De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Is er veel verschil tussen:
(1) De combo:
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) IWDA (85%)
iShares MSCI EM UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IEMA (15%)
&
(2) Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VWCE (100%)
Op M* lijkt laatstgenoemde danig slechter gequoteerd, maar dat komt wellicht door de toevallige timing waarbij deze ETF net voor corona in het leven geroepen werd?
(1) De combo:
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) IWDA (85%)
iShares MSCI EM UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IEMA (15%)
&
(2) Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) | VWCE (100%)
Op M* lijkt laatstgenoemde danig slechter gequoteerd, maar dat komt wellicht door de toevallige timing waarbij deze ETF net voor corona in het leven geroepen werd?
1/ gisteren nog eens uitgeteld hoe groot de em zijn tov van het geheel. Lijkt tijdens deze crisis teruggevallen tot een 10%.
2/ vwrl is de distribuerende versie van vwce. Vwrl bestaat al heel lang. Je kan daar kijken voor de "rating"
2/ vwrl is de distribuerende versie van vwce. Vwrl bestaat al heel lang. Je kan daar kijken voor de "rating"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dag iedereen,
Bedankt alvast aan alle vaste posters in dit onderdeel. Enorm interessante discussies die hier gedeeld worden.
Ik zit op dit moment aangesloten bij Easyvest. Dit is eigenlijk een startup die min of meer de bogleheads principes toepast. Je moet dan zelf niets doen, behalve je cash storten zodat zij kunnen beleggen.
Na het lezen van 'The little book of common sense investing' heb ik dan uitgerekend wat de impact is van mijn huidige kosten, en een 0,5% tot 1% kostenreductie zal in mijn geval op 30 jaar toch leiden tot een verschil van 100 à 200 000 euro op het eindbedrag. (kan natuurlijk verschillen aangezien past performance geen garantie is voor de toekomst).
Easyvest koopt de volgende ETF maandelijks in : SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
ISIN IE00B3YLTY66 TER 0,4% Spreiding over 9000 bedrijven.
Ik ben deze hier nog niet tegengekomen bij het doorlopen van de posts.
Ik vermoed dat de 'hogere kost' te wijten is aan de hogere spreiding tov de klassieke IDWA?
Ik twijfel nu om gewoon mijn portefeuille over te zetten, en deze ETF te blijven kopen of een liquidatie te doen en de meer typische 'goedkopere ETF's aan te kopen die heer meermaals terugkomen.
Is deze ETF nuttig? Of lijkt het interessanter een combo te maken zoals eerder vermeld en de TER te verlagen in de richting van 0,2%? (ben bereid risico te dragen aangezien termijn op 30 jaar)
Bedankt alvast aan alle vaste posters in dit onderdeel. Enorm interessante discussies die hier gedeeld worden.
Ik zit op dit moment aangesloten bij Easyvest. Dit is eigenlijk een startup die min of meer de bogleheads principes toepast. Je moet dan zelf niets doen, behalve je cash storten zodat zij kunnen beleggen.
Na het lezen van 'The little book of common sense investing' heb ik dan uitgerekend wat de impact is van mijn huidige kosten, en een 0,5% tot 1% kostenreductie zal in mijn geval op 30 jaar toch leiden tot een verschil van 100 à 200 000 euro op het eindbedrag. (kan natuurlijk verschillen aangezien past performance geen garantie is voor de toekomst).
Ik vermoed dat de 'hogere kost' te wijten is aan de hogere spreiding tov de klassieke IDWA?
Ik twijfel nu om gewoon mijn portefeuille over te zetten, en deze ETF te blijven kopen of een liquidatie te doen en de meer typische 'goedkopere ETF's aan te kopen die heer meermaals terugkomen.
Is deze ETF nuttig? Of lijkt het interessanter een combo te maken zoals eerder vermeld en de TER te verlagen in de richting van 0,2%? (ben bereid risico te dragen aangezien termijn op 30 jaar)
Ik zou dan eerder voor VWCE gaan. Ook heel breed en een stuk goedkoper (0,22%).
Of als je nog meer spreiding wilt een 75% IWDA/15%IUSN/10% EMIM. Dan heb je ook small caps en is de TER van de portefeuille ook 0,22%.
Een paar goede artikels op justETF die deze week in hun newsletter stonden.
https://www.justetf.com/uk/academy/how- ... -take.html
"Long-term data helps us tease out the behaviours of asset classes and can be used to assess the balance of risk and return in model portfolios. "
https://www.justetf.com/uk/academy/asse ... folio.html
https://www.justetf.com/uk/academy/how- ... -etfs.html
https://www.justetf.com/uk/academy/dive ... folio.html
https://www.justetf.com/uk/academy/how- ... -take.html
"Long-term data helps us tease out the behaviours of asset classes and can be used to assess the balance of risk and return in model portfolios. "
https://www.justetf.com/uk/academy/asse ... folio.html
https://www.justetf.com/uk/academy/how- ... -etfs.html
https://www.justetf.com/uk/academy/dive ... folio.html
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
"SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF - ISIN IE00B3YLTY66 TER 0,4% Spreiding over 9000 bedrijven."Vendriko schreef: ↑23 april 2020, 07:44 Dag iedereen,
"ACWI" - > is ontwikkelde markten + emerging markten
"IMI" - > large+mid+smallcap
Als ik dit fonds op Morningstar bekijk: https://tools.morningstar.be/be/snapsho ... encyid=EUR lees ik dat het fonds 1385 aandelen zou bevatten.
IWDA heeft er 1600, EMIM 2700
VWCE heeft er 3400
Als je de small caps van IUSN er ook bij neemt dan heb je 3223 aandelen meer.
Het lijkt dat SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF - ISIN IE00B3YLTY66 heel zware "sampling" doet. En misschien niet zo gediversifeerd is als je denkt.
Door te vervangen door de 2/3 ETF hierboven spaar je inderdaad ook een deel van de jaarlijkse kost uit.
Wat belangrijker lijkt is inderdaad de kost van de effectenrekening bij Easyvest: 0.50% als je meer dan 250k staan heb en zelfs 1% als je minder dan 25k bij hun staan hebt.
De filosofie die Easyinvest aan houdt lijkt ok, de kosten die zij jullie aanrekenen niet.
Heb je al eens berekent wat deze kost je "kost" over je beleggingscariere?
Dat is 0.50% of zelfs 1% die je ook heel makkelijk kan uitsparen.
Edit
Laatst gewijzigd door B7H4long op 23 april 2020, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeft hij gedaan:B7H4long schreef: ↑23 april 2020, 10:17 WAt belangrijker lijkt is de kost van de effectenrekening bij Easyvest: 0.50% als je meer dan 250k staan heb en zelfs 1% als je minder dan 25k bij hun staan hebt.
De filosofie die Easyinvest aan houdt lijkt ok, de kosten die zij jullie aanrekenen niet.
Heb je al eens berekent wat deze kost je "kost" over je beleggingscariere?
Dat is 0.50% of zelfs 1% die je ook heel makelijk kan uitsparen.
Wel erg dat ze 0,5 tot 1% aanrekenen om gewoon een ETF aan te kopen.Vendriko schreef: ↑23 april 2020, 07:44 Na het lezen van 'The little book of common sense investing' heb ik dan uitgerekend wat de impact is van mijn huidige kosten, en een 0,5% tot 1% kostenreductie zal in mijn geval op 30 jaar toch leiden tot een verschil van 100 à 200 000 euro op het eindbedrag. (kan natuurlijk verschillen aangezien past performance geen garantie is voor de toekomst).
Bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad, ik 'dacht' dat mijn kosten laag waren, tot je die 0,5% of 1% uitrekent op 30 jaar...
Het enige voordeel van Easyvest is als je zelf niet geïnteresseerd bent in het product dat je koopt (zoals velen die gewoon naar de bank gaan en in 1 of ander fonds instappen) dan kan het interessant zijn.
in mijn geval zal het liquidatie van de portefeuille zijn, en instappen in 2 of 3 ETF's bij DEGIRO (hoewel er een zeer lange wachtrij is om een rekening te openen). Hun kosten zijn zeer laag (wat bij mij automatisch een alarmbel doet afgaan) echter ik heb nog geen informatie tegengekomen dat zij meer risico zouden brengen dan een andere online broker.
Zal binnenkort mijn volledige strategie delen en het onderzoek erachter, kwestie van ook iets bij te dragen aan het forum.
Inderdaad, ik 'dacht' dat mijn kosten laag waren, tot je die 0,5% of 1% uitrekent op 30 jaar...
Het enige voordeel van Easyvest is als je zelf niet geïnteresseerd bent in het product dat je koopt (zoals velen die gewoon naar de bank gaan en in 1 of ander fonds instappen) dan kan het interessant zijn.
in mijn geval zal het liquidatie van de portefeuille zijn, en instappen in 2 of 3 ETF's bij DEGIRO (hoewel er een zeer lange wachtrij is om een rekening te openen). Hun kosten zijn zeer laag (wat bij mij automatisch een alarmbel doet afgaan) echter ik heb nog geen informatie tegengekomen dat zij meer risico zouden brengen dan een andere online broker.
Zal binnenkort mijn volledige strategie delen en het onderzoek erachter, kwestie van ook iets bij te dragen aan het forum.
Laatst gewijzigd door Vendriko op 23 april 2020, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeft het eigenlijk enig nut om naast IWDA ook nog te investeren in losse aandelen zoals Microsoft en Apple?
Dit zijn aandelen die me erg aanspreken en de laatste jaren/decennia reeds een mooi rendement hebben geboden. Alleen zijn dit ook zwaargewichten in IWDA waardoor je dus wel met een bepaalde overlap komt te zitten.
Mij lijkt het dan toch eerder af te raden?
Dit zijn aandelen die me erg aanspreken en de laatste jaren/decennia reeds een mooi rendement hebben geboden. Alleen zijn dit ook zwaargewichten in IWDA waardoor je dus wel met een bepaalde overlap komt te zitten.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Het lijkt dat je je eigen vraag beantwoordde.
Als alle beleggers samen beslissen om zon 2% van hun portefeuilles in Apple te beleggen, waarom zou jij er dan meer in beleggen. Weet jij iets dat zij niet weten?
Als alle beleggers samen beslissen om zon 2% van hun portefeuilles in Apple te beleggen, waarom zou jij er dan meer in beleggen. Weet jij iets dat zij niet weten?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
“What’s The Worst Case Scenario for Diversified Portfolios?”
https://awealthofcommonsense.com/2020/0 ... ortfolios/
(Geen nieuwe info voor de meesten hier, maar hoedanook geruststellend in het licht van alle doem- en onheilsvoorspellingen op het forum de laatste dagen.)
https://awealthofcommonsense.com/2020/0 ... ortfolios/
(Geen nieuwe info voor de meesten hier, maar hoedanook geruststellend in het licht van alle doem- en onheilsvoorspellingen op het forum de laatste dagen.)
Vraagje aan B7: Wat vind u van de idee om ook Sofina en Brederode, voor mij persoonlijk de meest dynamische en best geleide Belgische holdings, mee te nemen in uw systematische maandelijkse beleggingsstrategie? Ik heb een simulatie gemaakt in Excell van Januari 2000 tot vandaag, dan had je voor beide holdings over 20 jaar, een gemiddeld jaarlijks rendement behaald van ongeveer 17.5 % en met wederbelegging van de dividenten ongeveer 18.5% Op 20 jaar tijd zou je totale geinvesteerde kapitaal met een factor van ongeveer 3,7 vermenigvuldigd zijn. Rendementen uit het verleden zijn uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar het trackrecord van beide holdings zegt toch veel over de capaciteiten van het management. Graag uw visie aub, dank bij voorbaat.
Van m'n aandelengedeelte beleg ik 75% in ETF's, 25% stockpicking om een iets hoger rendement na te streven én voor de fun.DonDraper schreef: ↑23 april 2020, 12:19 Heeft het eigenlijk enig nut om naast IWDA ook nog te investeren in losse aandelen zoals Microsoft en Apple?
2 beleggingsstrategieën waarbij enkel de 75% ETF's de Bogleheads volgt. Dit voldoet echter aan m'n risicoprofiel en verwachtingen, alles hangt dus af van wat je wil bereiken.
Als ik toch in 2000 zou mogen beleggen, zou ik toch aandelen uit het A fonds kiezen: Apple, Amazon, Alphabet, AvH, ... :-)Roger123 schreef: ↑24 april 2020, 21:09 Vraagje aan B7: Wat vind u van de idee om ook Sofina en Brederode, voor mij persoonlijk de meest dynamische en best geleide Belgische holdings, mee te nemen in uw systematische maandelijkse beleggingsstrategie? Ik heb een simulatie gemaakt in Excell van Januari 2000 tot vandaag, dan had je voor beide holdings over 20 jaar, een gemiddeld jaarlijks rendement behaald van ongeveer 17.5 % en met wederbelegging van de dividenten ongeveer 18.5% Op 20 jaar tijd zou je totale geinvesteerde kapitaal met een factor van ongeveer 3,7 vermenigvuldigd zijn. Rendementen uit het verleden zijn uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar het trackrecord van beide holdings zegt toch veel over de capaciteiten van het management. Graag uw visie aub, dank bij voorbaat.
Het rendement sinds jan 2000 is veel hoger dan van Sofina en Brederode.
Maar ik weet niet of deze aandelen het ook in de volgende periode goed zullen doen.
Ik weet niet welke aandelen het goed zullen doen. Ik beleg dus in "alle" aandelen vie aan zeer breed gespreide portefeuille.
Als je een fonds koopt heb je duidelijke rechten en bescherming als belegger.
Lees de "holdings" thread eens na. Er lijkt geen eenduidige definitie van "holdings", wat een holding "goed" maakt of niet. Ik verschiet er telkens van dat de discount als iets goed word aanzien; als een bedrijf gekocht word door een holding is het direct minder waard. het management lijkt dus geen toegevoegde waarde te geven. In de thread kun je ook een reeks voorbeelden lezen over acties van het holdingmanagement die door de individuele (minderheids) aandeelhouders als negatief worden aanzien.
Op het bogleheads forum wordt tegenwoordig vaak gediscussieerd om ook wat LTT's (long term treasuries) in de portefeuille op te nemen (bv. https://www.bogleheads.org/forum/viewto ... f164ac8675). Deze zouden betere diversificatie bieden dan obligaties met kortere termijn bij een crash van aandelen. Wat denken jullie hiervan?
Voorbeelden van ETF's:
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00015OCN
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0001DBV8
Lijkt me wel een stuk minder interessant als je bij het herbalanceren telkens 30% RV moet betalen op de meerwaarde. Weet niet of dit te omzeilen is met distribuerende ETF's.
Voorbeelden van ETF's:
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00015OCN
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0001DBV8
Lijkt me wel een stuk minder interessant als je bij het herbalanceren telkens 30% RV moet betalen op de meerwaarde. Weet niet of dit te omzeilen is met distribuerende ETF's.