De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
Wie zegt dat we nu niet al aan 1935-1936 zitten in deze grafiek?geebee schreef: ↑23 april 2020, 20:26Oktober 1929 : beurscrash gevolgd door een korte heropleving waarna ze verder zakten tot het dieptepunt in 1932 ... ja, waarom zouden de beurzen nu nog crashen ... we hebben het slechtste toch al gehad ?Yaris schreef: ↑23 april 2020, 16:53 Waarom zouden de beurzen nu nog crashen? Alles wat je leest en hoort in de media is hoe en wanneer ze de economie gaan heropstarten. De enige zwarte zwaan is dat er onverwachts een heropflakkering van de epidemie is en dat alle hoop op een snel einde van de lockdown de grond wordt ingeboord.
Grappig trouwens dat je het over een "onverwachte" heropflakkering van de epidemie hebt ... niks onverwachts toch aan een zekerheid ...
Juist ja, 1929 was half februari- half maart
1930 was tweede deel van maart
en april waren de jaren 35-36 ... de tijd gaat toch vlug héé ...
Hoe dan ook ... all the best ... en als jullie allemaal zo zeker zijn, ik zou zeggen : zet alle jullie spaargeld in en ga nog een extra lening aan bij de bank en koop, koop, koop ... the only way is up !
Ik zou toch niet teveel vergelijkingen trekken met de jaren 1930. De wereld is gans anders en intussen zijn er al meerdere beurscrashes geweest.
We zitten bijna een eeuw verder en inmiddels heeft iedereen wel lessen getrokken uit het verleden.
Men is zich nu ook zeer bewust dat sterke dalingen op de markt oppertuniteiten bieden.
Jan met de pet kan nu aandelen handelen thuis vanuit zijn luie zetel, op het werk of eender waar via zijn smartphone. Hij kan hiervoor ook oneindig veel bronmateriaal vinden op internet om zich in te verdiepen. Overheden starten massaal steunmaatregelen en pompen miljarden in de economie. De algeme welvaart nu valt niet te vergelijken met 1930. Spaarboekjes zorgen tegenwoordig enkel voor waardevermindering en zijn een garantie voor verlies. De pandemie op zich is al een uniek iets waarvan niemand weet hoe het zal evolueren.
Het kan werkelijk alle kanten uit, niemand weet het.
Tussen alle factoren die spelen en de nieuwe wereld waarin we ons bevinden vind ik het gek dat mensen steeds met grafiekjes van de jaren 1930 of dergelijke afkomen alsof dit een garantie is van wat ons te wachten staat. Gaan we er dan ook de tulpencrisis bijhalen, als we dan toch bezig zijn?
We zitten bijna een eeuw verder en inmiddels heeft iedereen wel lessen getrokken uit het verleden.
Men is zich nu ook zeer bewust dat sterke dalingen op de markt oppertuniteiten bieden.
Jan met de pet kan nu aandelen handelen thuis vanuit zijn luie zetel, op het werk of eender waar via zijn smartphone. Hij kan hiervoor ook oneindig veel bronmateriaal vinden op internet om zich in te verdiepen. Overheden starten massaal steunmaatregelen en pompen miljarden in de economie. De algeme welvaart nu valt niet te vergelijken met 1930. Spaarboekjes zorgen tegenwoordig enkel voor waardevermindering en zijn een garantie voor verlies. De pandemie op zich is al een uniek iets waarvan niemand weet hoe het zal evolueren.
Het kan werkelijk alle kanten uit, niemand weet het.
Tussen alle factoren die spelen en de nieuwe wereld waarin we ons bevinden vind ik het gek dat mensen steeds met grafiekjes van de jaren 1930 of dergelijke afkomen alsof dit een garantie is van wat ons te wachten staat. Gaan we er dan ook de tulpencrisis bijhalen, als we dan toch bezig zijn?
En wie zou vandaag niet tekenen als je grootvader in het jaar 1930 1 miljoen frankskes had belegd op de beurs ?
Dan zou je hier nu niet zitten klagen over een beursdaling .
Want dan zou je vandaag 10000% winst hebben gemaakt .
Dat zou vandaag 2,5 miljoen Euro waard zijn .
Niet slecht toch ?
En daarbij moet je dan nog wat dividend bij rekenen .
Zo'n 828000€ om pressies te zijn of nog zo'n 3311% extra .
3 328 000 € samen en je hebt belegd op een ZEER slecht moment
Zal dan nog niet spreken als je grootvader het dividend had herbelegd .
De beurs proberen te timen in de tijd maakt eerlijk gezegd zeer weinig uit als je belegd voor de lange termijn.
Wat is 50% vandaag over 30 jaar , over 100 jaar ?
Het antwoord is bijna niks
In het voorbeeld van hierboven zou dit 12500€ zijn op een kapitaal van meer dan 3 miljoen dat is nog geen 0,4%. En dan heb je het dividend nog niet herbelegd !
Dan zou je hier nu niet zitten klagen over een beursdaling .
Want dan zou je vandaag 10000% winst hebben gemaakt .
Dat zou vandaag 2,5 miljoen Euro waard zijn .
Niet slecht toch ?
En daarbij moet je dan nog wat dividend bij rekenen .
Zo'n 828000€ om pressies te zijn of nog zo'n 3311% extra .
3 328 000 € samen en je hebt belegd op een ZEER slecht moment
Zal dan nog niet spreken als je grootvader het dividend had herbelegd .
De beurs proberen te timen in de tijd maakt eerlijk gezegd zeer weinig uit als je belegd voor de lange termijn.
Wat is 50% vandaag over 30 jaar , over 100 jaar ?
Het antwoord is bijna niks
In het voorbeeld van hierboven zou dit 12500€ zijn op een kapitaal van meer dan 3 miljoen dat is nog geen 0,4%. En dan heb je het dividend nog niet herbelegd !
Ja maar, je moet nu ook niet overdrijven. Er is niemand die aandelen koopt met de gedachte "Dan erft mijn achter-achterkleinkind binnen honderd jaar een fortuin". Hou het een beetje realistisch. Dertig jaar is al genoeg. De meesten zullen zelfs daarvoor het geduld of de tijd van leven niet hebben.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Heb al eens berekend wat het zou geven als ik 100.000 uit mijn erfenis haal, en dat voor 200 jaar vast zet, belegd in IWDA, met een eenmalige uitkering van 10% op 100 jaar.
En dat gaat dan naar mijn achterkleinkinderen
In reële termen Multi miljardair.
(heb wel niet gegokt hoeveel kinderen er zouden zijn)
Als de wereld dan nog bestaat en geld nog gebuikt wordt
Als iemand in 1634 ook zo een berekening had gemaakt met tulpenbollen ...
Wat is jullie mening over Intel corp (heb ik in bezit)?
Gisteren is het 1,5% gezakt en nabeurs nog eens 6%.
De Q1 cijfers die gisteren nabeurs vrijgegeven werden waren boven verwachtingen, maar de outlook zou teleurstellend zijn...
Ik denk dan dat het een overreactie van de markt is omdat de outlook over het hele front slecht zou worden owv COVID-19 en dat was al een tijdje bekend.
De cashpositie, R&D, waarderingen van Intel lijken mij goed.
Gisteren werd ook bekendgemaakt dat Apple processoren zelf zou produceren voor sommige Mac Books, terwijl de intenties van Apple (vreemd genoeg) al bekend zijn sinds 2018.
Is Intel naar jullie mening solide genoeg om in de toekomst verder beurswaarde te creëren nadat de COVID-19 storm en de naweeën zijn gaan liggen??
Gisteren is het 1,5% gezakt en nabeurs nog eens 6%.
De Q1 cijfers die gisteren nabeurs vrijgegeven werden waren boven verwachtingen, maar de outlook zou teleurstellend zijn...
Ik denk dan dat het een overreactie van de markt is omdat de outlook over het hele front slecht zou worden owv COVID-19 en dat was al een tijdje bekend.
De cashpositie, R&D, waarderingen van Intel lijken mij goed.
Gisteren werd ook bekendgemaakt dat Apple processoren zelf zou produceren voor sommige Mac Books, terwijl de intenties van Apple (vreemd genoeg) al bekend zijn sinds 2018.
Is Intel naar jullie mening solide genoeg om in de toekomst verder beurswaarde te creëren nadat de COVID-19 storm en de naweeën zijn gaan liggen??
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Multi miljardair? Denk toch dat je wat verkeerd rekent. Als we uitgaan van 5% na inflatie (historisch gemiddelde sinds 1900) heb je na 100 jaar 13 miljoen. 10% daarvan is maar 1,3 miljoen.superbosko schreef: ↑24 april 2020, 07:37 Heb al eens berekend wat het zou geven als ik 100.000 uit mijn erfenis haal, en dat voor 200 jaar vast zet, belegd in IWDA, met een eenmalige uitkering van 10% op 100 jaar.
Na 200 jaar heb je 1,7 miljard als je niks uitkeert.
Ik beleg mijn geld op de beurs met het idee om er niet meer aan te komen en in de toekomst hooguit gebruik te maken van de inkomsten uit het kapitaal, dus ik vind deze voorbeelden niet zo onrealistisch.
Behalve dan dat er één belangrijk element over het hoofd wordt gezien, namelijk die flinke hap successiebelasting die elke generatie uit het kaptitaal genomen wordt.
Behalve dan dat er één belangrijk element over het hoofd wordt gezien, namelijk die flinke hap successiebelasting die elke generatie uit het kaptitaal genomen wordt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik rekende aan 6%ignition schreef: ↑24 april 2020, 08:59Multi miljardair? Denk toch dat je wat verkeerd rekent. Als we uitgaan van 5% na inflatie (historisch gemiddelde sinds 1900) heb je na 100 jaar 13 miljoen. 10% daarvan is maar 1,3 miljoen.superbosko schreef: ↑24 april 2020, 07:37 Heb al eens berekend wat het zou geven als ik 100.000 uit mijn erfenis haal, en dat voor 200 jaar vast zet, belegd in IWDA, met een eenmalige uitkering van 10% op 100 jaar.
Na 200 jaar heb je 1,7 miljard als je niks uitkeert.
11mia na 200j zonder uitkering
10.6mia met die uitkering van 10%
Hoeveel grootvaders hadden er in 1930 1 miljoen frankskes denk je ... qua voorbeeld kan het tellen hoe je geen idee hebt waarover je spreekt.
Mocht het allemaal zo eenvoudig zijn dan waren we nu allemaal multimiljardair
Begin jij dan maar alvast te sparen voor je achter (x7) kleinkind ... het zal je dankbaar zijn binnen 250 jaar ...
Creatief zijn en dan valt die successie heus wel mee.dreamy schreef: ↑24 april 2020, 10:44 Ik beleg mijn geld op de beurs met het idee om er niet meer aan te komen en in de toekomst hooguit gebruik te maken van de inkomsten uit het kapitaal, dus ik vind deze voorbeelden niet zo onrealistisch.
Ge moet dat natuurlijk wel doen voor ge uwe kijker laat.
En een keuze beding als gehuwd en kinderen ook al iets handig.
Diegene die een flinke hap betalen ja niet mee met de tijd zeker. (en bedoel met dit alles in rechte lijn)
Natuurlijk iets regelen kost iets.(bvb vastgoed)
In stukjes (schenken) en juiste papier opstellen is ook handig.
Estate Guru believer.