Holdings
TIP
Re: Holdings
Phjo01 schreef: ↑30 april 2020, 09:08 https://www.wendelgroup.com/sites/defau ... del_en.pdf
Net asset value as of March 31, 2020: €5,280 million or €118.2 per share.
Sinds zijn low begin april (66 euro oftewel décote van 45%) is de décote opnieuw verkleind naar een 33% vandaag. Blijkbaar hebben toch bepaalde mensen sneller toegang tot informatie in press releases
Ik vind de berichtgeving van Wendel top hoor! 4 keer per jaar resultaten en als er iets wordt aangekocht of verkocht meldt men dat direct. Valt er nieuws te rapen over 1 van hun deelnemingen dan staat dit ook direct op de website. Daar mag men in België eens een voorbeeld aan nemen!
Ik denk dat het systematisch in holdings beleggen op zich al een methode kan zijn waarbij men zijn emoties kan uitschakelen. Gewoon een lijst holdings aanleggen die een uitstekende trackrecord hebben, en daar dan om de zoveel tijd systematisch in 1 of meerdere daarvan beleggen (dat hangt van het geld dat u ter beschikking heeft)gilberke schreef: ↑1 mei 2020, 09:32Bedankt, ik ga dat eens verder bekijken.MoreOrLess schreef: ↑1 mei 2020, 09:11 Het gaat niet specifiek over holdings, maar zeezout heeft daar een methode voor.
zeezoutjes-versus-de-bel20-tracker-t19117.html
Inderdaad nog moeilijker voor holdings.
Voor herbalanceren & verkoop van holdings is het eventueel nog "makkelijk" een systeem te vinden, maar het moeilijkste lijkt mij als je ook de emotie wil halen uit een eerste aankoop van een holding.
Ik denk dat het systematisch in holdings beleggen op zich al een methode kan zijn waarbij men zijn emoties kan uitschakelen. Gewoon een lijst holdings aanleggen die een uitstekende trackrecord hebben, en daar dan om de zoveel tijd systematisch in 1 of meerdere daarvan beleggen (dat hangt van het geld dat u ter beschikking heeft) Gewoon om beurt de lijst van holdings afgaan en daar dan in beleggen. Als men aan het einde van de lijst zit, terug bovenaan beginnen.gilberke schreef: ↑1 mei 2020, 09:32Bedankt, ik ga dat eens verder bekijken.MoreOrLess schreef: ↑1 mei 2020, 09:11 Het gaat niet specifiek over holdings, maar zeezout heeft daar een methode voor.
zeezoutjes-versus-de-bel20-tracker-t19117.html
Inderdaad nog moeilijker voor holdings.
Voor herbalanceren & verkoop van holdings is het eventueel nog "makkelijk" een systeem te vinden, maar het moeilijkste lijkt mij als je ook de emotie wil halen uit een eerste aankoop van een holding.
Wat gespreid belegt over uk-trusts. Voordeel : geen dubbele RV ; Nadeel : GBP
Witan en Caledonian zijn familie holdings met een lange staat van stijgende dividenden.
https://www.ft.com/content/43defbcc-047 ... bacad9e7dd
Avi global belegt in ondergewaardeerde holdings en met Murray int. zit je vnl. in emerging markets. Als toemaatje krijg je ieder jaar een beter dividend.
Witan en Caledonian zijn familie holdings met een lange staat van stijgende dividenden.
https://www.ft.com/content/43defbcc-047 ... bacad9e7dd
Avi global belegt in ondergewaardeerde holdings en met Murray int. zit je vnl. in emerging markets. Als toemaatje krijg je ieder jaar een beter dividend.
@Laeka: volledig eens. Alleen is de timing waarop informatie ter beschikking wordt gesteld niet voor iedereen hetzelfde, blijkbaar. Maar vele andere holdings kunnen wat informatie en transparantie betreft een voorbeeld aan nemen.
sinds begin 2018 beleg ik regelmatig (ongeveer maandelijks) een bepaalde som in Belgische holdings. Ik heb een lijstje gemaakt (BRED, GBL, SOF, AVH, GIMV) en neem altijd gewoon de volgende op het lijstje. Enkele bedenkingen die ik wil delen met jullie om eens te horen wat jullie denken. Allemaal op basis van twee-drie jaar beleggen. (en nee, dit is niet mijn volledige portefeuille, heb ook nog een DBI-aandelenfonds waar maandelijks gekocht wordt, en wat losse aandelen for fun)
Selectie holdings:
- Enkel Belgisch: dat is een keuze. De spreiding van participaties is al redelijk breed op die manier. Op zich niet het gevoel dat ik enorme returns mis door niet in het buitenland te zitten. De spreiding kan nog iets beter, maar daarbij komt dubbele belasting op dividend en andere munten. Als mijn portefeuille groter wordt; overweeg ik het wel
- Ik heb lijstje gemaakt gewoon op basis van degene die het meest gekend zijn op onze markt. Na 2,5 jaar zie je toch vrij grote rendementsverschillen.
SOF: alle aankopen staan groen; zeer sterk. ik vermoed door internationale portefeuille, India, nieuwe technologie, nieuwe trends. Lijkt mij de "modernste" portefeuille van alle BE holdings.
BRED: alle aankopen staan op grond. Dit vind ik verrassend want helft van de portefeuille zijn een selectie beursgenoteerde aandelen, en die moeten toch de crash voelen. De private equity portefeuille kan dat niet allemaal opvangen. Hebben ook belangrijke participatie in SOF, dus als je maar een holding zou mogen kiezen, zou ik BRED nemen.
AVH: alle aankopen op rood. Slechte presteerder. Ik had hier meer van verwacht. nu ook dividend geschrapt, wat toch veel zwakte toont. Hun participaties zijn niet zo recessie-proof. CFE en banken zijn pro-cyclisch; DEME hangt zeer af van overheden en grote infrastructuurprojecten. Windmolens op zee is groeipoot maar ook daar zeer afhankelijk van subsidies van overheden. Dus veel twijfel over de portefeuille. Het vatsgoed en zorg kan dit maar gedeeltelijk compenseren.
GBL: alle aankopen op rood. Het dividend is wel merkelijk hoger dan andere holdings (rekening mee houden) maar toch redelijk zwakke prestaties. Ook hier is de portefeuille wat "old school" (in vgl met SOF); Europees, industrieel (Imerys, Umicore, SGS). Adidas is zeer goede keuze geweest maar nu zeer zwaar aangepakt door de crisis. Weinig private equity. Dus ook hier twijfels over recessie-vastheid
GIMV: beetje rood en beetje groen. redelijk saai of rustige vastheid. Mooi dividend maar voor het overige weinig beweging. Ik kan de portefeuille minder in een hokje steken; en "gevoel" dat ze redelijk neutraal een recessie zouden doorkomen. Voegt weinig toe aan een portefeuille.
Methode:
Ik vind het zeker ok om maandelijks een bepaald bedrag te beleggen. In het begin is dat spannend en kijk je nog of het nu te vroeg of te laat was, of dat je beter net andere holding had gekocht; maar eenmaal je een aantal aankopen hebt gedaan, wordt dit mechanischer en kan je er psychologisch beter mee om. Het lijkt me wel een aanrader om zo te werk te gaan.
Toekomst:
Wel, ik overweeg om AVH en GBL gewoon te verkopen. Weinig vertrouwen in hun portefeuille, en als ze al zo moeilijk vooruitgaan in een positieve markt (laatste twee jaar) hoe slecht gaan ze het dan niet beginnen doen in een berenmarkt.
Ik twijfel natuurlijk, zoals bij alles, want ik kan ook gewoon methode blijven volgen (dan koop ik hen aan lagere koersen) en op langere termijn komt het allemaal wel goed.
Als vervangers zie ik D'Ieteren (veel cash weliswaar), Investor, BRK. Maar ik zou ook de vrijgekomende fonds kunnen investeren in de overige drie holdings (door maandelijks bedrag te verdubbelen bvb). Dat maakt de spreiding wel zwakker.
Groeten, Kroegman
Selectie holdings:
- Enkel Belgisch: dat is een keuze. De spreiding van participaties is al redelijk breed op die manier. Op zich niet het gevoel dat ik enorme returns mis door niet in het buitenland te zitten. De spreiding kan nog iets beter, maar daarbij komt dubbele belasting op dividend en andere munten. Als mijn portefeuille groter wordt; overweeg ik het wel
- Ik heb lijstje gemaakt gewoon op basis van degene die het meest gekend zijn op onze markt. Na 2,5 jaar zie je toch vrij grote rendementsverschillen.
SOF: alle aankopen staan groen; zeer sterk. ik vermoed door internationale portefeuille, India, nieuwe technologie, nieuwe trends. Lijkt mij de "modernste" portefeuille van alle BE holdings.
BRED: alle aankopen staan op grond. Dit vind ik verrassend want helft van de portefeuille zijn een selectie beursgenoteerde aandelen, en die moeten toch de crash voelen. De private equity portefeuille kan dat niet allemaal opvangen. Hebben ook belangrijke participatie in SOF, dus als je maar een holding zou mogen kiezen, zou ik BRED nemen.
AVH: alle aankopen op rood. Slechte presteerder. Ik had hier meer van verwacht. nu ook dividend geschrapt, wat toch veel zwakte toont. Hun participaties zijn niet zo recessie-proof. CFE en banken zijn pro-cyclisch; DEME hangt zeer af van overheden en grote infrastructuurprojecten. Windmolens op zee is groeipoot maar ook daar zeer afhankelijk van subsidies van overheden. Dus veel twijfel over de portefeuille. Het vatsgoed en zorg kan dit maar gedeeltelijk compenseren.
GBL: alle aankopen op rood. Het dividend is wel merkelijk hoger dan andere holdings (rekening mee houden) maar toch redelijk zwakke prestaties. Ook hier is de portefeuille wat "old school" (in vgl met SOF); Europees, industrieel (Imerys, Umicore, SGS). Adidas is zeer goede keuze geweest maar nu zeer zwaar aangepakt door de crisis. Weinig private equity. Dus ook hier twijfels over recessie-vastheid
GIMV: beetje rood en beetje groen. redelijk saai of rustige vastheid. Mooi dividend maar voor het overige weinig beweging. Ik kan de portefeuille minder in een hokje steken; en "gevoel" dat ze redelijk neutraal een recessie zouden doorkomen. Voegt weinig toe aan een portefeuille.
Methode:
Ik vind het zeker ok om maandelijks een bepaald bedrag te beleggen. In het begin is dat spannend en kijk je nog of het nu te vroeg of te laat was, of dat je beter net andere holding had gekocht; maar eenmaal je een aantal aankopen hebt gedaan, wordt dit mechanischer en kan je er psychologisch beter mee om. Het lijkt me wel een aanrader om zo te werk te gaan.
Toekomst:
Wel, ik overweeg om AVH en GBL gewoon te verkopen. Weinig vertrouwen in hun portefeuille, en als ze al zo moeilijk vooruitgaan in een positieve markt (laatste twee jaar) hoe slecht gaan ze het dan niet beginnen doen in een berenmarkt.
Ik twijfel natuurlijk, zoals bij alles, want ik kan ook gewoon methode blijven volgen (dan koop ik hen aan lagere koersen) en op langere termijn komt het allemaal wel goed.
Als vervangers zie ik D'Ieteren (veel cash weliswaar), Investor, BRK. Maar ik zou ook de vrijgekomende fonds kunnen investeren in de overige drie holdings (door maandelijks bedrag te verdubbelen bvb). Dat maakt de spreiding wel zwakker.
Groeten, Kroegman
De transformatie van deze Italiaanse holding zit ‘on track’:Phjo01 schreef: ↑4 maart 2020, 19:38 Vandaag eerste positie genomen in de familiale holding van de Benedetti’s (controleren 44%. van de stemrechten). Naast een cashvoorraad van 325 miljoen euro houdt de holding 3 belangrijke participaties aan :
- meerderheid in Sogefi, een van ‘s werelds grootste makers van ophangingen, filters en luchtkoelingssystemen voor auto’s.
- 46% belang in de mediagroep Gedi ( dewelke exor zou overnemen)
- last but nog least hebben ze 60% van KOS, dat rusthuizen en zorgcentra uitbaat in Italië en Duitsland.
Waarom ben ik nu ingestapt?
Bijna de helft van de marktkapitalisatie is vertegenwoordigd door de cash. In deze tijde is dit « goud » waard.
Recente vereenvoudiging van de holding structuur (Cofide -CIR) zal tot meer zichtbaarheid leiden en ertoe leiden dat de waarde naar boven komt
En het kroonjuweel zijn de verzorgingscentra en rusthuizen dat een continue groei kent met een steeds ouder wordende Europese bevolking. Deze activiteit alleen al vertegenwoordigt de huidige marktcapitalisatie volgens bepaalde analisten. Of met andere woorden : cash en sogefi krijg je er gratis bij.
De macht is overgedragen aan de zonen.
De structuur werd recentelijk vereenvoudigd door Cofide-CIR samen te voegen.
En hebben ze nu hun minst aantrekkelijke participatie verkocht.
Na de recentelijke bevestiging van het bod op 43% van de aandelen gedi, aangehouden door CIR, zal bijna 70% van hun beurskapitalisatie bestaan uit cash. Daarnaast is hun belangrijkste activiteit nu in de rust- verzorgingssector. Omwille van de vergrijzing in Europa, een interessante sector waarin ze sterk intern maar ook extern groeien. Eind 2019 heeft Kos Group nog een overname in Duitsland gedaan. De toekomst ziet er niet zo slecht uit van deze holding, wat mij betreft.
Naast de familie (45%) is ook het Spaanse Bestinver ( https://www.bestinver.es/en) een belangrijke aandeelhouder met 11% . Noors pensioenfonds houdt een kleine 2% aan in deze holding.
PS Tijdens de laatste dip geprofiteerd om mijn positie te versterken.
Laatst gewijzigd door Phjo01 op 3 mei 2020, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook Belreca heeft AVH verkocht, wellicht beschikken zij ook wel over meer informatie als de gewone sterveling en vonden ze voldoende argumenten om AVH van de hand te doen. Ben benieuwd wat Belreca met het vrijgekomen geld gaat doen.kroegmann schreef: ↑3 mei 2020, 09:55
Bij Brederode maak ik mij net wel wat zorgen over de impact van corona op het private equity - gedeelte, toekomst zal het wel uitwijzen. Verklaart mss waarom het herstel nog niet zo groot is als dat van Sofina. Blijf er op lange termijn wel vertrouwen in hebben en koop bij een volgende dip weer wat bij.
@ Kroegman : grotendeels mee eens. AvH heb ik nooit veel in gezien, maar ze hebben wel dat mooie track record, met als laatste klapper die deal rond CFE. Ik ben nooit erg enthousiast geweest over hun portefeuille en ze zitten ook meer dan andere holdings behoorlijk vast aan het merendeel van hun belangen dus dat zal waarschijnlijk niet snel veranderen.
In GBL zie ik persoonlijk meer perspectief. Ze hebben inderdaad geen mooie track record, maar ze hebben wél hun portefeuille omgegooid en ze zijn nu echt serieus begonnen hun private equity belangen uit te bouwen, dus wat mij betreft is er enige (gerechtvaardigde) hoop voor de toekomst.
In GBL zie ik persoonlijk meer perspectief. Ze hebben inderdaad geen mooie track record, maar ze hebben wél hun portefeuille omgegooid en ze zijn nu echt serieus begonnen hun private equity belangen uit te bouwen, dus wat mij betreft is er enige (gerechtvaardigde) hoop voor de toekomst.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ackermans & CFE gaan maandag klappen krijgen.
Wees gewaarschuwd.
Wees gewaarschuwd.
Een succesvolle private equity portefeuille uitbouwen, is niet hetzelfde als naar een supermarkt gaan, dat duurt minstens 10 jaar voor men, dat echt in de vingers heeft (zeker gezien GBL’s brokken parcours van de afgelopen 10 jaar)…net zoals een particuliere portefeuille trouwens…dreamy schreef: ↑3 mei 2020, 13:28 In GBL zie ik persoonlijk meer perspectief. Ze hebben inderdaad geen mooie track record, maar ze hebben wél hun portefeuille omgegooid en ze zijn nu echt serieus begonnen hun private equity belangen uit te bouwen, dus wat mij betreft is er enige (gerechtvaardigde) hoop voor de toekomst.
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
En dat is gebaseerd op...?Incremental9 schreef: ↑3 mei 2020, 17:06 Ackermans & CFE gaan maandag klappen krijgen.
Wees gewaarschuwd.
Met Ergon is GBL daar volgens mij ook al zeker tien jaar mee bezig. Niet geheel zonder succes, want bij het laatste Ergon fonds kwam het grootste deel van andere investeerders.jonie schreef: ↑3 mei 2020, 18:49 Een succesvolle private equity portefeuille uitbouwen, is niet hetzelfde als naar een supermarkt gaan, dat duurt minstens 10 jaar voor men, dat echt in de vingers heeft (zeker gezien GBL’s brokken parcours van de afgelopen 10 jaar)…net zoals een particuliere portefeuille trouwens…
-
- Newbie
- Contacteer:
Interessant verhaal omdat ik zelf uit aan het kijken ben naar iets soortgelijk. Heb net GIMV gekocht en was aan het uitkijken naar tweede holding en neeg daar naar Brederode. En als ik jou verhaal volg, lijkt me dat een goede keuze. Het is alleen even zien wat de komende maand gaat doen aangezien er toch nog een serieuze dip (of erger) verwacht wordt.kroegmann schreef: ↑3 mei 2020, 09:55
Met een eenvoudige etf als CSPX en/of CNDX in combinatie met IWDA ga je volgens mij op lange termijn 20-30 jaar betere resultaten boeken.kroegmann schreef: ↑3 mei 2020, 09:55 sinds begin 2018 beleg ik regelmatig (ongeveer maandelijks) een bepaalde som in Belgische holdings. Ik heb een lijstje gemaakt (BRED, GBL, SOF, AVH, GIMV) en neem altijd gewoon de volgende op het lijstje. Enkele bedenkingen die ik wil delen met jullie om eens te horen wat jullie denken. Allemaal op basis van twee-drie jaar beleggen. (en nee, dit is niet mijn volledige portefeuille, heb ook nog een DBI-aandelenfonds waar maandelijks gekocht wordt, en wat losse aandelen for fun)
Selectie holdings:
Methode:
Toekomst:
Groeten, Kroegman