De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
Tov van 1 januari zitten we nu aan een ytd van zo'n -15% (referentie VWCE fonds dat zo'n 85% volgt van alle gelden belegd in vrij verhandelbare aandelen wereldwijd)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Toch een logische reactie van velen denk ik? FOMO zoals de auteur zelf zegt. hopelijk heeft niet iedereen zijn hele budget nu al opgesoupeerd, maar nog wat achter de hand voor het geval er nog een 2e crash komt, of wanneer de mist meer opklaart gedurende de volgende maanden.TrX schreef: ↑5 mei 2020, 21:13 Schitterend artikel over retail investors die nu massaal "Buy the dip" hebben gevolgd.
https://www.reddit.com/r/wallstreetbets ... ame=iossmf
Voor mezelf betekende de extra vrije tijd 'dankzij' corona de kans om eens te beginnen bijleren over beurszaken (wat ik al langer van plan was, maar nooit tijd voor had, of prioriteit van maakte). ik ben voorzichtig ingestapt in IWDA en EMIM, maar heb nog minstens evenveel achter de hand om rustig af te wachten tot ergens deze zomer ofzo.
als alles nu nog ineenstort betekent dit een nieuwe koopkans. als we het dieptepunt al hebben gehad, dan heb ik toch al een deel op (bijna) het goedkoopst ingekocht.
Mij lijkt dit op de Bitcoin rally eind 2018. Toen iedereen, zelfs de hond van de buren ineens Bitcoin ging kopen.rekoons schreef: ↑6 mei 2020, 10:21Toch een logische reactie van velen denk ik? FOMO zoals de auteur zelf zegt. hopelijk heeft niet iedereen zijn hele budget nu al opgesoupeerd, maar nog wat achter de hand voor het geval er nog een 2e crash komt, of wanneer de mist meer opklaart gedurende de volgende maanden.TrX schreef: ↑5 mei 2020, 21:13 Schitterend artikel over retail investors die nu massaal "Buy the dip" hebben gevolgd.
Voor mezelf betekende de extra vrije tijd 'dankzij' corona de kans om eens te beginnen bijleren over beurszaken (wat ik al langer van plan was, maar nooit tijd voor had, of prioriteit van maakte). ik ben voorzichtig ingestapt in IWDA en EMIM, maar heb nog minstens evenveel achter de hand om rustig af te wachten tot ergens deze zomer ofzo.
als alles nu nog ineenstort betekent dit een nieuwe koopkans. als we het dieptepunt al hebben gehad, dan heb ik toch al een deel op (bijna) het goedkoopst ingekocht.
Hetzelfde gebeurt nu met US aandelen (en dan voornamelijk US Tech).
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Jamaar, in tegenstelling tot Bitcoin, doet Big Tech ook gouden zaken nu. Apple lanceert massa-iPhone en eigen Macbook-processors, Amazon krijgt pakjes met moeite geleverd, hun servers draaien net als die van Microsoft overuren (terwijl het personeel wordt uitgeperst) en Facebook en Zoom organiseren online klassen en vergaderingen. Kassa Kassa $$$
Ja, dat klopt. Maar wil dat zeggen dat P/E ratio's van 30+ de norm zijn?troglodytes schreef: ↑6 mei 2020, 13:41 Jamaar, in tegenstelling tot Bitcoin, doet Big Tech ook gouden zaken nu. Apple lanceert massa-iPhone en eigen Macbook-processors, Amazon krijgt pakjes met moeite geleverd, hun servers draaien net als die van Microsoft overuren (terwijl het personeel wordt uitgeperst) en Facebook en Zoom organiseren online klassen en vergaderingen. Kassa Kassa $$$
Volgens mij 1 grote bubbel die op barsten staat, net als Dotcom in 1999 en Bitcoin eind 2018.
We'll see.
Buy the dip werkt meestal niet zo goed. Ik koop altijd zo snel mogelijk aan volgens mijn vooraf gekozen asset allocatie. Ben blij dat ik nu kan kopen aan 20% korting tov een paar maanden geleden.rekoons schreef: ↑6 mei 2020, 10:21Toch een logische reactie van velen denk ik? FOMO zoals de auteur zelf zegt. hopelijk heeft niet iedereen zijn hele budget nu al opgesoupeerd, maar nog wat achter de hand voor het geval er nog een 2e crash komt, of wanneer de mist meer opklaart gedurende de volgende maanden.TrX schreef: ↑5 mei 2020, 21:13 Schitterend artikel over retail investors die nu massaal "Buy the dip" hebben gevolgd.
Uiteindelijk staan we nog altijd een stuk hoger dan een jaar of 3 geleden en was het dieptepunt van deze crash even laag als december 2018. Grappig dat er toen veel minder interesse was.
PE ratio's van 30 vallen goed mee tegenover de PE's in de dotcom bubbel. Toen hadden giganten als coca cola en GE een PE van rond de 50 om maar te zwijgen van de meeste tech bedrijven die gigantische waarderingen hadden terwijl ze geen winst maakten.
The Stock Market is Significantly Overvalued. Based on historical ratio of total market cap over GDP (currently at 134.2%)ignition schreef: ↑6 mei 2020, 14:57Buy the dip werkt meestal niet zo goed. Ik koop altijd zo snel mogelijk aan volgens mijn vooraf gekozen asset allocatie. Ben blij dat ik nu kan kopen aan 20% korting tov een paar maanden geleden.rekoons schreef: ↑6 mei 2020, 10:21
Toch een logische reactie van velen denk ik? FOMO zoals de auteur zelf zegt. hopelijk heeft niet iedereen zijn hele budget nu al opgesoupeerd, maar nog wat achter de hand voor het geval er nog een 2e crash komt, of wanneer de mist meer opklaart gedurende de volgende maanden.
Uiteindelijk staan we nog altijd een stuk hoger dan een jaar of 3 geleden en was het dieptepunt van deze crash even laag als december 2018. Grappig dat er toen veel minder interesse was.
PE ratio's van 30 vallen goed mee tegenover de PE's in de dotcom bubbel. Toen hadden giganten als coca cola en GE een PE van rond de 50 om maar te zwijgen van de meeste tech bedrijven die gigantische waarderingen hadden terwijl ze geen winst maakten.
https://www.gurufocus.com/stock-market-valuations.php
De Buffett indicator kijkt wel enkel naar US aandelen.
Veel US bedrijven halen een deel van hun omzet in andere landen. Lijkt me dus niet zo zinnig om enkel naar US GDP te kijken.TrX schreef: ↑6 mei 2020, 15:02 The Stock Market is Significantly Overvalued. Based on historical ratio of total market cap over GDP (currently at 134.2%)
https://www.gurufocus.com/stock-market-valuations.php
De Buffett indicator kijkt wel enkel naar US aandelen.
De oudere forumleden zullen zich vast nog wel de tijden herinneren dat de KW's gemiddeld rond de 12 schommelden. 15 werd toen al als duur beschouwd.
Een wereldwijd gespreid fonds als VWCE heeft een PE rond 17. Valt nog goed mee vind ik.MoreOrLess schreef: ↑6 mei 2020, 15:16De oudere forumleden zullen zich vast nog wel de tijden herinneren dat de KW's gemiddeld rond de 12 schommelden. 15 werd toen al als duur beschouwd.
Inderdaad liggen PE's nu ietsje hoger dan vroeger maar daar staat tegenover dat interestvoeten en inflatie een stuk lager zijn dan toen.
En zoals olie steeds komt bovendrijven, lijk ik de enige die nog een respectabele 18 procent winst heeft op haar portefeuille. Ytd, sinds 1/5/2019 voor alle duidelijkheid. Geen bluf, simpelweg een vaststelling. Diversifiëren, waakzaam zijn, koelbloedigheid en durven verkopen indien nodig, winst- of verliespositie ongeacht. Dat loont. En laat vooral jullie gevoel jullie nooit belazeren, want daar maakt dit giertje dankbaar gebruik van... Wees alert en blijf koelbloedig!MoreOrLess schreef: ↑6 mei 2020, 15:16De oudere forumleden zullen zich vast nog wel de tijden herinneren dat de KW's gemiddeld rond de 12 schommelden. 15 werd toen al als duur beschouwd.
Basic vraag over etf's wellicht... Waar gaat die vermelde uitstroom uit ETF's dan naartoe? Iemand die uit een ETF stapt, verkoopt zijn/haar aandeel toch aan iemand anders.B7H4long schreef: ↑5 mei 2020, 21:36 Van morningstar: "Recorduitstroom uit Europese ETF's in maart"
https://www.morningstar.be/be/news/2013 ... maart.aspx
Info over April zullen we waarschijnlijk een van de volgende dagen krijgen.
Het artikel vermeldt effectief uitstroom naast waardevermindering.
Inflows en outflows voor ETF's gaat over creatie en redemption van deelbewijzen. Dit zijn de transacties die eventueel de waarde van de onderliggende effecten mee kunnen beïnvloeden.
Vraag me af hoeveel daytraders en shorters dit beïnvloeden.
ETF's zijn maar een deeltje van de dagelijkse transacties op de beurs. Naast ETF's heb je ook de transacties in de gewone (index) fondsen en transacties rechtstreeks in de effecten.
Hier info over de US flows in April.
https://www.etf.com/etfanalytics/etf-fund-flows-tool
Blijkbaar eerder van aandelen naar obligaties.
Vraag me af hoeveel daytraders en shorters dit beïnvloeden.
ETF's zijn maar een deeltje van de dagelijkse transacties op de beurs. Naast ETF's heb je ook de transacties in de gewone (index) fondsen en transacties rechtstreeks in de effecten.
Hier info over de US flows in April.
https://www.etf.com/etfanalytics/etf-fund-flows-tool
Blijkbaar eerder van aandelen naar obligaties.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Er gaat helemaal geen tweede crash komen.
Het bedrijf waar ik voor werk heeft zijn kwartaal cijfers bekend gemaakt vandaag.
Helemaal niet goed, maar het aandeel is met 21% gestegen.
Ik begrijp er niets van
Het bedrijf waar ik voor werk heeft zijn kwartaal cijfers bekend gemaakt vandaag.
Helemaal niet goed, maar het aandeel is met 21% gestegen.
Ik begrijp er niets van