Verhuis buitenland - waar spaargeld zetten?
TIP
Verhuis buitenland - waar spaargeld zetten?
Dag iedereen,
Ik verhuis binnenkort voor onbepaalde tijd naar het buitenland (Japan).
Het geld dat ik bij elkaar heb gespaard (rond de 50.000 EUR) zou ik graag ergens zetten waar het iets opbrengt maar toch beschermd is.
Ik dacht aan een termijnrekening van 5 jaar.
Het probleem dat ik tegenkom is dat er bij veel rekeningen vereist wordt inwoner van België te zijn.
Ik veronderstel dat het geen goed idee is om dit toch nog af te sluiten als inwoner en mij daarna uit te schrijven uit het bevolkingsregister...
Europabank had al aangegeven dat ook niet-inwoners welkom zijn maar de rente is daar op dit moment 0.5 netto op 5-jaar basis.
Of kan ik een vrijstelling aanvragen van roerende voorheffing als niet inwoner (dan zou dit 0.8 netto worden)?
Wat is hier de slaagkans dat dit goedgekeurd wordt?
Een andere mogelijkheid: het op een normale spaarrekening zetten.
Wat gebeurt er hier bij de vrijstelling van roerende voorheffing (tot 990 EUR) als niet inwoner?
Mijn spaargeld staat op dit moment bij Medirect (fidelity sparen).
Bij hun gewone spaarekeningen is het niet duidelijk of dit hier mag blijven staan maar bij de termijnrekening moet je in ieder geval inwoner zijn van België.
Ik kom er zelf niet uit omdat er redelijk weinig informatie beschikbaar is, misschien zijn er mensen in een gelijkaardige situatie die raad weten?
Ik verhuis binnenkort voor onbepaalde tijd naar het buitenland (Japan).
Het geld dat ik bij elkaar heb gespaard (rond de 50.000 EUR) zou ik graag ergens zetten waar het iets opbrengt maar toch beschermd is.
Ik dacht aan een termijnrekening van 5 jaar.
Het probleem dat ik tegenkom is dat er bij veel rekeningen vereist wordt inwoner van België te zijn.
Ik veronderstel dat het geen goed idee is om dit toch nog af te sluiten als inwoner en mij daarna uit te schrijven uit het bevolkingsregister...
Europabank had al aangegeven dat ook niet-inwoners welkom zijn maar de rente is daar op dit moment 0.5 netto op 5-jaar basis.
Of kan ik een vrijstelling aanvragen van roerende voorheffing als niet inwoner (dan zou dit 0.8 netto worden)?
Wat is hier de slaagkans dat dit goedgekeurd wordt?
Een andere mogelijkheid: het op een normale spaarrekening zetten.
Wat gebeurt er hier bij de vrijstelling van roerende voorheffing (tot 990 EUR) als niet inwoner?
Mijn spaargeld staat op dit moment bij Medirect (fidelity sparen).
Bij hun gewone spaarekeningen is het niet duidelijk of dit hier mag blijven staan maar bij de termijnrekening moet je in ieder geval inwoner zijn van België.
Ik kom er zelf niet uit omdat er redelijk weinig informatie beschikbaar is, misschien zijn er mensen in een gelijkaardige situatie die raad weten?
Re: Verhuis buitenland - waar spaargeld zetten?
Fiscale regels zoals vrijstelling en afhouding RV zijn niet van toepassing op niet residenten. Je zal vrijwel zeker echter Japanse belasting op uw spaarinkomsten moeten betalen. Na te kijken wat de regels in Japan zijn.
Ik ken een hoop belgen die in het buitenland wonen, maar gemakshalve nog een rekening in BE aanhouden. Voor zover ik weet gaat dat heel gemakkelijk.
Ik ken een hoop belgen die in het buitenland wonen, maar gemakshalve nog een rekening in BE aanhouden. Voor zover ik weet gaat dat heel gemakkelijk.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Verhuis buitenland - waar spaargeld zetten?
Bekijk eerst je belastingsituatie, en optimiseer die. Het zou niet leuk zijn mocht je dubbele belastigen en meerwaardetaks moeten betalen op je "buitenlandse" termijnrekening.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.