Peiling: Zomeruur/winteruur?
Re: Peiling: Zomeruur/winteruur?
Deze discussie is inderdaad irrelevant zoals alles waar voorheen zoveel aandacht voor was: de handelsoorlog VS-China, de Brexit, de (voor)verkiezingen in Amerika, Iran, Noord-Korea, Syrië, de vluchtelingen, het klimaat, de regeringsvorming, ...
Ik heb dat maar geschreven om het in het zot te trekken, omdat sommigen zoveel waardering hechten aan 's avonds een terrasje doen in de zomer.CarpeNoctem schreef: ↑29 maart 2020, 10:24Je bent niet de eerste hier die zijn eigen situatie extrapoleert naar de rest van de bevolking.
Niet iedereen werkt binnen, in een bureel. Er zijn mensen zat die met daglicht werken.
Je kan in de donker ook terassen... is toch ook gezellig met een kaarsje erbij... zolang er maar warmte ervaren wordt savonds op de terrasjes. Dabej... gaat dat licht de ervaring veranderen op de terassen?Yaris schreef: ↑29 maart 2020, 11:54 Deze discussie is inderdaad irrelevant zoals alles waar voorheen zoveel aandacht voor was: de handelsoorlog VS-China, de Brexit, de (voor)verkiezingen in Amerika, Iran, Noord-Korea, Syrië, de vluchtelingen, het klimaat, de regeringsvorming, ...
Ik heb dat maar geschreven om het in het zot te trekken, omdat sommigen zoveel waardering hechten aan 's avonds een terrasje doen in de zomer.CarpeNoctem schreef: ↑29 maart 2020, 10:24
Je bent niet de eerste hier die zijn eigen situatie extrapoleert naar de rest van de bevolking.
Niet iedereen werkt binnen, in een bureel. Er zijn mensen zat die met daglicht werken.
Omgekeerd heb jij ook een (voor mij) onbegrijpelijke voorliefde om 's ochtends vooral niet in het donker naar het werk te moeten. Dat het bij "constant zomeruur" in de winter pas om 9u licht zou worden raakt mijn koude kleren echt niet. Moet ik gaan werken, dan maakt het niet uit - zomeruur of winteruur, het is donker als ik vertrek en donker als ik thuiskom in de winter. Moet ik niet gaan werken, dan heb ik liever dat het wat later licht wordt, want ik ben niet het type dat om 6u al gedoucht klaar staat om te halve tuin om te spitten of een ochtendloop te gaan doen.
's Avonds daarentegen ga ik nooit voor 22u30 naar boven, vaak later, dus wel zo leuk als het dan in de zomer wat langer licht blijft. Want "het wordt donker" is toch hét signaal voor velen om de avond af te breken. Vrienden gaan naar huis, gedaan terrasje etc. En ik ga ook geen onkruid zitten wieden in het donker.
Voor mij maakt dat echt niet uit of het in de winter om 9u. nog half donker zou zijn. Who cares man.
Maak er een constant zomeruur van en 70% van de Europeanen zijn tevreden.
Ik denk dat de EU toch al moeilijkere beslissingen heeft moeten nemen dan al een 6-tal jaar haar kop te breken over een zomer en winteruur?
Maak er een constant zomeruur van en 70% van de Europeanen zijn tevreden.
Ik denk dat de EU toch al moeilijkere beslissingen heeft moeten nemen dan al een 6-tal jaar haar kop te breken over een zomer en winteruur?
Al die kinderen die in het (half)donker naar school moeten?
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/i ... ~a835f3e2/
- nemanjaturk
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb gekozen voor het ganse jaar door zomeruur. Een uurtje langer licht is toffer
Niets beter dan het winteruur, in de winter op een deftig uur, in de morgen licht, en in de avond gezellig ook, door het vroeg donker zijn.Zomer uur niet gezond ,waarom moet het in de avond licht zijn tot 23 uur vraag ik me af.Scaf dat zomeruur maar vlug af is mijn gedacht.
+1elibar schreef: ↑24 april 2020, 10:49 Niets beter dan het winteruur, in de winter op een deftig uur, in de morgen licht, en in de avond gezellig ook, door het vroeg donker zijn.Zomer uur niet gezond ,waarom moet het in de avond licht zijn tot 23 uur vraag ik me af.Scaf dat zomeruur maar vlug af is mijn gedacht.
Zomeruur, winteruur... who cares??? Is dit echt belangrijk?
Ja, omdat wij geen robotjes zijn maar mensen met een biologische klok die onder andere bepaalt wanneer we wakker mogen zijn en wanneer we moeten slapen of eten. Systematisch tegen onze biologische klok ingaan kan leiden tot:
- een verstoord slaap-waakritme
- concentratieproblemen
- verstoring van het eetpatroon
- verstoring van de stoelgang, obstipatie of diarree
- gebrek aan energie
- hoofdpijn, prikkelbaarheid en stemmingswisselingen
OMG... daaraan heb ik natuurlijk niet gedacht! Max 24h uur dit fenomeen te ondergaan... Dank jeYaris schreef: ↑25 april 2020, 21:01 Ja, omdat wij geen robotjes zijn maar mensen met een biologische klok die onder andere bepaalt wanneer we wakker mogen zijn en wanneer we moeten slapen of eten. Systematisch tegen onze biologische klok ingaan kan leiden tot:
- een verstoord slaap-waakritme
- concentratieproblemen
- verstoring van het eetpatroon
- verstoring van de stoelgang, obstipatie of diarree
- gebrek aan energie
- hoofdpijn, prikkelbaarheid en stemmingswisselingen
Volgend weekend schakelen we weer om naar wintertijd. Gingen ze die veranderingen twee keer per jaar niet afschaffen? Daar hoor je niets meer van. Ze hebben nu andere problemen dan de oh zo belangrijke kwestie van zomeruur en winteruur. Ik verwacht dat het systeem gaat blijven zoals het nu is.
Het wordt mss de laatste keer, Yaris. Dan kan hier een slotje op. Sorry, Carpe.
Volgens dit artikel;
https://www.dewereldklok.nl/artikel/wan ... fgeschaft/
https://www.dewereldklok.nl/artikel/wan ... fgeschaft/
Zal dus nog wel een paar keer zijn, als het er uiteindelijk nog van komt.Na de goedkeuring in het Europees Parlement volgen discussies in de Europese raad. Deze discussies zijn op dit moment (oktober 2020) nog niet gestart. Dit gegeven maakt het zeer onwaarschijnlijk dat het streven van het wersvoorstel om per 2021 de zomertijd af te schaffen nog gehaald wordt. Zelf al zouden de discussies nog gestart worden en op miraculeuze wijze zeer snel afgerond, dan nog is het vrijwel onmogeljik om de procedures op tijd af te ronden.