Investeren in consumenten leningen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Investeren in consumenten leningen
Ik ontvang helemaal geen bericht van de nationale bank van mijn "buitenlandse rekening" bij Mintos. Normaal ging ik brief krijgen na aangifte. Nuja, heb een pdf dat ik alles mooi heb ingediend.
Dat werkt daar precies niet goed. Heb het gevoel dat ik weer zo stom was om dat aan te geven (gaat maar over beperkte winst) en dat ik het beter niet had gedaan, aangezien ze daar toch slapen.
Voor de rest: het rommelt wel wat op de p2p platforms. Nuja, hoge rente is hoger risico. Een paar LO's gaan in default, andere worden geschorst door de nationale bank in land dat ze actief zijn. Als ik alles afschrijf, is mijn verlies net wat groter dan de winst. Afwachten zeker. Wel doe ik voorlopig verder en kies ze er zorgvuldig uit.
Dat werkt daar precies niet goed. Heb het gevoel dat ik weer zo stom was om dat aan te geven (gaat maar over beperkte winst) en dat ik het beter niet had gedaan, aangezien ze daar toch slapen.
Voor de rest: het rommelt wel wat op de p2p platforms. Nuja, hoge rente is hoger risico. Een paar LO's gaan in default, andere worden geschorst door de nationale bank in land dat ze actief zijn. Als ik alles afschrijf, is mijn verlies net wat groter dan de winst. Afwachten zeker. Wel doe ik voorlopig verder en kies ze er zorgvuldig uit.
Wat geef je dan aan als rekeningnummer aan NBB?
Ik vind nergens een rekeningnummer terug in mijn accountoverzicht.
Ik vind nergens een rekeningnummer terug in mijn accountoverzicht.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je gebruikersnaam.
Lanius, ik zou hier ook mee willen beginnen. Welke sectoren of welke kandidaat leners moet je nu kiezen om iets minder risico te lopen op wanbetaling?
Lanius, ik zou hier ook mee willen beginnen. Welke sectoren of welke kandidaat leners moet je nu kiezen om iets minder risico te lopen op wanbetaling?
Oei, adviezen geven, dat durf ik niet ze. Ik wil niet verantwoordelijk zijn als er dan iets misloopt. Ik denk dat het sowieso wel een hoog risico is.
Wat mintos betreft
Je hebt de rating van Mintos zelf (A, B, C, D)
Je hebt een rating volgens deze site: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
Je hebt ook een landingrating van die site: https://explorep2p.com/country-risk/
Daarnaast zijn een aantal landen (bv Polen, Kazachstan) door de Covid 19 pandemie wat regels aan het veranderen (bv renteloos leningen uitstellen), waardoor een paar organisators wat in de problemen komen, of waardoor rente op late leningen niet meer gegarandeerd zijn. Een paar landen trokken plots de licentie in, om nog onduidelijke redenen van bepaalde leningverstrekkers (bv Armenië).
Ik vrees dat het wat gokken blijft. Wat ik zelf doe:
Mintos rating: ik neem enkel B of hoger
EN
p2p Rating: Ik neem enkel nog boven de 60
EN
Ik mijd landen als Kazachstan (problemen met muntdevaluatie door ineenstorten olieprijzen), Polen (een hoop extra regels vanuit overheid).
Je hebt ook nog Lendermarket, maar die investeren enkel in leningen van Creditstar. Daar zit ik ook in. Maar omdat het maar 1 leningverstrekker is, is aandeel daarin een stuk minder (al heeft Creditstar al bij al goeie papieren)
Wat mintos betreft
Je hebt de rating van Mintos zelf (A, B, C, D)
Je hebt een rating volgens deze site: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
Je hebt ook een landingrating van die site: https://explorep2p.com/country-risk/
Daarnaast zijn een aantal landen (bv Polen, Kazachstan) door de Covid 19 pandemie wat regels aan het veranderen (bv renteloos leningen uitstellen), waardoor een paar organisators wat in de problemen komen, of waardoor rente op late leningen niet meer gegarandeerd zijn. Een paar landen trokken plots de licentie in, om nog onduidelijke redenen van bepaalde leningverstrekkers (bv Armenië).
Ik vrees dat het wat gokken blijft. Wat ik zelf doe:
Mintos rating: ik neem enkel B of hoger
EN
p2p Rating: Ik neem enkel nog boven de 60
EN
Ik mijd landen als Kazachstan (problemen met muntdevaluatie door ineenstorten olieprijzen), Polen (een hoop extra regels vanuit overheid).
Je hebt ook nog Lendermarket, maar die investeren enkel in leningen van Creditstar. Daar zit ik ook in. Maar omdat het maar 1 leningverstrekker is, is aandeel daarin een stuk minder (al heeft Creditstar al bij al goeie papieren)
Gewoon als rekening wallet rekening.
En dan volledig adres van platform.
En niet vergeten op taks brief aan te duiden Buitenlandse rekening + gemeld bij Cap.
En dan volgend jaar de rente's aangeven voor de roerende voorheffing.
Estate Guru believer.
Tevreden zijn met 6 a 8 % brutto gaat al wat minder defaults zijn in uw portefeuille.Lanius schreef: ↑4 mei 2020, 10:44 Ik ontvang helemaal geen bericht van de nationale bank van mijn "buitenlandse rekening" bij Mintos. Normaal ging ik brief krijgen na aangifte. Nuja, heb een pdf dat ik alles mooi heb ingediend.
Hoge rente's van 10 % en meer is gokken hoor.
U zelf eens de vraag stellen als geld nodig , gaat ge zelf zo een hoge rente betalen.
In Nl Bvb Lendahand , October , Collin , kapitaal op maat enz.
ga op link maar eens rondneuzen mogelijkheden genoeg.
https://www.crowdfundingcijfers.nl/crow ... land-2019/
Estate Guru believer.
En krijg je dan achteraf een bevestiging dat je het aangemeld hebt? Want ik las dat ze je een brief sturen 90 dagen na aangifte. Ik heb nog niets gekregen en we zijn al +150 dagen ver.
Heb eens proberen bellen, maar na 30 minuten aan de wachttelefoon gehangen te hebben (voor corona) , maar afgelegd.
Heb het zelf online gedaan.Lanius schreef: ↑8 mei 2020, 09:36En krijg je dan achteraf een bevestiging dat je het aangemeld hebt? Want ik las dat ze je een brief sturen 90 dagen na aangifte. Ik heb nog niets gekregen en we zijn al +150 dagen ver.
Heb eens proberen bellen, maar na 30 minuten aan de wachttelefoon gehangen te hebben (voor corona) , maar afgelegd.
En daar een bevestiging van ontvangen via mail.( dit een paar minuten na aangifte )
Kan het makkelijker ?
Als ge online inlogt , en indien rekeningen geregistreerd kunt ge zelf wijzigingen aanbrengen.
Nieuwe toevoegen , rekeningen schrappen.
Papier is iets uit de vorige eeuw. pdf en opslaan in one drive of google drive of mega , of stack.
Estate Guru believer.
Hebben ze eindelijk iets deftigs? efkens checken:
Nee, is nog steeds een veredeld invulformulier, je kan niet zien wat je al aangegeven hebt.
Ondertussen staan op myminfin alle akten, huurcontracten, eigendommen maar een buitenlandse rekening blijft een zwarte doos: je dropt het erin en poef is weg.
Nee, is nog steeds een veredeld invulformulier, je kan niet zien wat je al aangegeven hebt.
Ondertussen staan op myminfin alle akten, huurcontracten, eigendommen maar een buitenlandse rekening blijft een zwarte doos: je dropt het erin en poef is weg.
Met de paplepel en id kaart.zeverare schreef: ↑8 mei 2020, 11:54 Hebben ze eindelijk iets deftigs? efkens checken:
https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... en-voor-de
Estate Guru believer.
Ik overweeg een Mintos account aan te maken voor wat cashreserves in mijn bvba.
- moeten bedrijven ook buitenlandse rekeningen aangeven bij NBB?
- kunnen eventuele verliezen (defaults) afgetrokken worden als kosten?
- opbrengsten komen uiteraard bij de andere omzet, waarop 20/25% belasting betaald moet worden..
- moeten bedrijven ook buitenlandse rekeningen aangeven bij NBB?
- kunnen eventuele verliezen (defaults) afgetrokken worden als kosten?
- opbrengsten komen uiteraard bij de andere omzet, waarop 20/25% belasting betaald moet worden..
-
- Hero Member
- Contacteer:
En ook: gesloten op zondag! (no comment)platin schreef: ↑8 mei 2020, 16:26Met de paplepel en id kaart.zeverare schreef: ↑8 mei 2020, 11:54 Hebben ze eindelijk iets deftigs? efkens checken:
https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... en-voor-de
ondertussen woedt de coronacrisis verder, wat zijn impact heeft op enkele LO's.
Ik ben gestart in augustus 2019 en momenteel sta ik break even. Dat komt omdat er een aantal LO's worden opgedoekt, of moeilijkheden hebben met terug betalingen, of omdat in Polen er rare wetgevingen zijn ivm corona
Er staat een bedrag voorlopig "in recovery" en dat bedrag is samen met de taxen die ik moet betalen op interest gelijk aan de totale winst sinds augustus 2019. Dus voorlopig een 0 operatie. Al verwacht ik dat ik nog een deel terug krijg van "in recovery".
het heeft er wel voor gezorgd dat ik wat selectiever ben in de LO's die ik kies, al blijft het moeilijk het kaf van het koren te scheiden. Eens een LO in de problemen zit, weet je dat vaak pas als het te laat is :-)
Al bij al nog steeds tevreden van Mintos.
Daarnaast ook bij Lendermarket en Moncera, daar loopt voorlopig alles goed en haal ik voorlopig wel rendementen van resp 13% en 10%. Maar met zulke rendementen weet je ook dat er een hoog risico aan vast hangt.
Ik ben gestart in augustus 2019 en momenteel sta ik break even. Dat komt omdat er een aantal LO's worden opgedoekt, of moeilijkheden hebben met terug betalingen, of omdat in Polen er rare wetgevingen zijn ivm corona
Er staat een bedrag voorlopig "in recovery" en dat bedrag is samen met de taxen die ik moet betalen op interest gelijk aan de totale winst sinds augustus 2019. Dus voorlopig een 0 operatie. Al verwacht ik dat ik nog een deel terug krijg van "in recovery".
het heeft er wel voor gezorgd dat ik wat selectiever ben in de LO's die ik kies, al blijft het moeilijk het kaf van het koren te scheiden. Eens een LO in de problemen zit, weet je dat vaak pas als het te laat is :-)
Al bij al nog steeds tevreden van Mintos.
Daarnaast ook bij Lendermarket en Moncera, daar loopt voorlopig alles goed en haal ik voorlopig wel rendementen van resp 13% en 10%. Maar met zulke rendementen weet je ook dat er een hoog risico aan vast hangt.
Net zoals Lanius in augustus 2019 begonnen, voor een totaal bedrag van €500. Tot op heden €65.96 interest gekregen en €5.03 van campaign reward. Echter heb ik ook wel wat geld vast zitten in “recovery”, €62.05.
Heb alles netjes aangegeven in de belastingsbrief en moest niks bijbetalen.
Ook tevreden over het Mintos platform, maar echt winst gevend is de oefening nog niet echt geweest
(Dan doen mijn aandelen het toch beter). Desondanks blijf ik het bescheiden bedrag behouden in Mintos.
We zien wel wat de toekomst brengt.
Heb alles netjes aangegeven in de belastingsbrief en moest niks bijbetalen.
Ook tevreden over het Mintos platform, maar echt winst gevend is de oefening nog niet echt geweest
(Dan doen mijn aandelen het toch beter). Desondanks blijf ik het bescheiden bedrag behouden in Mintos.
We zien wel wat de toekomst brengt.
Ahold-Delhaize, Apple, Disney, Berkshire Hathaway, GBL, Gimv, IBM, KBC Ancora, Microsoft, NN group, Sofina, Unilever
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ongeveer zoals Lanius en Be_Usa begonnen bij Mintos juni 2018.
Wetende dat dit redelijk hoog risico is en dan ook redelijk hoog potentieel rendement.
Sinds het begin zoveel mogelijk gespreid in alle LO's, intrest rates en durations (max. 5 jaar).
Met coronacrisis zijn er een hoopje LO's in de problemen geraakt en betalen niet meer terug. Mintos rapporteert die nu als "in recovery" en zal proberen de bedragen te recupereren, wat wellicht voor een deel zal lukken en voor een deel niet.
Momenteel staat mijn balans na 2,5 jaar op 30% "winst", maar ook op 16% in recovery.
Desalniettemin niet slecht. Als je pas eind 2019 of begin 2020 begonnen bent, dan ziet het plaatje er wellicht niet zo rooskleurig uit, maar dat is met andere investering ook zo als je instapt vlak voor een crisis/crash.
Wetende dat dit redelijk hoog risico is en dan ook redelijk hoog potentieel rendement.
Sinds het begin zoveel mogelijk gespreid in alle LO's, intrest rates en durations (max. 5 jaar).
Met coronacrisis zijn er een hoopje LO's in de problemen geraakt en betalen niet meer terug. Mintos rapporteert die nu als "in recovery" en zal proberen de bedragen te recupereren, wat wellicht voor een deel zal lukken en voor een deel niet.
Momenteel staat mijn balans na 2,5 jaar op 30% "winst", maar ook op 16% in recovery.
Desalniettemin niet slecht. Als je pas eind 2019 of begin 2020 begonnen bent, dan ziet het plaatje er wellicht niet zo rooskleurig uit, maar dat is met andere investering ook zo als je instapt vlak voor een crisis/crash.