Weigering cash colruyt, apotheker,...
Re: Weigering cash colruyt, apotheker,...
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Laatst gewijzigd door ludo op 23 april 2020, 04:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Ludo : je had daar een tekst gevonden uit NL ..
Ik heb er nog eentje uit België (website Wikifin) :
"""Cash, bankbiljetten en munten is een wettig betaalmiddel en mag niet geweigerd worden. Er zijn slechts enkele uitzonderingen waarbij een handelaar of schuldeiser een betaling met cash mag weigeren:
wanneer jouw eurobiljet niet in verhouding staat tot jouw aankoop. Je wil bv. een pakje kauwgum betalen met een briefje van 200 of 500 euro;
in geval van uitzonderlijke en tijdelijke veiligheidsredenen;
wanneer de handelaar ernstige redenen heeft om te vermoeden dat het bankbiljet vals is;
wanneer het biljet beschadigd is (je kan het dan wel inwisselen in de bank of Nationale Bank van België als meer dan de helft van het biljet aanwezig is).""""
De uitzonderlijke en tijdelijke veiligheidsredenen zijn vrij te interpreteren door de handelaar, vermoed ik.
Of dit hierboven nu regel of interpretatie is : geen idee.
"""Cash, bankbiljetten en munten is een wettig betaalmiddel en mag niet geweigerd worden. Er zijn slechts enkele uitzonderingen waarbij een handelaar of schuldeiser een betaling met cash mag weigeren:
wanneer jouw eurobiljet niet in verhouding staat tot jouw aankoop. Je wil bv. een pakje kauwgum betalen met een briefje van 200 of 500 euro;
wanneer de handelaar ernstige redenen heeft om te vermoeden dat het bankbiljet vals is;
wanneer het biljet beschadigd is (je kan het dan wel inwisselen in de bank of Nationale Bank van België als meer dan de helft van het biljet aanwezig is).""""
De uitzonderlijke en tijdelijke veiligheidsredenen zijn vrij te interpreteren door de handelaar, vermoed ik.
Ja dat wist ik, had het gisteren al eens gepost::haelewyn schreef: ↑23 april 2020, 04:27 Ludo : je had daar een tekst gevonden uit NL ..
Een winkelier mag in bepaalde gevallen cash weigeren,(dit staat in de wet) ook al is cash een wettig betaalmiddel.
1/Als het te betalen bedrag minder dan 50% van de biljet waarde is
2/Als hij vermoedt dat het vals is
3/Omwille van veiligheidsredenen
om er maar enkele te noemen.
Als je hem wil kl*ten, kan hij je makkelijk terugkloten en kan je je winkelkarretje laten staan of met kaart betalen,of afdruipen en naar andere winkel gaan en het daar proberen...
Een winkelier kan je zelfs de toegang tot zijn bedrijf weigeren zonder opgave van enige reden.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Marc "het is maar een griepke" Van Ranst?
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
(ok, 'k ben al weer weg...)
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Wat het onderwerp betreft: ja, ze gaan dit als excuus gebruiken om cash geld nog wat sneller te laten verdwijnen. Nee, ik ga daar niet mee akkoord. Sommigen zitten blijkbaar te snakken naar de big brother maatschappij waarbij men hen een chip inplant...
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Dit is waarschijnlijk de meest naiëve opmerking die ik hier dit jaar al gelezen heb...
De enige reden is totale controle over het klootjesvolk.
Moest het hen om zwart geld te doen zijn, zouden ze al lang alle achterpoortjes naar de fiscale paradijzen gesloten hebben, waar jaarlijks veel meer zwart geld naartoe verdwijnt dan wat het klootjesvolk ooit aan zwart kan bezitten in 1000 jaar.
Laatst gewijzigd door PinkPanther1970 op 23 april 2020, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Al die voorstanders van cash zouden dat Rosse buurt bezoekers zijn.
Estate Guru believer.
Dat is nu ook al deels via je smartphone, auto track & trace,,( de echte Black Box is uitgesteld door Touring )PinkPanther1970 schreef: ↑23 april 2020, 08:34Marc "het is maar een griepke" Van Ranst?![]()
(ok, 'k ben al weer weg...)
Wat het onderwerp betreft: ja, ze gaan dit als excuus gebruiken om cash geld nog wat sneller te laten verdwijnen. Nee, ik ga daar niet mee akkoord. Sommigen zitten blijkbaar te snakken naar de big brother maatschappij waarbij men hen een chip inplant...
Ik heb geen verborgen kapitalen, maakt mij dus echt niks uit of ze weten aan wat ik dat besteed,of waar ik mij bevindt.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Iedereen heeft (voorlopig) nog altijd het recht geen smartphone te bezitten en je beslist ook zelf wat je daar op installeert als je er wel een hebt.
Koop een young- of oldtimer zonder enige computer en je hebt er ook geen last van.
Als jij er geen problemen mee hebt dat de roverheid weet wanneer je op het schijthuis zit, is dat je volste recht. Ik heb daar wel een probleem mee en tot nader order zal ik er blijven op hameren dat dat recht me niet mag ontzegd worden.
Ik heb deze week nog eens gekeken naar een "oude" film die vreemd genoeg perfect past in de huidige context en het streven van de roverheid naar totale controle: Demolition Man. Een aanrader voor zij die denken dat de politieke kaste het beste met ons voorheeft.
See, according to Cocteau's plan, I'm the enemy. Cause I like to think, I like to read. I'm into freedom of speech and freedom of choice. I'm the kind of guy who wants to sit in a greasy spoon and think, "Gee, should I have the T-bone steak or the jumbo rack of barbecued ribs with the side order of gravy fries?" I want high cholesterol. I want to eat bacon, butter and buckets of cheese, okay? I want to smoke a Cuban cigar the size of Cincinnati in a non-smoking section. I wanna run through the streets naked with green Jello all over my body reading Playboy magazine. Why? Because I suddenly might feel the need to. Okay, pal? I've seen the future, you know what it is? It's a 47-year-old virgin sittin' around in his beige pajamas, drinking a banana-broccoli shake singing "I'm an Oscar-Meyer Wiener". You wanna live on top, you gotta live Cocteau's way. What he wants, when he wants, how he wants. Your other choice: come down here, maybe starve to death.
Tijden veranderen blijkbaar.
Daar zijn ze dus ook al met de tijd mee.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Estate Guru believer.
@ PinkPanther1970 ....Ge zult maar pech hebben dat terwijl jij op je schijthuisje zit, je fiets - brommer of auto voor je deur gestolen wordt, je kind door bende vandalen wordt ineen getimmerd en je vrouw van haar handtas wordt berooft, zul je blij dat die vandalen via track&trace of openbare camera's gesnapt worden..
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
@ludo: en sneller terug vrij zijn dan jij uit het politiebureau om je verklaring af te nemen... Uit ervaring.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
40 jaar geleden liet mijn moeder de deur wagenwijd open terwijl ze bij de buurvrouw zat, kinderen speelden samen in plaats van in elkaar te worden getimmerd door "zweedse hangjongeren" en mijn vrouw haar handtas lag rustig in de wagen...
We zijn inderdaad geëvolueerd naar een prachtige maatschappij.
40 jaar geleden liet mijn moeder de deur wagenwijd open terwijl ze bij de buurvrouw zat, kinderen speelden samen in plaats van in elkaar te worden getimmerd door "zweedse hangjongeren" en mijn vrouw haar handtas lag rustig in de wagen...
We zijn inderdaad geëvolueerd naar een prachtige maatschappij.
Laatst gewijzigd door PinkPanther1970 op 23 april 2020, 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat is justitie probleem,en al langer bekend.PinkPanther1970 schreef: ↑23 april 2020, 09:28 @ludo: en sneller terug vrij zijn dan jij uit het politiebureau om je verklaring af te nemen... Uit ervaring.
![]()
en ja, vroeger,, de tijd van toen is al lang niet meer
Prostitutie, diefstallen enz. enz. heeft altijd bestaan, maar komt nu meer in de openbaarheid door social media, pers enz. en door opzoekingtechnieken worden er ook meer gesnapt,en door plaatsgebrek in de gevangenis worden er ook minder zware straffen uitgesproken, of vrijgelaten of dossiers zonder gevolg geklasseerd.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Ik ga je vanaf nu steevast naiëve ludo noemen... De natte droom van elke Belgische politicus. ![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Zalig zijn de armen van geest,want ze weten niet wat ze doen of zeggen..PinkPanther1970 schreef: ↑23 april 2020, 09:39 Ik ga je vanaf nu steevast naiëve ludo noemen... De natte droom van elke Belgische politicus.![]()
Maar als ik je daar blij en gelukkig mee kan maken, mag je van mij me naieve ludo noemen hoor..