De crash van 2020
TIP
Re: De crash van 2020
Slechte cijfers maken op zich niet zoveel uit, het gaat erom of de cijfers beter (minder slecht) zijn dan verwacht.
Ponzi scheme van US aandelen loopt op zijn einde. Kwestie van tijd.
Zoals in De Tijd treffend geciteerd werd: Hoe lang kan de beurs floreren op een economisch kerkhof?
zolang de mensen geld blijven pompen in de beurs zal de beurs stijgen.
reden er is niet veel alternatief. Iedereen wil op de trein zitten als hij vertrekt.
Stel de banken beginnen kosten aanrekenen om geld op je rekening te parkeren. gevolg : geld stroomt naar beurzen of naar goud ( ook omdat sommigen bang zijn dat er plots een corona taks komt op spaargeld …)
reden er is niet veel alternatief. Iedereen wil op de trein zitten als hij vertrekt.
Stel de banken beginnen kosten aanrekenen om geld op je rekening te parkeren. gevolg : geld stroomt naar beurzen of naar goud ( ook omdat sommigen bang zijn dat er plots een corona taks komt op spaargeld …)
Het staat me bij dat het Zwitserland is dat beloofd heeft dat ze nooit papieren geld gaan afschaffen. Voor wie wil ontsnappen aan de 'Corona-cut' is dat misschien een oplossing. Men kan dat wel onmogelijk met grote bedragen doen - ik veronderstel dat de Zwitsers ook wel een witwas wet hebben zodat men dat dan niet in een kluis daar kan deponeren. Maar goed, een kapitaaltje in Zwitserse bankbiljetten kan een oplossing zijn. Het voornaamste risico lijkt dan te zijn dat men een nieuwe versie van de bankbiljetten maakt en dat men ze dan moet omwisselen.
Disclaimer: ik ken er te weinig van of dit wel volledig klopt & ik wil niemand aansporen dit ook te doen.
Disclaimer: ik ken er te weinig van of dit wel volledig klopt & ik wil niemand aansporen dit ook te doen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Pff. Dan koop ik toch liever een paar kilo goud ipv briefjes Zwitserse Franken… Een volatiele asset, dat wel, maar binnen 50 jaar zal je met kilo goud op zak niet verhongeren (nucleaire winter daargelaten).
Laatst gewijzigd door troglodytes op 15 mei 2020, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
@Winterkoninkje
Het hoeft niet of of te zijn, maar het kan ook én én.
Het hoeft niet of of te zijn, maar het kan ook én én.
De media staan tegenwoordig overvol van economen of analisten die een zware correctie of crash voorspellen.
Of de redenen waarom ze dat argumenteren terecht of onterecht zijn laat ik hier buiten beschouwing.
Maar er ontstaat stilaan een klimaat waarin een selffulfilling prophecy kan optreden. Als de koersen om wat voor reden terug even beginnen dalen dan herinneren vele beleggers zich misschien al die doemberichten. Dat zou een sneeuwbal effect kunnen hebben waardoor de koersen dan effectief crashen.
De crash van 1987 was ook een dergelijke crash. 2 jaar later stonden de koersen toen alweer op recordniveaus. Of dat hier dan ook zou gebeuren hangt dan af of al die doemberichten terecht of onterecht zijn. Dan wordt dat toch weer de essentie.
Of de redenen waarom ze dat argumenteren terecht of onterecht zijn laat ik hier buiten beschouwing.
Maar er ontstaat stilaan een klimaat waarin een selffulfilling prophecy kan optreden. Als de koersen om wat voor reden terug even beginnen dalen dan herinneren vele beleggers zich misschien al die doemberichten. Dat zou een sneeuwbal effect kunnen hebben waardoor de koersen dan effectief crashen.
De crash van 1987 was ook een dergelijke crash. 2 jaar later stonden de koersen toen alweer op recordniveaus. Of dat hier dan ook zou gebeuren hangt dan af of al die doemberichten terecht of onterecht zijn. Dan wordt dat toch weer de essentie.
Houden jullie rekening bij het selecteren van een aandeel met met short selling posities die het FSMA publiceert?
https://www.fsma.be/nl/content/short-selling.
Dit met namen zoals Euronav, Biocartis, ontex...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
KBC Ancora - Tubize - ASML - Exor - GIMV - Recticel - EVS - Melexis - Prosus - Alphabet - META
Nee.
Soms zelfs integendeel, zie Gamestop.
Soms zelfs integendeel, zie Gamestop.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Moet je omgekeerd gebruiken.BasVE schreef: ↑9 november 2020, 19:27 Houden jullie rekening bij het selecteren van een aandeel met met short selling posities die het FSMA publiceert?
Hoe meer short selling posities in een aandeel, hoe meer de koers stijgt als ze moeten coveren.
In die Belgische aandelen is het percentage short te laag. In Amerika zijn dit soms hoge percentages.
Bij Amerikaanse kwaliteitsaandelen stijgt de koers soms fors dankzij die shorters die moeten terugkopen.
Goed samengevat, al leek enige voorzichtigheid toch wel op zijn plaats aan het begin van de coronacrisis.sintorama schreef: ↑10 november 2020, 08:51 Je moest al sinds maart aan het beleggen zijn alsof de corona-crisis voorbij is. Vroeg of laat raakt die crisis immers opgelost, en als je wacht tot we allemaal een injectie hebben gekregen dan ben je veels te laat. De beurs loopt immers altijd heel sterk voor op de verwachte realiteit.
Een goed gediversifieerde portefeuille bevat natuurlijk aandelen van allerlei pluimage, en kon tijdens maart profiteren van tech-aandelen en zal tevens profiteren van een terugkeer naar een normale economie.
Ik ben in elk geval zeer blij dat ik mij niet teveel heb laten beïnvloeden door degenen die her en der waarschuwden voor de tweede dip die erger ging zijn dan de eerste en die vreesden voor de eerste kwartaalcijfers en -met name- de bedrijfsresultaten over het eerste halfjaar. Die laatsten verloren inderdaad uit het oog dat de beurs vooral vooruit kijkt.
De recente mediatieke opstoot rond een geclaimd 90% effectief vaccin was duidelijk basis voor veel kopen van dure aandelen, tot recordkoersen toe.
Vraag hoelang de groene bar gaat blijven.
Ten eerste is de claim van 90% efficientie al opmerkelijk. Het is een resultaat van een 1 maand proef.
Ze zeggen er niet bij op welke populatie, en evenmin de duur van de erdoor verkregen immuniteit.
Bvb het "gewone" griep vaccin is bij jongere mensen ook 90% effectief. Als ze dus jongere mensen testten, dan is die 90% niet "uitzonderlijk goed" maar de middentoner "normaal". Als het oudere mensen waren, DAN zou er enig "goed" nieuws zijn.
Wat belang heeft is het lange termijn resultaat van de vaccinatie. Daar zeggen ze niks over, en kunnen ze ook niet, de test is maar zo kort bezig.
Er is dus geen goed nieuws, het beste dat kan worden gezegd is dat er geen slecht nieuws is, haha.
En daar is dus deze hele beurzenkoersenspringerij op gebaseerd.
Eens dat de komende maanden/weken, of zelfs maar dagen, begint door te sijpelen, zal die is rap een was worden.
Vraag hoelang de groene bar gaat blijven.
Ten eerste is de claim van 90% efficientie al opmerkelijk. Het is een resultaat van een 1 maand proef.
Ze zeggen er niet bij op welke populatie, en evenmin de duur van de erdoor verkregen immuniteit.
Bvb het "gewone" griep vaccin is bij jongere mensen ook 90% effectief. Als ze dus jongere mensen testten, dan is die 90% niet "uitzonderlijk goed" maar de middentoner "normaal". Als het oudere mensen waren, DAN zou er enig "goed" nieuws zijn.
Wat belang heeft is het lange termijn resultaat van de vaccinatie. Daar zeggen ze niks over, en kunnen ze ook niet, de test is maar zo kort bezig.
Er is dus geen goed nieuws, het beste dat kan worden gezegd is dat er geen slecht nieuws is, haha.
En daar is dus deze hele beurzenkoersenspringerij op gebaseerd.
Eens dat de komende maanden/weken, of zelfs maar dagen, begint door te sijpelen, zal die is rap een was worden.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Jamaar, die crisis kwam door overheden niet virussen he.sintorama schreef: ↑10 november 2020, 08:51 Je moest al sinds maart aan het beleggen zijn alsof de corona-crisis voorbij is. Vroeg of laat raakt die crisis immers opgelost, en als je wacht tot we allemaal een injectie hebben gekregen dan ben je veels te laat. De beurs loopt immers altijd heel sterk voor op de verwachte realiteit.
Een goed gediversifieerde portefeuille bevat natuurlijk aandelen van allerlei pluimage, en kon tijdens maart profiteren van tech-aandelen en zal tevens profiteren van een terugkeer naar een normale economie.
Denk je dat ze de afgenomen burgervrijheden terug gaan geven?
Waarom hoorde en las ik dit jaar dan X keren op media zaken als "nooit meer zoals het was" en "wereld na corona"?
Je hebt hier met totalitairen van doen, en de enige manier waarop die hun gedrag omdraaien is met geweld. Anders gezegd, ze gaan met hun waanzin door tot guillotine, cyaankali, fussilering, of kan ook, gewoon een riek.
Speculatie, beurs en eender welke omgeving/keuze van opslag van waarde, is allemaal vooruit kijken.dreamy schreef: ↑10 november 2020, 16:43 Goed samengevat, al leek enige voorzichtigheid toch wel op zijn plaats aan het begin van de coronacrisis.
Ik ben in elk geval zeer blij dat ik mij niet teveel heb laten beïnvloeden door degenen die her en der waarschuwden voor de tweede dip die erger ging zijn dan de eerste en die vreesden voor de eerste kwartaalcijfers en -met name- de bedrijfsresultaten over het eerste halfjaar. Die laatsten verloren inderdaad uit het oog dat de beurs vooral vooruit kijkt.
Achteruitkijken wordt ook gedaan, via een klein spiegelke in de hoek van de cabine dan, met de vuisten op de knoppen.
Het eerste wordt graag "investeren" genoemd, met ronkende namen en lachende gezichten.
Het laatste heet dan "zoveel miljard verdampt op de beurs", naamlozen zonder gezichten.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Owlus is het zonnetje in huis. Altijd vrolijk, altijd optimistisch, altijd de goede kant van de dingen zien.