De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Bij een accumulating ETF worden die gewoon geherinvesteerd binnen het fonds zelf, met als gevolg dat de waarde van het aandeel stijgt. Voordeel hiervan is dat het allemaal automatisch voor je gebeurt en je verliest geen 30% RV.Ce3cK schreef: ↑3 mei 2020, 18:46 Goede avond allen,
Net zoals velen onder jullie ben ik nu zo'n twee maanden aan het beleggen volgens de Bogleheads principes in IWDA en EMIM, beiden kapitaliserende indexfondsen.
Zou iemand kunnen duiden hoe je als belegger wordt geïnformeerd over de dividenden die herbelegd worden in de fondsen?
Krijg je jaarlijks een aantal aandelen in het fonds uitgekeerd als dividend of hoe werkt dit precies?
Alvast bedankt,
Vriendelijke groeten,
Ce3cK
Is er een manier om de meerwaarde door groei te onderscheiden van de meerwaarde door dividend?
Vele van de accumulerende fondsen hebben een equivalente distribuerend fonds waarvan je de uitgekeerde dividend kan vinden.
Waarom is dit gelijk voor jou?
Waarom is dit gelijk voor jou?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Na het doorlezen van dit forum en enkele boeken die aangeraden werden : A little book of common sense investing en All About Asset Allocation (bedankt aan B7 voor de vermelding van dit boek!) ben ik bezig mijn lange termijn beleggingsstrategie uit te schrijven. (IPS – Investment Policy Statement)
Dit zou leiden tot een portefeuille met 90% aandelen index fondsen en 10% obligatie index fondsen. Mijn beleggingshorizon = 30+ jaar (het percentage aandelen/fixed income zou om de 10 jaar, 10% defensiever worden)
Voor het aandelen gedeelte zou ik gaan voor 80% VWCE en 20% Small Caps Value.
Via JustEtf heb ik slechts 2 ETF’s gevonden die de small cap value strategie volgen :
Sommigen voegen IUSN toe (World Small Cap) maar daar zit dan weinig ‘Value’ in.
Zijn er meningen over deze 2 ETF’s? Heeft er iemand een andere manier gevonden om Small Cap Value toe te voegen aan zijn portefeuille? Gezien de kleinere percentages op de totale portefeuille zou ik misschien enkel voor de USA gaan (genoeg spreiding met VWCE)
Bedankt.
Dit zou leiden tot een portefeuille met 90% aandelen index fondsen en 10% obligatie index fondsen. Mijn beleggingshorizon = 30+ jaar (het percentage aandelen/fixed income zou om de 10 jaar, 10% defensiever worden)
Voor het aandelen gedeelte zou ik gaan voor 80% VWCE en 20% Small Caps Value.
Via JustEtf heb ik slechts 2 ETF’s gevonden die de small cap value strategie volgen :
- IE00BSPLC413 (ZPRV) voor de USA
IE00BSPLC298 (ZPRX) voor Europa
Sommigen voegen IUSN toe (World Small Cap) maar daar zit dan weinig ‘Value’ in.
Zijn er meningen over deze 2 ETF’s? Heeft er iemand een andere manier gevonden om Small Cap Value toe te voegen aan zijn portefeuille? Gezien de kleinere percentages op de totale portefeuille zou ik misschien enkel voor de USA gaan (genoeg spreiding met VWCE)
Bedankt.
Een tilt naar small-cap value is iets waar je goed moet over nadenken. De voorbij decennia heeft die tilt slechter gepresteerd dan de neutrale positie. Zoals meestal is het meeste onderzoek gericht op US/USD.
Op de Bogleheads blog is vorige donderdag een nieuw artikel gepost : small-and-value-factors-16-countries-over-25-years/. Ik heb het zelf nog niet gelezen,
Op dit forum zijn ZPRV en ZPRX een beperkt aantal keren ter sprake gekomen, geen eenduidige conclusie. Doe eens een "search".
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De IEAG ETF (iShares Aggregate Bond UCITS) wordt hier in dit forum regelmatig vermeld als mogelijkheid om een 'stabiel' gedeelte van de portefeuille te bekomen.
Ik zie dat het rendement van gisteren alleen al -0,48% bedroeg.
Dat is toch een enorm groot verlies als men bedenkt dat op jaarbasis deze ETF dividenden oplevert van minder dan 1%, waarop dan nog 30% RV moet betaald worden.
Heeft het wel zin om hierin te investeren?
Dat is toch een enorm groot verlies als men bedenkt dat op jaarbasis deze ETF dividenden oplevert van minder dan 1%, waarop dan nog 30% RV moet betaald worden.
Een spaarrekening is een goed alternatief denk ik.
Als je toch obligaties wilt, zou ik gaan voor een meer gespreid obligatiefonds als EUNA of VAGF. Minder Italië/Spanje, accumulerend en lagere TER.
Als je toch obligaties wilt, zou ik gaan voor een meer gespreid obligatiefonds als EUNA of VAGF. Minder Italië/Spanje, accumulerend en lagere TER.
Zie https://www.bogleheads.org/wiki/Investi ... ndex_funds voor alternatieven zoals bijvoorbeeld VAGF die accumulerend is. Ik veronderstel dat het de bedoeling is om de volatiliteit van je portefeuille te verminderen, en niet per se om rendement te halen?edward schreef: ↑7 mei 2020, 13:18 De IEAG ETF (iShares Aggregate Bond UCITS) wordt hier in dit forum regelmatig vermeld als mogelijkheid om een 'stabiel' gedeelte van de portefeuille te bekomen.
Hier de historische performance (zonder dividenden). Lijkt me niet per sé slecht voor een stabiel gedeelte.
https://www.morningstar.com/etfs/xams/ieag/performance
Betreffende belastingen, er zijn op het forum al verscheidene discussies gevoerd over wat nu het voordeligste is tussen accumulerend en uitkerend. Tot op heden heb ik zelf geen éénduidige conclusie gevonden welke nu financieel het interessants is. Mijn persoonlijk doel is kapitaal opbouwen, vandaar ik eenvoudigweg de accumulerende versie kies.
Accumulerend is beter lijkt mij want je betaalt pas belastingen wanneer je verkoopt. En ik heb gelezen dat distribuerende fondsen ook belast worden op de meerwaarde als ze niet duidelijk in hun statuten vermelden dat alle dividenden worden uitgekeerd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste forumleden
Al een tijdje ben ik bezig om me te verdiepen in deze strategie. Het Bogleheads-prinicpe lijkt me zeer interessant, zeker de reacties van " B7H4long".
Een maand geleden heb ik een rekening geopend bij Keytrade bank. Mijn beleggingsplan is om gespreid aan te kopen, hiervoor kies ik een stabiele portefeuille met 60% IWDA + 40 % IEAG. Elke maand zou ik een beperkt bedrag van 500 euro storten in deze producten.
Bij nazicht zag ik een hoge kost van 15 euro bij iedere aankoop ongeacht welk bedrag, hierdoor verlies ik heel veel op een toekomstig potentieel rendement.
Wat raden jullie me aan van platform om gespreid aan te kopen met zo laag mogelijke kosten?
Ik kijk alvast uit naar de reacties
Al een tijdje ben ik bezig om me te verdiepen in deze strategie. Het Bogleheads-prinicpe lijkt me zeer interessant, zeker de reacties van " B7H4long".
Een maand geleden heb ik een rekening geopend bij Keytrade bank. Mijn beleggingsplan is om gespreid aan te kopen, hiervoor kies ik een stabiele portefeuille met 60% IWDA + 40 % IEAG. Elke maand zou ik een beperkt bedrag van 500 euro storten in deze producten.
Bij nazicht zag ik een hoge kost van 15 euro bij iedere aankoop ongeacht welk bedrag, hierdoor verlies ik heel veel op een toekomstig potentieel rendement.
Wat raden jullie me aan van platform om gespreid aan te kopen met zo laag mogelijke kosten?
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste forumleden
DeGiro als broker, IWDA zit daar in de kernselectie.
Als je nog geen rekening hebt bij Degiro dan kan het zijn dat je wel wat zal moeten wachten (er is een lange wachtlijst).TrX schreef: ↑7 mei 2020, 22:14DeGiro als broker, IWDA zit daar in de kernselectie.stalone150 schreef: ↑7 mei 2020, 22:13 Beste forumleden
Ipv maandelijks in te stappen, kan je ook bijvoorbeeld om de 3 maanden instappen. Dit maakt geen verschil op lange termijn. (je kan dit backtesten via https://www.portfoliovisualizer.com/bac ... allocation)
EUNA lijkt dan aantrekkelijker door het hogere volume. Gespreid kopen is belangrijk, geldt dat ook voor obligatie ETF's? De volatiliteit is veel kleiner dan. Zou je in 1 keer een hap EUNA kopen of maandelijks VWCE? Of moet ook EUNA best maandelijks gekocht worden?
"gespreid beleggen" is geen doel op zich.
"gespreid beleggen" word ook gebruikt voor verschillende begrippen.
Aandelen hebben een hoger rendement dan cash.
Als je maandelijks een nieuwe som krijgt,.kan je dit direct beleggen ipv op te sparen voor een "goed moment". Dit is " gespreid beleggen" en geeft je de hoogste "time in market".
Ook als je een grote som toegeworpen krijgt kan je "gespreid beleggen". Studies hebben aangetoond dat, in het verleden, in 2/3 van de gevallen een belegger een hoger rendement haalt met direct alles te beleggen ipv gespreid over 12 maand te beleggen. In dit geval van gespreid te beleggen ruil je een hoger verwacht rendement voor een mogelijk lager verlies.
Beide redeneringen gelden voor alle soorten beleggingen. De verschillen van rendement worden groter als de "verwachte" rendementen van de beleggingen verschillen.
"gespreid beleggen" word ook gebruikt voor verschillende begrippen.
Aandelen hebben een hoger rendement dan cash.
Als je maandelijks een nieuwe som krijgt,.kan je dit direct beleggen ipv op te sparen voor een "goed moment". Dit is " gespreid beleggen" en geeft je de hoogste "time in market".
Ook als je een grote som toegeworpen krijgt kan je "gespreid beleggen". Studies hebben aangetoond dat, in het verleden, in 2/3 van de gevallen een belegger een hoger rendement haalt met direct alles te beleggen ipv gespreid over 12 maand te beleggen. In dit geval van gespreid te beleggen ruil je een hoger verwacht rendement voor een mogelijk lager verlies.
Beide redeneringen gelden voor alle soorten beleggingen. De verschillen van rendement worden groter als de "verwachte" rendementen van de beleggingen verschillen.