Weigering cash colruyt, apotheker,...
Re: Weigering cash colruyt, apotheker,...
Geef al u vrijheid en privacy maar op en laat van eerste keer een chip inplanten en geef de mijn ook maar af.
We gaan utopia tegemoet
(ironie)
We gaan utopia tegemoet
Als je niets verkeerd doet,wat maakt het dan uit of ze weten waar je bent, wat je koopt in de winkel en hoe groot je kapitaal is en hoe je dat verdiend hebt????
Mij kan het in elk geval geen barst schelen... met uitzondering dak dan misschien wat meer boetes in mijn bus ga krijgen,maar ofwel betaal ik, of pas mijn rij en parkeer gedrag aan...
+1zappiduppi schreef: ↑22 april 2020, 11:59Ik heb al veel onzin gelezen op Spaargids, maar bij dit stukje slaat de bullshitmeter door tot ver buiten de dampkring. Als een winkelier je niets wil verkopen als je cash betaalt, ga je braaf afdruipen en naar huis gaan. Akkoord, je gaat thuis een woedeaanval krijgen en bellen naar de hoofdzetel van de winkel, maar daar gaan ze je beleefd aanhoren, hun schouders eens ophalen en zo snel mogelijk verderdoen met belangrijker zaken. En als je de politie voor zoiets wil inschakelen, voeren ze je naar het zothuis denk ik.GreenDean schreef: ↑22 april 2020, 11:43 Voor de rest akkoord. Maar... Als de wet op jou niet van toepassing is, impliceert dat dat ze op mijn ook niet van toepassing is. Dus loop ik gewoon jouw winkel binnen, neem wat ik wil en loop buiten. Als je me probeert tegen te houden, sla ik je de kop in. Eigendomsrecht, kooprecht, burgerlijk recht, strafrecht, ..., allemaal niet van toepassing. Mooi beeld, niet, als iedereen gelijk is maar sommigen meer gelijk. En vergis je niet, de facto zijn we daar al, wetten worden voor bepaalde groepen anders ingevuld dan voor andere, zie bv. discriminatie. Dat wetgeving omtrent discriminatie op zich discriminerend is, zou een lampje moeten doen branden, maar blijkbaar hebben we in 2020 alleen nog maar zwakke spaarlampen.
Met gezond verstand en menselijk fatsoen komen we al een heel eind, dus neem gewoon die cash aan i.p.v. heiliger dan de paus te willen zijn.
Mijn vrouw werkt in een winkel. De afgelopen dagen al meermaals mensen moeten doorsturen die weigeren om met de kaart te betalen. Werkgever staat er trouwens op om geen cash geld te aanvaarden. Pomp de mailbox met klachten maar vol zou ik zeggen.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Geld onder de vorm van briefjes en muntjes kunnen dus besmet zijn met het virus.
https://huis.vub.ac.be/corona/kennisbank.php?ID=88
https://huis.vub.ac.be/corona/kennisbank.php?ID=88
@ lop :ludo schreef: ↑23 april 2020, 04:17De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Deze discussie gaat hier over de uitzonderlijke voorwaarden in verband met de corona-crisis.
Dus het al-dan-niet "kennen van de wet", heeft hier niets mee te maken!
Onder deze omstandigheden heeft een handelaar het recht om uitsluitend elektronische betalingen toe te laten.
Maar hij is dan wél verplicht om dit duidelijk aan te kondigen, zodat de klanten ervan op de hoogte zijn.
Het staat altijd vrij om voor een andere winkel te kiezen.
Laatst gewijzigd door Nefertari op 23 april 2020, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoewel mijn loon volledig gestort wordt, en ook mijn ´voetbalbijverdienste´ sinds een paar seizoenen via de bankrekening loopt, ben ik toch geen voorstander van het volledig afschaffen van cash.
Zaken waar ik aan denk:
1) leren omgaan met geld en gevoel hebben bij wat je uitgeeft. Denk aan kinderen etc.
2) problemen met banken, zie bankencrisis in bvb Cyprus. Een deeltje cash aanhouden is niet zo gek. Je ´verliest´ het rendement op dat geld, maar in vergelijking met wat je op een spaarrekening krijgt, is dat quasi nihil.
3) af en toe wil je toch dat niet iedereen weet wat je koopt en voor welk bedrag. Daar hief je niet altijd veel achter te zoeken. ´Wij´ hebben naast gemeenschappelijke ook aparte rekeningen. Veel koppels hebben dat niet. Als je dan bvb een cadeautje koopt, dan weet je partner nog voor je thuis komt in welke zaak en welke waarde.
Je kan als tussenoplossing stellen dat cash maar aanvaard wordt tot € 1.000 ipv € 3.000 op dit moment.
Zaken waar ik aan denk:
1) leren omgaan met geld en gevoel hebben bij wat je uitgeeft. Denk aan kinderen etc.
2) problemen met banken, zie bankencrisis in bvb Cyprus. Een deeltje cash aanhouden is niet zo gek. Je ´verliest´ het rendement op dat geld, maar in vergelijking met wat je op een spaarrekening krijgt, is dat quasi nihil.
3) af en toe wil je toch dat niet iedereen weet wat je koopt en voor welk bedrag. Daar hief je niet altijd veel achter te zoeken. ´Wij´ hebben naast gemeenschappelijke ook aparte rekeningen. Veel koppels hebben dat niet. Als je dan bvb een cadeautje koopt, dan weet je partner nog voor je thuis komt in welke zaak en welke waarde.
Je kan als tussenoplossing stellen dat cash maar aanvaard wordt tot € 1.000 ipv € 3.000 op dit moment.
ik doe niks verkeerd, ze hebben er geen zaken mee simpel. Maar op termijn zullen mensen die zoals u denken meer en meer gelijk krijgen dat is waar (aangewakkerd en gesteund door de staat en banken). Zo gaan we naar een totale controlemaatschappij, dat is nu al bezig he. Dat heeft ongetwijfeld voordelen. Maar ook serieuze nadelen die we maar gaan ondervinden als het zo ver is.ludo schreef: ↑23 april 2020, 09:50Als je niets verkeerd doet,wat maakt het dan uit of ze weten waar je bent, wat je koopt in de winkel en hoe groot je kapitaal is en hoe je dat verdiend hebt????
Mij kan het in elk geval geen barst schelen... met uitzondering dak dan misschien wat meer boetes in mijn bus ga krijgen,maar ofwel betaal ik, of pas mijn rij en parkeer gedrag aan...
Geen cash geld meer wil eigenlijk ook zeggen dat je u hele maatschappij overlaat aan de banken (prive instellingen) waar enkele van eigenlijk al lang failliet van hadden moeten zijn...
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Als de overheid en de banken beslissen dat er geen kontant geld meer in omloop is, sta je met je voor en of nadelen nergens, en zul je je moeten aanpassen, zoals in het verleden al met zoveel gebeurd is dat we ons moeten aanpassen, das evolutie. ten goede of ten slechte.. .
Ik heb ook geen smartphone,loop nog met nokia 3330 rond omdat smartphone voor mij geen meerwaarde heeft. En zolang ik het kan uitstellen zal ik dat wel doen, maar ik weet dat er wel een moment ga komen dat ik zal moeten aanpassen.
Denk maar aan vuilophaling, recyclageparken, parkeermeters,co² uitstoot, energie maatregelen, het computertijdperk .... enz; enz. enz. teveel om op te noemen waar we intussen al gewoon aan geraakt zijn,en moeten nadenken hoe het vroeger weer juist was.. vroeger ja...vroeger. toen de dieren nog spraken... .. .
Ik heb ook geen smartphone,loop nog met nokia 3330 rond omdat smartphone voor mij geen meerwaarde heeft. En zolang ik het kan uitstellen zal ik dat wel doen, maar ik weet dat er wel een moment ga komen dat ik zal moeten aanpassen.
Denk maar aan vuilophaling, recyclageparken, parkeermeters,co² uitstoot, energie maatregelen, het computertijdperk .... enz; enz. enz. teveel om op te noemen waar we intussen al gewoon aan geraakt zijn,en moeten nadenken hoe het vroeger weer juist was.. vroeger ja...vroeger. toen de dieren nog spraken... .. .
Laatst gewijzigd door ludo op 23 april 2020, 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Misschien best dat je weer weg bentPinkPanther1970 schreef: ↑23 april 2020, 08:34Marc "het is maar een griepke" Van Ranst?![]()
(ok, 'k ben al weer weg...)
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Ik heb Marc nog nooit "maar een griepke" weten zeggen, wel "griep met de hoofdletter G", wegens 250.000-500.000 doden wereldwijd per jaar...
Dat van javel zegt niet enkel Marc Van Ranst:
Water met 1% bleekwater ontsmet zeer goed. Vergeet zeker de afstandsbediening van de televisie niet te ontsmetten”, zo luidt het advies van de FOD Volksgezondheid.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200305_04877322
Wereldwijd zou griep 3 tot 5 miljoen ernstige infecties en 250.000 tot 500.000 sterfgevallen per jaar veroorzaken (WGO(externe link)).
Toen ik mezelf al in quarantaine plaatste, zo ongeveer gelijk met die Mechelaar die ermee in de krant kwam omdat hij veel wind uit zijn gat aan het blazen was, ontmoette ik nog altijd mensen en zorgverleners die er van overtuigd waren dat het maar een griepje was.
Ook dit forum was er vol van. Een paar uitspraken van onze leden hier : de staat moet helemaal niets doen hieromtrent. Al eens meer je handen wassen is genoeg !
Of : ik voorspel (copy paste van Trump) dat het over twee maanden allemaal voorbij is.
Een thuisverpleegster die ik sprak onder andere.. Een verpleegster op een intensieve dienst : zij zagen er nog geen gevaar in. De artsen die ik sprak (2) vonden het wel allebei een zeer ernstige bedreiging.
Het slechtst van al zouden we af zijn als we zouden lusiteren naar de opinie van mensen die niet eens snappen wat een virus is of hoe het werkt. Daarvan hebben we er hier in overvloed. Met of zonder sterke mening...
Geef mij toch maar liever 100 keer de mening van Van Ranst, die ik zelf qua veiligheidsmaatregelen nooit afzwak maar soms wel aanvul (strikter toepassen) dan 1 keer het gezwets van het niveau van een tooghanger van de kroeg van Spaargids.
Als je niets weet over Rakettechnologie is het geen ramp als je er geen mening over hebt. Het is vaak beter !
Voor Van Ranst : hij zal wel eens een verkeerd idee gehad hebben of een verkeerde inschatting gemaakt hebben maar qua niveau en verstand waarover hij spreekt in dit onderwerp komt hij nog altijd 1000 keer verder dan de gemiddelde spaargidser en 100 keer verder dan de slimste.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 23 april 2020, 11:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Maggy is zelf arts ... Die zal haar beeld dat ze heeft over ziekten niet noodzakelijk bij een viroloog gehaald hebben.
Bleekwater doodt bacillen. Altijd al geweten... Is het net zo onmogelijk dat dat juist is als dat Belgie het niet zo slecht doet ivm Covid.
Trouwens : het gaat hier over CASH geld he mannekes !
Bleekwater doodt bacillen. Altijd al geweten... Is het net zo onmogelijk dat dat juist is als dat Belgie het niet zo slecht doet ivm Covid.
Trouwens : het gaat hier over CASH geld he mannekes !
- PinkPanther1970
- Full Member
- Contacteer:
Als eens bij stilgestaan welke gevolgen zijn verkeerde inschattingen ons hebben opgeleverd de laatste weken?
("noem dit virus geen killer-virus", "ik zie er geen probleem in op skireis te vertrekken", "mondmaskers voor iedereen hebben geen nut", ...).
Zelfs op 8 maart was er nog geen vuiltje aan de lucht voor hem: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/08 ... vende-dag/