Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Dat lijkt mij totaal niet bewezen.
Wat mij persoonlijk wel bewezen lijkt is dat 'too little too late' in NL toevallig geen nadelen gehad heeft.
Ik moet je vast niet de belden uit Spanje en Italie gaan opzoeken.
Bergamo, in Italie is recent in het nieuws.. 110-120.000 inwoners en 7000 doden.
Als je de statistieken niet weet te begrijpen of interpreteren denk je dat het bij ons er slechter aan toe ging.
Daar komt ook nog de UK bij.
Zie dit artikel :
https://www.standaard.be/cnt/dmf2020050 ... 24A4D6C6AF
Nederland heeft gewoon geluk gehad en is mooi tussen de mazen van het net geglipt. Niet omdat ze het beter hebben gedaan. Wel ondanks het feit dat ze minder deden.
Als men bij ons minder had gedaan kon dat nooit tot minder doden geleid hebben maar enkel tot meer doden.
Dixit schreef: ↑7 mei 2020, 13:00 Nederlanders willen graag wel over allerlei regels discussiëren, maar als ze eenmaal mee zijn met de regels, dan volgen ze minutieus op. Dronken rijden leidt tot dodelijke ongelukken ? Dus rijden ze niet dronken.
(Om maar een schokkend verschil tussen Belgen en Nederlanders aan te geven).
Jouw voorliefde voor de Hollanders moet groot zijn als je de werkelijkheid op dergelijke manier en in dergelijke proportie verdraait en het nog zelf gelooft ook.
Dit is wat 'Wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid' in Nederland daarover denkt.
""""""Volgens de laatste meting (in 2017) van het alcoholgebruik bij automobilisten in weekendnachten, rijdt 1,4% op dat moment onder invloed van alcohol.
...............
De resultaten van de metingen in weekendnachten lijken te wijzen op een gunstige ontwikkeling in het rijden onder invloed. Daarbij moet als kanttekening worden geplaatst dat automobilisten steeds beter in staat zijn om alcoholcontroles te ontwijken via actuele informatie in social media/apps. Het is dus mogelijk dat de cijfers een wat geflatteerd beeld geven van de situatie en dat het rijden onder invloed zich deels verschuift buiten de radar van de speciaal voor monitoring geplande controlemetingen.
Bij nachtelijke metingen in 2013 bleek gemiddeld 42% van de geteste fietsers met meer alcohol op te fietsen dan wettelijk is toegestaan (BAG > 0,5‰) [3]. .....
Het percentage fietsers onder invloed liep op naarmate de avond/nacht vorderde: aan het begin van de avond had geen van de fietsers een BAG boven de wettelijke limiet, na 1.00 uur ’s nachts had 68% van de fietsers een BAG boven de 0,5‰ en na 5.00 uur in de ochtend gold dit voor meer dan 80% van de geteste fietsers.
Het aantal fietsende jongeren (15-29 jaar) dat in weekendnachten na een ongeval zonder gemotoriseerd verkeer in het ziekenhuis wordt opgenomen, stijgt al enkele decennia; in 2014 was bij de helft van hen alcohol in het spel [3]. De langetermijnontwikkeling van gewonde fietsers laat een trend zien in de richting van meer alcoholgebruik."""""""
Of even jouw stelling veranderd in : Als de Nederlander eenmaal de regel kent dan gaat hij die zo kundig mogelijk omzeilen. In niets verschillend met de Belgen dus.
Dit schoentje, dat jou ook vaak past, zou je al eens meer moeten aantrekken.
Ik heb er in dit onderwerp geen last van. Ik baseer me met wat ik zeg op wat wetenschappers wel menen te weten.
Niet op knullige interpretaties van cijfers en grafieken of statistieken.
Vandaag het debat gevolgd in de kamer en me geergerd aan het populistisch gezwets van Babs Identiteitskaart en Filiberke van Schoten ven het Vlaamsch Blok.
Gelukkig heeft De Standaard een degelijker stukje afgeleverd: Burgerzin moet ons redden. Kunnen we dat opbrengen?Of even jouw stelling veranderd in : Als de Nederlander eenmaal de regel kent dan gaat hij die zo kundig mogelijk omzeilen. In niets verschillend met de Belgen dus.
Overigens bewijs jij, Belg van dienst, ook mijn statistieken. Al was het maar N=1.Sociale cohesie ligt laag
De vraag is of we collectief voldoende burgerzin hebben om het uiterst delicate pad uit de isolatie succesvol te bewandelen. (...)
Op verschillende indicatoren die wijzen op burgerzin blijkt België niet erg goed te scoren. Burgerzin valt deels samen met hoe sterk de maatschappij aan elkaar hangt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat die sociale cohesie in België niet hoog ligt. Van de tien Belgen vindt 5,7 dat de meeste medemensen te vertrouwen zijn. In Nederland is dat cijfer 6,9, in Denemarken 8,3.
Het probleem van de Belg - in tegenstelling tot de Nederlander, Duitser, Scandinavier - is dat de Belg het sociaal acceptabel vindt om met zijn zatte kl*ten i auto te rijden (en dan een fietser dood te rijden).
En dan kom jij met statistieken over fietsers. Je ziet dus duidelijk het probleem niet.
Maar sowieso:
Trieste aanvoerder: 1 op de 4 Belgen met slok op achter het stuur
"Van alle 32 landen scoren de Belgen het slechtst."
Gebrek aan burgerzin. Dat leidt tot doden. Of dat nu door Coronabier of door Coronavirus komt, Belgie staat nummer 1 op de slechtste lijstjes.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb deze kelk een paar dagen aan mij laten voorbijgaan, maar ben je hier nog steeds de Black Knight aan 't spelen?
Als je nu nog twijfelt wie het beter gedaan heeft vergelijk eens deze twee manieren van communiceren:
En nu de de Belgische wijze:
vb 1:
vb2:
Ik rust mijn valies ...
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 7 mei 2020, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Een groot deel van de opgenoemde goederen zijn aan vervanging toe. Een matras na 10 jaar, een salon na 12 jaar, een auto elke 4 jaar, mijn terrastegels waren een miskoop dus die moeten ook vervangen worden. Daarbij gaat de dochter dra in haar eigen woning trekken en daar zijn ook een pak aankopen voor nodig. Zullen we alles dan maar on hold zetten tot deze crisis overgewaaid is? No way, José! Straks ben ik 60+ en dan zullen de prioriteiten anders liggen. Maar volgende weken lopen wij alle winkels plat ( na vooraf het grootste huiswerk reeds gedaan te hebben wel te verstaan). Daarbij proberen we zoveel mogelijk binnen een straal van 15 kilometer aan te kopen. Off we go !Nefertari schreef: ↑7 mei 2020, 11:25Seriously!
Het is de bedoeling dat je 'voorlopig' alleen dringende en/of noodzakelijke aankopen doet.
Dat is o.a. wat bedoeld wordt met "je gezond verstand gebruiken" tijdens deze uitzonderlijke periode.
Als iedereen met onmiddellijke ingang begint met alle, sinds lang uitgestelde, grote aankopen te doen, dan gaan we binnen de kortste keren terug naar af.
En dan is iedereen (inclusief je eigen gezin) daar weer de dupe van.
Awel, knetter, de siebener staat sinds vanmiddag in onze garage. Helemaal opgepoetst, 4 jaar waarborg, korting gekregen bij de verzekering en 0,0 euro taksen betaald. Goed, hé.haelewyn schreef: ↑7 mei 2020, 12:32 Pukkie heeft al eerder te kennen gegeven niet te geloven in andere levensvormen dan het huwelijk met nakomelingen. Ik ken nog mensen die denken dat je alleen niet gelukkig kan zijn. Zelf zijn mijn scheidingen uit het verleden altijd al een stap vooruit geweest, van het eerste moment en elk ander dat er op volgde. Uitzonderlijk al eens een leeg gevoel maar een lege waterput kan je ook gewoon van de kraan vullen als het moet. 26 jaar geleden zijn wij gaan samenwonen.8 jaar geleden zijn we dan maar gaan trouwen. So far so good. Grote ruzies zijn er nog niet geweest, onenigheden die zijn er bijna dagelijks. Ik heb trouwens nooit beweerd dat singles geen aangenaam leven kunnen leiden. Vind jij die quote terug?
De rest is de psychologie van de consumptiemaatschappij. Mensen zitten binnen..
Daaruit volgt dat ze zich gaan ergeren aan dingen die ze niet meer up to date vinden. De meubels, de keuken, de badkamer, de vloer of hun man of vrouw... Het instinct tot nestbouw en deels de midlife crisis ? In het midlife segment staat er al eens iets op de spaarboek. En geld moet rollen.Wij hebben onze zaken graag in orde: elke 4 jaar een andere wagen, elke week verse lakens, elke 14 dagen ramen poetsen, een tuin dat dienst doet als park en een grote biodiversiteit heeft.Een scheur in het lederen salon wil zeggen asap een nieuwe kopen. Een terras waar gebroken tegels liggen en nog andere loskomen dat moet ook binnen een afzienbare tijd vernieuwd zijn. De lokale handelaars zien ons graag komen, als we tevreden zijn, keren we ook graag terug.Vadertje staat ziet ons geld ook lekker binnen stromen. En we zijn op een punt gekomen dat we niet meer hoeven te sparen, er mag zelfs af en toe aan het spaargeld geknabbeld worden, no problem what so ever.
Dat wordt versterkt door een element verveling : We zitten hier maar te zitten en we hebben nog niets gedaan / geld uitgegeven/ onszelf getroost met nieuwe aankopen.
Verder nog de praktische kant van de zaak : als we er nu niet aan beginnen, terwijl we veel tijd hebben, wanneer gaat het er dan nog wel van komen.Time in not on our side, knetter. Onze dagen zitten bomvol, doch de levensvreugde lijdt er echt niet onder. We kunnen ook 's morgens beslissen om het er eens van te nemen die dag. ( Laat je verbeelding maar los gehen,)
Als gierigaard, spaargidser of zuinig levend mens denk je daar al eens anders over.
@Pukkie : hoe gaat het nog met de '7' jongen ? Wordt hij vervangen of loopt hij nog ?
De gustibus et colores ... powerpointje is mooier, jaCarpeNoctem schreef: ↑7 mei 2020, 20:46 Als je nu nog twijfelt wie het beter gedaan heeft vergelijk eens deze twee manieren van communiceren:
Dat een Hollander het goed kan uitleggen en tot een beter resultaat komt dan een trilinguaal groepje ... Mja ..
De politieke elite in dit deel van het land communiceert ook erg goed ook al is het demagogisch smoelengetrek bij alles wat er uit komt. Dus ja... Wat ben je er dan mee ?
Communicatie >> hoofdzaken >> bijzaken...
De communicatie hebben ze beter gedaan. (bijzaken)
Ze hebben minder en later maatregelen genomen en hebben ondanks dat minder doden. Deden ze het beter ? Neen.. Ergens hebben ze gewoon geluk gehad.
Want : meer maatregelen leidde niet tot meer doden. (hoofdzaken)
Ook hij deed het beter :
""""De Amerikaanse president Donald Trump heeft dinsdag een opmerkelijk bezoek gebracht aan een fabriek voor beschermingsmateriaal in Phoenix, Arizona. Hij droeg geen mondmasker, hoewel het bedrijf dat wel eist van zijn werknemers. Trump liet eerder al verstaan dat hij mondmaskers “niet praktisch” vindt, “voor niets nodig” en “beneden de waardigheid van een wereldleider”"""".
Laatst gewijzigd door haelewyn op 7 mei 2020, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
(1) Dat is goed man.. Aangezien ik niet rancuneus ben en een forum maar als een verzameling van lullen (zelfstandig naamwoord en werkwoord) beschouw wens ik zelfs jou, de Zuidstationterrorist, er veel plezier mee en een behouden vaart.pukkie007 schreef: ↑7 mei 2020, 21:34 (1) Awel, knetter, de siebener staat sinds vanmiddag in onze garage. Helemaal opgepoetst, 4 jaar waarborg, korting gekregen bij de verzekering en 0,0 euro taksen betaald. Goed, hé.
(2) Ik heb trouwens nooit beweerd dat singles geen aangenaam leven kunnen leiden. Vind jij die quote terug?
(2) Tussen de regels gelezen... en van tussen de regels kan ik nog altijd niet quoten.
De levensvreugde man... Die zit er hier ook nog altijd. Ik heb niets tekort. Als morgen mijn auto stuk zou zijn kan die gerepareerd worden of er kan een nieuwe komen. Zal wel niet gebeuren want hij is nog maar een paar jaar oud en nog in garantie. Als de tv stuk is wordt die vervangen dezelfde dag. Mijn huis mag invallen... dat kan me al lang niets meer schelen. Ik ben content met wat ik heb en niet rouwig om wat ik niet heb.
Ik moet me er op dit moment ook niet meer voor dood werken.
De psychologie van de consumptiemaatschappij is heel algemeen bekeken hoor. Ik zeg niet dat iedere vaststelling daaromtrent op jou van toepassing is. Weet ik veel ! Ik ken je niet en dat vinden we allebei vast niet erg.
Dan dacht je dat je alle absurditeit nu wel gezien had en dan lees je dit nog https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/07 ... ndse-cafe/
"Iedereen snakt naar een beetje vrijheid, het mooie weer komt er aan en dan openen Nederlandse terrassen op 50m van je voordeur."
"Maar als Belgische gemeente moeten en zullen wij de Belgische regels volgen en handhaven"
"Ik reken dan ook op het gezond verstand van onze burgers om de Belgische regels goed op te volgen."
"Inwoners van Baarle-Hertog mogen bijvoorbeeld geen Nederlandse non-food winkels bezoeken hoewel die de hele tijd open zijn gebleven."
Allez serieus...
Gezond verstand...
"Iedereen snakt naar een beetje vrijheid, het mooie weer komt er aan en dan openen Nederlandse terrassen op 50m van je voordeur."
"Maar als Belgische gemeente moeten en zullen wij de Belgische regels volgen en handhaven"
"Ik reken dan ook op het gezond verstand van onze burgers om de Belgische regels goed op te volgen."
"Inwoners van Baarle-Hertog mogen bijvoorbeeld geen Nederlandse non-food winkels bezoeken hoewel die de hele tijd open zijn gebleven."
Allez serieus...
Gezond verstand...
Voor wie het nog niet weet : de Belgische gemeente Baarle Hertog ligt eigenlijk in NL.
Uiteraard moet je dan niet ver lopen om in NL te zijn of naar een NL winkel te gaan.
Het advies om dat niet te doen zal niet veel zin hebben zeker ?
De zwarte lijn op de onderste afbeelding is de landsgrens. Voor de gastarbeiders hier : Belgie ligt aan de onderkant (dat noemen ze het Zuiden) en Nederland ligt boven (het Noorden)
Uiteraard moet je dan niet ver lopen om in NL te zijn of naar een NL winkel te gaan.
Het advies om dat niet te doen zal niet veel zin hebben zeker ?
De zwarte lijn op de onderste afbeelding is de landsgrens. Voor de gastarbeiders hier : Belgie ligt aan de onderkant (dat noemen ze het Zuiden) en Nederland ligt boven (het Noorden)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben blij dat je nog weet wat het noorden is Haelewyn. Heb lang gedacht dat je het kwijt was. Dat betekent wel dat de problemen ernstiger zijn.
Dat is natuurlijk ook zijn goed recht. Zolang iedereen leeft naar eigen goeddunken en vooral anderen laten leven zoals zij willen is er eigenlijk geen enkel probleem.
Weinig ervaring mee. Voor en na Corona, hier is er weinig verschil.haelewyn schreef: ↑7 mei 2020, 12:32 De rest is de psychologie van de consumptiemaatschappij. Mensen zitten binnen..
Daaruit volgt dat ze zich gaan ergeren aan dingen die ze niet meer up to date vinden. De meubels, de keuken, de badkamer, de vloer of hun man of vrouw... Het instinct tot nestbouw en deels de midlife crisis ? In het midlife segment staat er al eens iets op de spaarboek. En geld moet rollen.
Waarom zou ik me thuis moeten vervelen? Tijdens de Corona crisis heeft het tot nu toe nauwelijks geregend, nauwelijks lawaai van lucht- en wegverkeer en de natuur kan terug overvloedig doen wat ze moet doen. Thuis nog nooit zo'n vakantiegevoel gehad als de laatste 2 maanden. Die crisis heeft me geleerd dat ik thuis binnen eigen perimeter eigenlijk al alles heb wat ik nodig heb: rust, water, bos, fiets- en wandelpaden, terrasjes met drank en eten naar keuze zonder beperking want ik moet nadien niet meer naar huis, thuisbioscoop met onbeperkt filmaanbod, gevarieerd muziekaanbod, onbeperkt online leesaanbod,.... De enige echte beperking was het verbod op motorrijden. Van een deel van de tijd gebruik gemaakt om de motoren eens een extra beurt te geven. En nu dat verbod is opgeheven mag dat Coronading voor mij nog een tijdje duren.haelewyn schreef: ↑7 mei 2020, 12:32 Dat wordt versterkt door een element verveling : We zitten hier maar te zitten en we hebben nog niets gedaan / geld uitgegeven/ onszelf getroost met nieuwe aankopen.
Verder nog de praktische kant van de zaak : als we er nu niet aan beginnen, terwijl we veel tijd hebben, wanneer gaat het er dan nog wel van komen.
Als gierigaard, spaargidser of zuinig levend mens denk je daar al eens anders over.
Spaarder beschouw ik als iemand die zijn uitgaven beheert naar de dagelijkse noden zodat hij maandelijks een overschot heeft dat achter gehouden kan worden om al eens een grotere uitgave te doen. Voorzien of onvoozien. Verschaft je het onovertrefbare comfort om nooit voor onaangename verrassingen komen te staan. Daarom moet je niet zuinig als een gierigaard leven. Het doel van spaargeld is het te vermeerderen om later zelf meer te kunnen uitgeven of om je comfort op niveau te kunnen houden. Niet om het langer bij te kunnen houden zodat anderen er later het hunne mee kunnen doen.
Ik ga er van uit dat je maar één keer leeft en later geen beloning zal ontvangen omdat je tijdens leven en welzijn in eigen zweet hebt gewroet om wel te doen voor anderen. Je kan maar best jezelf belonen tijdens je eigen leven.
Het is tenslotte Spaargids en niet Bespaargids.
Ieder zijn eigen filosofie zeker?
Top. Daar zijn we het dan al over eens.
Dave wil nog eens verstandig doen en valt alweer direct door de mand. Van waar zijt gij .. Ge klapt zo raar ?
WAT het noorden is, azijnpisser, had ik nog niet verteld. Maar goed dat je er op vertrouwt dat ik weet wat het is.
Voor in geval jij het niet weet (niet ondenkbaar zo te zien) : 'Noord is een van de vier hoofdwindstreken, naast oost, zuid en west. Het noorden is tegenovergesteld aan het zuiden en geeft de richting van de Noordpool aan.'
Evenredig aan de wetenschap 'links is de kant waar uwe groten teen rechts staat'.
Allee vooruit. Ge weet weer iets bij dat eenvoudig genoeg moet zijn om te bevatten (alhoewel.. ) . Ge moet ergens beginnen en wie zegt dat de achterkant van een ezel niets kan leren he ? Is het bij jou gelukt ?
Dit moet je niet lezen of kennen. Het is enkel voor de anderen. >>> Te moeilijk voor jou :
'Omdat voor de richtingsbepaling vaak van een magnetisch kompas gebruikgemaakt wordt en de kompasnaald niet overal precies naar de noordpool wijst, onderscheidt men het geografische noorden en het magnetische noorden. Daarnaast is ook in de astronomie een noordrichting, het astronomische noorden, gedefinieerd.'
Maar vlak daaronder staat dit stukje.JW1 schreef: ↑7 mei 2020, 23:20 Dan dacht je dat je alle absurditeit nu wel gezien had en dan lees je dit nog https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/07 ... ndse-cafe/
Allez serieus...
Gezond verstand...
De Zeeman in Baarle-Nassau (Nederland) weigert onderbroeken te verkopen, want de onderbroeken staan in het Belgische deel van die winkel. En de Belgische knokploegen-in-fluo hebben de Zeeman 'verzocht'(Meh... è solamente una domanda, capisce ?) om het Belgische deel van de winkel te sluiten.
Heel vreemd, want de gedragsregel in Baarle is namelijk dat in gevan van conflicterende regels de plaats van de voordeur (met nummerschildje) de nationaliteit van het huis bepaalt.
Waar heeft die Zeeman zijn KvK-registratie ? Waar betaalt die Zeeman zijn omzetbelasting en BTW ?
Maar, oh, oh, glorie... de brave Nederlanders van Baarle-Nassau zullen vanaf aanstaande maandag wederom Zeeman-onderbroeken mogen kopen !
Gelukkig redeneert niet iedereen op die manier.pukkie007 schreef: ↑7 mei 2020, 21:04Een groot deel van de opgenoemde goederen zijn aan vervanging toe. Een matras na 10 jaar, een salon na 12 jaar, een auto elke 4 jaar, mijn terrastegels waren een miskoop dus die moeten ook vervangen worden. Daarbij gaat de dochter dra in haar eigen woning trekken en daar zijn ook een pak aankopen voor nodig. Zullen we alles dan maar on hold zetten tot deze crisis overgewaaid is? No way, José! Straks ben ik 60+ en dan zullen de prioriteiten anders liggen. Maar volgende weken lopen wij alle winkels plat ( na vooraf het grootste huiswerk reeds gedaan te hebben wel te verstaan). Daarbij proberen we zoveel mogelijk binnen een straal van 15 kilometer aan te kopen. Off we go !Nefertari schreef: ↑7 mei 2020, 11:25 Seriously!
Het is de bedoeling dat je 'voorlopig' alleen dringende en/of noodzakelijke aankopen doet.
Dat is o.a. wat bedoeld wordt met "je gezond verstand gebruiken" tijdens deze uitzonderlijke periode.
Als iedereen met onmiddellijke ingang begint met alle, sinds lang uitgestelde, grote aankopen te doen, dan gaan we binnen de kortste keren terug naar af.
En dan is iedereen (inclusief je eigen gezin) daar weer de dupe van.
Als het dringend is dan kan het niet anders, maar je gaat me niet komen vertellen dat al de door jou opgesomde aankopen niet kunnen wachten tot alles weer wat genormaliseerd is.
Bij mij thuis zijn er ook meubelen die aan vervanging toe zijn, maar dat wordt gewoon enkele maanden uitgesteld.
En wat betreft de leeftijd; ik zie niet welke prioriteiten dan anders zouden liggen. Mijn man en ik zijn die grens al voorbij en het leven gaat gewoon door: versleten meubels en elektrische toestellen moeten vervangen worden; een nieuwe auto kocht ik (na 14 jaar) verleden zomer; en wij wachten al sinds januari op een dakwerker die een voorschot kreeg volgens offerte, maar door de coronacrisis nog niet kan komen.
Ik ga mijn eigen gezondheid niet riskeren (en ook niet die van anderen) omdat dit alles 'asap' zou moeten gebeuren.
Dus ik zal nog wel enkele maanden geduld hebben.
Veel winkelplezier!