dan heb je meteen de drugshandel een flinke loer gedraaid en de zwarte economie in zijn geheel.
En je vooral volledig afhankelijk maken van het bankensysteem ... en de overheid die met een simpele swipe je van je "hygiënische" geld afhelpen ...
De overheid kan je evengoed van je cash geld afhelpen hoor (operatie Gutt).
Laatst gewijzigd door Yaris op 22 april 2020, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.