De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
En de Nasdaq blijft maar stijgen. Wil al een tijdje graag een pakketje CNDX aangeschaffen, maar was nog even aan het afwachten. Misschien deze week toch maar eens aanschaffen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Klopt. Maar toen was het vooral lucht, terwijl het nu toch wel degelijk sterke bedrijven zijn. Misschien komt er wel nog een stevige correctie (of misschien ook niet), maar zou me sterk lijken als het van dezelfde orde is als in 2000.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
AMZN PE Ratio (TTM) 115.06
MSFT PE Ratio (TTM) 31.11
AAPL PE Ratio (TTM) 24.75
FB PE Ratio (TTM) 29.25
NFLX PE Ratio (TTM) 89.16
Bij een zware recessie zijn CAPE's van 10 niet abnormaal. Vandaag noteert de SP500 rond de 26. De toekomst is moeilijk te voorspellen maar een daling van een dikke 50% vanaf huidige niveaus behoort tot de mogelijkheden.
Je moet een onderscheid maken tussen bedrijven, sectoren en zelfs deelsectoren…
De P/E-ratio’s van MSFT, AAPL en FB zijn niet te hoog, voor hun sector, gezien de verwachte groei…want hun Forward P/E staat duidelijk lager…
Amazon, Forward P/E staat nu rond 60 (omdat de omzet en winst van het bedrijf, elk jaar, al +10 jaar met +/- 45% groeit…)
In 2000 hadden klassieke Tech bedrijven een P/E van 100 tot 200 en was hun Forward P/E 150 tot 250, want er was bijna geen omzet nog winstgroei voorzien, zover zijn we nog lang niet...
In sectoren waar er minder groeiverwachting is, moet de P/E lager zijn (bv voeding, maar als het bedrijf een foutloos verleden heeft (+30 jaar) van kleine maar heel constante groei, (+ stabiele CHF munt groei) kan die P/E toch oplopen, bv Nestlé
AB-i heet momenteel een P/E van 8, wat gezien de verwachte omzet (-20%) zowat 20% teveel is….en de Forward P/E staat hoger…dat is dus véél problematischer als de P/E van Microsoft…
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Mogelijk maar niet erg waarschijnlijk. Tenzij het nieuws rond covid enorm verslechtert en de FED tegelijkertijd zegt: we gaan toch geen biljoenen in de economie injecteren.
Wat een saaie beurs vandaag. Er gebeurt helemaal niks. Ik verveel mij en hunker naar de turbulentie van de voorbije periode.
Of is dit de stilte voor een nieuwe storm?
Of is dit de stilte voor een nieuwe storm?
Zolang het maar werkt
Ben ook eens benieuwd hoe al die babyboomers hun "veilige" pensioenspaarfondsen er binnen een jaar of 2 zullen uitzien.
De beurzen gaan ervan uit dat het printen van geld ook deze keer de economie zal redden. Als dit niet lukt komt er toch een recessie ondanks dat de persen blijven draaien. Dit filmpje van Ray Dalio verheldert het een en t ander: https://www.youtube.com/watch?v=PHe0bXAIuk0
Misschien komt het nu ook weer goed, of misschien niet. Maar ooit moet de deleveraging periode komen en het is onwaarschijnlijk dat dit wereldwijd op een gecontroleerde manier zal gebeuren, dus het lijkt me eerder waarschijnlijk dat de meesten op dit forum nog eens CAPE's van 10 gaan meemaken. Ik heb ook geen glazen bol, maar hou wel rekening met dit scenario.